KYSYMYKSIÄ KEINOHEDELMÖITYKSESTÄ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotitehtävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kotitehtävä

Vieras
Mitä ajatuksia keinohedelmöitys teissä herättää? Jos saisit päättää, kenellä olisi oikeus keinohedelmöitykseen? Onko lapsesi lahjaspermasta/-munasolusta alkunsa saanut? Olisin kiitollinen kaikenlaisista, ASIALLISISTA kannanotoista.

Keinohedelmöitys olisi suotava kaikille, jotka lasta haluavat näillä keinoin hankkia.

Lapseni on syntynyt lapsettomuushoidoilla, mutta ihan omista soluista. Olisin kyllä voinut käyttää lahjoitussolujakin, jos omia ei olisi ollut jostain syystä tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotitehtävä:
Mitä ajatuksia keinohedelmöitys teissä herättää? Jos saisit päättää, kenellä olisi oikeus keinohedelmöitykseen? Onko lapsesi lahjaspermasta/-munasolusta alkunsa saanut? Olisin kiitollinen kaikenlaisista, ASIALLISISTA kannanotoista.

Herättää monenlaisia tunteita. Päällimmäisen se, että varmati usean parin viimeinen vaihtoehto. Itsekkin olisin valmis kyseiseen toimenpiteiseen jos en enää lapsia saisi.
Mielellään soisin keinohedelmöityksen kaikille heteropareille ja tapauskohtaisesti lesbopareille. Lapset eivät ole luovuteistu soluista alkunsa saaneita.

Alkuperäinen kirjoittaja pilkku:
En soisi keinohedelmöitystä ihan kaikille. Esimerkiksi jos on joku erittäin vaikea perinnöllinen sairaus.

Mutta eihän tuollainen ollenkaan välttämättä periydy! Omissakin geeneissäsi saatat tietämättäsi kantaa vaikeaa sairautta.

Alkuperäinen kirjoittaja mom:
En soisi keinohedelmöitystä ihan kaikille. Esimerkiksi jos on joku erittäin vaikea perinnöllinen sairaus.

Mutta eihän tuollainen ollenkaan välttämättä periydy! Omissakin geeneissäsi saatat tietämättäsi kantaa vaikeaa sairautta.

Mä sanoinkin että jos on joku vaikea PERINNÖLLINEN sairaus. Siis joku, joka tiedetään varmasti perinnölliseksi. Näitäkin on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei mahoille keinosiemennystä!
Jos ei itse omilla värkeillä saa lasta aikaiseksi niin sitä ei sitten ole suuri luoja niin tarkoittanut!

Jos "vika" on vain miehessä, niin lasketaanko nainen silloin mahoksi???

Alkuperäinen kirjoittaja mom:

Mä sanoinkin että jos on joku vaikea PERINNÖLLINEN sairaus. Siis joku, joka tiedetään varmasti perinnölliseksi. Näitäkin on.

Joskus keinohedelmöitys on keino estää perinnöllisen sairauden periytyminen. Alkiodiagnostiikalla voidaan plokata pois 'sairaat' alkiot ja siirtää vain terveitä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
tämä pitäisi olla vain naiselle ja miehelle jotka ovat yhdessä ja vain heidän sukusoluista.

minustakin näin. olen sitten ehkä ahdasmielinen,tiedä häntä. tunnen lesboparin,joilla on lapsi,keinohedelmöityksestä toki alkunsa saanut, mutta mun on jotenkin kamalan vaikea hyväksyä sitä,yritän vain olla asiaa ajattelematta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
tämä pitäisi olla vain naiselle ja miehelle jotka ovat yhdessä ja vain heidän sukusoluista.

minustakin näin. olen sitten ehkä ahdasmielinen,tiedä häntä. tunnen lesboparin,joilla on lapsi,keinohedelmöityksestä toki alkunsa saanut, mutta mun on jotenkin kamalan vaikea hyväksyä sitä,yritän vain olla asiaa ajattelematta.

Sä mitään ahdasmielinen ole,tervehenkinen ajattelutapa elikkäs luonnollinen ja normaali.

Minusta myös yksinäinen nainen voi olla aivan kelpo äiti. Itse mielelläni näkisin, että vauvalla olisi äiti ja isä, mutta valitettavasti eihän näin aina ole vaikka lapsi olisi saanut perinteisellä tyylillä alkunsa. Me olemme avioparina joutuneen kaikkien lasten kohdalla turvautumaan IVF-hoitoon, joten en voi kuin olla ylikiitollinen siitä, että tällainen menetelmä on olemassa.