Kylläpä oli tarhassa outo täti!

• Viestiketjun aloittaja Pöyristynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti
Pöyristynyt äiti
Lapseni täyttää kahden viikon kuluttua kolme vuotta. Menin hakemaan lasta hoidosta, niin siellä oli joku toiselta osastolta vieraileva outo hoitaja itkettämässä lastani. Kertoi minulle, ettei lapsi suostu pukemaan takkia päälle. Ja samaan hengenvetoon puheli, kuin itsekseen, että nyt ei varmaan puekaan, kun äiti tuli katsomaan.
Lapsi oli melkein hysteerinen, itki, ja tämä muija heiluttelee takkia lapsen naaman edessä ja tunkee sitä lapsen käteen, että alahan nyt pukea.
Hetken siinä katseltuani, ilmoitin, että en lapsi ei osaa pukea takkia päälle vielä itse. En ole sellaista häneltä vaatinut, koska isosiskonsa oppi pukemaan takin reilusti vanhempana, kuin tämä kyseinen lapsi. Kerroin hoitajalle, että lapsi kyllä pukee haalarit ja muut vaatteet itse, mutta ei takkia.

Kysymys kuuluu:;missä iässä lapsenne ovat pukeneet takin itse? Oliko hoitajan vaatimus kohtuuton?

Meillä pukee 2,5v itse jo. Lapset on kuitenkin niin erilaisia noissakin jutuissa, että kyllähän hoitajan pitäs osata lapsikohtaisesti arvioida taidot!
Ei se varmaan ainakaan mitenkään positiivisesti pukemisen oppimiseen vaikuta tuollainen pakottaminen.

"hohhoh"
Jopas on outo ja kehitysviiveinen lapsi, kun ei osaa pukea takkia päälle vielä kolmivuotiaana! Viimeistään kahden vuoden iässä takin pukeminen on jo normaalia toimintaa.

"hohhoh"
Lisäksi: eikö lapsesi osaa puhuakaan, kun ei voinut sanoa hoitajalle ettei osaa. Itku on säälittävin mahdollinen tapa selviytyä tilanteista. Nyt ruotuun se lastenkasvatus teillä kotona.

[QUOTE="hohhoh";24709481]Lisäksi: eikö lapsesi osaa puhuakaan, kun ei voinut sanoa hoitajalle ettei osaa. Itku on säälittävin mahdollinen tapa selviytyä tilanteista. Nyt ruotuun se lastenkasvatus teillä kotona.[/QUOTE]

Osuiko se hoitotäti palstalle? :D

Onpa ennenkuulumatonta, että lapsi alkaa itkeä jos pelottaa/harmittaa. Joo. Ap:n lapsi varmasti ainoa ja ihan satavarmasti moinen kasvatuksesta kiinni...

Joo taas. Vain palstalla. :D

Takki on mennyt päälle paljon ennen 3 v ikää, mutta vetoketjun kanssa tarvitsivat apua vielä 3-vuotiaana ja varmaan hankalimpien vetskareiden kanssa 4-vuotiaanakin.

Ehkä hoitaja tarkoitti sitä, ettei lapsi edes suostunut yrittämään takin pukemista? Jos haalari ja paidat menee päälle, niin miksei takin pukeminen suju (siis ne hihat, ei vetoketjua)?

"typykkä"
No enpäs nyt muista, mutta sen muistan kuinka niitä kiusaavia tätejä riittääkään tarhoissa!! Yks kiusas mun tyttöä lelupäivänä ja kielsi kovaäänisesti ja käsivarresta puristamalla kuuliaista tytärtäni viemästä nallea ulos. Itkien tuli mulle kertomaan kuinka tätin ei ois tarvinnu kuin sanoa nätisti, ettei nallea saa ottaa ulos...hö! Lpsi taisi olla alle 4.

siis voe!!!
hei vasta kohta kolme..ei kaikki kolmevuotiaat osaa pukea takkia! Eikä tämä mittari mittaa älykkyyttä tai mitään muutakaan. Sen oppii pukemaan. Vieraat hoitotädit ja stressaavat päiväkotipäivä on lapselle kova suoriutumisen paikka.. Ilkeä ilmapiiri ei kuulu hyvään hoitoon. VAADI PAREMPAA KOHTELUA. Ihan hyvin voit ottaa puheeksi tämän tilanteen ja selvittää päiväkodin yleisen tilanteen.

