kyssäri teille joilla jouduttu vauva kääntää oikeenpäin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ikiliikku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ikiliikku

Vieras
eli millä viikolla teille se on tehty? ottiko kipeää ja pysyikö vauva loppuun asti oikeenpäin ettei kääntynyt uudestaan jalat alaspäin? entä jos se ei käänny,leikataanko nykyään kuinka herkästi?

itse oon viikolla 32 eikä vauva meinaakaan kääntyä oikeenpäin (on pää ylöspäin).en edes tiedä vauvan kokoa sillä seuraava ultra vasta 38viikolla ja silloin kuulemma sitä on enää turha yrittää kääntää. :|

Mulla ei kääntö onnistunut, onneksi! Leikkauksessa todettiin että tytöllä oli napanuora 4 krt kaulan ympäri, joten siinä syy miksi oli perätilassa. Yleensä vauvalla on syynsä olla "väärinpäin", kuten mullakin oli. Kerran koitettiin sitä ja jos tuon olisin tiennyt, en olisi ikinä antanut edes yrittää käännöstä.
Vauvahan voi kääntyä vielä ihan loppumetreilläkin, joten vko 32 ei vielä ole paha kai..
Itse en enää ikinä anna masuani ronkkia jos joskus toista lasta odotan, saa lapsi olla siinä asennossa kuin parhaaksi olonsa masussa tietää =)

Sattunut se käännösyritys ei yhtään, joskin hiukan epämiellytävää muljautteluahan se oli. Mulla leikattiin kun ei olisi mahtunut tulemaan perätilassa, ts. mitat olivat liian pienet suosituksiin, vaikka pieni tyttö olikin tulossa.

että tuttavalla ei enää meinannut 36viikolla saada millään käännettyä vauvaa mutta loppujen lopuksi sitten kääntyi ja syntyi normisti.itse pelkään leikkuuta kamalasti :whistle:

Mulla just yritettiin kääntää, viikkoja reilu 35. Täällä (TYKS) se kuulemma tehdään ain tossa vaiheessa. Vauva on ollut perätilassa huhtikuun puolesta välistä lähtien.
Kääntäminen ei onnistunut: ei liikkunut mihkään tippaakaan. Mutta ei se kyllä niin kipeetä tehny kun olin kuvitellu. Lähinnä oli epämiellyttävää vaan.

Täällä ainakin mielellään suosittelevat normisynnytystä, jos vaan mitat antaa myöten. Mulla on tyttö jalkatarjonnassa, jollon sektio on ainut vaihtoehto.

Mulla on yksi tyttö käännetty rv.37+0, yrittivät kääntää muttei lähtenyt kääntymään, pitkän ajan yritettyään sanoi et hän vielä kokeilee jos takaperin menisi ja ensimmäisellä kerralla tyttö kääntyi. Kipeää se ei tehnyt mutta tuntui hieman epämukavalta. Kaksi kertaa tyttö kävi vielä käännöksen jälkeen poikittain mutta pysyi onneksi oikein päin.
Toisen tytön kohdalla menimme käännösyritykseen rv.37+5 muttei lääkäri edes ruvennut yrittämään vähäisen lapsiveden vuoksi. Ei tyrkyttänyt sektiota suoraan sanoi että perätila synnytys on vaihtoehto mutta yhteisen pohdinnan jälkeen päädyimme sektioon.

Mulla yritettiin kääntää rv 36 perätilan vuoksi, mutta kätilö sanoin ensin ultrattuaan, että voi kansalaiset ei tämä enää mihinkään käänny. Vähän yritti masua painella mutta sitten sanoi, että varataampa vauvalle syntymäpäivä. Suunniteltu sektio rv 38. Ei edes puhunut alatiesynnytyksestä, johon en olisi edes suostunut. Sektio meni loistavasti ja kun oli suunniteltu sain olla hereillä ja nähdä vauvan heti. Poika jurotti istua viimeiset 3kk ja en käyny missään valmennuksissa kun aavistin että istuu tuomiopäivään asti =)
Tsemppiä!

