Hei, hei hei edelliselle. Ei nyt ihan noin jyrkästi kannata sanoa. Itselläni on kysta myös vasemmassa munasarjassa. Se huomattiin elokuussa, lokakuussa sain leikkaustuomion, koska se ei ollut itsestään pienentynyt ja oli muuttanut hieman muotonaan. Ensin ajateltiin että se on endometriooma, eli ns. suklaakysta, sitten ehdoteltiin dermoidikystaa (en tiedä kirjoittaanko se noin) joka ei siis itsestään lähtisi.
No, lopulta minut sitten leikattiin viime perjantaina. Tuloksena se ettei kystalle lopulta tehtykään mitään koska se olikin pienentynyt jo itsestään ja osoittautui muutenkin toiminnalliseksi eli pitäisi loputkin kuihtua itsestään.
Yritän tällä vain sanoa, että oletko lääkäreiltäsi kysynyt onko heillä tarkkaa tietoa mitä tuo kystasi on ""syönyt"". Jos se haihtuu itsestäänon siis ns. toiminnallinen niin ehkä ei kannata riskeerata, mutta se on myös se verran kookas, että voi kiertyä helpommin munatorven ympärille aiheuttaen munasarjan kuolion, joka olisi päivystysleikkauksen paikka. Suunniteltuleikkaus olisi tietty parempi vaihtoehto...
Minä en siis ole nyt raskaana, mutta kyllä lääkärit yleensä tarkkaan harkitsevat riskien ja hyödyn välillä. Minulle päätös ettei kystaa oteta pois tehtiin siis leikkausaamuna, mutta päätettiin kuitenkin tehdä diagnostinen leikkaus. Lääkärit olivat sitä mieltä, että minun tapauksessani kystan poistolla olisi voitu aiheuttaa enemmän haittaa munasarjan toiminnalle, kuin mikä hyöty olisi ollut sen poistosta.
Hiillosta siis lääkäriäsi faktoilla. Kysele riskit. He selittävät sinulle ja ajatuksesi selkiytyvät.
Onnea matkaan, toivon todella että sinä ja pikkuisesi pärjäätte hienosti.
Lämmöllä sunny