Kyselläänkö teiltä jatkuvasti käytettyäjä lastenvaatteita tutuille kiertoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietityttää vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietityttää vaan

Vieras
Meillä se tilanne, että esikoinen tyttö ja kuopus poika. Haaveilemme vielä kolmannesta lapsesta lähitulevaisuudessa. Pyrin kierrättämään jonkinverran vaatteita esikoiselta kuopukselle. En nyt pue poikaa pinkkiin, mutta esim. jotain perus harmaa, beige ja valkoisia vaatteita puen mielelläni molemmille. Lisäksi olen ostanut molemmille myös tytölle pinkkiä, punaista ja pojalle sinistä ja esim autokuvioisia vaatteita.

No kysymys tulikin otsikossa: eli kyselläänkö teiltä jatkuvasti käytettyjä lastenvaatteita kiertoon? Itseä on ruvennut eräs läheinen jo suoraan sanottuna ärsyttämään, kun hän muutaman kuukauden välein kyselee ja suorastaan kinuaa esikoisemme vaatteita omalle tytölleen. Jotain olen antanutkin, mutta haluan kuitenkin ensisijaisesti kierrättää vaatteet, kumpparit ym. käyttökelpoiset ja molemmille sukupuolille menevät vaatteet omien lasten kesken. Ja kyllä myös säästää osan mahdollista tulevaa kolmatta lasta varten.

Ja nyt kun kevät ja kesä lähestyy, tiedän, että taas tullaan kysymään : "Löytyiskö teidän tytöltä meidän tytölle vaatetta? ". Miten sanoa kohteliaasti ei? Ei ole mielestäni mun tehtävä hankkia hänen lapselleen koko vaatekaappia. Ei tunnu juuri ostavan omalleen vaatetta :(

Ja lisänä vielä,mettä meidän muksujen vaatteet ei ole mitään ihme kamaa, ihan perus Lindexiä, Kappahlia, muutama Reimatec tai Polarn o Pyret eksynyt sekaan..

Ja anteeksi kilometriavautuminen, ottaa vaan niin päähän...

Ei kysellä ja jos kyseltäis niin sanoisin ihan nätisti että haluan säästää lasten pieneksi jääneet vaatteet seuraavaa lasta ajatellen. Ei siitä voi kukaan loukkaantua. Jokainen vaatettaa omat lapsensa itse, ei voi olettaa että joku hyvää hyvyyttään antaisi omien lasten vaatteet pois. Eri juttu jos kysyisi myisitkö niitä mitä et itse halua säilyttää.

Yks raskaana oleva kaveri taisi jotain sen suuntaista vihjailla että mitäs mä meinaan tehdä esikoisen pieneksi jääneille vaatteille. No, sanoin ihan rehellisesti että säästän seuraavaa varten, jos sellainen sitten joskus ehkä muutaman vuoden päästä tulee. Voisihan niitä vaatteita toki antaa lainaan, mutta....ei ehkä kuitenkaan...sitä kun ei tiedä missä kunnossa ne palautuu..

Jos sanoisit että säästät niitä kuuopukselle? Tai annat lainaan, eli sanot että haluat ne takaisin? Tai sanot että nyt ei ole mitään mille ei ole itsellä käyttöä?

Eipä kysellä, ehkä meidän maku ei sitte muita miellytä.. Oon kyllä tarjonnu kovastikkin noita esikoiden vaatteita kavereille ja sillätavalla jostain päässyt eroonkin, mutta ei kukaan koskaan kysy..

Mä en alkais vaatteita lainaamaan. Ne on käyttötavaroita jotka kuluu käytössä ja jos ne kerran itse haluan säästää, haluan ne siinä kunnossa kun ovat. Toisaalta en myöskään uskaltaisi ottaa vaatteita itse lapsille lainaan, koska tahraisia en itse käytä enkä usko muidenkaan käyttävän ja niitä tahroja voi kuitenkin tulla. Millä ne siis korvataan lainaajalle kun samanlaista ei enää kaupasta välttämättä saa tilalle?

Joskus on kyselty. Olen sanonut miten tilanne on; ehkä löytyy jotain mitä voin antaa, kenties osan haluan säästää mahdollista tulevaa käyttöä varten ja jotain olen saattanut jo luvata muille.

Kukaan ei ole ruvennut jankuttamaan tai jäänyt mankumaan. :)

Muoks. Kolmosen vaatteista joskus valehtelin että olen jo luvannut siskontytölle. Oli siis tiedossa että nelonen on tulossa mutta ei haluttu siitä vielä kertoa kaikille.

Viimeksi muokattu:
Kyseltäisiinkin! Vaan ku ei, jos yritän tarjota,niin yksi tai kaksi läjästä kelpaa. Ja ei oo mitään lumppuja, kaikki on ehjiä, siistejä, puhtaita... meillä on kirppari niin kaukana, että työläs pitää kirppispöytää mutta pakko kerran vuodessa yrittää, ja loput lahjoitan hyväntekeväisyyteen.

