kysta/kasvain

• Viestiketjun aloittaja munasarjassa
  • Ensimmäinen viesti
munasarjassa
Olen 24-vuotias lapseton nainen. Puolitoista viikkoa sitten menin laakarille (asun ulkomailla) valittaakseni edellisen kuukauden kovista kuukautiskivuista seka muutaman paivan kestaneesta valivuodosta. Laakari teki normaalit tutkimukset ja ultraaanessa (kohdun sisainen) huomattiin vasemmassa munasarjassa olevan n. 4,5 cm kokoinen kysta. Laakarin mielesta kyseessa oli endometrioosi ja sen aiheuttama suklaakysta ja heti maarasi minulle e-pillerit. Samalla otettiin papa koe ja verikokeet (CA 125 ja CA 19-9). Papa koe naytti puhdasta (1), mutta CA 125 ja CA 19-9 olivat todella korkeat. CA 125 arvo 63 ja CA 19-9 arvo 103. Ensi viikoksi sain lahetteen koko alavartalon digitaaliröntgeniin (taalla kutsuvat sita EMARiksi) ja kuukautisten paatyttya minun tulisi menna uudestaan tarkastukseen. Pelottaakin etta onko se kysta tai kasvain pahanlaatuinen kun veriarvot olivat noin kovat. Laakari ei osaa sanoa mitaan viela vaan sanoo etta tilannetta on tarkkailtava ja mahdollisesti leikkaus on edessa. Onko kenellakaan ollut samanlaisia kokemuksia? Olen kuullut etta CA 125 arvot mitataan endometrioosissa mutta CA 19-9 arvojen en ole koskaan kuullut kaytettavan munasarja kystien tai kasvainten tutkintaan, olenko vaarassa? Olisi kiva kuulla samanlaisissa tilanteissa olevien kokemuksia...

Yhteistyössä