Kysykää mitä haluatte :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uskovainen muslimi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uskovainen muslimi

Vieras
Viimeksi kun tänne kirjoittelin, minulle esitettiin joitakin kysymyksiä jotka eivät varsinaisesti liittyneet ketjun aiheeseen. Ilmeisesti siis minun elämäntapani ja -valintani kiinnostavat.
Nyt mulla olis tässä puolituntia luppoaikaa, joten kysykää ihan mitä mieleenne tulee!

Olen siis suomalainen, uskovainen musliminainen. Olen naimisissa, kotiäitinä. Ikää 25+.

Taidanpa olla varsin jäävi vastaamaan asiaan... Ja voi tulla melkoiset haukutkin niskaan nyt :)

Olen lukenut Raamatusta on selkeän käskyn, ettei naisen tulee opettaa seurakuntaa. Siksi en ymmärrä, miksi kristityt eivät noudata tuota. Kristityn tietääkseni tulee uskoa että Raamattu on Jumalan sanaa, joten eikai Jumalan sanaa voi muuttaa oman mielen mukaan. Silloinhan luo jo uuden uskonnon. Mielestäni mikään uskonto ei toimi niin että jokainen valitsee sen asian mikä itsestä on "kivaa", ja hylkää sitten loput. Sekasotkuhan siitä vain tulee.

Muhammedin (rauha ja Jumalan siunaus olkoon hänen yllään) esimerkki on toki minulle esikuvanani, mutta näin naisena luonnollisesti olen paremmin perehtynyt Profeetan vaimojen tapoihin, ja pidän heitä esikuvinani.

Alkuperäinen kirjoittaja UM:
Taidanpa olla varsin jäävi vastaamaan asiaan... Ja voi tulla melkoiset haukutkin niskaan nyt :)

Olen lukenut Raamatusta on selkeän käskyn, ettei naisen tulee opettaa seurakuntaa. Siksi en ymmärrä, miksi kristityt eivät noudata tuota. Kristityn tietääkseni tulee uskoa että Raamattu on Jumalan sanaa, joten eikai Jumalan sanaa voi muuttaa oman mielen mukaan. Silloinhan luo jo uuden uskonnon. Mielestäni mikään uskonto ei toimi niin että jokainen valitsee sen asian mikä itsestä on "kivaa", ja hylkää sitten loput. Sekasotkuhan siitä vain tulee.

ihan asiaa kirjoitat :)

No, suurin osa maailman kristityistä ei usko naispappeuteen. Mutta mitä mieltä olet näistä hadith-kohdista, joissa sanotaan, että Muhammed meni naimisiin Aishan kanssa kun tämä oli 6 ja otti hänet luokseen kun tyttö oli yhdeksän. Ja nämä olivat Muhammadin viimeiset elinvuodet kuin Aisha oli vaimonaan, joten ei ollut enää mikään nuori mies tuo Muhammed silloin.

http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/abudawud/041.sat.html#041.4917
http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/abudawud/041.sat.html#041.4915
http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/muslim/008.smt.html#008.3311
http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/muslim/008.smt.html#008.3310
http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/muslim/008.smt.html#008.3309
http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/bukhari/062.sbt.html#007.062.088
http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/bukhari/062.sbt.html#007.062.065
http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/bukhari/062.sbt.html#007.062.064
http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/bukhari/058.sbt.html#005.058.236

En usko että Jeesus(rauha hänelle) on Jumala, koska tuollainen ajatus on minusta monijumalaisuutta. Jeesus oli, ja on, kunnioitettu profeetta, joka tulee palaamaan maan päälle ja todistamaan niitä vastaan, jotka hänestä ovat valheellisesti puhuneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Ap, ymmärsin että olet kääntynyt muslimiksi. Olitko aiemmin kristitty? Jos olit, ajattelitko silloin toisin naispappeudesta?

En ole ollut kristitty, vaan minut kasvatettiin ateistiksi. Ylipäätään tiesin tosi vähän kristinuskosta ennen islamin omaksumista; olen oppinut paljon enemmän kristinuskosta näin muslimina. Vaikka hassulta ehkä kuulostaakin. Minulla on monta muslimiystävää jotka ovat entisiä uskovaisia kristittyjä, heiltä olen oppinut tosi paljon.

Kumpi tuli ensin, mies vai islam? Minulla vain yksi kaveri joka on muslimi ja minun mielestä jotenkin säälittävää että on sitä vain siksi että tapasi miehen johon ihastui ja tämä sattui olemaan muslimi, jos olis ollut vaikka juutalainen, niin kaveri olis nyt sitä. Tekopyhyyttä.

