Kysymyksiä imetykseen liittyen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kohta siirryn pulloruokintaan!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kohta siirryn pulloruokintaan!

Vieras
Vauva 2 kk (9 viikkoa), syntymäpaino n. 3 kg, paino nyt n. 5,3 kg. Täysimetyksellä. Mutta kuinka kauan... Siihen liittyen muutamia kysymyksiä. Olen TOSI kiitollinen, jos joku jaksaa edes johonkin kohtaan jotain keksiä!! Imetystukilistan sivut ja maitolaituri-sivusto on mulle tuttuja.

1. Voiko herumista jotenkin parantaa? Tai mistä hidas heruminen voi johtua (jos kyse ei ole stressistä yms)? Voiko siihen vaikuttaa jokin fyysinen seikka, jokin johon itse ei voi vaikuttaa?

Itse olen koittanut jo lisäkalkin, kotikaljan, sarviapilan, tietoisen rentoutumisen, veden ajattelemisen, rintojen heiluttamisen jne. mutta silti maidontulon tasaantumisen jälkeen herumisen alkaminen on hidastunut huomattavasti. Siihen voi mennä jopa monta minuuttia = imetys onnistuu ongelmitta tällä hetkellä lähinnä öisin, koska muulloin vauva ehtii jo saada pahan raivarin rinnalla. Raivarit johtunee siitä, että alussa mulla oli suihkutissiongelmaa ja vauva taisi tottua melko vuolaaseen maidontuloon.

2. Maidon lisäämisessä yöimetyksillä sanotaan olevan iso merkitys, koska öisin on enemmän imetyshormoneita (tai jotain). Pitääkö tämä paikkansa myös siinä vaiheessa, kun maidon määrää säätelee kysynnän ja tarjonnan laki eli maitoa muodostuu sen verran, mitä rinnoista poistuu? Ja jos pitää, niin miksi?

Tätä kysyn lähinnä mielenkiinnosta, koska meillä syödään joka tapauksessa usein öisin.

3. Tiheän imun kausi, hidas heruminen + rintaraivarit = lopun alkua?

Kun vauva haluaa olla rinnalla esim. tunnin välein, herumisessa kestää monta minuuttia, vauva ehtii jo hermostua eikä enää suostu syömään tissiä, vauva pitää saada puolinukuksiin jolloin suostuu rinnalle, mutta imeminen ei ole enää kovin tehokasta -> maitoa ei poistu paljon rinnoista... Mitä voisin tehdä, jotta imetys ei pikkuhiljaa vaan lopu, kun maitoa ei kohta enää vaan ole?? Jotta en pääsisi turhan helpolla, pumppaamalla en saa juuri mitään irti, joten siitä ei ole mulle apua.

4. Voiko pumppaamisessa jotenkin kehittyä?

Eli jos tähän mennessä en ole herunut pumpulle, voinko mahdollisesti herua myöhemmin, jos vaan pumppaan säännöllisesti? Kuvaavaa on tämän päiväinen sessio, kun yritin käynnistää herumista pumpun avulla, jotta saisin vauvan sitten syömään jotain: puoli tuntia pumppaamista, vuoron perään n. 5-10 minuuttia molemmista rinnoista, tuloksena n. 10 milliä.

Tässä nyt ainakin alkuun!

Hmm, paljon kysymyksiä, pikaisesti vastaan vain tuohon pumppaamisasiaan: oletko lypsänyt vain "koneella"? Käsinlypsy voisi toimia paremmin, minulla ainakin pumppu oli aivan toivoton, käsin sujui paremmin, joskaan ei kovin vuolaasti sittenkään. Lämpö voi auttaa herumisessa käsittääkseni, jos olis esim villaiset rinnan lämmittimet tms? Lämpimässä suihkussa voisi koettaa käsin lypsyä myös maidontulon provosoimiseksi.

[QUOTE="minni";22837692]Hmm, paljon kysymyksiä, pikaisesti vastaan vain tuohon pumppaamisasiaan: oletko lypsänyt vain "koneella"? Käsinlypsy voisi toimia paremmin, minulla ainakin pumppu oli aivan toivoton, käsin sujui paremmin, joskaan ei kovin vuolaasti sittenkään. Lämpö voi auttaa herumisessa käsittääkseni, jos olis esim villaiset rinnan lämmittimet tms? Lämpimässä suihkussa voisi koettaa käsin lypsyä myös maidontulon provosoimiseksi.[/QUOTE]

Olen koittanut myös käsin, tosin en noin pitkää aikaa kuin (sähkö)pumpulla. En ainakaan muutamassa minuutissa saa herumista alkamaan. Olen koittanut sitä nimenomaan suihkussa, samoin olen usein yrittänyt imettää heti kuuman suihkuttelun jälkeen, mutta ei sekään mulla toimi.

