Mä olen pitkään miettinyt, että onko tosiaan niin kuin väitetään, ettei lapsi itse lopeta tissin syöntiä, vaan hänet on vieroitettava. Meillä on 1 v ja 2 kk:n ikäinen poika, joka on tähän asti syönyt rintaa aamusin ja iltaisin. Tahti on siis harventunut pikkuhiljaa itsestään. Ajattelin lopettaa tissittelyn jouluun viimeistään, mutta poika päätti itse toisin. Nyt on useampi päivä niin, ettei suostu ottamaan tissiä suuhunsa ollenkaan. Kaivaa kyllä imetystyynyn esiin ja on haluavinaan tissiä, mutta kun asiaan päästään, ei suostu tissille vaan alkaa itkemään. En siis ole pakottanut, enkä aio enää tarjotakaan. Tänään juotiin oikeaa maitoa imetystyynyllä!
Näin siis kävi, että lapsi todellakin lopettaa itse imemisen kun ei enää sitä tarvitse. Tosin vähän tuntuu oudolle tämä vaihe, kun rinnalle haluaa, muttei kuitenkaan suostu sitä edes suuhunsa ottamaan, vaan alkaa itkeä. Mutta täytyy nyt sitten sylitellä paljon, koska täytyy tunnustaa, että tämä imetyksen äkillinen loppuminen taitaa olla äidille kovempi juttu kuin lapselle. Todistettua tuli nyt ainakin se, että lapsi osaa itsekin laittaa stopin hommalle, jos äiti ei ymmärrä (tässä meidän tapauksessa!) lopettaa. Siitä on kyllä hyvä mieli, että päätös tuli tässä asiassa pojan taholta, vaikka se haikeaa onkin.
Näin siis kävi, että lapsi todellakin lopettaa itse imemisen kun ei enää sitä tarvitse. Tosin vähän tuntuu oudolle tämä vaihe, kun rinnalle haluaa, muttei kuitenkaan suostu sitä edes suuhunsa ottamaan, vaan alkaa itkeä. Mutta täytyy nyt sitten sylitellä paljon, koska täytyy tunnustaa, että tämä imetyksen äkillinen loppuminen taitaa olla äidille kovempi juttu kuin lapselle. Todistettua tuli nyt ainakin se, että lapsi osaa itsekin laittaa stopin hommalle, jos äiti ei ymmärrä (tässä meidän tapauksessa!) lopettaa. Siitä on kyllä hyvä mieli, että päätös tuli tässä asiassa pojan taholta, vaikka se haikeaa onkin.