Mullakin yritettiin kääntää viikolla 36, mutta lääkäri aika pian totesi lapsivettä olevan sen verran vähän, että ei taida tyttö kääntyä. Ja mittausten jälkeen päädyin normaaliin alatiesynnytykseen (perätilassa siis). Tyttö syntyi terveenä viikolla 41+3 ja n. 4h kesti synnytys. En olisi mistään hinnasta halunnut sektiota, josta toipuminen kestää ikuisuuden verrattuna alatiesynnytykseen.

mitäs jos ne mullakaan ei saa sitä käännettyä ku tää on vissiin jo nyt aika iso poika,ihan yläkäyrällä kasvaa (3-5cm/4viikkoa kasvanu kohtu).tulee kaiketi yli 4-kiloinen poika kun edellinenki oli yli 4kg ja mä pelkjään sitä leikkuuta,siinähän voi sattua vaikka mitä :(

Ikiliikku: Mulla oli eilen kääntöyritysaika viikoilla 36+3. Olikin tosin kääntynyt jo ite n. viikoilla 34-35. Ei siis ole kokemusta toteutetusta käännöstä, mutta mulla oli kans yläkäyränen toi kohdun kasvu ja silti ultran mukaan eilen ihan keskikäyränen painoarvio. Mulla oli SF kasvanu liian lapsiveden takia ja siksi lapsikin varmaan oli päässyt itse kääntymään. Ettei sulla ois mitään raskausdiabeteksen riskiä? Pyydä ihmeessä sokeritestejä niin kerkeää vielä vaikuttamaan ettei kiri vauva kasvuaan.

Ei ollu tarkoitus pelotella tms. vaan tuli vaan mieleen kun niin tutulta sun tilanne kuulostaa. Tsemppiä sulle miten tilanne sitten ratkeaakin! Usein ne lapsukaiset itse kääntyvät ja yllättävät, jopa vielä viikolla 37-38. :)

Mulla esikoinen oli perätilassa alusta asti. Ulkokääntöä yritettiin vko:lla 36+6, eikä kääntynyt. Ei sattunut, mutta tuntui hieman epämukavalta. Kääntö yrityksen jälkeen kävin useamman kerran ultrassa keskussairaalassa ja vauvan painoarviota seurattiin tarkasti. Lääkäri kysyi minulta miten haluan synnyttää, koska vauva oli perätilassa niin että jalat oli ylöspäin. Näin on kuulemma parastilanne. Halusin ehdottomasti synnyttää alakautta, jos se vain on minulle ja vauvalle hyväksi. En halunnut sektiota, koska leikkauksessa on omat riskinsä ja toipuminen hitaampaa. Tuon päätöksen jälkeen kävin lantion röntgenkuvassa, josta lääkäri katsoi onko lantio tarpeeksi tilava, vauvan arvioituun kokoon nähden. Lantioni oli tilava ja vauva sopivan kokoinen, joten synnytin vauvan perätilassa alakautta. Lapsellani oli toinen lonkka hieman löysä, joka on tyypillistä perätilavauvoilla. Se hoidettiin lonkkalasta hoidolla, muuten lapsi oli aivan terve. Nyt jo melkein 2v viipottaja.

Varmasti mietityttää kovasti, mutta Ikiliikku päätös on kuitenkin loppu pelissä lääkärin ja teidän yhteinen ja varmasti kaikki vaihtoehdot sulle kerrotaan. Se on niin henkilökohtaista miten sektiosta paranee, riskit on kuitenkin molemmissa melkeimpä yhtä suuret. Itsellä mielestäni on korkea kipukynnys ja seuraavana päivänä kävellä tepsuttelin jo pitkin käytäviä, sänkyyn ei saa jäädä veritulppariskin takia makaamaan. Vauvan painon verran saa nostaa heti alussa. Mulle sektio oli hyvä juttu.
Eihän se mikään pikku leikko ole! Mulla oli viime elokuussa kohdunulkoinen raskaus ja siihen OSA syynä on suuret lantioalueen leikkaukset eli...siitä ei kukaan silloin puhunut mitään, mitä seurauksia VOI olla. Nyt kuitenkin onnellinen joulukuun odottaja :) Ja menen uudellen sektioon jos tilanne sama kuin esikon kanssa.
Meilläkin oli lapsella lonkassa väljyyttä ja hoidettiin lonkkalasta hoidolla 3kk. Terve 4v viipeltäjä ja päivieni sulostuttaja.
Ikiliikku ompa vaihtoehto kumpi tahansa, hyvin se menee ja susta tulee ihana äiti synty lapsonen leikolla tai ns. "normaalisti"
Nauti loppuraskaudesta täysin palkein :wave:

Mulla käännettiin vauvaa hieman erikoisemmilla konsteilla. Olin lääkärikäynnillä ihan muista syistä kun vauveli päätti vinksahtaa sivuttain ja jäi sitten istuskelemaan loppuillaksi. Seuraavana päivänä päätettiin, että kokeillaan ensin akupunktiollaja jos ei käänny sillä niin sitten seuraavana aamuna kokeillaan ulkokäännöstä. No illalla sitten kätilö laittoi mut sänkyyn pötköttämään, säkkituolin jalkojen alle, vauvan sydänkäyrälle ja akuneulat pikkuvarpaan syrjiin. Neuloja vielä lämmitettiin sytkärillä ja sitten odoteltiin. Katselin sydänkäyrää ja ajattelin, että ompas rauhallista, vauva kun yleensä riehui koko ajan. Ja kymmenen minuutin päästä alkoi armoton vääntäminen ja muljuminen jota jatkui koko illan. Aamulla ultrattiin ja pikkuinen oli nätisti raivotarjonnassa. Lepäili vaan muutaman päivän ennenkuin jatkoi riehumista samaan malliin kuin ennenkin. Tämä tapahtui siis rv 36+? ja mulla on paljon lapsivettä, jonka määrä vielä mystisesti pomppasi pilviin juuri noiksi päiviksi. Sairaalana oli Tammisaari, muualta tuskin tehdään moisia käännöksiä, eikä kai kohta enää sielläkään :( Kaikki tämä siis tapahtui täysin ilman yhtäkään kohtulihasta lamauttavaa piikkiä tai yhtäkään mahan päältä runnovaa lääkäriä tai kätilöä.
Perinteisesti Kiinassa käännetään vauvoja "Moksi" -tekniikalla (toivottavasti nimi tuli oikein), jossa siis lämmitetään samaista pikkuvarpaan syrjää sellasen hehkuvan patukan kanssa. Se savuaa, siksi siis sairaalassa akuneuloilla. Tällä systeemillä kääntyy Kiinassa n.80% vauvoista, kun taas ulkokäännösen onnistumisprosentti ei käsittääkseni ole kovinkaan häävi ja sen luulisi olevan huomattavasti epämiellyttävämpää. Tietääkseni ainakin uudeltamaalta löytyy yksi eläkkeelle jäänyt kätilö, joka tekee näitä käännytyksiä perinteisellä tyylillä.
Ja jos joku vielä väittää minulle, että akupunktio on huuhaahoitoa niin saa antaa mulle aika tieteellisen selostuksen siitä miten sikiöitä pystyy hämäämään :)
Kannattaa varmaan ainakin neuvolan kautta buukata aikaisempi aika sinne polille, että edes koittavat kääntää sitä aikaisemmin. Parempihan se kaikille olisi jos vauva kääntyisi, etenkin sun mielenrauhalle. Ja älä sitä sf-mittaa ainakaan tuijota. Mulla on koko ajan huidellu käyrien yli kun on tuota vettä niin paljon, ei siksi, että vauva olisi iso.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä-77:
Mulla esikoinen oli perätilassa alusta asti. Ulkokääntöä yritettiin vko:lla 36+6, eikä kääntynyt. Ei sattunut, mutta tuntui hieman epämukavalta. Kääntö yrityksen jälkeen kävin useamman kerran ultrassa keskussairaalassa ja vauvan painoarviota seurattiin tarkasti. Lääkäri kysyi minulta miten haluan synnyttää, koska vauva oli perätilassa niin että jalat oli ylöspäin. Näin on kuulemma parastilanne. Halusin ehdottomasti synnyttää alakautta, jos se vain on minulle ja vauvalle hyväksi. En halunnut sektiota, koska leikkauksessa on omat riskinsä ja toipuminen hitaampaa. Tuon päätöksen jälkeen kävin lantion röntgenkuvassa, josta lääkäri katsoi onko lantio tarpeeksi tilava, vauvan arvioituun kokoon nähden. Lantioni oli tilava ja vauva sopivan kokoinen, joten synnytin vauvan perätilassa alakautta. Lapsellani oli toinen lonkka hieman löysä, joka on tyypillistä perätilavauvoilla. Se hoidettiin lonkkalasta hoidolla, muuten lapsi oli aivan terve. Nyt jo melkein 2v viipottaja.

sulla vauva syntyessään minkäkokoinen?

kävin kyllä sokeritestissä joka oli normaali.ultran mukaan päivät heittäätasan seitsämällä eli laskettuaika olis niinku viikoa aiemmin kuin neuvolassa laskivat mutta eivät sairaalassa siirrä laskettua aikaa ennenku päivät heittää kymmenellä.mulla on onneks huomenna neuvola ja sit vielä kahden viikon päästä uusiks ni tiedetään taas vähä enempi :whistle:

Tyttäreni painoa 3520g ja pituutta oli n.47cm. Pituutta ei saatu kunnolla mitattua, kun jalat sojotti ylöspäin, eikä niitä voi väkisin vääntää alas.

