kyllä se on alettava katosmaan asuntoa muualta kuin kunta-asunoilta

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
Nyynä ei pääse kirjautumaan
[QUOTE="vieras";21944556]Totta helvetissä lisätään :D Kenen luulit ne vedet maksavan, jos ei asukkaiden :LOL:[/QUOTE]

no tuotaa.. heh heh heh heee... kyllä niissä taloyhtiöissä missä on huoneistokohtaset vesimittarit, tulee se tasauslasku tulla vain ja ainoastaan sen mukaan mitä siinä huoneistossa on sitä vettä käytetty. ei sitä naapureiden pyykinpesusta pyykkituvalla kukaan joudu maksamaan vaan se sisältyy siihen vuokraan ja vesimaksuun jo!

rollo, teillä vuotaa siinä taloyhtiössä lämminvesiputki jossain, pyytäkää tarkistamaan. jos kerta jokaisella on tullu lisälaskua vedenkäytöstä, myös niillä jotka ei edes ole kotona juurikaan niin jossain muualla mättää kun asukkaan vedenkäytössä!

tuleeko teillä tasauslaskut vesimittarien lukemien perusteella vai jyvitetäänkö ne vielä neliöiden ja henkilöiden perusteella?
 
Nyynä ei pääse kirj.
[QUOTE="vieras";21944494]No missä sä pyykit peset? Taloyhtiön tuvalla? Kyllä ne nekin vedet menee asukkaiden piikkiin ;)[/QUOTE]

niinjuu, meillä on pyykkituvalla semmonen systeemi että se maksaa erikseen. eli yks tunti on yks euro ja se laskutetaan sitten jälkikäteen. mutta en asukkaan vuokratalossa. yhessä vuokra-talossa on pyykkituvalla sitten taas kolikoilla toimivat koneet joten nekin kustannukset katetaan sillä että asiakas ite maksaa.

mutta en ole koskaan, siis koskaan, kuullu semmosesta että pyykkitupien vesi peritään asukkailta? mitenköhän se sitten jyvitetään ja miksi sitä sitten peritään takautuvasti tasauslaskun muodossa myös niiltä jotka eivät sitä ees käytä? kenenköhän logiikkaa tuo oikeen on.
 
Rollolainen
[QUOTE="teisu";21944618]täällä Turussa kans noi kunta-asunnot on ihan sika kalliita.. en ikinä muuttais niihin.. :)[/QUOTE]

onhan se aika kallista jos vesimaksujen kanssa ( vesimakut 60e/kk) on vuokra lähemmäs 1200e
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;21944514:
Oikeestiko? Ystäväni asuu Vantaan kaupoungin asunnossa eikä ole tarvinnut itse hommata uutta hellaa tai vessanpönttöä eikä itse alkaa korjaamaan vuotavaa suihkua/hanaa.
Ei kenekään tarvitse kunnan vuokra-asunnossa pönttöjä ja helloja maksella, saati korjata vuotoja :)
Vessanpöntön kannet, suihkuletkut, uunin luukut, ne on vähän eriasoita :)
Paitsi jos asukas on ne uunit ja pöntöt rikkonut, silloin ne uudet asennetaan asukkaan laskuun!
 
"vieras"
losälaskuja on tullut myös YKSINASUVALLE henkilölle yli 300, joten pelkästään meille ei ole tullut lisälaskuja. Tämä yksiasuva mieshenkilä käyttää tosi vähän vettä.
ollaan juteltu asiasta muidenkin asukkaiden kanssa heidän mielestään vesimaksut on oleet kohtuuttomat, melkein kaikki saivat lisälaskua, myös sellaiset jotka ei juuri koskaan ole kotona. joten mittartit joko valehtelevat, tai sittan näihin vain lisätään esim pyykkituvassa käytettävä vesi myös
Teidän ennakkoon maksettava vesimaksunne on liian alhainen, jos lisälaskua tulee noin paljon.
Ja kyllä se pyykkituvassa käytettävä vesi täytyy myös jonkun maksaa. Meillä ennakkovesimaksu on asuntokohtainen riippumatta asujien määrästä 60,- €/kk ja tasauslasku tulee 6 kk välein käytön mukaan. Luulisi, että lopullinen vesimaksu laittaa ihmiset miettimään omaa vedenkäyttöään. Vesilaskun suuruus riippu myös siitä, paljonko vedenjakelija veloittaa talon omistajalta veden käytöstä. Kunta-asunnot maksaa sekä asukkaiden käyttämän veden, että jätevesimaksun, joihin se ei voi taas itse vaikuttaa.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä ei pääse kirj.;21944684:
niinjuu, meillä on pyykkituvalla semmonen systeemi että se maksaa erikseen. eli yks tunti on yks euro ja se laskutetaan sitten jälkikäteen. mutta en asukkaan vuokratalossa. yhessä vuokra-talossa on pyykkituvalla sitten taas kolikoilla toimivat koneet joten nekin kustannukset katetaan sillä että asiakas ite maksaa.

