Tässä on jotain vastausta, toivottavasti tepsii!
Itselläni oli puoli vuotta sitten sama ongelma. Mietin, että kaikilla meidän luokkalaisilla (tytöillä ainakin) on kauniit ja pitkät kynnet. Halusin samanlaiset, joten päätin olla purematta kynsiäni. Onneksi se onnistui, ja nyt minulla on pitkät kynnet!
Tee näin:
1. Ole purematta kynsiä, mikä tilanne tahansa olisi. Jos puret kynsiäsi, mieti, että miksi oikeastaan kynsiäsi syöt. Jos haluat olla purematta kynsiä, pystyt siihen! Tiedän, että se on vaikeeta, omasta tilanteesa muistan.
2. Jos puret kynsiäsi vieläkin, nipistä itseäsi. (Kyllä voi myös nipistää lyhyillä kynsillä!) Jos se ei kuitenkaan auta, käske aina jonkun kaverin, isän, äidin tai siskon (esim.) muistuttaa sinulle, että jos haluat pitkät kynnet, älä pure niitä. Kolmas vaihtoehto on, että sanot itsellesi, mielessä tai vaikka äänen karjaisemalla, että ''EI'' kovalla äänellä. kun alat puremaan kynsiä.
3. Mieti, millaista on, kun on pitkät kynnet. Voit jo mielessäsi kuvitella, kun lakkaat PITKIÄ kynsiäsi, ja menet niihin ''Wanhoihin'' ja muut kehuskelevat, että onpa pitkät kynnet! Ajattele sitä.
4. Keksi kynsien pureskelun tilalle jotain muuta hauskaa. Voit sen sijaan syödä/pureskella jotain leipää, tai karkkia.
5. Voit myös laittaa kynsilakkaa, ja syöt sitä kynsilakkaa sitten kynsien päältä, kun tekee mieli purra niitä. Se on kyllä yhtä huono tapa, sillä kynsilakkahan on myrkyllistä (ei kuoleman vakavaa, mutta saattaa mennä maha kipeäksi..!), mutta niin ainakin itse sain kynsien pureskelemisen haltuun!
Huono tapa kynsilakan syömisessä on myös, että kynsien ensimmäinen kerros saattaa lähteä. Mutta jos se alkaa lähtemään, viilaan ''en niin karhealla, vaan sopivan pehmoisella'' viilalla siitä kynnen päältä, ettei ensimmäinen kerros ala lähtemään enemmän.
Toivottavasti tästä oli yhtään apua!
Itse sain kuitenkin pureskelun näin haltuun. Halusin vain kasvattaa kynnet, ja onnistuin! Päätä itse, se on sinusta kiinni, haluatko kyntesi kasvattaa, ja voitko lopettaa kynsien pureskelun.
P.S. Onhan myös olemassa kaikkia aineita, jota voit kynsiisi laittaa. Se estää jonkin verran pureskelemista, sillä se aine, joka kynnen päälle laitetaan, maistuu niin pahalle. En ole kyllä itse kokeillut. Mutta yritä sitä ainetta (en muista nimeä..), jos nämä muut eivät meinaa tepsiä!