Kysymyksiä kahden tai useamman lapsen äideille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uudelleenodottava kyselee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uudelleenodottava kyselee

Vieras
- Missä vaiheessa raskautta tunsit sikiön liikkeet ekan kerran ja mistä alkaen tunsit liikkeitä päivittäin/säännöllisesti?

- Mitä teit tokan lapsen kohdalla eri tavoin kuin esikoisen kanssa? Siis jos halusit yrittää ns oppia virheistäsi. Esim meiän esikoinen nukkui vauvana (n 0-5kk) päiväunia milloin&missä sattui. (Ilman selkeää rytmiä,joskus päivässä oli 2 unipätkää,joskus 6. Nukkui milloin sylissä,millon vaunuissa,autossa,sängyssä,..) Tämän toisen kohdalla aion pyrkiä selkeämpään päiväunirytmiin toivoen sen auttavan myös yöunien rytmiytymisessä.

- Paljonko lapsilla ikäeroa ja millaset vaunut/rattaat? Miten liikuit lasten kanssa (rattailla+kävellen/julkisilla/omalla autolla),vaikuttiko se rattaiden valintaan?

- Meiän esikoinen nukkuu vielä samassa huoneessa meiän kanssa,osittain perhepedissä. Tarkoitus siirtää omaan huoneeseen ennen vauvan syntymää,mutta missä vaiheessa (kuinka paljon ennen)? Aikaa on n 5kk.

- Jos saitte synnärillä perhehuoneen,yöpyikö esikoinen siellä teidän kanssanne?

Tällasia nyt mielessä,kiitos jos jaksat vastailla edes johonkin.. Erityisesti kiinnostaa tuo kakkoskysymys.

Kahesta ekasta tunsin joskus viikoilla 18-20. Nyt tuntenut liikkeet n. viikon ja menossa on 16+1.

Ekan tulo mullisti elämäni ja olin jotenkin haparoiva aluksi. Tarkistelin et lapsi elää ja istuin sen vieressä ku se nukku (voi luoja :D ) tota vieressä kyttäämistä en seuraavan kans tehny. Muutenki toka ku tuli ni tuntu et se oli olllut siinä aina ja kaikki meni tosi luontevasti. Hyvin pian tuli selkeä rytmi tokalle lapselle, ekallakin siinä vaiheessa jo oli. Ikäeroa 1v8kk. Nyt kolmanteen eroa tulee paljon enemmän.

Eroa on siis 1v8kk ja tuplarattailla mentiin aluksi, myöhemmin esikoinen käveli tai pyöräili tai istui pulkassa. Asuimme lähellä pientä ostoskeskusta ja siellä oli helppo kävellen käydä. Kauemmas menimme autolla. Hyvin harvoin linja-autolla ja siellä aina ilman rattaita (koska matkat maksoi siitä huolimatta enkä halunnut jättää rattaita yksin taakse maksun ajaksi) Rattaat hankittiin tutun tutulta, käytettyinä. Rattaat sattuivat olemaan pienet, siis ne kaksostenrattaat. Myöhemmät rattaat pelkälle vauvalle saatiin ilmaiseksi, koskaan en siis ole osannut ajatella rattaiden ominaisuuksia. Nyt ikäeroa toistaiseksi nuorimmaisen ja vauvan välille tulee 4.5v, joten ihan perus vaunut hommaan, todennäköisesti kirppikseltä. Seisomalaudan ajattelin kuitenkin varuiksi hommata, koska olen suunnitellut kuskaavani eskarilaista kävellen 2km päähän. (ja joo mun laiska 4v ei välttämättä jaksa kävellä 4km 2xpvä, joku tohon kuitenki takertuu kuinka pitäis jaksaa)

Mä siirsin esikoisen omaan sänkyynsä n. 2v, eli vauva oli jo syntynyt. Lapsi on aina ollut huono nukkuja, ja hiipi joka yö viereen. Nykyään kun on pian 6v ei enää aina tule viereen, mutta 4v tulee. En aio sitä kieltää ja nukumme osittain perhepedissä. Tästä syystä vauva tulee saamaan pinnasängyn, mahdollisesti reuna alas laskettuna ja meidän sängyn viereen...

Perhehuoneesta ei kokemusta. Olin tokan kans sairaalassa yhden yön, enkä taas aio pidemmäksi jäädä jos turvallisesti voivat meidät kotiuttaa.

Yhteistyössä