mutta en ole koskaan, siis koskaan, kuullu semmosesta että pyykkitupien vesi peritään asukkailta? mitenköhän se sitten jyvitetään ja miksi sitä sitten peritään takautuvasti tasauslaskun muodossa myös niiltä jotka eivät sitä ees käytä? kenenköhän logiikkaa tuo oikeen on.
meidä talossa pyykkituvan käyttö on maksutonta, mutta sen käyttö tietenkin nosta sitten vuokran hintaa. pitäähän sen käyttö jotenkin asukkaat makssaa. mä itte olen sit mieltä että tuo sais ola vaikka poleteilla toimiva, ( rahajututu varmaan varastettais) tai että avain pyykkituvalle haetan panttia vastaan jolloin esim hinta olis vaikka 2-3 ja sen käyttöön on varattu vaikka 2-4 tuntia aikaa. silloin vain ne jotka käyttäisivät maksaisivat siitä
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";21944704]Teidän ennakkoon maksettava vesimaksunne on liian alhainen, jos lisälaskua tulee noin paljon.
Ja kyllä se pyykkituvassa käytettävä vesi täytyy myös jonkun maksaa. Meillä ennakkovesimaksu on asuntokohtainen riippumatta asujien määrästä 60,- €/kk ja tasauslasku tulee 6 kk välein käytön mukaan. Luulisi, että lopullinen vesimaksu laittaa ihmiset miettimään omaa vedenkäyttöään. Vesilaskun suuruus riippu myös siitä, paljonko vedenjakelija veloittaa talon omistajalta veden käytöstä. Kunta-asunnot maksaa sekä asukkaiden käyttämän veden, että jätevesimaksun, joihin se ei voi taas itse vaikuttaa.[/QUOTE]

meilä vesimaksu on 10e/ hlö.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä ei pääse kirj.;21944684:
niinjuu, meillä on pyykkituvalla semmonen systeemi että se maksaa erikseen. eli yks tunti on yks euro ja se laskutetaan sitten jälkikäteen. mutta en asukkaan vuokratalossa. yhessä vuokra-talossa on pyykkituvalla sitten taas kolikoilla toimivat koneet joten nekin kustannukset katetaan sillä että asiakas ite maksaa.

mutta en ole koskaan, siis koskaan, kuullu semmosesta että pyykkitupien vesi peritään asukkailta? mitenköhän se sitten jyvitetään ja miksi sitä sitten peritään takautuvasti tasauslaskun muodossa myös niiltä jotka eivät sitä ees käytä? kenenköhän logiikkaa tuo oikeen on.
Pyykkitupien ja muiden yleitsentilojen vedenkäyttö laskutetaan koko kiinteistöltä, vuokrassa se on kaikilla asukkailla. Eli kiinteistön hoitokulut on erikseen ja niihin sisältyy menot ulkoalueiden hoidosta käyttökustannuksiin ja korjauksiin ym.
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";21944702]Ei kenekään tarvitse kunnan vuokra-asunnossa pönttöjä ja helloja maksella, saati korjata vuotoja :)
Vessanpöntön kannet, suihkuletkut, uunin luukut, ne on vähän eriasoita :)
Paitsi jos asukas on ne uunit ja pöntöt rikkonut, silloin ne uudet asennetaan asukkaan laskuun![/QUOTE]

kuulemma pitää itte korjaukset tehdä, toki hllan saa uuden, mutta just tuollaiset kuten uunin luukut, suihkun pikkuosat,kuten käsisuihkun letu tai vastaaavat pitää itte korjata ja amksaa itte myös., vaikka ei olis tahallaan edes rikottu. jos alkaa asunnon tavart olemaan jo noin 15v vanhoka niin ne jo lahoaa käisin itsestään
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";21944702]Ei kenekään tarvitse kunnan vuokra-asunnossa pönttöjä ja helloja maksella, saati korjata vuotoja :)
Vessanpöntön kannet, suihkuletkut, uunin luukut, ne on vähän eriasoita :)
Paitsi jos asukas on ne uunit ja pöntöt rikkonut, silloin ne uudet asennetaan asukkaan laskuun![/QUOTE]
Tässä varmaan vaikuttaa se, kuinka vanha hajonnut esine jo oli. Ystäväni ei ainakaan ole joutunut hankkimaan mitään noista itse vaan kun vessanpöntön kansi hajosi, oli aika jo muutenkin tehdä kylppäriremppaa asuntoon. Ja sen rempan teki taloyhtiö, ei asukas.
 
