Kyseenalainen kasvatuskeino

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja reilu kerho
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

reilu kerho

Vieras
Tuolla reilu viis veellä on joku ihmeellinen tapa aina jostain syystä läimästä toisia. Siis lyö ja välillä ihan lujaakin. Keskustelut, jäähyt sun muut on kokeiltu eikä ole mitään vaikutusta ollut.

Nyt sitten pamautti minua ohi mennessään suht lujaakin vielä. Minä pystyn tarvittaessa itkemään tosi helposti niin nyt sitten käytin sitä hyödykseni. Itkin oikeasti ja ihan kunnolla. Lapsi ensin nauroi (luuli leikki-itkuksi), mutta kun tajusi, että itken oikeasti niin hätääntyi, tuli halaamaan ja pyysi anteeksi. Sen jälkeen hyöri ympärillä, silitteli yms.

En tiedä onko tuolla mitään vaikutusta, mutta ehkä nyt edes sen tajusi, että se voi oikeasti sattua vaikka ns. leikillään lyö. Saati että tosissaan löis. Vähän kyseenalaista kyllä...

Ei minusta kyseenalaista. Olen minäkin itkenyt kun poika on lyönyt tms ja on mennytki vakavaksi nähtyään että tosiaan se sattuu ja tekee pahanmielen. kyseenalaisena pitäsin sitä että mäjäyttää lasta takasin.

Niin, mikä sitten on kenenkin mielestä kyseenalaista. Toivottavasti tuo itkeminen toimi. Jos lapsella olisi tapana esim. nipistellä kaikkia muita, niin kyllä mä saattaisin hyvinkin nipistää lasta näyttääkseni, että se oikeasti sattuu. Toki tuon lyömisen kanssa on hankalampaa, kun ei sitä lasta oikein läimäistä voi...

Ei minusta ole kyseenalainen.. vaikka lapsen kanssa on asiasta keskusteltu, ei välttämättä ole ihan sisäistänyt sitä, että lyöminen sattuu (kun tuollainen 5v on vielä oikeasti pienen pieni eikä aina kykene kovin hyvin katsomaan asioita toisen ihmisen kannalta.. se kun tuntuu joskus olevan vaikeaa aikuisillekin.)..
Tuo itkuun pillahtaminen ehkä tekee asiasta lapselle konkreettisemman ja hänen on helpompi ymmärtää, että nyt toiselle kävi ihan oikeasti kipeää ja tuli tosi paha mieli..

Yhteistyössä