Kyselin eilen siitä 160 000?:n lainasta, ois vielä muutama kysymys..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voisko joku vielä vastata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voisko joku vielä vastata

Vieras
Jos saan sen 20 000? vanhemmilta ja jos aukaisen heidän kans yhteisen tilin, niin silloin säästyn perintöverolta, onko näin?

Ja laskettiin että lainaksi riittäisi 130 000?, nettotulot 2300?/kk
Olisiko tuo summa yhtään "turvallisempi" ottaa ja olisiko yleensä mahdollista saada? Tottakai kysytään asiaa pankista, kunhan sinne saadaan aika.

Ja jos lainan lyhennys olisi 700?/kk tasaerä lyhennyksinä, niin jos korot nousee niin eikö ole niin että kk erä pysyy samana, mutta laina-aika pitenee?
Näin ymmärsin mitä luin Op:n sivuilta.

Jos teillä on maksimi laina-aika niin sittenhän laina ei voi enää pidentyä, yleensä se max on 25 vuotta. Tuosta lahjasummasta en osaa sanoa miten se kannattaisi tehdä, lain mukaan kun sun pitää se lahjavero maksaa... Ja uskon, että pystytte maksamaan noilla tuloilla 130t lainan..

Jonkun verran pystyi antamaan ennakkoperintöä ilman, että verottaja puuttuu. En muista paljon se oli, mutta sen voi antaa sekä isä että äiti erikseen ja 3 vuoden välein. Kannattaa varmistaa se määrä...

Verohallinnon sivuilta seuraava lause:

Perintöveroa maksetaan 20 000 euron tai sitä suuremmasta perintöosuudesta. Perintövero määräytyy perityn omaisuuden arvon ja sukulaisuussuhteen perustella

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi ette tee vanhempien kanssa niin, että molemmat lahjottavat verottomasti sen 3999e ja lopulle teette velkakirjan, mutta ette oikeesti maksa sitä pois.

Juuri näin. Voittehan päivätä paperin viime vuodelle ja taas tälle vuodelle.

Niinkun edellinenkin vieras sanoi, että jos laina-aika on jo tapissa, niin sitä pysty pidentämään edes tasaerälyhenteisessä lainassa. Että kyllä silloin korkojen noustessa kuukauseräki nousee...

Toisekseen, ennen kun kauppakirjaa ruvette kirjoittamaan, niin kannattaa otta selville ton ostettavan talon ylläpitokustannukset. Muistan, että oli vuokratontilla ja suorasähkölämmitteinen? Ne saattavat kummatkin olla isojakin laskuja kuukausittain. Myös kiinteistöveron selvittäisin. Että ei tule sitten yllätyksenä mitkään kuukausittaiset kulut. Koska kyllä se omistusasunto on muutakin kulua kun pelkkä lainanmaksu.

Kolmannekseen: kun ostatte talon, niin joudutte maksamaan varaisiirtoveron. Olette vapautettu, jos se on teille kummallekin ensimmäinen asunto? Mutta lainahuudatuksesta ja panttikirjojen hakemisesta saatta kyllä jotain kuluja tulla.

Vielä sanoisin, että kannattaa kuitenkin oikein realistisesti laskea, että riittävätkö rahat. Uskon, että tekisi hirveästi mieli osta, mutta välillä on järkevä pitää pää kylmänä. Riittävätkö teille rahat nyt hyvin? Muistan, että vuokranne oli 650e + vesi ja sähkö. Nyt olisi lainaeräksi tulossa sama summa, mutta talon ylläpitokustannuksiin on löydyttävä vielä joku 200-300e/kk. Jääkö sen verran hetkellä säästöön vai pystyttekö sen summan helposti jostain nipistämä?

Sori. Ennakko perintäveroa saa antaa vain: Kolmen vuoden välein voi lahjoittaa alle 4 000 euroa verovapaasti.

Näin. Siksi kannattaa antaa lahjana, koska jos muitakin perillisiä on, niin ennakkoperintö otetaan huomioon perinnänjaossa ja perintäverotuksessa.

Me kysyttiin lainaa pankista ja saatais 3000? nettotuloilla 130000? lainaa, mutta tarvitaan takaajat. Maksetaan nyt vuokraa 1100?/kk ja tekis mieli ostaa oma, mutta ei tuolla 130000 eurolla saa täältä juuri mitään...

Mulla on opinnot vielä kesken + olen kotihoidontuella, joten rahatilanne parantuu kyllä parin vuoden päästä, jospa sitten sais vähän enemmän lainaa.

