KYLLÄPÄ TUNSIN ITSENI TOSI VANHAKSI JA MUUMIOKSI, KUN KÄYTIIN RUOTSIN RISTEILYLLÄ!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ees jossain nipo nilisti Riipputisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja V:
Alkuperäinen kirjoittaja asd:
Just meinasin samaa kysyä, että mites kun monissa muissa euroopan maissa ulos mennään syömään vasta ilta kahdeksan jälkeen? Täällä perä hikiällä lapset on laitettu jo 19.00 sänkyyn ja sitten naristaan kun se ei nuku. Jos jonku lapsi sattuu kesälomalla oleen ulkona vielä kahdeksan jälkeen, monen mielestä se on vanhempien välinpitämättömyyttä ja lapsi huostaanotto kelpoinen kun sitä ei saada kuriin :) En halua haastaa riitaa tai mitään mun mielestä tämä asia aika suurilta osin menee näin.

Taalla Madridissa mennaan syomaan vasta klo 21-22, ja pienetkin lapset tietysti mukana. Nukkuvat sitten pidempaan aamulla, yksinkertaista.

:flower:

Just meinasin samaa kysyä, että mites kun monissa muissa euroopan maissa ulos mennään syömään vasta ilta kahdeksan jälkeen? Täällä perä hikiällä lapset on laitettu jo 19.00 sänkyyn ja sitten naristaan kun se ei nuku. Jos jonku lapsi sattuu kesälomalla oleen ulkona vielä kahdeksan jälkeen, monen mielestä se on vanhempien välinpitämättömyyttä ja lapsi huostaanotto kelpoinen kun sitä ei saada kuriin :) En halua haastaa riitaa tai mitään mun mielestä tämä asia aika suurilta osin menee näin.

Niinpä. Mä en kestä tätä suomalaista joustamattomuutta ja KYYLÄYSTÄ. Katotaan vaan silmät suurina kaikkea ihmeellisitä ja erilaista.

Kaipa sitä jos käy lasten kanssa laivalla, niin voi käydä myös "yökerhossa". Meillä ainakin lapset aina haluu sinne juomaan niitä lasten omia drinkkejä. Onhan se kuitenkin lomaa ja vähän eriä kuin normaali arki. Eri asia sitten jos pikkutunneilla vielä istutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ärsyttää tuollaiset valittajat. Itse näin Italiassa lapsiryhmiä (koulu/leiri?) ulkona vielä klo 22 jälkeen nähtyyksillä syömässä jäätelöä. Samoin kauempana idässä. Ostoskeskuksissa oli lapsia vanhempineen vielä klo 22 jälkeen, kun itseä alkoi jo nukuttaa.

Täällä Suomessa kun olin kerran Prismassa n. 2 vuotiaan kanssa vähän klo 20 jälkeen, niin johan alkoi aikuisten valitus, kun lapsi vähän parkaisi. Niinkuin ei sitä tekisi sitten ikinä aikasempaan kellon aikaan. Meillä kun ei ollut siihen aikaan aamuherätyksiä, kun olin kotona, niin mitä väliä mihin aikaan menee nukkumaan.

Peesi. Suomessa näitä nipottajia riittää ja kaikki on sidottu joihinkin "yleisiin sääntöihin". Eihän nukkumaanmenoajalla ole mitään merkitystä jos muuten vaan saa tarpeeksi unta.

Arkena oltiin risteilyllä ja käytiin katsomassa esitys, joka alkoi klo 22. Kaikki yleisöstä istuivat rauhassa paikoillaan, kukaan ei örveltänyt ja yhtään humalaista en nähnyt siellä. Miksi emme olisi saaneet valvoa lapsen kanssa, joka koko päivän nukkunut matkalla laivalle?

Mun mielestä on sama valvooko lapsi vai ei .

Olin pääsiäisenä työporukan kanssa laivalla, tanssisalissa laivan henkilökunta kuulutti muistaakseni klo 23 että nyt pitäisi alle 18 vuotiaiden poistua. No viereisessä pöydässä oli vanhemmat n. 6-7 vuotiaan kanssa ja pöytä täynnä tyhjiä laseja ja kyllä ne olivat sen perheen! He lähtivät sitten neljännen kuulutuksen jälkeen!