Lääkäreiden kanssa kannattaa keskustella mikä on sinun kohdallasi paras vaihtoehto. Eri sairaaloissakin saatetaan hoitaa perätila synnytykset erilailla.

Kun kysessä oli perätila synnytys niin minun piti synnyttää poikkipöydällä jalat telineissä eli itse ei voinut valita asentoa. Mutta ihan hyvin se sujui näinkin.

kun nyt ensin pääsisi sinne lääkäriin asti.jos valittais neuvolassa oikeen kovasti ni jospa ne varais mulle ajan lääkärille käännytykseen. sitä kun ei ikinä tiedä millon mulla lähtö tulee ku oon se ns. syöksysynnyttäjä ja kaikki lapset syntyneet aina ennen aikojaan :whistle:

Minulla esikoinen oli perätilassa ja kääntöä yritettiin 35-36 viikolla, en muista tarkasti. Se ei siis onnistunut. Kaksi lääkäriä tutki käsikopelolla lantion ja molemmat oli sitä mieltä, ettei kannata edes kuvata lantiota, koska ei mahdu peppu edellä syntymään. suunniteltu sektio tehtiin 39+4.

Minä itse olen pieni (157 cm pitkä) ja itsekseni olen miettinyt, että olisko kääntöä pitänyt yrittää vaikka pari viikkoa aikaisemmin, jolloin lapsi olisi ollut hiukan pienempi.. Jos tämä toinenkin on perätilassa, kysyn voisiko kääntöä yrittää aiemmin. Mielellään eivät siihen varmaan ryhdy, ettei vauva sitten itse kääntyisi takaisin.

Mulla esikoinen oli perätilassa ja käännettiin onnistuneesti rv38+0! syntymäpaino oli 3460g. Ite oon alle 160 cm joten sekään ei vielä kerro mitään, mutta lapsivettä sais kai olla riittävästi että onnistuu. Etukäteen mulle jo sanottiin ettei välttämättä onnistu ja antoivat ymmärtää, että sektio on mahdollinen, mutta siitä ei onneksi jouduttu keskustelemaan enempää =)
Mutta noilla viikoilla kun oot, voi vauva vielä hyvin kääntyä ihan itekseenkin =)

moi

mulla huomattiin neuvolassa rv 38+1 että vauva on perätilassa (edellisellä viikolla sanottiin että juu kiinnittynyt on ja RT ) Oli ilmeisesti istunut jo jonkin aikaa... :snotty: niin mä epäilinkin mut kun mulle sanottiin että on oikein päin... nojaa, sivupolku.. :p

Eli käännösyritys rv 38+2 ja ei kääntynyt kun oli niin takapuolensa juntannut tuonne alas. Ei sattunut mutta teki vähän ilkeää. Ei kannata pelätä sitä. Perätilasynnytys olis ollut mahdollinen mut mulle suositeltiin sektiota ja olin itekin sen kannalla kun on ensimmäinen lapsi. Sektio tehtiin sitten rv 39+3.

Sektio oli helppo nakki, kaikki meni hienosti. :) Ainoa miinuspuoli on se kun pari ekaa päivää on niin kipeä se haava niin ei pysty ite hoitamaan vauvaa. Mutta mä toivuin tosi nopeaan ja jo kolmantena yönä nostelin ite vauvaa. :) Nyt ei oo enää mitään kipuja ja olo ihan loistava. Huom! Ei eppariahaavaa, pystyy istumaan, pieni jälkivuoto, kohdunpohjan lihakset kunnossa.... Et on siinä jotain positiivistakin.

Tsemppiä! Toivotaan että kääntyy ja pysyy oikein päin. Kyllä mäkin sen alatiesynnytyksen haluan kokea joku kerta vielä. ;)

EM ja neiti 3 vk ja 5 pvä :heart:

eli vauva nyt kääntynyt pää alaspäin mutta on niin ylhäällä että käskivät olla kumaretelmatta ettei käänny taas väärinpäin. se ei siis oo laskeutunu yhtään :|

kahden viikon päästä katsotaan tilanne uusiks ja jos sillon on väärinpäin ni sit soitetaan aika käännytykseen. :|

Yhteistyössä