Alkuperäinen kirjoittaja lapsia kaksi:
Me kysyttiin lainaa pankista ja saatais 3000? nettotuloilla 130000? lainaa, mutta tarvitaan takaajat. Maksetaan nyt vuokraa 1100?/kk ja tekis mieli ostaa oma, mutta ei tuolla 130000 eurolla saa täältä juuri mitään...

Mulla on opinnot vielä kesken + olen kotihoidontuella, joten rahatilanne parantuu kyllä parin vuoden päästä, jospa sitten sais vähän enemmän lainaa.

Mä kht ja miehen peruspalkka bruttona 2800, joskus jää käteen miehellä 2200, joskus tulee vajaa neljä tonnia. Omaa rahaa 35tht, omaisuutena yks tontti, joka muutaman tonnin arvoinen ja luvattiin ilman takaajia 250tht. Ei kyllä oteta kun 150tht, kun on tuota omaa rahaa ton verran. Ei ole ensiasunto.

Pankissa sanoivat, kun aiemmin ole puhetta, että laskevat omakotitalo lainan lisäksi
okt:n kuluihin 200-300?.

Asunto olisi ensimmäinen.
Vuokra tontista on vuodessa reilut 200 e.

Paljon lainhuudatus ym. kulut maksavat? Ja kenelle ne maksetaan? Pankille?

Olen ihan tietämätön näistä jutuista, kun kukaan läheinen ei ole lähiaikoina taloa rakentanut, että ei ole keneltä kysyä.

Kyllä me pysytään nipistämään kuluista, itse olen himo shoppailija, josta luopuminen saa
jo aikaan 100-200 e kuukausi nipisytksen. Vielä kun saan nuo muutamat erämaksu ostokset maksettua niin siitäkin saan jonkin verran nipistettyä. Kaskot sanotaan irti molemmista autoista, kun ovat jo niin vanhoja ettei kannata maksaa.
Muutaman lehden peruminenkin on lisää.

Mitä muuta pitää ottaa huomioon?

kamalasti noista perisi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pankissa sanoivat, kun aiemmin ole puhetta, että laskevat omakotitalo lainan lisäksi
okt:n kuluihin 200-300?.

Asunto olisi ensimmäinen.
Vuokra tontista on vuodessa reilut 200 e.

Paljon lainhuudatus ym. kulut maksavat? Ja kenelle ne maksetaan? Pankille?

Olen ihan tietämätön näistä jutuista, kun kukaan läheinen ei ole lähiaikoina taloa rakentanut, että ei ole keneltä kysyä.

Kyllä me pysytään nipistämään kuluista, itse olen himo shoppailija, josta luopuminen saa
jo aikaan 100-200 e kuukausi nipisytksen. Vielä kun saan nuo muutamat erämaksu ostokset maksettua niin siitäkin saan jonkin verran nipistettyä. Kaskot sanotaan irti molemmista autoista, kun ovat jo niin vanhoja ettei kannata maksaa.
Muutaman lehden peruminenkin on lisää.

Mitä muuta pitää ottaa huomioon?

kamalasti noista perisi.

Se tosiaan riippuu talosta miten paljon kuluja on, varsinkin lämmitysmuodosta. Esim. meillä menee sähköön ja siirtoon talviaikaan 200e/kk. Lisäksi sitten vesimaksut, vakuutukset, jätemaksut, kiinteistövero, mahdolliset tienhoitokulut, puut jne.
Lainhuudatus ym. kulut maksetaan lainanotonyhteydessä ja ne on muutaman satasen. Pankki hoitaa ne, eli teidän ei tartte ku allekirjotella papereita.

Mä kht ja miehen peruspalkka bruttona 2800, joskus jää käteen miehellä 2200, joskus tulee vajaa neljä tonnia. Omaa rahaa 35tht, omaisuutena yks tontti, joka muutaman tonnin arvoinen ja luvattiin ilman takaajia 250tht. Ei kyllä oteta kun 150tht, kun on tuota omaa rahaa ton verran. Ei ole ensiasunto.

Me ollaan kysytty vasta yhdestä pankista, mutta siellä sanoivat, että jos minulla olisi työpaikka odottamassa tilanne ois toinen. Ja teillä varmaan vaikuttaa tuo, että omaa rahaakin on ja tontti vakuutena. Meiltä kyseli pankissa reaali vakuuksia, mutta mistäpä sellaisen hommais. Pitäiskö appiukon mökki laitta pantiksi?;) Meillä on ensiasunto kyseessä.

