Kyllä työttömä saa valitettavasti olla rauhassa.

  • Viestiketjun aloittaja pitkäaikaistyötön
  • Ensimmäinen viesti
pitkäaikaistyötön
Eivät osaa työvoimaneuvojat eivätkä ammatinvalintapsykologit auttaa. ihan työmarkkinatuella menisin töihin mutta kuulemma paikkoja ei ole. Riittää kun maksimissaan 2 kertaa vuodessa ilmottautuu.Mitään ei työkkäristä työosoituksia tule.
 
pitkäaikaistyötön
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;26070382:
inhottavaa, jos ihan tosissaan haluaa töihin, eikä työkkäristä saa apua : /
Kyllä haluaisin ja minulle kävisi se että saisin käydä vaikka pelkällä työmarkkinatuella töissä.
 
Toinen työtön
ootko yrittänyt itse etsiä työelämävalmennuspaikkoja? Mullekkin sanottiin, että mitään ei tule löytymään, mutta eka paikka, josta itse kysyin onnistui ja nyt olen työmarkkinatuella töissä. Mahdollisuus on myöhemmin myös palkkatyöhön.
Mahdollisia paikkoja vois olla esim. koulut, päiväkodit, vanhuspalvelulaitokset, kaupat, erilaiset yritykset yms yms yms.

Kannattaa itse olla aktiivinen, jos jää työkkärin toimenpiteiden varaan niin saa ihan varmasti maata kotona hamaan eläkkeeseen saakka.
Toivottavasti jotain sulle löytyisi!
 
Samaa tuskailin viime syksynä. Lopulta sain (kovalla etsimisellä ja suoranaisella rukoilulla hankittua) työelämävalmennuspaikan. Ymmärrän kyllä, ettei ole helppo työpaikankaan ottaa niitä harjoittelijoita tai mitä ovatkaan: ei saa viedä töitä "oikeilta työntekijöiltä", pitää valvoa koko ajan (työkkärin potilasta ei saa jättää yksin, sääntöjen mukaan) eikä saa tehdä niitä oikeita töitä.

Ajattelin aluksi, että voisin mennä omalle alalleni ja olla hyödyksi. Mutta eihän se ole niin yksinkertaista. Parempi mennä muualle ja yrittää olla harmiton pikku apulainen... Kurjaa ja nöyryyttävää ja kamalan epäoikeudenmukaista.

En sano, että ole aktiivinen ja tee kaikkesi. Tiedän, miten kurjaa senkin hokeminen on. Ja lopulta työnsaanti on (myös) sattumasta kiinni. Usein tarvitaan onnea ja suhteita. (Olen tajunnut sen nyt, kun olen itse ollut työtön. Ennen luulin, että "kyllä töitä aina tekevälle löytyy...") Mutta yritä pysyä hyvällä mielellä ja lähettele nyt niitä hakemuksia joka paikkaan.
 
pitkäaikaistyötön
Alkuperäinen kirjoittaja Toinen työtön;26070401:
ootko yrittänyt itse etsiä työelämävalmennuspaikkoja? Mullekkin sanottiin, että mitään ei tule löytymään, mutta eka paikka, josta itse kysyin onnistui ja nyt olen työmarkkinatuella töissä. Mahdollisuus on myöhemmin myös palkkatyöhön.
Mahdollisia paikkoja vois olla esim. koulut, päiväkodit, vanhuspalvelulaitokset, kaupat, erilaiset yritykset yms yms yms.

Kannattaa itse olla aktiivinen, jos jää työkkärin toimenpiteiden varaan niin saa ihan varmasti maata kotona hamaan eläkkeeseen saakka.
Toivottavasti jotain sulle löytyisi!
On tullut haettua vaikka mihin kukaan vaan ei halua ottaa. En odotakkaan että työkkäri auttaisi.
 
silkkaa pelleilyä
Valitettavasti ei saa. TYökkäri kyykyttää hakemaan aivan naurettaviin työpaikkoihin, joissa edellytetään esim. vieraan kielen hallintaa osaamattomalle, oman auton käyttöä ajokortittomalle, työkokemusta erikoisalalta tai ammattikorkeakoulututkintoa peruskoulun käyneelle. Pakko hakea ja "pilata" nimi, vaikkei mitään edellytyksiä saada paikkaa, muuten kusee päivärahat.