Ei koskaan. Mielelläni kyllä antaisin, jos joku kysyisi. Vaikka mahdollisesti joskus vielä toinen lapsi tulee, ei kaikkea viitsi millään säilyttää. Kirpparilla olen joskus lapsen vaatteita myynyt, mutta siitä on niin paljon vaivaa ja vähän tuloa, että mieluummin antaisin lähipiiriin kiertoon.

Sen kerran, kun itse olen lapsen vaatteita tyrkyttänyt eteenpäin, ne on palautettu kun ovat jääneet tällä toisellakin lapsella pieniksi. Ei olis kyllä tarvinnut. Mutta voisitko sinä aloittaja pyytää palauttamaan kiertoon menevät vaatteet käytön jälkeen? Vaikka tokihan ne kuluu käytössä ja saattaa mennä rikki, eli ei tietenkään ole pakko lainatakaan, jos et halua.

Noh, itse asiassa olen antanut jotain lainaan, mutta eivät ole vieläkään kotiutuneet takaisin meille. Ärsyttää, kun olen pitänyt kyseistä henkilöä ystävänä ja sit tämmöinen juttu hiertää (ainakin mua)...

Itse en ole saanut tehtyä tuosta ongelmaa. Kyselijöille sanon, että voin tehdä lähiaikoina vaatekaapissa inventaariota ja palata asiaan. Jos annettavaa on, annan, mutta jos ei, niin sanon ettei tällä hetkellä ole sellaisia vaatteita, joille ei olisi käyttöä.

itsekkin saatan kysellä vaatteiden perään ja olen niistä valmis maksamaan,mutta joskerran sanoo että ei, niin en jää kinuumaan :). itse taas yritänlahjoavaatteita pois ja ei kellekkää kelpaa:D

Yksi ystävä on joka kyselee aina. Ei tarvitse niitä tosin itselleen vaan lahjoo kavereitaan niillä.

Muuten laitan aina ikean säkkiin liian pienet ja kiertoon menevät (osan säästän ja osan myyn itse) ja sitten on pari sellaista kaveria että kun ne tulee kylään niin saavat sieltä omilleen katsoa mitä haluavat, aina on hyvin kaikki mennyt ja tiedän että heidän omilleen käyttöön eikä myyntiin heti niin mielellään annan.

Multa kyseltiin aiemmin, mutta kun en isompia määriä antanut, lopettivat. Meillä on vaatetta enemmän kuin muutamalla säästeliäämmällä ystävällä, joten meidän vaatteet päätyvät kiertoon paremmassa kunnossa. Siksi nuo kiinnostivat monia. Jotain yksittäisiä vaatteita, kumisaappaita yms. olen antanut, jos jollain on ollut selkeä tarve.

Osa ystävistä lainailee vaatteita, mutta jollei nyt ihan jostain erikoisemmasta ole kyse, en ymmärrä käyttötavaroiden lainaamista. Sitten harmittelevat, kun ulkohaalari on kulunut tai fleecepuku mennyt nyppäiseksi. No, meneehän ne käytössä. Taidettiin jäädä pyytelijöiden listoilta pois, kun laitettiinkin lapsen polkupyörä myyntiin eikä lainattu. Edellinen pyörä oli lainassa vuoden päivät ja sekin on niin kallis ja kuluva tavara, että helposti jää harmittamaan, jos kovin kuluneena saa takaisin. Siksi lainaaminen on mun mielestä vihoviimeinen juttu.

Eipä ole kyselty.

Parhaimmat ja kivoimmat vaatteet olen säästänyt itselleni ja mahd. Seuraavia varten? Perussettejä, tyyliin Lindex, h&m oon antanut sukulaisille ns. lainaksi, mutta sanonut et käyttää kuin omiaan, palauttaa sit ne mitkä siisteinä pysyvät. Eihän oo järkeä pitää lastenvaatteita , joita pitää varoa. Hyvin on toiminut ja oon sit aina saanut palautuksen yhteydessä heidän ostamia uusia vaatteita lisäksi.

Sanot vaan, ettei nyt ole mitään, mitä ette itse tarvisisi.

Aina voi sanoa, että ehdin antamaan jo muualle/myymään tms.

Ja vaatteita ei kannata lainailla, minä olen aina antanut tai myynyt. Annetuista on jokunen palautunut takaisinkin meille uudelleen käyttöön, lainaamisesta tulee vaan aina paha mieli, kun ne eivät kuitenkaan tule samassa kunnossa takaisin tai joku jää saamattakin.

Olen kyllä itse ottanut lainaan vauvanvaatteita meidän esikoiselle. Yksi kaveri tarjosi hankkimiaan käytettyjä vaatteita, joita ei koskaan omillaan käytänyt, kun olivat heti pieniä, meidän kuukauden etuajassa syntyneelle niillä oli käyttöä. Itse en niin pieniä ollut hankkinut juuri lainkaan. Silloin ne oli helppo erotella vielä muista ja tuon ikäisellä ne eivät juuri kulu tai sottaannu edes pysyvästi.

Yhteistyössä