Mä olen muuten monesti ihmetellytkin sitä, kun monet sanovat lypsävänsä harsoon pahimmat pingotukset rinnoista pois ennen imetystä. Vaikka mulla olisi kuinka pinkeät rinnat tahansa, käsin lypsämällä sieltä tulee vain muutamia tippoja.

On tää vaikeeta, oikeesti. Alan olla jo aika epätoivoinen, haluaisin imettää, mutta minkäs teet kun tissit on vialliset!!

mulla lakkasi herumasta toisen lapsen imetyksen kohdalla ja lapsella alkoi paino pudota, joten me siirryttiin pulloon, mitä lapsi vastusti kovasti kun tykkäsi enempi tisusta. Eli pakkotilanne meillä kun ei maito heru niin ei heru, enkä oikein pidä lapsen kuihduttamisestakaan.. Esikoinen taas alkoi saada kolmikuisena sellasia rintaraivareita että järki pois, ei siis suostunut tissistä enää syömään ollenkaan ja koska maito upposi paremmin pullosta kuin tisusta, niin 4kk ikäisestä ovat pulloa syöneet molemmat.

Vähän ristiriitaiset muksut mulla, kun ekalta maitoa tuli hyvin ja vauva ei suostunut syömään ei millään ja tokasta maito lakkas herumasta ja tulemasta, vaikka vauvalle olis maistunu..

Oikeesti mulla ei ehkä ole mitään neuvoja, se menee miten menee.. koita hyväksyä ainakin se, että jos et asiaan voi vaikuttaa tekemisilläs enempää, niin älä ainakaan ala itseäs murjomaan. Tärkeintä on sun ja vauvan hyvinvointi!

suosittelen hankkimaan Minni Niemelän kirjan imetysopas, siitä saa paljon tietoa imetyksestä.
Löytynee hyvin myös kirjastoista.

Tuli mieleen että ei kait se maito ole mihinkään hävinnyt jos sitä alussa tuli kuitenkin ihan suihkuamalla.Maito ei muutenkaan niin vaan lopu kun sitä kerran on alkanut tulla. Paljon olet jo kokeillut ja tietoa etsinyt. Itsellä tuli mieleen sellainen asia josta joskus luin, että maidon tuloon voisi vaikuttaa sekin jos niskat ja/tai joku muu keskeinen paikka on jumissa. Estäisi maidon tuloa??
En osaa sanoa onko tällä merkitystä oikeasti, kannattaisi kysyä esim taitavalta hierojalta, lymfahoitajalta, akupunktion tekijältä tms.

[QUOTE="minä";22837874]suosittelen hankkimaan Minni Niemelän kirjan imetysopas, siitä saa paljon tietoa imetyksestä.
Löytynee hyvin myös kirjastoista.

Tuli mieleen että ei kait se maito ole mihinkään hävinnyt jos sitä alussa tuli kuitenkin ihan suihkuamalla.Maito ei muutenkaan niin vaan lopu kun sitä kerran on alkanut tulla. Paljon olet jo kokeillut ja tietoa etsinyt. Itsellä tuli mieleen sellainen asia josta joskus luin, että maidon tuloon voisi vaikuttaa sekin jos niskat ja/tai joku muu keskeinen paikka on jumissa. Estäisi maidon tuloa??
En osaa sanoa onko tällä merkitystä oikeasti, kannattaisi kysyä esim taitavalta hierojalta, lymfahoitajalta, akupunktion tekijältä tms.[/QUOTE]

Miksi sitten minun lapseni paino alkoi pudota rajusti 2kk-> vaikka söi entiseen malliin tissiä, ellei enempikin nälissään kun oli, enkä tuntenut herumista imettäessäni enää ollenkaan.. Joo maito ei loppunut, muttei sillä kyllä kasvanutkaan.. ?

kaikki eivät tunne herumista lainkaan. Ja kaikkien äitien maito on erilaista. Jospa sitten koostumus muuttui niin ettei enää riittänyt painoa nostamaan tai sitten määrä väheni imemisestä huolimatta.
Kaikillahan ei imetys onnistu vaikka kuinka yrittäisi.

