Kystat

• Viestiketjun aloittaja Murmeli
  • Ensimmäinen viesti
Murmeli
Onko muilla kystia, jotka oireilevat?? En ole saanut kunnon tietoa asiasta (lääkärit epäillyt pco ja endoa) Kipukohtauksiin hakeudun ensiapuun, välillä kerran kuussa, tai harvemmin. Alkaa ahdistaan nämä kivut, lääkärit eivät aina ota todesta (kerran sanottiin kyseessä olevan kuukautiskivut). Olisi kiva löytää muita saman kokeneita! maili osoite on:
lilla-murmeli @ luukku.com
jos joku haluaa mailata

Mari
Moi!

Mä kirjoitin juuri endoepäilystä edellisen viestin. Millaisia oireita sulle tulee kipukohtauksen aikana? Onko sulla yksi kysta vai enemmän? Oliko se/ ne helposti havaittavissa?

Murmeli
Kipukohtaukset vaihtelevat, pahimmillaan ne ovat olleet melkein hirveämpiä mitä synnytyskivut. Viimeksi oli lieväkipu, hakeudun nopeasti lääkäriin koska pelkään kivun yltyvän. Kipu alkaa poltteena navan kohdalta, ja sitten supistuksena. Alkaa oksentaminen. Välillä kipu on helpompi ja sitten taas yltyy, niin kuin supistukset. Lopulta ei jaksa kuin vaikeroida ja maata (välillä sairaalan lattiallakin). Aina kipu ei ole näin voimakas. Kipukohtaus alkaa aika yht´äkkiä. ultrassa on näkynyt kystiä, ja nestettä (jolloin kysta on jo ""räjähtänyt"", eli kyseessä on ns.vesikystat. Suurin on ollut 6cm kokoinen. Ovulaatio on ollut välillä myös hukassa.

neiti
Hei! Mulla todettiin vahingossa (rutiinitarkastus) kysta munasarjoissa (aikas iso) sekä endo (joka puolella). Mulla ei ollut mitään kipuja, mutta jo puolen vuoden päästä mut leikattiin.

Olen ihmetellyt näillä palstoilla miksi niitä ei leikata heti (kuten mulla), vaan useat naiset saavat vain särkylääkettä ja pään silittelyä. En edes vaatinut leikkausta, ja sanoin että mitään kipuja ei ole ollut.

Kannattaisikohan vaikka valitella pikkasen suurempaan ääneen ja vaatia sitä leikkausta? Olla siis todella tosissaan...

Murmeli
vaikka oon miten yrittänyt niin ei lääkärit ole kuin sanonut epäilevänsä sitä ja tätä. itkuakin on tullut vastaanotoilla. viimeksi käydessäni ensiavussa, selitin kipuja asiaa kolmelle eri lääkärille, tää on niin turhauttavaa. Koko ajan pelkään milloin kivut taas alkavat ja miten tästä eteenpäin.

Murmeli
varasin nyt yksityiseltä ajan, jos tätä kautta pääsisi asiassa eteenpäin. viimeksi kehottivat menemään kunnalliseen (tulee sen verran kalliksi yksityispuoli näin laajoissa tutkimuksissa). eikä sitten kunnallisella tehneet mitään.

Yhteistyössä