"vieras"
Ei se munkaan poika, joka täyttää joulukuun lopussa kolme, osaa sitä ite päälleen laittaa. Höhlä täti. Ihan turha yhdestä takista (vaikka osaiskin) tehdä jotain isoa asiaa. Ton ikäset nyt kuitenkin harjottelee vielä vaikka mitä...

"mökö"
[QUOTE="mee";24709515]No ei meidän just 3v täyttänyt vielä osaa pukea kuin alushousut ja niistäkin jää aina kuminauha rullalle, eikä saa sitä vielä itse kunnolla.[/QUOTE]

Ei meilläkään. Riisua osaa housut, muttei paitoja. Alushousut saa suunnilleen sinnepäin ja jostain syystä sukat menee jalkaan hyvin. Muut vaatteet ei kiinnosta. Ei ole ikinä kiinnittänyt mitään huomiota vaatteisiin tai pukemiseen-riisumiseen.

"vieras"
EI minunkaan 3,5-vuotiaani osaa vielä pukea takkia, ei edes halua. Pukee kaiken muun hyvin paitsi paitoja tai takkeja. Oppii aikanaan, kuten isommatkin lapset ovat oppineet, ajallaan. Kiusaaminen ei paljon auta.

[QUOTE="hohhoh";24709470]Jopas on outo ja kehitysviiveinen lapsi, kun ei osaa pukea takkia päälle vielä kolmivuotiaana! Viimeistään kahden vuoden iässä takin pukeminen on jo normaalia toimintaa.[/QUOTE]

No ei kyllä mun lapsi osaa ite kunnolla takkia pukea! ja mun lapsi ei ole OUTO eikä varmaan aapeenkaan, taikka kehitysviiveinen, meidän tyttö on ainakin todella fiksu!

"äiti"
mitä lapselle viitsitään opettaa ja mitä ei, jos vielä 3,5-vuotias ei osaa pukea takkia eikä housuja päälle. Meidän lapsi, vaikka pukemista vihaakin, hakee itse haluamansa vaatteet kaapista ja pukee itse päälle niin housut, sukkahousut, paidat kuin sukat. Päällysvaatteet pukee myös oli sitten housut ja takki tai haalari. Kengät myös. Sormikkaat saa myös sormiinsa ihan itse, samoin lakin.

Koittakaa vähän innostua.

Älykkyyden kanssa on tekemistä sen verran, että eihän se onnistu, jos ei älli riitä ymmärtämään miten puetaan.

Pöyristynyt äiti
[QUOTE="hih";24709595]Mä arvaan: ap:llä on tyttö. Ainut lapsi.

Onko ap kenties ninatt...?[/QUOTE]

Tyttö on, muttei ainut. Varmaan se hoitajakin ajatteli, että onpa pilalle lellitty pentu. Osaan vaatia tekemään asioita, jotka vastaa lapsen kehitystasoa. Jos ei jostain suoriudu, niin odotetaan, ja kokeillaan myöhemmin uudelleen.

Ihmeellistä, että kaikki lapset eivät kehitykään samaa vauhtia. =O

Ei meilläkään 3v osaa vielä takkia pukea päälleen.
Meilläkin ne alkkarit menee kyllä jalkaan hyvin.

En ole vaatinutkaan. Päästään paljon nopeammin pihalle kun puen itse 1,5v ja tämän 3v. Kaikki tyytyväisiä. Ehkäpä hän osaa sitten jotain muuta mitä ei kaikki 3v osaakaan..

"äiti myös"
saatkin sitten pukea niitä vielä tosiaan eskarilaisinakin, kuten eräs äiti täällä myös. Kaikki pitää käydä nopeasti, niin et viitsi antaa lapselle mahdollisuutta opetella itse.
Ei meilläkään 3v osaa vielä takkia pukea päälleen.
Meilläkin ne alkkarit menee kyllä jalkaan hyvin.

En ole vaatinutkaan. Päästään paljon nopeammin pihalle kun puen itse 1,5v ja tämän 3v. Kaikki tyytyväisiä. Ehkäpä hän osaa sitten jotain muuta mitä ei kaikki 3v osaakaan..

Yhteistyössä