Kyllä yhteiskunta maksaa

  • Viestiketjun aloittaja "silakka"
  • Ensimmäinen viesti
"silakka"
[QUOTE="vieras";25940730]Ööh, no duuniin tottakai!!! Tyhmä...? Luulet tietäväsi jonkun tutun/naapurin/sukulaisen tilanteen...? Jos niin, TODELLA tyhmä!!!!!!

PS Älä luule, et VOI tietää![/QUOTE]
Mun mielestä tässä on kaikki aika hyvin kiteytettynä teille kaikille mustavalko-kotihoito-ihmisille. ;)
 
"silakka"
[QUOTE="vieras";25940800]Tämä on erittäin hypoteettinen kysymys koska tuollaista tilannetta ei ole ollut eikä tule olemaan mutta kuten jo sanoin riippuu täysin lapsen iästä että mitä tekisin.[/QUOTE]
Niin? Esitin jatkokysymyksen.
 
"vieras"
[QUOTE="silakka";25940817]Niin? Esitin jatkokysymyksen.[/QUOTE]

Katsos kun kysymyksessä juurikin kaikista oleellisinta on lapsen ikä. Jos muksu olisi liian pieni, viivyttäisin kotona oloa mahdollisimman pitkään, tuskin se sossukaan ilman varoitusta laittaa rahahanoja kiinni. Toinen vaihtoehto olisi osa-aikatöihin meno + hoitovapaa tai osa-aikatyö ilman hoitovapaata tai töihin meno.
 
"silakka"
[QUOTE="vieras";25940857]Katsos kun kysymyksessä juurikin kaikista oleellisinta on lapsen ikä. Jos muksu olisi liian pieni, viivyttäisin kotona oloa mahdollisimman pitkään, tuskin se sossukaan ilman varoitusta laittaa rahahanoja kiinni. Toinen vaihtoehto olisi osa-aikatöihin meno + hoitovapaa tai osa-aikatyö ilman hoitovapaata tai töihin meno.[/QUOTE]
Tässä mun esimerkissä ei oo osa-aika-vaihtoehtoa. Ja kyllä se sossu pistää rahahanat kiinni esimerkiksi ennen sitä lapsen maagista 3 vuoden ikää. Ja jatkuvasti pitää selittää miksei mene töihin jos kerran työpaikka on.
 
"vieras"
[QUOTE="silakka";25940891]Tässä mun esimerkissä ei oo osa-aika-vaihtoehtoa. Ja kyllä se sossu pistää rahahanat kiinni esimerkiksi ennen sitä lapsen maagista 3 vuoden ikää. Ja jatkuvasti pitää selittää miksei mene töihin jos kerran työpaikka on.[/QUOTE]

Siitä en osaa sanoa kun ei kokemusta ole, sinulla ilmeisesti on. 0-3 vuoden väliin mahtuu kuule aika paljon ja tämä keskustelu ei etene mihinkään kun et sitä muksun ikää pysty sanomaan. Se kun ratkaisee koko kysymyksen. 9 kk ikäinen ja 2-vuotias on aivan eri asemassa, jos et hiffaa...
 
"silakka"
[QUOTE="vieras";25940911]Siitä en osaa sanoa kun ei kokemusta ole, sinulla ilmeisesti on. 0-3 vuoden väliin mahtuu kuule aika paljon ja tämä keskustelu ei etene mihinkään kun et sitä muksun ikää pysty sanomaan. Se kun ratkaisee koko kysymyksen. 9 kk ikäinen ja 2-vuotias on aivan eri asemassa, jos et hiffaa...[/QUOTE]
Aika epeli oot jos 1v3kk oot sossun rahoilla.
 
[QUOTE="silakka";25940891]Ja kyllä se sossu pistää rahahanat kiinni esimerkiksi ennen sitä lapsen maagista 3 vuoden ikää. [/QUOTE]
Ei muuten pistä. Mä joskus juttelin aiheesta parin tutun sossun kanssa, ja he sanoivat että jokaisella on oikeus hoitaa lapsensa kotona 3 v ikään saakka - jos perheessä on alle 3 v lapsi jonka äiti (tai voihan se isäkin olla) on kotihoidontuella, niin toimeentulotukea maksetaan eikä patistella töihin.

