Kyllä vaan lapsi lopettaa itse tissittelyn, kun on siihen valmis.

Mä olen pitkään miettinyt, että onko tosiaan niin kuin väitetään, ettei lapsi itse lopeta tissin syöntiä, vaan hänet on vieroitettava. Meillä on 1 v ja 2 kk:n ikäinen poika, joka on tähän asti syönyt rintaa aamusin ja iltaisin. Tahti on siis harventunut pikkuhiljaa itsestään. Ajattelin lopettaa tissittelyn jouluun viimeistään, mutta poika päätti itse toisin. Nyt on useampi päivä niin, ettei suostu ottamaan tissiä suuhunsa ollenkaan. Kaivaa kyllä imetystyynyn esiin ja on haluavinaan tissiä, mutta kun asiaan päästään, ei suostu tissille vaan alkaa itkemään. En siis ole pakottanut, enkä aio enää tarjotakaan. Tänään juotiin oikeaa maitoa imetystyynyllä! ;)
Näin siis kävi, että lapsi todellakin lopettaa itse imemisen kun ei enää sitä tarvitse. Tosin vähän tuntuu oudolle tämä vaihe, kun rinnalle haluaa, muttei kuitenkaan suostu sitä edes suuhunsa ottamaan, vaan alkaa itkeä. Mutta täytyy nyt sitten sylitellä paljon, koska täytyy tunnustaa, että tämä imetyksen äkillinen loppuminen taitaa olla äidille kovempi juttu kuin lapselle. Todistettua tuli nyt ainakin se, että lapsi osaa itsekin laittaa stopin hommalle, jos äiti ei ymmärrä (tässä meidän tapauksessa!) lopettaa. Siitä on kyllä hyvä mieli, että päätös tuli tässä asiassa pojan taholta, vaikka se haikeaa onkin.

Meillä minä tietoisesti lopetin yöimetykset pojalla koska aloin olemaan niin rikki valvomisesta. Yöimetysten lopettaminen johti hiljalleen siihen, että päivä tissittelytkin harvenivat. Reilu 1v ikäsenä poika ei enää tissillä viihtynyt sen aikaa että olisi kerennyt paria imasua enempää ottamaan.
VIerotti meilläkin lapsi itse istensä, tosin vasta sen jälkeen kun minä olin päättänyt että yöimetykset jäävät hirtoriaan.

Mutta kaikilla ei näin ole. Jotkut lapset tykkäävät käydä tissillä kauemmin. Meillä maailma veti pientä miestä puoleensa sellaisella vauhdilla ettei enää ehditty rauhtottua äidin syliin tissittelemään.

Alkuperäinen kirjoittaja meme72:
Mä olen pitkään miettinyt, että onko tosiaan niin kuin väitetään, ettei lapsi itse lopeta tissin syöntiä, vaan hänet on vieroitettava. Meillä on 1 v ja 2 kk:n ikäinen poika, joka on tähän asti syönyt rintaa aamusin ja iltaisin. Tahti on siis harventunut pikkuhiljaa itsestään. Ajattelin lopettaa tissittelyn jouluun viimeistään, mutta poika päätti itse toisin. Nyt on useampi päivä niin, ettei suostu ottamaan tissiä suuhunsa ollenkaan. Kaivaa kyllä imetystyynyn esiin ja on haluavinaan tissiä, mutta kun asiaan päästään, ei suostu tissille vaan alkaa itkemään. En siis ole pakottanut, enkä aio enää tarjotakaan. Tänään juotiin oikeaa maitoa imetystyynyllä! ;)
Näin siis kävi, että lapsi todellakin lopettaa itse imemisen kun ei enää sitä tarvitse. Tosin vähän tuntuu oudolle tämä vaihe, kun rinnalle haluaa, muttei kuitenkaan suostu sitä edes suuhunsa ottamaan, vaan alkaa itkeä. Mutta täytyy nyt sitten sylitellä paljon, koska täytyy tunnustaa, että tämä imetyksen äkillinen loppuminen taitaa olla äidille kovempi juttu kuin lapselle. Todistettua tuli nyt ainakin se, että lapsi osaa itsekin laittaa stopin hommalle, jos äiti ei ymmärrä (tässä meidän tapauksessa!) lopettaa. Siitä on kyllä hyvä mieli, että päätös tuli tässä asiassa pojan taholta, vaikka se haikeaa onkin.
Tai sitten ei, kuten eräs vähän vailla 3v joka pakosta joutui luopumaan tissittelystä. Olisi halunnut jatkaa mutta pakosta katkesi.

Onhan se ihan yksilöllistä miten vieroittuminen tapahtuu. Eipä tuo meidän poika ole koskaan mikään suuri tissitakiainen ollutkaan. Ainahan se olisi ihanne, että lapsi itse lopettaisi tissittelyn. Itse olen siitä hyvilläni, vaikka haikealta yhä tuntuukin. Jos olisin joutunut itse tissin tarjoamisen lopettamaan, olisi edessä toisenlaiset murheet. Tuntisin varmaan siitä syyllisyyttäkin. Hyvä siis näin. Ajattelin vaan laittaa tänne kommenttia, kun paljon kuulee siitä, ettei lapsi koskaan itse vieroita itseään, että välillä on näinkin, että todella itse lopettaa. Tsemppiä kaikille asian kanssa painiville!

Meillä jouduttiin unikouluilemaan, kun aamutissille herättiin aina vain aiemmin. Sitten palattuani töihin, kun lapsi oli 8,5kk mentiin aamu- ja iltatissillä. Kymmenkuisena jäi enää iltatissittely jäljelle ja yhtenä iltana, kun tarjosin normisti niin lapsi katsoi minua pitkään ja vain virnisteli.. se loppui sitten siihen! Tosi kivuttomasti siis..

Meillä kanssa kuopus päätti itse lopettaa tissittelyn. Jo n.7-8kk hän alkoi protestoimaan tissiä vastaan ja vaikka kuinka eri keinoja kokeilin ja yritin saada häntä ottamaan rintamaitoa, niin ei vaan kelvannut ei, rimpuili kunnolla vastaan - n.10kk lopulta luovutin ja imetys jäi siihen ja kuopus oli onnellinen. :) Hassulta kyllä tuntui, kun esikko kyllä olisi syönyt tissiä vaikka koko ajan ja vaikka kuinka kauan...

esikoinen vieroittui aikoinaan aika kivuttomasti kun yöimetykset lopetin.
nyt tämä kuopus on taas lakanut aikaistamaan aamutissiään yöhän joten nyt meinaan stopata koko aamuyöimetyksen kokonaan.Mä en jaksa kun tunnin välein herää kokeilemaan että joko sais..
eli alkuun meni niin et sai tissiä 5 jälkeen mut nyt saa jo 3...ja siitä sit aamuun asti herättelee usein ja pyytää maitoa..

Meillä oli oikein kunnon tissiaddikti, mutta kun yöimetys loppui niin ei kelvannut enää unitissikään. Tai halusin syliin ja tissin esiin, mutta ei sitten halunnut imeäkään. Lopetin sitten tarjoamisen kun ei tuota voinut oikein enää pakottaakaan imemään.

Yhteistyössä