Mulla auttaa herumiseen lämpö. Imetin esikoista yli vuoden ja heruminen hidastui valtavasti kun menkat alkoivat (siis niiden aikana ja vähän ennen). Vauva sai raivarit, ja imettäminen oli hankalaa. Lämmin kaurapussi auttoi - lämmitin sen mikrossa ja pidin rinnalla vähän ennakkoon. jos imetin tultuani juuri suihkusta, ongelmaa ei ollut, siitä tämän lämmön vaikutuksen äkkäsin.

Vauvan kärsivällisyyttä sain pidennettyä, kun imetin niin, että kävelin samalla itse, siis kuin hyssyttelisin sitä. Tätä joudun käyttämään kuopuksen kanssa (nyt 2 kk) iltaisin, kun hän ei väsymyksen takia malta asettua syömään ja itkee, vaikka on nälkäinen.

Älä luovuta! Imetyksessä on vaiheita, ja ne voi olla tuskastuttavia. Kuitenkin vauva tarvitsee maitoa paljon koko ensimmäisen elinvuotensa ajan - jos nyt sinnittelet läpi tämän vaiheen, kokonaisuutena eka vuosi menee ruuan suhteen hyvin. Voimia sinne!

Hartiat mulla on varmasti jumissa, koska olen joutunut nyt jo n. 3 viikkoa keksimään mitä ihmeellisimpiä asentoja, joissa saisin vauvan imemään rintaa: kävellessä, jumppapallon päällä, jalkakyykkyjä tehden yms. hauskaa. Nyt vaan tilanne on jo se, että mikään ei enää toimi ja juuri tällä hetkellä mies antaa vauvalle korviketta pullosta. Olen tosi pettynyt tilanteeseen, mutta totesin olevani jaksamisen ylärajoilla. Tilanne on näin paha silloin, kun vauva ei nuku kuin muutamia minuutteja siellä täällä päivän aikana. Välillä on päiviä, että vauva nukkuu kunnon pätkiä ja silloin maito riittää vallan mainiosti.

Kiitos näistä. Tulevaisuus näyttää kuinka meidän käy.

Onkohan sulla menkat alkamassa, vaikka täys imetät? Mulla se oli suurin ongelma kuopuksen kanssa aina joka kuussa melkein 2 viikkoa, pikkuhiljaa heruminen hidastui oviksen jälkeen ja kesti siihen asti kun menkat alkoi ja vuolaana taas tuli maitoa. Mulla alkoi menkat 2,5 kk synnytyksen jälkeen, vaikka täysimetin.

Paras kikkakakkonen oli saada heruminen käyntiin juuri tuo kävellen imettäminen. Silloin vasta vauva rauhoittui ja herumisen kunnolla käyntiin vaikka se kestikin.

Tsemppiä!

Tulin vielä kommentoimaan että vauvan painohan on noussut aivan älyttömän hyvin
että kyllä sitä maitoa on tullut tarpeeksi, ainakin tähän asti! Nyt varmaan mainitsemasi tiheän imun kausi menossa ja samalla tilaa lisää maitoa rintoihin. Mielestäni nyt ei kannata luovuttaa jos vaan mitenkään jaksat vielä yrittää. Olisikohan teidän paikkakunnalla imetystukihenkilöä, joka tulisi käymään kotona katsomassa tilanteen ja antamassa neuvoja/tukea?? Jostain imetyssivuilta löytyi numero josta asia selviää, neuvolakin saattaisi tietää asiasta.

Mainitsit että vauvan nukkuessa pidempiä pätkiä,maitokin riittää. Nukutko, huilaatko sillä välin kun vauvakin nukkuu? Ajattelin että jos lepäät, niin samalla rentoudut ja maitoakin heruu paremmin jne. Itse en laitoksella saa maitoa nousemaan kunnolla kun en saa nukuttua/levättyä siellä ja sitten stressaan syöttöpunnituksia, pääsenkö kotiin, saako vauva maitoa...Kotiin päästyä maito pompsahtaa rintoihin ja imetys sujuu ongelmitta. Molempia lapsia olen imettänyt yli vuoden ikäiseksi. Tuntuu, että stressi asiasta estää sinunkin imetystäsi. Jos vain luottaisit siihen että kaikki menee hyvin, annat imeä silloin kun vauva haluaa, jos menee hermoiluksi niin pitäkää tauko ( siskoni antoi pienellä ruiskulla muutaman maitotipan vauvan suuhun, että sai hänet taas tarttumaan rintaan ja jatkamaan imemistä ja yrittämistä ) Paino on tosiaan vauvallasi noussut hyvin, jos pissaa ja kakkaa tulee edelleen normaalisti, niin kaikki pitäisi olla hyvin. Vauva saattaa itkeä jotain muutakin kuin nälkää tai pitää sinua tuttina.