Sitten pakotetaan jollekin typerälle työelämän valmennuskurssille ihmisiä, jotka ovat itse toimineet rekrytointi ja HR-tehtävissä vuosia, jopa vuosikymmeniä. Ihmisiä, jotka ovat tehneet "työkseen" ansioluetteloita ja hakemuksia, sekä opettaneet niiden tekoa alaisilleen. Ei muuta kun kurssille ja kyykytykseen! TYökkärissä pitää juosta 6 viikon välein.

Onko naurettavampaa kyykytystä?
 
pitkäaikaistyötön
Minä en ole joutunut paljoa kursseille ja ehkä olen niin toivoton tapaus etten ole joutunut kuin 2 kertaa vuodessa käymään työkkärissä. itse olen paikkoja kysellyt ja työvoimaneuvojalta kysellyt työllistämistukipaikkoja mutta niitä ei kuulemma ole.
 
"minä"
Tuttu tunne... Onneks aika ajoin on tärpännyt duunit jostain.. 3 vuotta olinkin sitten yhdessä paikassa, kunnes tuli irtisanomiset. sen jälkeen 3kk-5kk pestejä tehny.itse hoitanut paikat aina, koskaan mitään työosoituksia tullut työkkärin kautta....en oikeestaa ees tajua koko laitoksen merkitystä, ku ei sitä kautta saa mitää duunia.näin on ollu aina omalla kohdalla sekä tuttujen..himassa sais tosiaan olla eläke ikään asti, jos toivoo et sitä kautta löytyy jotain :D
 
"vieras"
[QUOTE="minä";26070458]Tuttu tunne... Onneks aika ajoin on tärpännyt duunit jostain.. 3 vuotta olinkin sitten yhdessä paikassa, kunnes tuli irtisanomiset. sen jälkeen 3kk-5kk pestejä tehny.itse hoitanut paikat aina, koskaan mitään työosoituksia tullut työkkärin kautta....en oikeestaa ees tajua koko laitoksen merkitystä, ku ei sitä kautta saa mitää duunia.näin on ollu aina omalla kohdalla sekä tuttujen..himassa sais tosiaan olla eläke ikään asti, jos toivoo et sitä kautta löytyy jotain :D[/QUOTE]

Työttömänä saat olla, mikäli työhakemuksesi on samaa tasoa, mitä tänne kirjoitat. Opettele nyt ihan ensi alkuun isot alkukirjaimet, välilyönnit ja yhdyssanat.
 
"Minna"
Mä olen ollut kahdesti työharjoittelussa työkkärin kautta ja ihan itse etsin paikat. Menin paikan päälle kysymään haluaisivatko he mut harjoitteluun ja hyvin sopi. Sitten vain työkkärin selvittämään sopimus yms. asiat ja pian pääsi aloittamaan harjoittelun.

Ei ne sieltä työkkäristä sulle koko ajan jotakin tarjoa vaan pitää itse olla aktiivinen ja etsiä töitä, harjoittelupaikkoja jne. Myös opiskelu kannattaa ottaa pohdinnan alle.
 
"vieras"
Tämäpä hyvä uutinen. Koska itse olen kyllästynyt siihen ettei löydy työntekijöitä, nyt on viikon ollut ilmo mollissa ja yksi soitto on tullut: hän halusi että hänet haetaan kotoa ja viedään kotiin, muuten ei tule töihin, joten olen itsekin päättänyt siirtyä työttömäksi nauttimaan hyvinvointiyhteiskunnan hedelmistä.
 