Joten minusta on ok käydä lasten kanssa katsomassa ravintolaa ja ehkä juoda limsat mutta jos vanhemmat tosiaan vetävät samalla kännin niin pitikö ne lapset välttämättä ottaa koko risteilylle mukaan :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja z:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä näin viimeksi laivan yökerhossa keski-ikäisen pariskunnan, joilla alle 10 v. lapsi mukana. Siinä istuivat nurkkapöydässä kello yhdentoista aikaan ja seurailivat menoa. Me oltiin viereisessä pöydässä ja osa meidän porukassa oli jo aika humalassa ja se pikkutyttö seurasi menoa silmät pyöreinä. Mietitytti kyllä, että millaiset vanhemmat haluaa altistaa lapsensa baarielämälle.

Tietysti sellaiset, jotka itse nauttivat baarielämästä. Mitä itse teit siellä, jos se ei ole mielestäsi hauskaa????

Olettaisin että ap oli siellä ilman lapsia.
Lasten paikka ei ole baarissa. Piste. Ei illalla, ei päivällä, eikä koskaan.
En edes päiväristeilyllä vie lasta laivan baariin. Kotona kyllä otetaan alkoholijuomia ystävien kanssa myös lasten läsnäollessa, mutta en aio altistaa lastani katselemaan mitään kännistä örvellystä enkä konttailua. En todellakaan. Ja näin soisin muidenkin ihmisten ymmärtävän tehdä.

Se on sitten sun mielipide. Piste. Mä en koskaan nähnyt laivalla konttaavia känniläisiä n. klo 22-23 aikaan. Jos joku siellä kontaaa niin varmaan vi sanoa, että se on humalasa. Lapset ei ole tyhmiä.Kunhan ei ole oma isi tai äiti kun kontaa

Taalla Madridissa mennaan syomaan vasta klo 21-22, ja pienetkin lapset tietysti mukana. Nukkuvat sitten pidempaan aamulla, yksinkertaista.

Niin yksinkertaista :)

Koulujen loma-aikoina ollaan oltu laivoilla ja siellähän ne tähtiesiintyjät aloittaa vasta klo 22. On käyty kattomassa Abreut, Tuiskut ja Cheekit. Meillä tytöt 6 ja 10v. Laivalle lähdetään lomalle, eikä pidetä kiinni arjen rytmistä. Etelän lomillakin on aina ihan onat lomarytmit. Arki ja loma pitää osata erottaa toisistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja zanna74:
Ei meillä lapsia ole laivalla yökerhoon raahattu mutta mutta muuten kauppoja siellä kierretty ja syömässä käyty vielä kymmenen jälkeen, en itsekään ymmärrä sitä että kännissä pitää muksuja perässään raahata mutta ei ne lapset siitä piloille mene jos joskus saavat valvoa pidempään :D

Näin meilläkin. Esim. viimeksi kun oltiin laivalla lapset nukkui menomatkan autossa noin klo.18-19.30. Ei siinä senkään takia ihan heti kahdeksan jälkeen kannata mennä hyttiin nukkumaan...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mä näin viimeksi laivan yökerhossa keski-ikäisen pariskunnan, joilla alle 10 v. lapsi mukana. Siinä istuivat nurkkapöydässä kello yhdentoista aikaan ja seurailivat menoa. Me oltiin viereisessä pöydässä ja osa meidän porukassa oli jo aika humalassa ja se pikkutyttö seurasi menoa silmät pyöreinä. Mietitytti kyllä, että millaiset vanhemmat haluaa altistaa lapsensa baarielämälle.

Tietysti sellaiset, jotka itse nauttivat baarielämästä. Mitä itse teit siellä, jos se ei ole mielestäsi hauskaa????

Olettaisin että ap oli siellä ilman lapsia.
Lasten paikka ei ole baarissa. Piste. Ei illalla, ei päivällä, eikä koskaan.
En edes päiväristeilyllä vie lasta laivan baariin. Kotona kyllä otetaan alkoholijuomia ystävien kanssa myös lasten läsnäollessa, mutta en aio altistaa lastani katselemaan mitään kännistä örvellystä enkä konttailua. En todellakaan. Ja näin soisin muidenkin ihmisten ymmärtävän tehdä.

