Kystasta kysyttävää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulta on leikattu neljä kertaa kystia. Viimeisessä leikkauksessa jouduttiin poistamaan koko munasarja, koska kysta oli niin suuri :(
Oireina oli ensimmäisellä kerralla todella kova vatsakipu. Muilla kerroilla en itse ole edes huomennut kystia, ne on havaittu ultrassa.

Munasarjoissa on ollut useampaan kertaan. Oireena menkkojen jäänti pois, sekä puhetessaan mahakipu (viiltää munasarjan kohdalta) ja pyörtyily. Minulla siis ne ovat revenneet rikki ja vuotaneet nestettä joka aiheuttaa kipua ja lisäksi verisuoni vuotanut verta munasarjassa. Leikattu (poltettu) tähystysleikkauksella pois.

Myös tissi on ollut täynä kystia, mutta niille ei ole tehty mitään.

Yleensä kystia tulee ja menee. Jos niitä huomataan niin seuraillaan ultralla joko menevät pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vierasvain:
Minulta on leikattu neljä kertaa kystia. Viimeisessä leikkauksessa jouduttiin poistamaan koko munasarja, koska kysta oli niin suuri :(
Oireina oli ensimmäisellä kerralla todella kova vatsakipu. Muilla kerroilla en itse ole edes huomennut kystia, ne on havaittu ultrassa.
Onko sinulle suositeltu toisenkin munasarjan poistoa kunhan lapset on eka tehty, jotta niitä kystia ei enää tulisi?

Minulla tuli keväällä ihme mahakipu, ja pääsin ultraan vasta kipupiikin mentyä ohi. Silloin gyne epäili, että olisi ollut toiminnallinen kysta. Nyt on taas viikon verran ollut alavatsa kipeä toiselta puolelta, tuntuu ilkeältä mm. yskästessä. Pari päivää sitten tuli kova kipu, ja luulin että kysta puhkesi (niinkuin viimeeksi kävi), mutta nyt kipu jatkuu. Särkylääkkeet ei auta...

Minulla on ollut kaulassa ja munasarjassa. Kaulakysta huomattiin, kun kaulalle kasvoi näkyvä patti. Kysta leikattiin, mutta ensimmäinen leikkaus ei ollut riittävän tarkka ja kysta kasvoi uudelleen. Toinen leikkaus onnistui.

Munasarjakysta huomattiin rutiinitarkastuksessa. Sitä seurattiin parin kierron ajan, mutta kun se ei pienentynyt, se leikattiin ihan isolla avoleikkauksella. Munasarja meni samalla.

Mun munasarjassa on kuulemma pieni kysta, lääkäri vaan sano ettei siitä tarvii olla huolissaan...
Mutta: kuuluisiko niitä siis jotenkin seurata?? On 1,5v aikaa siitä kun se löytyi eikä asialle oo tehty mitään. :whistle:

Yhteistyössä