kysymyksia 1 tyypin diabeteksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hiiohoi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hiiohoi"

Vieras
katselin yhtä videota, jossa edesmennyt neitokainen sanoi, että sokerit on olleet välillä 30 luokkaa, eikö kuitenkin harvinaisempaa ole kuolla tuohon korkeeseen sokruun?
eikös yleensä tuota 1 tyypin diabetesta sairastavaa uhkaa enemminkin se matala sokeri? vai olenko mä ihan hakoteillä?
Jotenkin käsitin että 2 tyypissä sokerit ovat jatkuvasti korkealla ja 1 tyypissä sitten menee liian matalalle...

No siis molemmat voivat johtaa kuolemaan, niin matala- kuin korkeakin verensokeri.1-tyypin diabetesta hoidetaan poikkeuksetta insuliinilla, jolloin väärä annostus todennäköisemmin laskee sokerit liian alas. 2-tyyppiä kun ei välttämättä tarvitse hoitaa insuliinilla, on todennäköisempää kuolla korkeisiin sokereihin.

Tää edes mennyt neitokainen (muistini mukaan) sairasti nuoruustyypin diabetestä, jolloin korkeat sokerit kertovat lähinnä insuliinihoidon holtittomuudesta. Kuolinsyynä tulee todennäköisesti olemaan happomyrkytys, mikäli alkoholi/lääkkeet eivät liity..

Juliahan oli tehohoidossa jo alkuvuodesta, kun oli ryypännyt monta päivää ja unohtanut 2 pvän ajan pistää insuliinia. Oli ketoasidoosissa (= serensokeri huitelee pilvissä) ja kuolemanvaarrassa.

Ykköstyypissä sokerit nousee korkealle ja siinä on ketoasidoosin vaara jos se ei sitä hoida.

Insuliinihoitoon liittyy matalien verensokerien riski jos sitä pistää liikaa/ ei syö vaikka pistää/ juo alkoholia.
Itsessään siis se sokeritauti ei matalia sokereita aiheuta.

[QUOTE="Veera";29346817]Ykköstyypissä sokerit nousee korkealle ja siinä on ketoasidoosin vaara jos se ei sitä hoida.

Insuliinihoitoon liittyy matalien verensokerien riski jos sitä pistää liikaa/ ei syö vaikka pistää/ juo alkoholia.
Itsessään siis se sokeritauti ei matalia sokereita aiheuta.[/QUOTE]

ok.
Kuinka helposti tuo tauti sitten tulee ilmi?
itsellä taannoin oli bakteeritulehdus kehossa ja alkoi maistumaan asetoni suussa, sokereita ei mitattu, mutta näin jälkikäteen alkoi vähän pelottamaan, että jos sitten joskus kipeänä tulee samanmoinen, eli tulehdushan niitä sokruja nostaa hirmuisesti ja mikäli muutenkin on häikkää tuossa verensokerissa, niin mitä tapahtuu? onko oiret aina selviä? Mulle tehtiin sokerirasitus vuosi sitten ja silloin paastoarvo oli ok, 2 tunnin arvo oli 7.9 eli sokerinsieto huonontunut. Olen sairastanut raskausdiabetesta kaikissa kolmessa raskaudessa, silloin hoidoksi auttoi ruokavalio.

1 tyypin diabeteksessa kehon oma insuliinin eritys ei toimi ollenkaan. Kun insuliinia ei ole, nousee verensokeriarvot.

2 tyypin diabeteksessa kehon insuliinin tuotanto on heikentynyt. Johtuu yleensä lihavuudesta ym. Haima väsyy, ei pysty tuottamaan insuliinia niin paljon kuin iso keho tarvitsee.

1 tyypin diabeteksessa kehon oma insuliinin eritys ei toimi ollenkaan. Kun insuliinia ei ole, nousee verensokeriarvot.

2 tyypin diabeteksessa kehon insuliinin tuotanto on heikentynyt. Johtuu yleensä lihavuudesta ym. Haima väsyy, ei pysty tuottamaan insuliinia niin paljon kuin iso keho tarvitsee.

no mites sitten hoikka/normaali jolla 2 tyyppi? olen 162cm ja painan 57kg, silti sairastan 2 tyyppiä. tasan ei mene onenlahjat.

ok.
Kuinka helposti tuo tauti sitten tulee ilmi?
itsellä taannoin oli bakteeritulehdus kehossa ja alkoi maistumaan asetoni suussa, sokereita ei mitattu, mutta näin jälkikäteen alkoi vähän pelottamaan, että jos sitten joskus kipeänä tulee samanmoinen, eli tulehdushan niitä sokruja nostaa hirmuisesti ja mikäli muutenkin on häikkää tuossa verensokerissa, niin mitä tapahtuu? onko oiret aina selviä? Mulle tehtiin sokerirasitus vuosi sitten ja silloin paastoarvo oli ok, 2 tunnin arvo oli 7.9 eli sokerinsieto huonontunut. Olen sairastanut raskausdiabetesta kaikissa kolmessa raskaudessa, silloin hoidoksi auttoi ruokavalio.

Sinulla on siis riski kehittää kakkostyypin diabetes johon ei liity ketoasidoosin riskiä eikä siis sellaista äkkikuoleman riskiä kuin ykköstyyppiin. Tauti on pitkään oireeton ja tekee siksi tuhojaan elimistössä. Korjeasta verensokerista tulevat oireet on janotus, pissatus, väsymys, laihtuminen. Mutta niinkuin sanottu, useinkin oireet puuttuvat.

Yhteistyössä