Nyynä ei pääse kirj.
meidä talossa pyykkituvan käyttö on maksutonta, mutta sen käyttö tietenkin nosta sitten vuokran hintaa. pitäähän sen käyttö jotenkin asukkaat makssaa. mä itte olen sit mieltä että tuo sais ola vaikka poleteilla toimiva, ( rahajututu varmaan varastettais) tai että avain pyykkituvalle haetan panttia vastaan jolloin esim hinta olis vaikka 2-3 ja sen käyttöön on varattu vaikka 2-4 tuntia aikaa. silloin vain ne jotka käyttäisivät maksaisivat siitä
aivan. sepä se justiinsa että sen pyykkituvan käyttö pitäis tulla vuokraan tai sitten siellä ois listat miten kukakin on pessy pyykkiä ja sen mukaan laskutettaisiin siittä käytöstä. ei todellakaan niin että "päätetäämpä tässä nyt laittaa AS Oy kurpanmäelle jokaiselle asunnolle tämmönen kiva 300 - 1000 euron tasauslasku kun ovat perkele taas pyykkiäkin pesseet. ai että mitenkä nämä lasketaan? no otetaan vaikka joku onnenpyörä-peli avuksi ja ARVOTAAN että mikä summa kellekin tulee."

ihan ihme touhua siis. keltä se tasauslasku oikein tulee ja mihin se on perustettu? tuo 10 e/kuussa vesiennakkoa on kyllä melkosen vähän...
 
Ohis
Kyllä vuokranantajan kuuluisi maksaa nuo suihkunosat etc, jos minä itse joutuisin maksamaan ne, ottaisin ne kyllä myös muuttaessani mukaani ja laittaisin vanhat paikoilleen...
 
Nyynä ei pääse kirj.
[QUOTE="vieras";21944727]Pyykkitupien ja muiden yleitsentilojen vedenkäyttö laskutetaan koko kiinteistöltä, vuokrassa se on kaikilla asukkailla. Eli kiinteistön hoitokulut on erikseen ja niihin sisältyy menot ulkoalueiden hoidosta käyttökustannuksiin ja korjauksiin ym.[/QUOTE]

noniin, no tätä minä justiinsa hain. että en ole koskaan kuullu semmosesta käytännöstä että pyykkitupien käyttö laskutetaan jälkikäteen vesilaitoksen tasauslaskussa!

eli siihen perustan seikan että rollolaisen taloyhtiöön tuleva lämminvesiputki vuotaa jostain päin. mutta edelleen ihmettelen noita summia ja sitä että onko asunnoissa vesimittarit vaiko ei.

yleensähän tuo vuotava putki aiheuttaa sen että taloyhtiön ennakkovesimaksut nousee, eikä niin että se tasauslaskussa sitten velotetaan erikseen. mutta rovaniemen kunta-asunnot tuntien, anything is possible...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;21944557:
Ton ymmärrän, jos tahallaan hajotetaan. Mutta silloinkin uuden hellan voisi hommata taloyhtiö ja laskuttaa sen sitten asiakkaalta. Jos multa hajoaisi nyt hellasta uuninluukku, niin en taitaisi mistään edes saada 4 vuotta vanhaan hellaan uutta luukkua vaan koko hella olisi ostettava.
no niin se tapahtuukin, asukkaalta laskutetaan työ ja osat. Ja ihan oikein, niinhän se on omistusasunnoissakin! Eihän kukaan voi olettaa, että asukas osaa itse korjata esim. jääkaapin tms.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä ei pääse kirj.;21944766:
aivan. sepä se justiinsa että sen pyykkituvan käyttö pitäis tulla vuokraan tai sitten siellä ois listat miten kukakin on pessy pyykkiä ja sen mukaan laskutettaisiin siittä käytöstä. ei todellakaan niin että "päätetäämpä tässä nyt laittaa AS Oy kurpanmäelle jokaiselle asunnolle tämmönen kiva 300 - 1000 euron tasauslasku kun ovat perkele taas pyykkiäkin pesseet. ai että mitenkä nämä lasketaan? no otetaan vaikka joku onnenpyörä-peli avuksi ja ARVOTAAN että mikä summa kellekin tulee."

