Minulla on kysta oikeassa munasarjassa ja olen menossa huomenna gynekologille? Mitä gynekologi tekee ja kuinka paljon se sattuu en ole ikinä ennen ollut gynellä.
Gynekologinen perustutkimus synnyttämättömälle nuorelle naiselle:
Selvitetään ensin koska kuukautiset ovat alkaneet ja niiden pituus sekä kesto. Viimeisimpien kuukautisten alkamispäivä ja kuukautiskipujen taso/vuodon määrä (myös valkovuoto tai muu) sekä mahdollisten lääkkeiden käyttö kivun lievennyksessä. Käytössä olevat lääkkeet (muut sairaudet). Ehkäisy. Pituus ja paino sekä mitataan (joskus) verenpaine.
Itse tutkimus:
Tehdään pienellä spekulalla eli kohottajalla jos potilas on neitsyt. Aina ei sisätutkimusta ole edes välttämätöntä tehdä, jos potilas ei halua esim ehkäisypillereitä aloitettaessa. Lääkäri katsoo ulkosynnyttimen sekä emättimen silmämääräisesti ja palpoo eli tunnustelee synnytyselimet. Etu- ja keskisormi emättimeen ja samalla toisella kädellä painellen vatsan päältä. Peräsuolen kautta tehtävää palpointia ei tehdä, jos sitä ei nähdä tarpeelliseksi.
Mahdollisia näytteitä otetaan tulehdus-,kipu,- ja epänormaalien vuotojen takia tai jos epäillään sukupuolitautia , jotta saadaan selville mikä lääke tai hoito voidaan aloittaa.
Koko paketti kestää noin 10-20 min riippuen asiakkaasta. Mitä yhteistyömyönteisempi potilas on sitä helpompi tarkastus.
Tuo on se kuvio millä yleensä mennään. Minulla oli myös kysta vasemmassa munasarjassa (itse asiassa niitä oli kaksi toinen ison luumun kokoinen ja toinen pienempi sen takana) ja sitä yritettiin hoitaa ensin hormonilääkityksellä. Hoito ei tehonnut ja kystat imutyhjennettiin. Operaatio tehtiin nukutuksessa ja laparoskooppisesti. Navassa ja noin 10 cm navan alla toinen sisäänmenopaikka eli arpi. Onko kystasi ultrattu jos ei tai vaikka onkin niin todennäköisesti gyne ultraa sen ja mittaa sekä tekee hoitopäätöksen. Älä turhaan pelkää tarkastusta tai toimenpiteitä.