Sitä 3 v kotihoitoa pidetään lapsen oikeutena. Näin asia minulle selitettiin.
 
"vieras"
[QUOTE="silakka";25940926]Aika epeli oot jos 1v3kk oot sossun rahoilla.[/QUOTE]

Mistä sä revit tuon 1v 3kk? Minähän heitin esimerkkejä lasten iästä, koska esimerkiksi 9 kk ikäinen ja 2 vuoden ikäinen on ihan eri asioita. Ei sun kysymykseen voi vastata kun et suostu lapsen ikää kertomaan! En mä voi antaa yleispätevää vastausta siihen menisinkö töihin vai en kun ei ole lapsen ikää tiedossa. Epeliydestä en todellakaan tiedä kun ei sossusta ole kokemusta mutta kyllähän nuo jotkut useita vuosiakin sossun elätteinä on.
 
"silakka"
Ei muuten pistä. Mä joskus juttelin aiheesta parin tutun sossun kanssa, ja he sanoivat että jokaisella on oikeus hoitaa lapsensa kotona 3 v ikään saakka - jos perheessä on alle 3 v lapsi jonka äiti (tai voihan se isäkin olla) on kotihoidontuella, niin toimeentulotukea maksetaan eikä patistella töihin.

Sitä 3 v kotihoitoa pidetään lapsen oikeutena. Näin asia minulle selitettiin.
Oikeestikko? Täällä ainakin ollut eri sävel.
 
Khimaira
Sossussa olen käynyt nuorena muutettuani ensimmäiseen asuntooni ja sen jälkeen kun oli ammatti, niin töihin. Eli toki menisin töihin jos sellaista vain olisi tarjolla.
 
"silakka"
[QUOTE="vieras";25940951]Mistä sä revit tuon 1v 3kk? Minähän heitin esimerkkejä lasten iästä, koska esimerkiksi 9 kk ikäinen ja 2 vuoden ikäinen on ihan eri asioita. Ei sun kysymykseen voi vastata kun et suostu lapsen ikää kertomaan! En mä voi antaa yleispätevää vastausta siihen menisinkö töihin vai en kun ei ole lapsen ikää tiedossa. Epeliydestä en todellakaan tiedä kun ei sossusta ole kokemusta mutta kyllähän nuo jotkut useita vuosiakin sossun elätteinä on.[/QUOTE]
Äh.. pitää vielä tähän aikaan alkaa vääntämään rautalangasta. Eli lapsen ollessa noin 9kk alkaa mahdollinen hoitovapaa. Jolloin mahdollinen sossun asiakkuus alkaisi. Siitä on 1v3kk siihen että lapsi on 2-vuotias. Ja siis oletan että voisit laittaa hoitoon 2-vuotiaan muttet 9kuista. Jymmärretty?
 
Khimaira
Niin ne mulle ainakin väitti :), omakohtaista kokemusta asiakkaana ei kyllä ole ja toivon ettei tulekaan.
Nimenomaan hoitotuen aikana sossu ei voi patistaa töihin. Jos perheen tulot ovat hoitotuen aikana alle rajojen ja on sitä kautta oikeus tt- tukeen, niin sitä myönnetään siihen saakka kun lapsi on 3-v. Sittenhän sitä mennään työttömyyyskortistoon tai töihin?
Toki jos asiaan on tullut viime aikoina muutos, niin se on eri juttu.
 
Khimaira
[QUOTE="silakka";25941000]Äh.. pitää vielä tähän aikaan alkaa vääntämään rautalangasta. Eli lapsen ollessa noin 9kk alkaa mahdollinen hoitovapaa. Jolloin mahdollinen sossun asiakkuus alkaisi. Siitä on 1v3kk siihen että lapsi on 2-vuotias. Ja siis oletan että voisit laittaa hoitoon 2-vuotiaan muttet 9kuista. Jymmärretty?[/QUOTE]

voihan sossun asiakkkuus alkaa jo aiemmin- jos on esim. minimiäippärahalla.
 