Se on sitten sun mielipide. Piste. Mä en koskaan nähnyt laivalla konttaavia känniläisiä n. klo 22-23 aikaan. Jos joku siellä kontaaa niin varmaan vi sanoa, että se on humalasa. Lapset ei ole tyhmiä.Kunhan ei ole oma isi tai äiti kun kontaa

Juu tottakai voi sanoa, että setä on vähän humalassa, mutta miksi niitä lapsia pitää sinne baariin ylipäänsä edes viedä katsomaan sitä menoa? Sitä en ymmärrä.

Ja valvomiseen tämä ei liity mitenkään. Meilläkin valvotaan reissuilla paljon pidempään kuin normaalisti eikä siinä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Meneekö sen lapsen elämä pilalle jos yhtenä iltana valvoo myöhempään, onhan se laivaelämä heillekin uutta ja erilaista.
Kotona ehtii niitä rutiineita noudattaa loppuelämänsä...

-ja ei, mun lapsi ei ole laivalla riekkunut iltamyöhällä, ysiltä jo nukkumassa hytissä äitinsä kanssa :D

No samaa mieltä. Pitäiskö sen selvän äidin tai isän katsella vaan hytin seiniä klo 20 jälkeen? Voisko joskus löysätä pipoa? Ja hei, en ole ollut lasten kans risteilyllä, mutta mun mielestä lapset voi esim. hyvin osallistua perhejuhliin jotka jatkuu vähän myöhempään, sukujuhliin (ihanat muistot kun leikitty toisten kans pimenevässä illassa ja lopulta nukahdettu siskonpeteihin, vanhemmat vielä jatkaneet juhlia) jne. silloin harvoin kun tällaisia on.
Jos ei juhla eroa arjesta mitenkään, miksi juhlia mitään ylipäänsä?

Niin yksinkertaista :)

Aivan, Suomessa vaan ollaan niin mielettömän tiukkapiposia.

Alkuperäinen kirjoittaja eipä riitä ymmärrys aina:
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Meneekö sen lapsen elämä pilalle jos yhtenä iltana valvoo myöhempään, onhan se laivaelämä heillekin uutta ja erilaista.
Kotona ehtii niitä rutiineita noudattaa loppuelämänsä...

-ja ei, mun lapsi ei ole laivalla riekkunut iltamyöhällä, ysiltä jo nukkumassa hytissä äitinsä kanssa :D

No samaa mieltä. Pitäiskö sen selvän äidin tai isän katsella vaan hytin seiniä klo 20 jälkeen? Voisko joskus löysätä pipoa? Ja hei, en ole ollut lasten kans risteilyllä, mutta mun mielestä lapset voi esim. hyvin osallistua perhejuhliin jotka jatkuu vähän myöhempään, sukujuhliin (ihanat muistot kun leikitty toisten kans pimenevässä illassa ja lopulta nukahdettu siskonpeteihin, vanhemmat vielä jatkaneet juhlia) jne. silloin harvoin kun tällaisia on.
Jos ei juhla eroa arjesta mitenkään, miksi juhlia mitään ylipäänsä?

HYVIN KIRJOITETTU! Miksi Suomessa ollaan niin tiukkapipoisia ja miten täällä on niin paljon alkoholisteja, jos kerran lapsille ei niitä edes näytetä. Kaksinaismoralsitien maa. Ahdistuneita ihmisiä

Alkuperäinen kirjoittaja :
Arkena oltiin risteilyllä ja käytiin katsomassa esitys, joka alkoi klo 22. Kaikki yleisöstä istuivat rauhassa paikoillaan, kukaan ei örveltänyt ja yhtään humalaista en nähnyt siellä. Miksi emme olisi saaneet valvoa lapsen kanssa, joka koko päivän nukkunut matkalla laivalle?

Kiva juttu :) Mutta mitä minä olen kuullut, niin monella laivalla alkaa klo 22 k-18 ikäraja baariin, joka koskee myös vanhempien seurassa olevia lapsia, mikä on mielestäni ihan hyvä juttu! Siellä kuitenkin alkaa olla enemmän niitä humalaisia siinä vaiheessa.

