Kyssäri kaikille pienten kanssa etelässä reissanneille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
Ollaan lähdössä ekaa kertaa lasten kanssa etelään (2,5 v ja 10kk) ja mietityttää toi auringossa oleilu. Oon miettinyt pääni puhki, että olenko huono äiti, jos en hanki lapsilleni uv-suoja vaatteita. Ovat niin hirveän kalliita ja ollaan reissussa "vaan" viikko. Miten olette toimineet? Eikö aurinkorasva riitä suojaamaan pienen ihoa?

Me ollaan oltu pienten kanssa aurinkolomalla. En ole hankkinut uv-suoja pukuja, kun ei nekään kaikkea peitä niin sama se on rasvata koko lapsi. Apteekista olen aurinkorasvaa ostanut ja sillä rasvattu. Ikinä ei ole lapset palaneet. Nuo lasten rasvat on tosi hyviä ja kestävät vettä hyvin.

Oltiin etelässä kun lapset 2v10kk ja 7kk ja hankittiin kyllä molemmille auringonsuojapuvut, tosin käytettiin niitä pääasiassa altaalla-siihen kun paistoi aurinko pitkin päivää ja kuitenkin paljon siinä oleiltiin. Aurinkorasvaa yhdistetyllä kemiallisella ja fysikaalisella suojalla käytettiin lähinnä käsivarsissa ja jaloissa, pyrittiin peittämään mahdollisimman paljon ihoa vaatteilla. UV-suojavaatteita saa edullisempaan hintaan myös h&m:ltä ja lindexiltä, meillä oli sellaiset kallimmaan sorttiset, koska muita ei silloin pari vuotta sitten ollut tarjolla. Käytettiin niitä sitten myös ihan uikkareina, niin sai rahalle enemmän vastinetta.

Meillä ei ole ollut uv-suojapukuja. Varmaan ovat kätevät, mutta ei olla tosiaan mekään viitsitty viikon vuoksi hommata sellaisia. Fysikaaliset aurinkorasvat ovat hyviä pienillä ja kestävät melko hyvin vettäkin. Lapset ei ole palanu koskaan aurongossa.

kyllä pienikin pärjää ilman jos aika suorassa auringossa on aina kohtuullinen, kunnollinen hattu päässä ja tiheää rasvausta. TOki matkakohdekin vaikuttaa suojan tarpeeseen.

näin vähän itekin ajattelin, että rasvalla pärjättäisiin, mutta jossain tuolla takaraivossa tykytti että olen huono äiti jos en suojaa lasteni ihoa kunnolla. Ja olin aivan varma että saan täältä sontaa niskaani kun kysyn tätä, mutta kiitos teille kaikille, pelastitte iltani, enkä enää koe syyllisyyttä asiasta! :)

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
ok, kiitos vastauksista! Tarvii mennä katsomaan tarjonta h&m:llä ja lindexillä. Ovatko siellä ihan uv-suojavaatteiden nimellä?

Tässä h&m:n uv-suojapuku
http://shop.hm.com/fi/shoppingwindow?dept=BARN_LFL_SPO_BAD&shoptype=S

Ja tosiaan ainakin viime kesänä oli myös vastaavia myös lindexissä. Itse olen erittäin tarkka auringon suhteen ja vältän lasten altistamista sille-helpompi oli mun mielestä pukea pukut ja rasvata raajoista se vähän mikä näkyville jäi, kuin olisi ollut rasvata kahta vilkasta lasta lähes kokonaan.

Muutama vuosi takaperin olin reissussa 9 kk pojan kanssa ja en hommannut uv-vaatteita. Kyllä tavallinenkin vaate suojaa hyvin, pidin esim. kevyttä pitkähihaista ja -lahkeista hiekkalaatikolla ja pelkissä uikkareissa vain ja ainoastaan sen ajan kun altaassa käytin. Jossain luin aikoinaan ohjeita, että kannattaa muistaa suojata myös kädet/käsivarret ja jalat esim. sandaaleissa, jos kärryttelette tms. Ne palaa pikkuisilta myös helposti. Rasvaa vaan ja sitä suojaavaa vaatetta mukaan, ei ole pakko ostaa uv-asua. Eihän pienten kanssa tuntitolkulla tarvitse altaalla roikkua, parempi käväistä uimassa ja leikkiä sitten varjoisammassa paikassa :)

Just oltiin 2 viikkoa 1,5-vuotiaan kanssa ja ei mitään uv-suojavaatteita ollut. Aamuisin rasvasin kädet, jalat ja naaman, jotka oli koko päivän paljaina ja kertaakaan poika ei palanut, vaikka välillä viiletti pihalla ilman hattuakin, kun repi sen aina päästä ja jokusen kerran ilkosen alastikin.