Me ollaan kysytty vasta yhdestä pankista, mutta siellä sanoivat, että jos minulla olisi työpaikka odottamassa tilanne ois toinen. Ja teillä varmaan vaikuttaa tuo, että omaa rahaakin on ja tontti vakuutena. Meiltä kyseli pankissa reaali vakuuksia, mutta mistäpä sellaisen hommais. Pitäiskö appiukon mökki laitta pantiksi?;) Meillä on ensiasunto kyseessä.

Meidän pankki on pop. Aikoinaan vaihdettiin op:sta, kun ekaa taloa osteassa piti olla 4 takaajaa (miehellä olio vakityö, minä työmarkkinatuella), mut saatiin vain 3 ja lainan otto onnistui. Vaihdettiin sit kuitenkin myöhemmin pop:iin, kun saatiin kaikki takaajat pois, talon arvo oli enemmän, mitä meillä oli siihen lainaa.
Kannattaa kysellä muista pankeista sekä laskea tarkasti, että onko varaa lainanhoitokulujen jälkeen ylläpitää asuntoa ja elää muutenkin =)

Mille korolle laskettu ja kuinka pitkä laina-aika, kuinka suuri prosentti menee asumiseen kaikkineen nettotuloista per kk, olennaisia kysymyksiä.

Nyt on korot pohjalla, nousevat vielä useita prosentteja. Tuollaiseen lainaan olisi hyvä olla vähintään noin neljän tonnin nettotulot, karkeasti arvioiden.

Meidän pankki on pop. Aikoinaan vaihdettiin op:sta, kun ekaa taloa osteassa piti olla 4 takaajaa (miehellä olio vakityö, minä työmarkkinatuella), mut saatiin vain 3 ja lainan otto onnistui. Vaihdettiin sit kuitenkin myöhemmin pop:iin, kun saatiin kaikki takaajat pois, talon arvo oli enemmän, mitä meillä oli siihen lainaa.
Kannattaa kysellä muista pankeista sekä laskea tarkasti, että onko varaa lainanhoitokulujen jälkeen ylläpitää asuntoa ja elää muutenkin =)

Me ollaankin laskettu tarkkaan ja selvittäis hyvin 1100? kk lyhennyksestä ja n.300? vastikkeesta. Maksetaan nyt 300?/kk autoa, mut tässä kuussa menee viimeinen lyhennys. Välillä maksettiin autoa 600?/kk, muita osamaksuja ei ole, eikä tule. Me kysyttiin lainaa osuuspankista, mutta täytynee muualtakin kysellä...

tosi pieni korko.. kannattaa laskee vaikka 5% korkoon asti, että riittääkö maksukyky

on ihan totta. Tällä hetkellä meillä 12kk euribor 1,7% marginaalin kanssa, mut ei nuo tuossa kauaa pysy. Laskuriin kannattaa laskea lyhennys/laina-aika esim 5-6% korolla. Siitä näkee, että riittääkö se raha oikeesti. Omakotitalossa on myös remonttikuluja, joihin kannattaa varautua. Jos laskee liian tiukkaan, niin sit on ongelmissa, kun lisälainaa ei saa ja mitään ei jää kuussa käteen. En halua masentaa, mut niin se vaan menee. Meillä 130 000 euroa lainaa, omaa rahaa oli 40 000 euroa lainaa otettaessa. Nettotulot kuussa noin 3300 euroa ja pärjätään, mut ei siinä liikoja jää.

Mille korolle laskettu ja kuinka pitkä laina-aika, kuinka suuri prosentti menee asumiseen kaikkineen nettotuloista per kk, olennaisia kysymyksiä.

Nyt on korot pohjalla, nousevat vielä useita prosentteja. Tuollaiseen lainaan olisi hyvä olla vähintään noin neljän tonnin nettotulot, karkeasti arvioiden.

Korot nousevat varmasti lähivuosina. Eihän siitä 5% lainakorosta ole kun 1,5vuotta aika... Että jos korot vaikka yhtä ripeästi nousisivatkin, niin seuraavassa korontarkistuksessa (korko 12kk euribor) saatta kuukausilyhennys nousta jo 200euroa.
Että kyllä oma maksukyky kannattaa arvioita ainakin siinä 5-6% korkotasolla!

Meillä on laina 155te ja nettotulot minimissa sen 4000e/kk. Ja hyvin pärjää :) Rahaa ei ole tuhlattavaksi asti, mutta säästöön jää jotain ja pystyy elämään normaalia peruselämää!

Ja vielä: muistaisin, että pankki laskee, että asumiskustannukset saavat olla korkeintaan 40% perhen nettotuloista. Teillä asumiskustannukset tulevat olemaan varmaan ainakin sen 1000e/kk ja se on jo yli 40% niistä nettotuloista.

Yhteistyössä