Kyllästynyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nukkujaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nukkujaan

Vieras
Mieheni vain nukkuu ja nukkuu päiväsaikaan tuntikaupalla. Mikään ei auta: ei kiristys, ei uhkailu, ei lahjonta, ei järjenpuhuminen. Hän tekee töitä kotoa käsin ja ne yleensä hoitaa, mutta sitten yöaikaan. Valittaa sitten iltaisin, jos en jaksa valvoa kun olen herännyt aamulla ajoissa, ollut töissä, tehnyt ruokaa jne. Nyt olen lomalla ja olisi kiva, jos hän ei vaan nukkuisi koko ajan vaan voisimme tehdä yhdessä jotain mukavaa kun ei ole varaa eikä hänen töidensä puolesta aikaakaan lähteä mihinkään.

Tänään hän heräsi yhdeltätoista, meni nukkumaan yhden aikaan, lupasi herätä vartin päästä auttamaan minua mattojen kanssa ja nukkuu yhä edelleen.

Ettei hän vaan olisi sairas? En tosiaan halua pelotella, mutta ystäväni sairastui leukemiaan ja oikeastaan ainoa vihje siitä edeltävän puolen vuoden ajalta oli ylenpalttinen nukkuminen. Hän tosiaan saattoi nukkua ihan tuosta vaan 2/3 vuorokaudesta...

Minä kiikkuttaisin miehen lääkäriin.
Tuollainen väsymys voisi nimittäin johtua joko diabeteksestä, kilpirauhasen vaivoista tai masennuksesta. Eikun verikokeisiin ja keskustelemaan asiantuntijan kanssa.

Miehesi kärsii etätyöstä. Se ei vain kaikille sovi, että tekee kotona töitä. Menee helposti rytmit sekaisin, koska kotona on mielekkäämpää puuhailla päivällä kaikkea muuta kuin töitä ja sitten työt jäävät yöhön. Sitten kun alkaa kalvaa syyllisyys, tekemättömistä töistä ja vastuu töiden hoitamisesta jää itselle, niin voi myös masentua ja se on kyvyttömyyttä hoitaa asioita.

Työrytmi olisi siirrettävä päivään ja lomakin olisi nyt aiheellinen.

Meilläkin erilaiset unirytmit joskus häiritsee. Minä teen säännöllistä päivätyötä, mieheni välillä aamu-, välillä iltavuoroja. Se aiheuttaa hänelle hieman sekavamman unirytmin, kun taas minulla jokainen vuorokausi kulkee samassa rytmissä. Herään ajoissa ja myös nukahdan viimeistään klo 23.

Teillä ratkaisu on helppo; miehesi vain totuttautuu sinun rytmiisi. Ei se vaadi kuin alkuun pari kivuliasta aamuheräämistä, viikon sisällä varmaan alkaa olla jo ""aikataulu"" sisäistetty.

Kotona työskennellessä on tosiaan helppo lorvailla tai keksiä muuta puuhaa, vaikkapa nukkumista.. Itselläni lopputyön tekeminen kotona vaati aluksi totuttautumista. Mutta kun parin saamattoman viikon jälkeen otin itseäni niskasta kiinni ja pakotin itseni ""toimistoaikoihin"" niin johan alkoi jälkeä syntyä.

Luulisi että säännöllisyys olisi miehellesikin hyödyksi. Olo olisi virkeämpi ja työt olisi päivällä hoidettu, eikä illalla/yöllä tarvitsisi niitä miettiä. Ja teillä olisi yhteistä aikaa:)

""Teillä ratkaisu on helppo; miehesi vain totuttautuu SINUN rytmiisi.""

Nimimerkki ""Tuttu juttu"" ratkaisi kimurantin ongelmanne ihailtavan kätevästi. Se lienee käytössä monissa muissakin talouksissa...

No mutta eikös tuo ratkaisu todellakin ole kätevä ja ihan itsestäänselvä? Edellyttäen tietysti sitä, että molemmat haluavat elää suht säännöllistä elämää. Jos toisella on jo valmiiksi työn sanelema rytmi, niin kai se toinen voi siihen sopeutua?

Jos taas mies varta vasten haluaa nukkua päivät ja valvoa yöt, niin sitten lienee turha pakottaa. (Mutta alkuperäinen muistaakseni sanoi, että mies sitten valittaa hänen ollessaan illalla väsynyt, kun mies itse on virkeä.) Ihan kuin ""Inhorealistin"" kommentista tuli läpi, että tämä on jokin alistamis/tasa-arvo- tms. -kysymys, jossa toinen joutuu taipumaan toisen tyyliin? Sitä se ei mielestäni ole, vaan pelkkä käytännön asia, jos halutaan elää ja viettää aikaakin yhdessä.

Ihminen kuitenkin voi säädellä nukkumisrytmiään ihan miten haluaa, joten jos yhteistä (hereilläolo)aikaa ei löydy, niin syyt lienee muualla.

Inhorealisti on ihana :) Sanakäänteensä ovat niin makeita hihih

Niin, ""tuttu juttu"", ymmärrän mitä tarkoitat mutta on tietenkin turvallisempaa ilmaista asia vaikka että ""koitatte löytää yhteisen rytmin"" kuin että ""mies totuttautuu naisen rytmiin"".

Joo, varmaan ymmärsittekin mitä tarkoitin. Joka tapauksessa alleviivaan vielä, että sukupuoliasia oli täysin epäolennainen. Tässä tapauksessa tilanne vaan sattui olemaan se, että naisella oli säännöllinen rytmi ja miehellä ei. Jos roolit olisivat toisinpäin, niin sitten tietysti kehottaisin laiskottelevaa ja yöt kukkuvaa naista sopeutumaan miehen rytmiin:)

Yhteistyössä