Kysta asiaa!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippäliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äippäliini

Jäsen
19.09.2004
120
0
16
Hei!

Onko teillä kellään ollut kystaa munasarjassa? Jouduttiinko poistaan se? Miten toivuitte tähystyksestä? Mitä ehkäisyä olitte käyttäneet ennen kuin teillä huomattiin olevan kysta?

Minulta poistettiin tässä vastikään kysta oikeasta munasarjasta. toimenpide meni ihan hyvin, ja leikkauksestakin toivuin ihan hyvin. Minulla on taustalla PCO, enkä oo käyttänyt mitään ehkäisyä nyt pariin vuoteen (sitä ennen e-pillereitä). Nyt oli puhetta lääkärin kanssa että jos alkaisin syömään terolut hormooneja...mutta epätietoisena mietin, että miten se vaikuttaa munasarjoihini jatkossa? uusiutuuko kysta jne...? Se kysta tutkitaan että onko siinä mitään vakaavaa, ja sitten ottavat yhteyttä jos jotain löytyy. Toivottavasti vaan ei mitään vakavaa löydy. tämäkin on jo tarpeeksi vakavaa minulle :'(

Minulla on ilmaantunut kahdesti kysta.

Viime jouluna pikana polille valtavien kipujen takia ja vasemmalta löytyi halkaisijaltaan 7 sentin kysta. Sain kipulääkettä ja passituksen kotiin. Kysta kutistui pikkuhiljaa viikkojen/kuukausien aikana. Ennen kystan löytymista söin teroluttia ja clomifenia.

Nyt olemme olleet lapsettomuus hoidoissa väestöliitossa ja käytössä on ollut Puregon hormoonipiikit. Kaksi kuukautta kerkesin pistää (muistaakseni) ja kuukausi sitten löytyi taas kysta vasemmalta ja halkasija oli tällä kertaa 5 senttiä. Sen voisi lääkärin mukaan imeä emättimen seinän kautta piikillä tyhjäksi, mutta mä syön nyt e-pillereitä jotta se kysta kuivuisi. Siihen voi mennä kuulemma puolikin vuotta. Todella kurjaa koska lapsettomuutta on takana reilu kaksi vuotta ja nyt syödään e-pillereitä.....

Lääkärin mukaan nuo hormooni lääkkeet vaikuttaa mulla niin rajusti herkkiin munasarjoihin, että noita kystia ilmestyy. Molemmilla kerroilla kystan sisältö on ollut nestettä täynnä.

En varmaan oikein vastannut sun kysymyksiisi, mutta kunhan nyt kerroin mun kystatietoni.

Kiitos vastauksesta! Minulla oli myös yksi terolut kuuri takana (lokakuussa) ennen kuin ilmeni tämä kysta. Lokakuussa ennen terolut kuuria ultrattiin myös munasarjat, ja sillon ei mitään erikoista löytynyt. Alan myös itse epäillä teroluttia kystan aiheuttajaksi/edistäjäksi. Minulla oli myös kystan lisäksi nestettä vatsaontelossa, epäilivät että on ollut kaksi kystaa ja toinen kerennyt jo puhjeta. Toivottavasti parannun tästä. Tuskin enään noita terolutteja alan syömään enempää. Pitää vain odottaa jospa sitä luomusti raskautuisi. :hug: sinulle päivi :flower:

Heippa,

Ei se välttämättä johdu teroista. Mulla on ollut kysta raskausaikana, puhkesi itsestään rv 6:lla ja kipu oli kova. Onneksi raskaus ei keskeytynyt... Vuosi sitten menin lääkäriin ihan muuten, kun kk-kierto oli lyhentynyt ja gynekologi havaitsi, että siellä oli puhjennut kysta (= toinen minulla havaittu). Minullakin ne ovat olleen nestetäytteisiä ja puhkeilleet itsestään. Gynekologi sanoi, että ne ovat yllättävän yleisiä, mutta yleensä naiset eivät edes tiedä että heillä on ollut sellainen. Ennen näitä kystia en ollut syönyt hormoneja, paitsi e-pilleireta joskus....

Kystia ei tule jos syö e-pillereitä. Kun aloin suunnittelemaan raskautta lopetin pillerit ja kystia alkoi tulemaan, ei aina joka kiertoon mutta kuitenkin yleisiä olivat.
Muuten niistä ei ole haittaa jos pysyvät rauhallisina eivätkä vaivaa, mutta jos on hormonihoito päällä häiritsevät munarakkuloiden kasvua, vievät tilaa niiltä.

Mulla ollu aikoinaan kystia munasarjoissa. Kystiahan tulee aina ennen kuukautisia, mutta yleensä puhkeavat huomaamatta ihan itsestään pois. Näin mulle selitettiin sairaalassa.

Silloin kun mulle tuli ensimmäiset kystat niin ehkäisynä mulla oli e-pillerit. Ensimmäinen kysta otettiin punkteeraamalla pois. Niin kamala kokemus etten enää toista kertaa antanu sillain ottaa. Ja sanoivat myos että tod. näk.tulee takaisin koska se rakkula pussi? (en muista tarkalleen oliko tuon niminen) jää koska sitä ei saada punkteeraamalla pois. Meni sitten muutama viikko ja kipu tuli takaisin. Oli se pussukka taas täyttyny. Enää en antanu punkteerata vaan leikattiin tähystämällä pois. Olikin sitten kuulemma ollut verikysta.

Muutama vuosi meni ihan ok. Mutta kerran kun olin yö vuorossa niin kipu taas alkoi ja mikään ei pysyny sisällä. Jouduin lähtemään kotiin ja yö menikin sitte kipujen ja oksennuksen merkeissä. Menin lääkäriin seur pvä.nä ja sanoin että varmasti taas kystat tullu takas. Suurinpiirtein nauroivat mulle tk.ssa ja kysyivät oletko sä joku lääkäri. Eivätkä ottaneet tosissaan. Seur iltana jouduin päivystyksen kautta leikkaukseen koska kivut äityivät niin tuskallisiksi ja kysta oli niin valtava että vasenta munasarjaa ei näkyny enää ollenkaan.

Siitä meni kuukausi niin sairaalasta soittivat kotiin ja sanoivat että pitää kokonaan leikata vasen munasarja pois koska kysta oli tuhonnut sen kokonaan. Ja aina oli kystat tulleet tuonne vasemmalle puolelle. niinpä se sitten operoitiin ja puolen vuoden välein kävin tarkastuksissa ettei mitään ole tullut takas. Kerran oli oikealla puolella kysta ja pelkäsin jo että kaikki alkaa alusta. Mutta onneksi se puhkesi itsestään pois ja ei ole vielä uusiutunut. "koputtaa puuta täällä"

Yhteistyössä