"Minna"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26070602:
Ei työtä kaikille ole, mutta hyvät työntekijät kyllä työllistyvät aina...
Ei se nyt noin yksinkertaista ole. Joillakin paikkakunnilla on isommat työttömyyslukemat eikä töitä tosiaan paljon ole tarjolla. Pienellä paikkakunnalla jossa firmoja on lopetettu, siirretty muualle, porukkaa lomautettu voi tilanne olla melko kurja.
 
[QUOTE="Minna";26070623]Ei se nyt noin yksinkertaista ole. Joillakin paikkakunnilla on isommat työttömyyslukemat eikä töitä tosiaan paljon ole tarjolla. Pienellä paikkakunnalla jossa firmoja on lopetettu, siirretty muualle, porukkaa lomautettu voi tilanne olla melko kurja.[/QUOTE]

Aika mautonta syyttää kaupunkia siitä, että olet itse hankkinut sellaisen koulutuksen, joka valmistaa kortistoon. Tosin se ei liity mitenkään siihen, että edelleenkin hyvä työntekijä kyllä työllistyy.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26070602:
Ei työtä kaikille ole, mutta hyvät työntekijät kyllä työllistyvät aina...
Työllistyy, kun on suhteita, erityisesti julkishallinnossa. Tiedän valitettavan monia tapauksia eräässä julkishallinnon paikassa, johon työntekijöitä on valittu juuri suhteilla, vaikka heillä ei ole ollut edes oleellista työssä vaadittavaa osaamista.
 
"Minna"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26070639:
Aika mautonta syyttää kaupunkia siitä, että olet itse hankkinut sellaisen koulutuksen, joka valmistaa kortistoon. Tosin se ei liity mitenkään siihen, että edelleenkin hyvä työntekijä kyllä työllistyy.
Mä olen monesti toivonut, että sä todellakin olet vain provo.

Ensinnäkin mä en ole nyt työtön, mutta siitä huolimatta osaan ajatella omaa napaa pidemmälle ja tiedän mikä on tilanne töiden suhteen tällä paikkakunnalla. Ei auta hitsaajan, kokin tms. koulutus jos aukiolevat työpaikat on lähinnä hoito- ja opetusalalle.

Toisekseen hyvä se on pääkaupunkiseudulla asuvan soittaa suutaan kun siellä on töitä joka nurkalla.

Kolmanneksi ei se hyväkään työntekijä töitä saa jos töitä ei ole ja niitä vähäisiä töitä hakee moni muukin hyvä työntekijä.

Neljänneksi tervetuloa todellisuuteen.
 
Foortti harmaana
Mulla on menossa hmm oottakaas kun lasken;

1. laitoshuoltaja
2. melkein puuseppä (vitsi vitsi)
3. Markkinointimerkonomi
4. Hieroja
5. Erikoisterveydenhuollon sihteeri
6. kädentaitopettajan ammatit.

Ja nyt VASTA on pitkää putkea töissä (monta eri alan työpaikkaakin yhtä aikaa), vuosia ollu koulussa/työttömänä/kotihoidontuella/pätkällä.

Vaihtakaa alaa vaikka useasti, jos ei se eka tai toka nappaa!
 
[QUOTE="Minna";26070670]Mä olen monesti toivonut, että sä todellakin olet vain provo.

Ensinnäkin mä en ole nyt työtön, mutta siitä huolimatta osaan ajatella omaa napaa pidemmälle ja tiedän mikä on tilanne töiden suhteen tällä paikkakunnalla. Ei auta hitsaajan, kokin tms. koulutus jos aukiolevat työpaikat on lähinnä hoito- ja opetusalalle.

Toisekseen hyvä se on pääkaupunkiseudulla asuvan soittaa suutaan kun siellä on töitä joka nurkalla.

Kolmanneksi ei se hyväkään työntekijä töitä saa jos töitä ei ole ja niitä vähäisiä töitä hakee moni muukin hyvä työntekijä.

