Vammaisuus + lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuittu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuittu

Vieras
Millaisia ajatuksia teissä herättää? Onko kaikilla oikeus lapseen vammaisuudestaan huolimatta? Tai mihin raja vammojen välillä vedetään? Liikunta-, näkö-, kehitysvammaisuus etc.? Entä jos mollemmilla vanhemmista vamma tai vain toisella? Tuli vain mieleen kun tuttavapiirissä nainen raskaana ja molemmat vanhemmista liikuntavammaisia. Olen todella iloinen heidän puolestaan, mutta silti lapsen kanssa pärjääminen askarruttaa...

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Mun mielestä on oikeus, miksi ei olisi. Onhan siinä varmaan haastetta mutta ei vamma automaattisesti tarkoita ettei olisi kykeneväinen vanhemmaksi.

Samaa mieltä minäkin jos sillä periaatteella elettäs vain terveet sais lapsia niin mitäs sitten kun voi ihan terve ihminen vaikka autokolarissa vammautua ,niin pitäiskö häneltä lapset viedä pois jos hän kumminkin voisi pitää huolta heistä.

Yksi kaveri pyörätuolissa ja kahden lapsen äiti. Mies on loistava apu ja tytöt tosi kilttejä ja rauhallisia, ihan hyvin ovat pärjänneet.

Mun mielestä rajan pitäisi mennä siinä, pystyykö huolehtimaan itsestään. Jos tarvitsee itse 24/7 hoitajaa, ei välttämättä pitäisi lapsia hankkia, tosin harvemminhan ehkä niin avun tarpeessa olevat ihmiset vanhemmiksi tulevatkaan..?

Mielestäni sellaisella ihmisellä on oikeus lapseen, joka pystyy sen lapsensa hoitamaan ja huoltamaan. Sama pitäisi kyllä koskea meitä tavallisiakin pulliaisia eikä vain sairaita tai vammaisia.

Riippuu vähän tapauksesta mutta näin yleisesti: Ei missään nimessä. Vanhemmille on ollut varmasti raskasta hoitaa vammainen lapsi täysi-ikäiseksi asti ja mahdollisesti koko loppuelämänsä. Se että joutuisi hoitamaan vammaisen lapsensa mahdollisesti vammaisen lapsen on yksinkertaisesti kohtuutonta. Vaikka lapsenlapsi olisikin terve, isovanhemmille varmasti lohkeaa hoidosta ja ohjauksesta iso siivu, todennäköisesti koko roska.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Mielestäni sellaisella ihmisellä on oikeus lapseen, joka pystyy sen lapsensa hoitamaan ja huoltamaan. Sama pitäisi kyllä koskea meitä tavallisiakin pulliaisia eikä vain sairaita tai vammaisia.

Jeps

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Riippuu vähän tapauksesta mutta näin yleisesti: Ei missään nimessä. Vanhemmille on ollut varmasti raskasta hoitaa vammainen lapsi täysi-ikäiseksi asti ja mahdollisesti koko loppuelämänsä. Se että joutuisi hoitamaan vammaisen lapsensa mahdollisesti vammaisen lapsen on yksinkertaisesti kohtuutonta. Vaikka lapsenlapsi olisikin terve, isovanhemmille varmasti lohkeaa hoidosta ja ohjauksesta iso siivu, todennäköisesti koko roska.

Aika optimistinen ajatus että vanhemmat kovin usein täysipäiväisesti hoitaisi niitä vammaisia lapsiaan niin kovin aktiivisesti. Ikävän paljon löytyy laitoksista myös vammaisia lapsia ja aikuisia ja onhan siinä kuitenkin paljon eroa jos pystyy asumaan itsenäisesti ja huolehtimaan vaikka tuetusti kodista ja lapsista, kuin ettei ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja PikkasenPyöree:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:

Jeps

Samaa mieltä. Vammaisen ( esim. liikuntavammainen. ei mieleltään vammainen) elämään voi tulla iloista sisältöä vauvasta ja yleensä siinä mieskin auttaa. Lapselle taas kasvaa vastuuntuntoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:

Aika optimistinen ajatus että vanhemmat kovin usein täysipäiväisesti hoitaisi niitä vammaisia lapsiaan niin kovin aktiivisesti. Ikävän paljon löytyy laitoksista myös vammaisia lapsia ja aikuisia ja onhan siinä kuitenkin paljon eroa jos pystyy asumaan itsenäisesti ja huolehtimaan vaikka tuetusti kodista ja lapsista, kuin ettei ollenkaan.

No ei mun käsityksen mukaan Suomessa tarvitse vammaista lasta hoitaa 24/7 vaan päivät he viettävät eha taikka sen tyyppisessä koulussa. Oon jopa nähnyt täysin kuuromykän ja liikuntakyvyttömän lapsen "koulussa". Se on silti suunnattoman raskasta vanhemmille. Mun mielestä vanhempien vastuun pitäisi rajoittua vain omaan lapseensa, ei yhtään pidemmälle.

Kyllä, jos ihminen kykenee pääpiirteittäin lapsesta huolehtimaan, vaikka sen sopivan avun turvin. Näin siis esim. liikunta-, näkö- ja kuulovammaiset.

Kehitysvammaiset ovats itten vähän oma lukunsa. Lievästi kehitysvammaisille voisin lapsia ajatella, varsinkin jos hoito jakautuu molemmilla vanhemmilla ja sopivia tukijoukkoja löytyy. Omalla pojallani on downin syndrooma eikä hän tule ikinä lapsia saamaan, mikä mielestäni on vain hyvä. En usko hänellä olevan koskaan kykyjä itse huolehtia lapsesta edes suurinpiirtein, keskitytään nyt siihen että hän kykenisi mahdollisimman hyvin huolehtimaan itsestään. Toivon kuitenkin että hän saa aikanaan nauttia siskonsa (sisarustensa?) lapsista. =)

Yhteistyössä