Kysta kaulassa. Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Patti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulta on poistettu kaulakysta vasemmalta puolelta aikoinaan leikkaamalla. Muistona siitä kaulassa komeilee 11 tikin jättämä arpi. (Kysta oli 4x5cm,pienen kananmunan kokoinen). Myös oikealle puolelle kehittyi samanlainen,mutta se hoitui kertatyhjennyksellä,onneksi. Kaulaan kysta tulee siitä,että sikiöaikana vauvalla on "kidukset",jotka sulkeutuvat raskauden edetessä. Ja jos eivät ole sulkeutuneet kunnolla,muodostuu siis kysta. Yhden yön olin sairaalassa ja tikeistä en muista,kauanko olivat,muuta kuin sen,että sattui,kun ne poistettiin. Sairausloman pituudesta en osaa kertoa,kun olin itse silloin opiskelija ja en millään muista,olinko minkä aikaa koulusta pois. :-)

Mulla ilmestyi joulun aikoihin yhtäkkiä patti kaulaan, kävin sitä sitten terveyskeskuksessa näyttämässä, lääkäri totesi vain, että turvonnut imusolmuke. Sanoi että jäädään odottamaan pienentymistä. Vajaa viikko myöhemmin patti alkoi kuitenkin kasvaa sitä vauhtia, että kävin yhteispäivystyksessä sairaalassa kun alkoi haittaamaan hengittämistä. Pattia tyhjennettiin, ab-kuuri ja kipulääkkeet määrättiin ja kotiin. Muutama päivä meni taas ihan ok, patti alkoi kasvamaan taas. Uudelleen terveyskeskukseen, josta lääkäri laittoi suoraan korvapolille. Siellä tuomiona leikkaus, sovittiin seuraavalle arkipäivälle aika (silloin oli perjantai). En kuitenkaan pystynyt kotona olemaan kuin seuraavaan päivään asti, patti turposi ja turposi ja oli loppupeleissä halkaisijaltaan yli 10cm. Seuraavana päivänä jälleen päivystykseen, josta osastolle ab-tippaan. crp oli siinä vaiheessa 85 luokkaa. Patti tyhjennettiin ultraääniohjauksessa, mutta seuraavana aamuna se oli jälleen kasvanut entisiin mittoihinsa. Päätettiin avata patti leikkaussalissa ja laittaa laskuputket, jotta patti ei kasvaisi enää siihen tahtiin. Laskuputket oli kaulassa pari päivää, sitten pääsin kotiin sairaalasta.

Patti diagnosoitiin hyvälaatuiseksi kaulakystaksi.
Mulla oli helmikuun alussa kontrolli korvapolille, siellä tultiin siihen tulokseen että kysta poistetaan. Leikkausajaksi lääkäri sanoi 3-4kk.

Tänään tuli puhelinsoitto sairaalasta, peruutusajalle pääsin ja leikkaus huomenna.

Leikattiin nyt kaulalta kysta nukutuksessa yhden yön sairaalassa ja tikit kaulassa kotiin seuraavana päivänä. Kaulaan laitettiin letkun pätkä joka tyhjensi siihen kertyvät nesteet leikkauksen jälkeen. Ei pahemmin turvonnut eikä kipeä ollut pään kääntely ja nukkuma asento vähän tuntui. Pari vko sairaslomaa ja odotellaan patologin vastausta. Leikkaus arpi on varmaan about 5-6 cm ja siihen sitten jotain arpivoidetta läästimään kun saa tikit pois. Leikkaus kesti 3h koska kaulalla sijaitsevat hermot olivat patissa kiinni tai muuten tiellä.. olkapäänkohottaja hermo ei onneksi venynyt eli olkapäät toimii edelleen. Ennen leikkausta lääkäri selitti mahdolliset hermovaurio mahdollisuudet sekä sen että on mahdollista kystan juuret ulottuvat nielurisoihin jolloin nekin pitää leikata samalla. 4 tunnissa koko leikkaus + heräämö oli ohi ja takaisin osastolla. Kiinteää ruokaa ei saanut sairaalassa syödä vaikka ei olisi haitannut mitään. Kaula + poski ns tunnoton varmaan johtuu leikkauksesta tai sitten jotain hermo settii nekin yleensä parantuu ajankanssa. Uvula vähän ärtyi hengitysputkesta tuntuu pidemmältä.. sekin korjaantuu parissa viikossa :) Ei ollut paha leikkaus mutta vastaukset tietenkin vähäsen jännittää. Ultrassa,magneetissa ja ohutneulassa ei näkynyt mitään vakavaa ja verikokeiden tulokset olivat hyvät. Yleensä tälläset on ns. synnynnäisiä kystia mutta ei ne lääkärit osannut sanoa että onko kyseessä imusolmuke vai kysta. Sairaslomatodistuksessa lukee kaula tuumori ja muissa paperereissa kysta colli vasemmalla kaulalla.. Itse leikkaus haavaan ei satu ollenkaan, kaula vähän turvonnut mutta ihan normaalisti pystyn toimimaan.

mulla taas tällänen juttu... Juhannuksena huomasin pienen patin (marmorikuulan kokoinen) vasemmalla puolella lauan alla. Ei ollut aluksi kipeä, mutta lähti kasvamaan nopealla vauhdilla ja kolmen päivän jälkeen menin lääkäriin. Tällöin koko oli 5x2cm, aristi ja kosketus arka. Lääkärin kautta korvapolille, sieltä ultraan, ohutneula näyte ja diagnoosi tulehtunut kysta. Sain ab:n ja seuraavana päivänä takas töihin. Viikon verran ehin olla töissä, kun alkoi taas vaivata ja eikun takas. Kysta oli vähän kasvanut kokoa ja taas arka ja vähän kipeä. Toiset ab:t tilalle (vahvemmat) ja viikko saikkua. Nyt oon pari päivää ollu saikulla ja päivisin on ok, mut öisin tuntuu pahenevan. Ei voi normaalisti makuullaan nukkua, vaan pitää olla puoli istuvassa asennossa ja vain oikealla kyljellä tai selällään ja siltikin heräilen parin tunnin välein... Huomenna meinasin mennä taas näyttämään ja saa nähdä mitä sanovat...

Joskus heinäkuussa huomasin kaulallani aataminomenan vieressä oudon kohouman joka kesän kuluessa näytti pikkuhiljaa kasvavan. Mitään kipua tai muita tuntemuksia patista ei aiheutunut mutta elokuussa hakeuduin vaimon "painostuksesta" terveyskeskukseen. Patti oli koko ajan kasvanut ja oli jo pienen kananmunan kokoinen. Lääkäri otatti verikokeet jotka osoittautuivat kilpirauhasarvoineen aivan normaaleiksi. Sain lähetteen myös ultraan jota jouduin odottelemaan kuukauden patin koko ajan kasvaessa. Ultrassa patti todettiin kystaksi ja keskusteltiin sen mahdollisesta tyhjennyksestä. En kuitenkaan halunnut välitöntä tyhjennystä ja sovittiin että hakeudun uudelleen vastaanotolle jos patti vielä jatkaa kasvuaan tai alkaa vaivaamaan muutenkin kuin esteettisesti.
Nyt marraskuun alussa patti on täysin hävinnyt ilman mitään lääkitystä tai toimenpiteitä!?

Yhteistyössä