"silakka"
Niin ne mulle ainakin väitti :), omakohtaista kokemusta asiakkaana ei kyllä ole ja toivon ettei tulekaan.
Täällä niin kuulemma, mutta enää en sitten tiedä. :/ Voi hitto kannattiko mun nyt sitten kuitenkaan lähtee töihin? On niin makeeta ja pitkää se sossun raha. ;)

No joo.. alkaa tulee jo korvista tää ulos ja kellokin lyö ja pääkin...tyhjää. Menen nukkumaan. Kunnes löydän jonkun uuden ketjun koskien päivähoito-kotihoito-asiaa. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"vieras"
[QUOTE="silakka";25941000]Äh.. pitää vielä tähän aikaan alkaa vääntämään rautalangasta. Eli lapsen ollessa noin 9kk alkaa mahdollinen hoitovapaa. Jolloin mahdollinen sossun asiakkuus alkaisi. Siitä on 1v3kk siihen että lapsi on 2-vuotias. Ja siis oletan että voisit laittaa hoitoon 2-vuotiaan muttet 9kuista. Jymmärretty?[/QUOTE]

Ei olisi tarvinnut rautalankaa vääntää jos olisit jo aiemmin suostunut kertomaan minkä ikäisestä lapsesta puhumme. En pysty sanomaan _tarkkaa_ ikää mutta sanotaanko näin että ainakaan alle puolitoista vuotiasta en veisi ikinä, missään tilanteessa ainakaan kokopäivähoitoon eli kyllä, tuossa tilanteessa jäisin sossun tuille.
 
Riippuisi siitä, mitkä lasten iät olisi. Jos vaihtoehtona olisi vaikkapa 1-3-vuotiaan päiväkotiin laittaminen ja mun töihin lähteminen, sanoisin, että hei sossu, tänne rahaa. Isompien lasten kohdalla ihan toinen juttu, töihin mieluummin, lapsen kehityksestä riippuen.
 
"silakka"
Nimenomaan hoitotuen aikana sossu ei voi patistaa töihin. Jos perheen tulot ovat hoitotuen aikana alle rajojen ja on sitä kautta oikeus tt- tukeen, niin sitä myönnetään siihen saakka kun lapsi on 3-v. Sittenhän sitä mennään työttömyyyskortistoon tai töihin?
Toki jos asiaan on tullut viime aikoina muutos, niin se on eri juttu.
No niin, ai jai jai, nyt tuli moka. Ei mitään loppatiliä vaan maanantaina!

Jooh, nyt meen kyllä nukkumaan, alkaa tulemaan sen sortin juttua.

Öitä kaikille ÄIDEILLE! :)
 
Khimaira
[QUOTE="silakka";25941080]No niin, ai jai jai, nyt tuli moka. Ei mitään loppatiliä vaan maanantaina!

Jooh, nyt meen kyllä nukkumaan, alkaa tulemaan sen sortin juttua.

Öitä kaikille ÄIDEILLE! :)[/QUOTE]

en ymmärtänyt tätä viestiä ollenkaan..
 
Mulle kotona oleminen on mahdollista vain jos pärjätään kuitenkin omilla... eli jotain tuoja täytyisi perheellä kuitenkin olla...?
En voisi edes kuvitella tilannetta jossa jäisin "sossun rahoille" vaikka voisin itsekin maksaa oman elämiseni. Ehkä en ole vielä vain kokenut tarpeeksi erilaisia tilanteita... ?
 
öh
Ai niin kun tollainenkin vaihtoehto on! Meillä rahallinen tilanne sellainen, että varmasti saataiskin jotain sossusta. Nuorin lapsi vuoden ikäinen. Mut enpä taida ees selvittää asiaa sen enempää sossusta. Näillä mennään niin pitkään kuin pärjätään (toivottavasti syksyyn), ja sen jälkeen osa-aikatöihin.
 
.....
Ei mekään saada sossusta tai Kelasta mitään, vaikka työttöminä olemme miehen kanssa molemmat. Paskahommia ei viitsi kyllä ottaa vastaan, yritetään etsiä mieluisa työ.
 

Yhteistyössä