Kysymyksiä kantoliinasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jomppu83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jomppu83

Jäsen
02.11.2004
71
0
6
Milloin olette aloittaneet liinan käytön? Rauhoittiko se itkevää pientä vauvan? Kuinka isot "vauvanne" vielä ovat/viihtyvät kantoliinassa? Missä tällöin käytätte liinaa? Entä sitten vielä mietityttää että miten vilkkaat isommat lapset viihtyvät liinassa? Meillä kun poika on niin vauhdikassa että ei sylissä ainakaan pysy hetkeäkään, koko ajan on menossa! Ovatko kaikki olleet tyytyväisiä kantoliina ostokseen vai onko jollai jäänyt ihan turhaksi hankinnaksi! Huonoja ja hyviä kokemuksia saa laittaa!

Kiitos vaan jos joku tähän jaksaa vastailla!! :)

Meillä on käytössä kaksi liinaa. Hyväksi koettu ja todettu pitkä kudottu ja vähemmällä käytöllä ollut kevyt rengasliina (silti ihan hyvä hankinta).

Meillä vauva oli ja yhä on melkoinen sylikissa, viihtyy liinassa hyvin edelleen - rauhoittuu siinä. En osaa sanoa viihtyykö liinassa lapsi joka ei muuten viihdy sylissä.

Esikoisella "heräsin" kantoliinan tarpeeseen vasta, kun hän oli n.5-6kk ikäinen. Sitä ennen käytettiin rintareppua, joka jo tuossa vaiheessa tosin taisi olla poistettu käytöstä epämukavuuden (ja ehkä pieneksijäämisenkin takia). Liinaa kokeiltiin kaverilla ja siitä saman tien sitten sellaista trikoista tilaamaan ja käyttämään. KÄytin sitä pitkään, satunnaisesti vielä reilusti yli vuoden ikäisen lapsenkin kanssa, kun oli kipeä tai muuten vain tuli kausia, jolloin halusi olla sylissä tosi paljon. Nyt esikoisen ollessa 2v. odotellaan seuraavaa vauvaa kesän alussa syntyväksi ja juuri eilen mietin, että pitäisi pestä liina uutta tulokkia varten. Ensimmäistä lasta en ole enää tämän ison mahan kanssa liinassa kantanut, mutta menokin on hällä niin kova, ettei taitaisi pitkäksi aikaa siihen asettuakkaan. Seuraavaa ajattelin yrittää sovitella liinan sisään jo heti alusta lähtien, asennot tietysti kehityksen mukaan. Olen ollut hankintaan todella tyytyväinen; materiaali on mielestäni upea: ei liian kuuma eikä hiostava äidille eikä lapselle kesälläkään, saumat saa hyvin oiottua ja isommallakin tuntuivat sidonnat napakalta, kun tekniikan vain oppi. Tällaisia meillä.

Sattuipa sopivasti, kun itsekin just tästä aiheesta ajettelin laittaa juttua alulle!

Itse ostin v2003 esikolle Kangarepun tämän ollessa suunnilleen parikuinen. Olin kovasti kiinnostunut liinailusta jo odotusaikana, mutta kun ei ollut ketään tuttavapiirissä, eikä ollut nettiä kaytössä, niin asia meinasi hyytyä. Paikallisen lastentarvikeliikkeen myyjä ei oikein ollut perillä asiasta, vaikka Kangaa heillä myynnissä olikin. No ostin kuitenkin ja soitin firman edustajalle ja sain lisätietoja häneltä. Käytin liinaa pääasiassa kotosalla touhutessa, vauva nukahti siihen hyvin ja muistanpa vatkanneeni kakkutaikinaakin, eikä yhtään häirinnyt. Sienimetsässä oli ainakin kerran ja kirpparikierroksella joitakin kertoja. Talven tultua jäi ulkokäyttö ja varmaan muutenkin innostukseni valitettavasti lopahti ehkä neidin ollessa n. puoli vuotias.

No nyt olis pikkukakkonen tulossa, la 11.7. ja esikko täyttää 2v 27.6. eilen just kaivelin Kangan kaapista ja ihan huvikseen neitiä siihen kokeilin. Ja hän viihtyi siinä yllätyksekseni kotvasen!!!! Ei vaan tän mahan kanssa enää oikein jaksais kantaa, ehkä sellainen solmittava liina ja lapsi selkäpuolella vielä menis?

No vakaa aikomukseni on joka tapauksessa seuraavan kanssa käyttää liinaa alusta asti, olen jo laittanut sen muistilistaan, johon sairaalakassin sisältöä ylöskirjoitan ;) Uskoisin liinan helpottavan myös esikon kanssa toimimista, kun vauva saa kölliä siinä rauhassa ja siitä olen myös lukenut kokeneiden liinailijoiden kokemuksia. Harmittelin just eilen, että miksiköhän se liinan käyttö jäi....no nyt voin aloittaa uudestaan! Ja vähän jo suunnittelin, että jos ostais sellaisen solmittavan liinan, niin mies vois kantaa esikkoa siinä tarvittaessa ja tietty myös pienempää. Kangarepussa kun on eri kokoja eri kokoisille, meidän reppu on miehelleni liian pieni.

Tämmöisiä ajatuksia ja kokemuksia mulla!

Kevätterkuin liinailun aloittamista suunnitteleva
Kirsikaarina76

Hei!
Ensimmäsen liinan ostin kolmannelle lapselle puolivuotiaana. Oli trikoinen hug-a-bub. Tykästyin heti. Lapsi viihtyi pitkiä aikoja, nukkui liinassa, kantaminen ei tuntunut raskaalta yhtään. Sen jälkeen olen etsinyt sitä oikeaa liinaa hommailemalla pari kudottua eri pituista ja trikoisia babun ja kolme rengasliinaa... eli kuume iski. Kaikki ovat hyviä :) Jokaiselle on löytynyt oma käyttötarkoituksensa ja on myös mukava kun löytyy asuun sopiva liina vierailuille... Rahaa on palanut, mutta osa on jo lähtenyt takaisin kiertoon ja myyntiarvo on aika hyvä... Lapsi on jo yli yksi ja painaa kymmenisen kiloa, mutta uskon että liinat ovat käytössä vielä ainakin vuoden ja ehkä senkin jälkeen kotikäytössä kun känkkäränkkäpäivä sattuu...

näin meillä :)

Yhteistyössä