ihan ihme touhua siis. keltä se tasauslasku oikein tulee ja mihin se on perustettu? tuo 10 e/kuussa vesiennakkoa on kyllä melkosen vähän...
Taitaapi olla vesilaitos joka laskuttaa :) Mutta ottaisin kyllä selvää, miten voi tuollainen lasku tulla!
 
ghuhyk
Teillekö on tullut 900e/kk vesilaskua ja te ette ihmettele ja selvitä, että mistä helvetistä voi tulla noin paljon?! Vai asuuks teidän lapset suihkussa salaa sillä aikaa kun ootte ite töissä??
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";21944829]no niin se tapahtuukin, asukkaalta laskutetaan työ ja osat. Ja ihan oikein, niinhän se on omistusasunnoissakin! Eihän kukaan voi olettaa, että asukas osaa itse korjata esim. jääkaapin tms.[/QUOTE]
Mä ymmärsin ap:n kirjoituksesta, että nuo joutuu korjaamaan ja osat hankkimaan itse.
 
"vieras"
Keskiverto suomalaisperheen elinkustannuksista vesihuolto muodostaa vain murto-osan. Nelihenkinen perhe käyttää vesi- ja jätevesimaksuihin 1,50 euroa vuorokaudessa = n. 360 litraa/vrk. Vertailun vuoksi pullotettu vesi maksaa 0,50 – 1,50 euroa/litra.
 
"jaana"
[QUOTE="vieras";21944702]Ei kenekään tarvitse kunnan vuokra-asunnossa pönttöjä ja helloja maksella, saati korjata vuotoja :)
Vessanpöntön kannet, suihkuletkut, uunin luukut, ne on vähän eriasoita :)
Paitsi jos asukas on ne uunit ja pöntöt rikkonut, silloin ne uudet asennetaan asukkaan laskuun![/QUOTE]

Kyllä meillä on ainakin vuokra-asunnoissa AINA kuulunut huoltomiesten hommiin,myös nuo uuninluukut,hanat,ym korjaukset.Ei suinkaan meille.
 
"vieras"
kertokaapa mulle sitten että miksi esim vvon asunnoissa voi asua niin ettei tule vesimaksuja lainkaan, myös joisskain on pyykkitupa ( en tosin tiedä onko maksulluinen) vvo.lla on vuokratkin PALJON halvemmat kuin kunta-asunnolla, vaikka jotkut valittavat että en on kalliita. Rovniemellä ainkin kunta-asunnot on kaupungin asuntoja ja ovat kalliimpia kuin yksityisten
Se riippuu vedenkäyttäjistä! Ja onko teillä oma vesimittari? Siitähän näet kulutuksen suoraan. Jos esim. yöllä kulutus on suuri, niin jossakin vuotaa putki. Näinkin on käynyt. Ja sullahan vuosi vessanpönttö ja et viitsinyt siitä ilmoittaa....

Ja teillä on huonot asunnonsaanti mahikset muualta, luottotidottmilla työttömillä ei kauheasti valinnanvaraa ole! Ikävä kyllä. Mutta ehkä sossu avustaa, kun miehesi päiväraha alenee
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;21944930:
Ja mä ymmärrän ap:n klo 12:19 laittamasta edelleenkin niin, että itse pitäisi korjata :D
No lue ajatuksella! uunin luukut, pöntön kannet, suihkut ei tarkoita sitä laitetta, vaan letkuosaa ja suutinta :)
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";21944938]Se riippuu vedenkäyttäjistä! Ja onko teillä oma vesimittari? Siitähän näet kulutuksen suoraan. Jos esim. yöllä kulutus on suuri, niin jossakin vuotaa putki. Näinkin on käynyt. Ja sullahan vuosi vessanpönttö ja et viitsinyt siitä ilmoittaa....

Ja teillä on huonot asunnonsaanti mahikset muualta, luottotidottmilla työttömillä ei kauheasti valinnanvaraa ole! Ikävä kyllä. Mutta ehkä sossu avustaa, kun miehesi päiväraha alenee[/QUOTE]

ensinäkin pönttö käyttää kylmää vettä, joten se ei vaikuta vesilaskuun. kylmä vesi kuuluu vuokran hintaan.
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";21944948]No lue ajatuksella! uunin luukut, pöntön kannet, suihkut ei tarkoita sitä laitetta, vaan letkuosaa ja suutinta :)[/QUOTE]
Mutta tarkoittaa silti sitä, että jostain pitää löytää 7 vuotta vanhaan hellaan sopiva uuninluukku ja sitten asentaa se itse paikoilleen. Mä en ainakaan edes osaisi, vaikka jostain sopivan luukun löytäisinkin : /
 

Yhteistyössä