Kyssäri kouluikäisten vanhemmille

Kuinka paljon kuulustelette lapsenne läksyjä tai koealuetta? Mä muistan lapsuudestani (taas näköjään muistelen) että mun vanhemmat kuulusteli mua ja mun veljeä ihan älyttömästi, siis tosi hyvässä hengessä ja kannustaen, mutta mun muistaakseni melkein kaikki läksyt kuulusteltiin joka ilta ainakin neljänteen luokaan asti, ja sitten kaikki kokeisiin valmistautumiset yläasteikään. Ja sen ylikin, jos pyydettiin. Ihmettelen vaan, että miten heillä riitti aikaa ja hermoa!!!

Tosin mun mutsi oli kotiäiti ja siten hänellä oli tietenkin enemmän aikaa. Nyt mietin miten ihmeessä pystyn tähän samaan, varsinkin jos hankin enemmän lapsia. Miten työssä käyvät äidit nykyään tekee?
 
Joka päivä teemme läksyt yhdessä, varsinkin toinen lapsista tarvitsee aikuisen läsnäoloa ja ohjausta tai jää haaveilemaan. Ovat kolmasluokkalaisia siis. Mutta mielelläni kuulustelen läksyjä niin pitkään kuin vain tarvis.

Kokeisiin kuulustelen ja yleensä innokkaana teen harjoitus kokeetkin joista lapset ovat tykänneet =)
 
jooh,no käyn läpi läksyt tarkistan ja luetaan yhesssä,mut kiirettä se pitää vaikka en töissä olekkaan tällä hetkellä ,mut kolme muuta alle kouluikästä perheessä jotka samalla hoidettava....
 
Anuleena
Tyttö kolmannella. Yritän kuulustella joka päivä jollain tavalla, jottta näen onko läksyt luettu. Kokeisiin sit tentataan enemmän. Munkin lapsuudenkodissa panostettiin kouluasioihin ja haluan jatkaa samaa omille lapsille. Ei tuon ikäisen kanssa siihen mene kovin kauaa aikaa, ja kun kaikki läksyt on yleensä oikein niin ei tartte jäädä opettamaan. Ehkä sitten kun alkaa tulla vaikeampaa asiaa.

Oon myös huomannut sellaisen, että kun tyttöä on kuulusteltu joka ilta, niin hän on alkanut kuulustella itse itseään läksyjä lukiessaan, ja tekee kaverinsa kanssa "kokeita" toisilleen. Että kyllä kannattaa kuulustella niin paljon kuin jaksaa!
 
Vieras
Minä en yleensä kuulustele läksyjä enkä tenttaa kokeisiin. Mutta toki neuvon kun joku ei osaa tai ei muuten saa läksyjä tehtyä.
Meillä ainakin kolmannen luokan opettaja sanoi että lapsen pitää osata itse huolehtia läksyt ja kokeisiin lukeminen.
Kertotauluja lapset tenttaa toisiltaan. Englannin sanakokeita oon tehny jos on ollu vaikea opetella muuten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minä en yleensä kuulustele läksyjä enkä tenttaa kokeisiin. Mutta toki neuvon kun joku ei osaa tai ei muuten saa läksyjä tehtyä.
Meillä ainakin kolmannen luokan opettaja sanoi että lapsen pitää osata itse huolehtia läksyt ja kokeisiin lukeminen.
Kertotauluja lapset tenttaa toisiltaan. Englannin sanakokeita oon tehny jos on ollu vaikea opetella muuten.
Näin meilläkin.

Mun vanhemmat eivät edes kysyneet läksyistä, olivat tyytyväisiä kun pääsin luokalta toiselle.

 

Yhteistyössä