Käydään paljon risteilyillä ja välillä niitä ohjelmiakin katsomassa, mutta yleensä päiväaikaan. Nukkumaanmenoajasta toki voi tuollasesa paikassa vähän joustaa. Paljon ei baareissa edes viihdytä ja laivallekin mennään nykyään lasten ehdoilla.

Tästä tuli näköjään vähän erilainen juttu kuin tarkoitin :laugh: Minusta ap.n vahtiminen on jo liioittelua. Lomalla on tarkoitus relata. lapset yksin baarissa tuohon aikaan tai vaikka puolen yön jälkeen Suomessa vanhempien kera alkaa olla myöhä.

Laivalla ja muuallakin reissussa valvotaan pienempienkin kanssa suunnilleen puoleen yöhön. Alkoholi ei ole kuvioissa mukana, niin tottakai on mukava tehdä niin kuin huvittaa. En koskaan ole välittänyt niistä ketkä ehkä paheksuvat lastemme valvomista. Meidän elämä ja meidän tavat.

Joo näyttää kyllä aika pahalta laivalla, kun perheen äiti ja isä naukkailevat paukkuja baarissa ja lapset juoksentelevat ympäri laivaa, pelaavat pelikoneilla yms ja välillä hakevat vanhemmilta lisää rahaa...

Eräs kaverini kertoi, että hänen kamalimmat lapsuusmuistonsa ovat juuri laivalta, kun isä ja äiti olivat niin humalassa etteivät edes löytäneet takaisin hyttiin.

Taalla Monacossa myös mennaan syomaan klo 21 jalkeen illalla ja pienet lapset tietenkin mukana, eika tuo ole mitenkaan ihmeellista. :) Suomessa hirvea haloo heti jos jossakin lapset valvoo myohempaan. Mutta toki ei taalla vanhemmat silti kannissa ole vaikka viinia ruuan kanssa otettaisiin aina.

Alkuperäinen kirjoittaja Z:

Mun mielestä yökerhot on aikuisille, ei pikkulapsille. Myös laivalla. Säkö viet sitten mielelläsi lapsesi humalaisten aikuisten joukkoon?

En vie en todellakaan viihdy baareissa, mutta vien lapseni kaikkialle sinne missä viihdyn itsekkin. Välillä jopa töihin.

Hieno vertaus: työpaikka ja laivan baari...

Jokuhan siellä laivan baarissakin on töissä. Tai jopa stripparina

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Nipo täälläkin :wave: :D Lapset ei kuulu niihin paikkoihin missä dokataan.

Eli teillä ei mennä sitten edes lintsillekään? :whistle:
Sielläkin myydään alkoholia ja monesti olen nähnyt vanhemmat tillin tallin tunnelissa kun lapset on laitteissa.

Löysätkää mammat pipoa hyvänen aika!!!!

Onko ne muut ihmiset niissä Euroopan ruokapaikoissa ympäripäissään?

Pikkasen eri asia.

Tuo valvominen ole paha juttu silloin tällöin.
Mutta se "rassaa" kun itkevät lapset odottavat kun infossa kuulutetaan vanhempia.
Näitä aina silloin tällöin että jätetään lapset leikkipaikalle ja lähdetään kauppaan tai mihin tahansa ja lapset hädissään sitten etsivät vanhempiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Onko ne muut ihmiset niissä Euroopan ruokapaikoissa ympäripäissään?

Pikkasen eri asia.

Taalla Madridissa ainakin viini aina virtaa :), mutta eipa yleensa ymparipaissaan sentaan.

Suomen ravintoloissa on suhteellisen kalliit hinnat. Jos alkaisi ruokaravintoloissa iltojaan istumaan ja syömään siellä perheen kanssa niin saisi hankkia itselleen kakkostyön.

Toisekseen talven pimeydessä ja talvisessa säässä ei kauheasti iltasella hingu millekään ruokaravintolareissulle varsinkin kun tietää sen että herätyskello soi aamulla 06.30 :kieh:

Tämä siis vähän ot:nä...

Yhteistyössä