En ole ollut kristitty, vaan minut kasvatettiin ateistiksi. Ylipäätään tiesin tosi vähän kristinuskosta ennen islamin omaksumista; olen oppinut paljon enemmän kristinuskosta näin muslimina. Vaikka hassulta ehkä kuulostaakin. Minulla on monta muslimiystävää jotka ovat entisiä uskovaisia kristittyjä, heiltä olen oppinut tosi paljon.

Kiitos vastauksesta. Voiko kuitenkin olla, että olet oppinut/kuullut/omaksunut käsityksiä kristinuskosta?

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
No, suurin osa maailman kristityistä ei usko naispappeuteen. Mutta mitä mieltä olet näistä hadith-kohdista, joissa sanotaan, että Muhammed meni naimisiin Aishan kanssa kun tämä oli 6 ja otti hänet luokseen kun tyttö oli yhdeksän. Ja nämä olivat Muhammadin viimeiset elinvuodet kuin Aisha oli vaimonaan, joten ei ollut enää mikään nuori mies tuo Muhammed silloin.

En jaksanut käydä kaikkia erikseen läpi, koska olen ennenkin lukenut haditheja Aishan ja Profeetan avioliitosta. Oletan että kyseessä on aikalailla samoja haditheja.

Islamilaisessa perimätiedossa näkyy selvästi, kuinka Aisha rakasti Profeettaa ja oli onnellinen hänen kanssaan. Uskon, että hän itse on tiennyt parhaiten mitä on elämältään halunnut, ja miellä ei ole siihen mitään sanomista. Ihailen Aishaa suuresti, hän on välittänyt valtaisan määrän perimätietoa, josta me nykypäivänkin muslimit opimme todella paljon. En näe mitään väärää Aishan ja Profeetan liitossa.

En jaksanut käydä kaikkia erikseen läpi, koska olen ennenkin lukenut haditheja Aishan ja Profeetan avioliitosta. Oletan että kyseessä on aikalailla samoja haditheja.

Islamilaisessa perimätiedossa näkyy selvästi, kuinka Aisha rakasti Profeettaa ja oli onnellinen hänen kanssaan. Uskon, että hän itse on tiennyt parhaiten mitä on elämältään halunnut, ja miellä ei ole siihen mitään sanomista. Ihailen Aishaa suuresti, hän on välittänyt valtaisan määrän perimätietoa, josta me nykypäivänkin muslimit opimme todella paljon. En näe mitään väärää Aishan ja Profeetan liitossa.

Juu, aikalailla samaa asiaa puhuivat kaikki kohdat. Mutta sinusta on siis ihan esikuvallista, että Muhammed yli viisikymppisenä otti myös käytännössä vaimokseen yhdeksänvuotiaan tytön? Pitäisikö sellainen sallia Suomessakin muillekin miehille????

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kumpi tuli ensin, mies vai islam? Minulla vain yksi kaveri joka on muslimi ja minun mielestä jotenkin säälittävää että on sitä vain siksi että tapasi miehen johon ihastui ja tämä sattui olemaan muslimi, jos olis ollut vaikka juutalainen, niin kaveri olis nyt sitä. Tekopyhyyttä.

Kuten kirjoitin, olen ollut muslimi 7 vuotta. Naimisiin menin reilu kaksi vuotta sitten.

Olen täysin samaa mieltä, että johonkin uskontoon kääntyminen vain siksi, että mies/vaimo on sen uskonnon edustaja, on täyttä tekopyhyyttä. Kuitenkin, en itse tiedä kuin yhden tällaisen tapauksen (enkä edes tunne ko. henkilöä hyvin), joka on muslimi vain paperilla, käytännön syistä koska asuvat muslimimaassa.
Kaikki ne kymmenet ellei sadat musliminaiset jotka tunnen, ovat omaksuneet islamin ihan omasta tahdostaan. Ja jos jonkinmoinen raja täytyy vetää, niin sanoisin että puolet ovat olleet naimisissa ennen islamin omaksumista, puolet eivät.

Tämänhetkinen kehitys on selkästi siihen suuntaan, että entistä enemmän sinkut/suomalaisen evlutin kanssa naimisissa tai parisuhteessa olevat omaksuvat islamin. Näitä tulee minun korviini muutamia kuukaudessa.