Neljänneksi tervetuloa todellisuuteen.[/QUOTE]

Joskus ihminen tekee virhevalintoja koulutuksen ja asuinpaikan suhteen, mutta sitten ne virheet tulee vaan korjata.

Mustakin olis joo tosi siistiä asua punaisessa mökissä Utössä ja elättää itseni näyttelemällä huippumusikaaleissa. Niin kauan kuin tämä kuitenkin on mahdoton yhtälö, niin sitä täytyy tyytyä sellaiseen työhön ja asuinpaikkaan johon rahkeet riittävät.

Jos haluat tehdä työtä x, niin sitten sun täytyy mennä työn luokse eikä odottaa että työ tulee sinun luoksesi. Jos taasen haluat asua huitsin nevadassa jossa avoimia alan työpaikkoja on auki 0 kappaletta, niin täytyy löytyä joustoa ja hakeutua toiselle, paremmin työllistävälle alalle esimerkiksi opiskelujen kautta.

Ei ole oikea asetelma että työikäinen makaa himassa kattoon räkien.
 
"vieras"
Samanmoiset kokemukset mulla kuin ap:lla. Tosin mitä olen sivusta seurannut niin täällä päin tuppaa menemään niin, että nuoret ja kouluttautumattomat/ vähän koulutetut patistetaan ja paapotaan kaikenlaisille kursseille ja pakotetaan hakemaan sitä sun tätä. Jos taas ikää on 30+ ja on koulutus, ei kukaan tarjoa yhtään mitään. Töitä ei tietenkään osoiteta, muttei edes kurssia saati harjoittelupaikkaa. Ja yhteydenotto työkkäriin kahdesti vuodessa. Tarkoitta puhelinsoittoa, jossa todetaan "ai, olet edelleen työtön. Soita uudestaan puolen vuoden kuluttua."

Työelämävalmennusta muuten järjestää te-toimisto, ei työnantajat. Itse kun hain niin pääsin valmennukseen. Huom! Todellakin koin pääseväni valmennukseen. Kelpasin edes johonkin.
 
"mä"
Itselleni sataa jatkuvasti pyyntöjä tulla sinne, tänne ja tuonne töihin. Voin sanoa, milloin haluan töitä tehdä ja milloin en. Vakituisia paikkoja tarjottu useampia viimeisen kuukauden ajalta, tänään viimeksi.

Ihmettelen, miten ei edes ns. hanttihommiin pääse. Opiskelujen alussa tein siivouskeikkaa niin ei siihen mitään koulutusta tarvinnut. Kunhan hoiti työnsä reippaasti ja rehdisti niin töitä kyllä sai tehdä.

Puoli vuotta sitten yksi nuori kysyi, ottaisinko hänet vahtimaan lastani siten, että hän saisi siitä työharjoittelutodistuksen. Ilman muuta otin ja nyt tuo nuori pääsi todistuksen avulla päiväkotiin harjoittelemaan ja on hakenut kouluun. Fiksu, oma-aloitteinen ja reipas ihminen!

Voisin mielelläni ottaa jonkun todistusta vastaan myös kesäksi! Siitä olisi hyötyä niin minulle, lapselleni kuin ihmiselle itselleenkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Björn
"Minna"
Björn on kyllä totaalisen pihalla tästä maailmasta eikä selvästikään tajunnut sanaakaan mitä hänelle selvitin.

Tuskin tuo tyyppi tajuaa sitäkään, että ei töiden perässä niin vain muuteta. Jos puolison kanssa asunto/talo ja puolisolla töitä, niin ei sitä niin vain muuteta jonnekin muualle. Ensinnäkin asuntoa/taloa ei myydä sormia napsauttamalla. Toisekseen uudella paikkakunnalla voikin olla niin, että aiemmin työtön on töissä kun taas aiemmin töissä ollut on työtön. Ei tuossakaan mitään järkeä ole.

Jotkut voisi ajatella vähän pidemmälle asioita eikä suoltaa paskaa näppikseltään.
 

Yhteistyössä