Ajatus karkaa kun lapset tuossa riehuvat vieressä... toivottavasti jotain apua saat asiaan, ennen kaikkea tarvitset uskoa itseesi! Jaksamista!

Sitten k

Kiitos kannustuksesta :) Eilen illalla sitä korviketta upposi vauvaan kuitenkin vain 30 ml, joten ehkäpä tyttö ei niin kovin nälkäinen ollutkaan. Olen tänään mietiskellyt, että niinköhän vain välillä luulen esim. väsymystä näläksi ja rinta ei kelpaakaan siitä yksinkertaisesta syystä, että vauvalla ei olekaan nälkä... Mulla on taustalla esikoisen epäonnistunut imetys (paino ei noussut tarpeeksi rintamaidolla) ja se taitaa vaikuttaa tilanteeseen.

Mutta tehdään parhaamme ja katsotaan miten tässä käy :)

[QUOTE="a p";22845724]Kiitos kannustuksesta :) Eilen illalla sitä korviketta upposi vauvaan kuitenkin vain 30 ml, joten ehkäpä tyttö ei niin kovin nälkäinen ollutkaan. Olen tänään mietiskellyt, että niinköhän vain välillä luulen esim. väsymystä näläksi ja rinta ei kelpaakaan siitä yksinkertaisesta syystä, että vauvalla ei olekaan nälkä... Mulla on taustalla esikoisen epäonnistunut imetys (paino ei noussut tarpeeksi rintamaidolla) ja se taitaa vaikuttaa tilanteeseen.

Mutta tehdään parhaamme ja katsotaan miten tässä käy :)[/QUOTE]

Mulla alkoi tään kolmannen kanssa tulla tissiraivareita siinä 2-3kk välillä ja olin ihan hukassa kunnes tajusin että poika raivoaa siksi että äiti tyrkyttää tissiä vaikkei oo nälkä :D Poitsu oli tuohon asti ollu sellanen tissillä asuja ja sitte yhtäkkiä se muutti rytmiään niin että söi vaan muutaman kerran päivässä ja ennenkaikkea paljon lyhyemmän aikaa kuin aiemmin ja mä vaan tyrkytin tissiä entiseen malliin. Raivoilu loppui kun mä maltoin himmata ja lakkasin tyrkyttämästä tissiä mennen tullen ja palatessa. :D

Mitä herumiseen tulee, niin myös liian voimakas heruminen voi aiheuttaa raivareita. Ja usein rintaraivarit on ohimenevä vaihe.

Niin se vielä, että mulla on vauvojen tissiraivareihin auttanu myös se, että käärin vauvan vilttiin ja sit imetän. jostain syystä se viltin sisällä oleminen on rauhoittanu.

Muihin en nyt jaksa kirjoitella kun imetystukilistalta yms löytää noihin mielestäni aika hyvin vastaukset, mutta pumppaamisesta totean vain omakohtaisen kokemuksen kolmea lasta imettäneenä että itsekin huomasin lopulta sen käsin lypsämisen olevan tehokkaampaa, kuin pumpun käyttö. Jotain sähköpumppua joskus kokeilin, se se vasta onneton olikin. Mutta en normaalisti äkkisältään lypsäen saanut myöskään kuin jonkun 10ml lypsettyä, jos halusin enemmän lypsää piti esim. yksi yö pantata toista rintaa imettämiseltä ja tämän onnistuminenkin sitten oli yleensä vähän niin ja näin, koska maidon tuotannon tasaantumisen jälkeen rinnat harvemmin pakkautuvat liian täyteen, ellei sitten tosiaan onnistu imettämään monia syöttöjä putkeen toisesta rinnasta.

Mulla alkoi tään kolmannen kanssa tulla tissiraivareita siinä 2-3kk välillä ja olin ihan hukassa kunnes tajusin että poika raivoaa siksi että äiti tyrkyttää tissiä vaikkei oo nälkä :D Poitsu oli tuohon asti ollu sellanen tissillä asuja ja sitte yhtäkkiä se muutti rytmiään niin että söi vaan muutaman kerran päivässä ja ennenkaikkea paljon lyhyemmän aikaa kuin aiemmin ja mä vaan tyrkytin tissiä entiseen malliin. Raivoilu loppui kun mä maltoin himmata ja lakkasin tyrkyttämästä tissiä mennen tullen ja palatessa. :D

Mitä herumiseen tulee, niin myös liian voimakas heruminen voi aiheuttaa raivareita. Ja usein rintaraivarit on ohimenevä vaihe.

