Kysta rinnassa/rintasyöpä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja samperi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuten arvata saattaa, alkuvaiheessa oireet eivät eroa toisistaan: rinnassa tuntuu patti. Jos se on harmiton kysta, oireilu jää siihen. Jos se sen sijaan on rintasyöpää, niin patista kasvaa kraateri ja/tai koko rinta voi olla täynnä patteja. Kainaloissakin patteja tuntuu ja ne alkavat ilmoittaa olemassaolostaan ympäri elimistöä.

Ei omakohtaista kokemusta, vaikka Suomessa noin kymmenellä miehellä vuosittain todetaankin rintasyöpä. Olen ollut mukana hoitamassa monia.
 
Mulla oli parikymppisenä joku kyhmy. Ihan vahingossa löytyi, säteili kipua kun puristeli. Oli aika iso ja teräväreunainen, selkeästi kyllä tuntui. Hyvänlaatuinen oli, en muista mikä viralliselta nimeltään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Kuten arvata saattaa, alkuvaiheessa oireet eivät eroa toisistaan: rinnassa tuntuu patti. Jos se on harmiton kysta, oireilu jää siihen. Jos se sen sijaan on rintasyöpää, niin patista kasvaa kraateri ja/tai koko rinta voi olla täynnä patteja. Kainaloissakin patteja tuntuu ja ne alkavat ilmoittaa olemassaolostaan ympäri elimistöä.

Ei omakohtaista kokemusta, vaikka Suomessa noin kymmenellä miehellä vuosittain todetaankin rintasyöpä. Olen ollut mukana hoitamassa monia.

Eli kystan voi myös "jättää paikoilleen"?
 
ONB siitä varmaan otetaan mammografian ja ultraäänen jälkeen, mutta jos näytteestä ei löydy maligneja soluja, niin mitäpä tuota harmitonta kasvainta leikkelemään. Radiologi saattaa jo pelkän mammografian perusteella pitää pattia niin harmittomana, ettei ohutneulabiopsiaa tehdä.
 
Mulla oli patti, monta vuotta rinnan alla. Lääkäri sanoi sen oleven harmiton rasvapatti. No, nyt poistatin sen luomen kanssa. Oli kysta, mutta hyvälaatuinen. 2 *2 cm, tuntui pienemmälle kokeiltaessa. Oli muuten aika järkyn näkönen. Mut kannattaahan ne patit aina tutkia. Mulla tuli vaan ongelma siinä, että haava ei mennytkään umpeen ja 5 viikkoa oli kotihoitoa. Nyt muistona mahtava arpi, mut eipä se näy kenellekään!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vastaus:
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Multa siis löytyi kivulias patti tänään, kahden viikon päästä lääkäri..

Josko se olisi vain jotain hyvänlaatuista. Sellaisiakin kuitenkin on. Onnea matkaan.

Joo, toivotaan näin
Mulla on aikasemmin ollut rasvapatti, mut se oli aivan toisenlainen..
 
Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Toivotaan ettei oo mitään vakavaa.

Toivotaan näin..
Miä ite tuossa viikko sitten jo sanoin, et rinta on kummallisen tuntuinen/kipeä
Koskee tuonne jonnekkin "sisälle"
Nyt ihan kosketusarka, kun paineli se hoitaja niin pitkään
 
Muljuaako se patti vai onko kova ja kiinteä? Syöpäpatit harvoin on kipeitä. Mulla on kans patti rinnassa, ohutneulanäytteellä todettu vaarattomaksi. Muista, että nuorilla naisilla suurin osa pateista on hyvänlaatuisia =)
 
Ainiin, mulle sanottin kans, et jos se patti "irti" eikä sillä ole juuria, on todennäkösesti hyvänlaatuinen. Mulla oli irti"
Mut mikäänhän ei ole varmaa. Kohta oot jo tosi sairas, kun luet näitä meidän vastauksia! (Ainahan ihminen on kipee, kun lukee lääkärikirjaa)
Mee sinne lekurii, ni asia selviää...

 
Alkuperäinen kirjoittaja voimia!:
Muljuaako se patti vai onko kova ja kiinteä? Syöpäpatit harvoin on kipeitä. Mulla on kans patti rinnassa, ohutneulanäytteellä todettu vaarattomaksi. Muista, että nuorilla naisilla suurin osa pateista on hyvänlaatuisia =)
Se on sellainen hieman liikkuva, laajempi alue
Ja todella kipeä, jos siitä painelee. Ei nyt pysty edes etsimään

Tässä on käynyt jos jonkinlaista ajatusta jo mielessä :ashamed:
Mutta toivotaan, että on ihan joku pikkujuttu
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ride:
Ainiin, mulle sanottin kans, et jos se patti "irti" eikä sillä ole juuria, on todennäkösesti hyvänlaatuinen. Mulla oli irti"
Mut mikäänhän ei ole varmaa. Kohta oot jo tosi sairas, kun luet näitä meidän vastauksia! (Ainahan ihminen on kipee, kun lukee lääkärikirjaa)
Mee sinne lekurii, ni asia selviää...

Kyllä tuo kiinteästä kiinni on.. Mulla oli kerran rasvapatti rinnassa. Se taas liikkuu ihan eri tavalla

Juu, pää kylmänä täällä olen. En miä näistä jutuista sairastu :)

 
Olen 16.v ja minulla on vasemman rinnan alla patti. Se on kipeä, tuntuu liikkuvan ja se on suunnilleen luumun kokoinen. Ulospäin ei näy oikeastaan mitään. Voiko näin nuorella olla kyseessä jotain vakavaa vai voisiko se olla vain jokin paise tms?
 
ole 16.v ja yht äkkiä yöllä alkoi kauheasti särkemään oikea rinta aamulla kun tunnustelin niin juuri nännin alapuolella on tosi kipeä patti, se särkee vaikka en koskisikaan. mikä voisi olla kyseessä????
 
Heippa! Tässä kaivoin tämän keskustelun ylös nyt kyselemällä itse myös. Miten sinun patin kanssa kävi lopulta? Itse löysin sattumalta pari vuotta sitten patin rinnasta ollessani 18 -vuotias. Tyhmä kun olin, niin annoin sen vain olla. Nyt "löysin patin uudelleen" ja se on todella arka, varsinkin nyt kun sitä olen koko ajan tunnustellut. Oisiko kyseessä vain harmiton kysta, sillä patti on ollut kehossani jo näinkin kauan? Patti kipuilee kun käännän rintakehää tai vaihtaessa asentoa nukkuessa. Lääkäri varattu onneksi.
 
Mulla oli vuosia sitten noin herneen kokoinen kyhmy rinnassa. Otettiin ohutneulanäyte, ja paljastui hyvänlaatuiseksi mutta kiinteäksi, eli leikkausaika varattiin, ei kuulemma olisi lähtenyt ilman leikkausta. Mutta näytteen jälkeen alkoi pienetä ja hävisi, eli veikkaan että lääkäri arvioi rakenteen väärin, ja olikin kysta.
 
minulla on kesästä asti patti rinnassani enkä hallunnut mennä tutkimaan mikä se on,nyt kävin yksityisellä ja lääkäri ilmeni sen kystaksi mutta lääkäri sanoi ettei ole ihan varma mutta epäilyt ovat vahvat, lääkäri sanoi että tämä pitää tutkia kunnolla,olen huomenna menossa ultraan jännittää ihan kauheesti...ja ihmettelen kovasti että jos minulla on kysta niin yleisesti siihen sattuisi mä en tunne kyllä minkää laista kipua.
 

Yhteistyössä