Kiitos vastauksesta. Voiko kuitenkin olla, että olet oppinut/kuullut/omaksunut käsityksiä kristinuskosta?

No aivan varmasti kristinusko on vaikuttanut minun elämän arvoihini ihan siksikin, että minä olen kasvanut kristityssä maassa. Mutta kristinusko ja islam ovat monissa asioissa samanlaisia, vaikka nykymaailmassa näyttää ettei kukaan sitä tajua. Ei se ole islamia vastaan, jos elämässäni toteutan jotain "kristillistä" arvoa, koska aika usein ne arvot ovat myös islamilaisia arvoja. Vaikkapa heikompiosaisten auttaminen kuuluu molempiin uskontoihin.

Muslimi ystäväni kertoi minulle millaisessa helvetissä vai miksi nyt kutsuvatkaan sitä tulen elämään sen jälkeen kun kuolen, koska en ole muslimi. Mitä mieltä sinä olet tuollaisesta pelottelusta? Eiköhän se Jumala, Allah tai kuka vaan minua kutsu jos minut luokseen haluaa, ei kai sitä voi pelosta alkaa muslimiksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:

Juu, aikalailla samaa asiaa puhuivat kaikki kohdat. Mutta sinusta on siis ihan esikuvallista, että Muhammed yli viisikymppisenä otti myös käytännössä vaimokseen yhdeksänvuotiaan tytön? Pitäisikö sellainen sallia Suomessakin muillekin miehille????

En usko että on olemassa yhtäkään miestä, joka osaisi kohdella vaimojaan niin hyvin kuin Profeetta teki. Nykyään lapset eivät myöskään kehity niin nopeasti kuin tuohon aikaan, jolloin oli ihan normaalia että noin nuorena mentiin naimisiin. Nykyään 10-vuotias on paljon lapsellisempi, ei varmasti osaisi huolehtia kodista, varsinkaan täällä Suomessa. Minä en itse osannut kokata mitään, puhumattakaan että olisin osannut olla vastuussa kokonaisesta talosta tuon ikäisenä.

Mielestäni kuitenkin avioliiton ikäraja pitäisi Suomessa laskea samalle tasolle kuin seksin ikäraja. Minusta on naurettavaa, että seksiä saa harrastaa jo 15-vuotiaana, mutta vastuuta siitä seksin harrastamisesta ei "saa" ottaa kuin vasta 18-vuotiaana.

No aivan varmasti kristinusko on vaikuttanut minun elämän arvoihini ihan siksikin, että minä olen kasvanut kristityssä maassa. Mutta kristinusko ja islam ovat monissa asioissa samanlaisia, vaikka nykymaailmassa näyttää ettei kukaan sitä tajua. Ei se ole islamia vastaan, jos elämässäni toteutan jotain "kristillistä" arvoa, koska aika usein ne arvot ovat myös islamilaisia arvoja. Vaikkapa heikompiosaisten auttaminen kuuluu molempiin uskontoihin.
Okei, nyt ymmärrän, mitä tarkoitat

:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muslimi ystäväni kertoi minulle millaisessa helvetissä vai miksi nyt kutsuvatkaan sitä tulen elämään sen jälkeen kun kuolen, koska en ole muslimi. Mitä mieltä sinä olet tuollaisesta pelottelusta? Eiköhän se Jumala, Allah tai kuka vaan minua kutsu jos minut luokseen haluaa, ei kai sitä voi pelosta alkaa muslimiksi?

Itse en ainakaan puhuisi ei-muslimille tuolla tavalla. Islamissa on paljon muutakin, josta voisi kertoa, eikä heti samantien pelotella toinen sängynalle piiloon.
Ja todellakin, Jumala johdattaa heitä ketä Hän haluaa. Siinä ei meidän ihmisten pelottelut auta, vain Jumala voi ohjata ihmisiä uskoon. Juuri siksi itse puhun islamista aika vähän tutuilleni, yleensä puhun silloin kun he itse kysyvät. Ajattelen, että Jumala johdatti heidät kysymään, ja sitten vastaan.

Mutta tuommoinen pelottelulinja on minusta ikävää :(

Nyt tämä eukko lähtis kattomaan Salkkareita :P En varmaan ehdi koneelle enää tänään, joten valitettavasti en pääse vastailemaan uusiin kysymyksiin! Ehkä otan tämän joku toinen päivä uusiksi ;)
Kiitos kysymyksistä, oli kiva vastata :)

Yhteistyössä