Peesiä näihin, itse huomasin nyt jo 3vkoisen kanssa että hermostuuhan se jos tyrkyttää aina rintaa, kun nyt on jo alkanut syöttövälit välillä pidentyä useammaksi tunniksi kun vielä joku päivä sitten sai tunnin väleinkin imettää..

En muihin kysymyksiin ehdi vastata mutta tuli mieleen että juotko light-limpsoja tai mehuja tai jotain missä on aspartaamia? Mä käytin aspartaamia esikoista imettäessäni ja heruminen takkusi jatkuvasti. En silloin tajunnut mistä se johtui ja kokeilin jos jonkinlaiset keinot maidontulon lisäämiseksi. Sitten hoksasin aspartaamin yhteyden maidon herumiseen ja tsädää, maitoa riittää ja se alkaa herumaan lähes heti. Ekaa imetin 2v 8kk ja toista 1v 8kk. Nyt imetän kolmatta lasta 9:ttä kuukautta. Jos vahingossa juon lasillisenkin mehua tms. jossa on aspartaamia niin kroppa yrittää välittömästi laittaa maitohanat kiinni. Tämäkin on tietysti yksilöllistä mutta suosittelen kokeilemaan. Eikä kannata hermostua, ei se maito siitä mihinkään lopu. Ja jos vähenee niin sitähän saa aina lisättyä tiheämmillä imuilla ja pumppaamalla (vaikkei sitä maitoa pumpulla irtoaisikaan).

Ja muista myös juoda ja rentoutua kunnolla. Ja ennen kaikkea luota itseesi! :)

Suosittelen, kuten muutkin täällä, että juot riittävästi. Tämän lisäksi suosittelen kalkkitabletin ottamista säännöllisesti joka ilta (jostain syystä kalkki kuuluu ottaa illalla - näin mulle joku alan ammattilainen kertoi). Tämä vaikutti mulla merkittävästi maidon tuloon.
Muuten annoin lapsen hoitaa ruokailut oman mielensä mukaan ja jätin turhat murehtimiset pois. Ajattelin, että riittää, kun syön ja juon oikein ja näinhän se meni meidän kohdalla. En antanut koskaan lisämaitoa, en lypsänyt enkä antanut koskaan pulloa. En halunnut sekoittaa sitä tasapainoa, jonka lapsi itse loi.

Kiitos vielä uusista viesteistä ja neuvoista. Olen ottanut jo viikkoja 1000mg kalsiumia päivässä: 500 aamulla ja 500 illalla. Muiden kikkojen ohessa siis. Light-limsoja yms. en juo, lähinnä vettä ja yhden kupillisen kahvia suon itselleni päivittäin.

Mutta voi olla, että syy hitaaseen herumiseen selvisi: kuten joku ehdottikin, mulla tosiaan on oma hormonitoiminta käynnistynyt eli menkat alkoi. Ja kun menkat alkoi, maitoa alkoi tulla entiseen tapaan. Saa nähdä, tuleeko tämä riesaksi joka kuukausi tästä lähtien vai liittyikö nyt vaan tähän ekaan kiertoon.

Ei ole helppoa, ei. Nyt ongelmana on sitten taas suihkutissit. Äsken taas tyttö sai raivarit rinnalla ja kun irrotti otteen tissistä, siitä suihkusi maitoa vaikka kuinka pitkään. Mahtaa olla tytöllekin hankalaa, kun välillä herumisessa kestää ja sitten kohta taas tulee suihkuamalla :/ Ja toisaalta en viitsisi aloittaa suihkutissihoitoakaan (samasta rinnasta monta kertaa peräkkäin) kun pelkään sen sitten vähentävän maidontuloa, mikä taas olisi ongelma kun tulee seuraavat kuivat päivät.

Vinkkejä otetaan siis vastaan! Öisin imetykset sujuu, joten panostan nyt niihin ja samoin yritän imettää tytön aina kun on juuri heräämässä. Suurin ongelma meillä on kyllä se, että tyttö on varmaan tottunut nukahtamaan tissille ja tällä hetkellä sitä en voi tehdä, kun saa ne raivarinsa syystä tai toisesta. Nukahtaminen on sitten vaikeaa, ei oikein saa unen päästä kiinni ja sekin sitten kiukuttaa...

Yhteistyössä