Kyllä säikäytti!! :(

• Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti
:(
Ajoin ihan äsken töihin ja yhdessä risteyksissä ihan ajatuksissani ajellessa tuli läheltä piti -tilanne pyöräilevän pikkutytön kanssa!
Olin kääntymässä vasemmalle, suojatien yli, kun yhtäkkiä etuvasemmalla edessäni onkin pikkulapsi pyöränsä kanssa!! Juuri kerennyt ylittää jo sen "keskikohdan", jossa jalankulkijalla pysähtymismahd. Onneksi pikkutyypillä toimi refleksit ja jarrutti ja käänsi pyörää heti, minäkin tietty jarrutin ja ohjasin autoa poispäin vaistomaisesti. Ei siis edes hipaissut onneksi.

Kävi kummallakin osapuolella huono tuuri risteyksen suhteen kun toisesta suunnasta oli juuri samanaikaisesti tullut auto, joten lapsi jäi minulta auton taakse huomioimatta ja lapsi taas oli varottuaan tätä ekaa autoa lähtenyt sitten heti liikenteeseen eikä huomannut minua, toiselta puolelta kääntyvää autoa.

Minun vika tietenkin, pitäähän väistää ja huomioida, harmillisen "hämärä" tilanne vaan. Nyt asia tietenkin jäi pyörimään isona möykkynä mieleen.... Olisiko minun pitänyt nousta autosta pahoittelemaan lasta ja kysymään, säikäyttikö jne? Hetken siinä lasta katsoin ikkunan takaa ja sitten lähdin risteystä tukkimasta eteenpäin, jonka jälkeen lapsi jo porhalsi pyörällään eteenpäin matkaansa.

Harmittaa. Vastaavanlaisia kokemuksia? Miten olette toimineet? Onko kuulunut tapauksen jälkeen mitään, jopa vanhemmat saaneet otettua yhteyttä tms.?

halipupu harmaana
Kyllä mä varmaan olisin pysäyttäny auton turvalliseen paikkaan tien reunaan ja noussu autosta kysymään onko lapsella kaikki kunnossa, vaikka ei olisi edes kaatunut. Se olisi ollut kohteliasta ja huomaavaista lasta kohtaan.

"just"
Toivottavasti lapsi tai joku muu sai rekisteritunnuksen muistiin ja poliisi aloittaa tutkimaan tapausta, pyydän ja rukoilen sitä kaikilta jumalilta. Ehdottomasti kortti pois tuollaisilta. Nykyään monet autoilijat viis veisaavat suojateistä, melkein joka päivä saisi itsekin jäädä syyttömänä suojatiellä jonkun aivottoman autoilijan alle jos ei olisi itse tarkkana. Lapsista nyt sitten puhumattakaan.

menier
kuule just ootko ajatellu että sinne suojatielle ei kannata kävellä sokkona, sitä voi katsoa itse että on turvallista ylittää tie! ite oon 27vuotta liikkunu kävellen sekä pyörällä ja koskaan ei oo tullut läheltä piti tilannetta!

"just"
kuule just ootko ajatellu että sinne suojatielle ei kannata kävellä sokkona, sitä voi katsoa itse että on turvallista ylittää tie! ite oon 27vuotta liikkunu kävellen sekä pyörällä ja koskaan ei oo tullut läheltä piti tilannetta!
No kuule Einstein, juurihan mä sanoin että itse osaan kyllä varoa mutta LAPSET eivät välttämättä osaa, muista tai pysty keskittymään varsinkin jos huomion vie joku muu asia liikenteessä niinkuin ap:n tapauksessa.

Jumalauta mitä urpoja täällä pyörii, todellista yhteiskunnan intellektuaalisen tynnyrin pohjamutaa. Menee usko ihmiskuntaan kun tuonkaltaisia kommentteja lukee.

"Kukka"
[QUOTE="just";28711123]Toivottavasti lapsi tai joku muu sai rekisteritunnuksen muistiin ja poliisi aloittaa tutkimaan tapausta, pyydän ja rukoilen sitä kaikilta jumalilta. Ehdottomasti kortti pois tuollaisilta. Nykyään monet autoilijat viis veisaavat suojateistä, melkein joka päivä saisi itsekin jäädä syyttömänä suojatiellä jonkun aivottoman autoilijan alle jos ei olisi itse tarkkana. Lapsista nyt sitten puhumattakaan.[/QUOTE]

Miksi kortti pois ihmiseltä, joka ilmiselvästi tuntee tilanteesta vastuunsa ja on jäänyt asiaa miettimään? Pikemminkin kaltaisesi ihminen, joka olisi tuosta vaan ottamassa toiselta korttia pois, antaa vaikutelman epätasapainoisesta ihmisestä, joka menee helposti koston tielle eikä ymmärrä, että elämässä voi tapahtua onnettomuus kenelle tahansa - myös niille, jotka ajavat liikenteessä erittäin vastuullisesti.

"just"
[QUOTE="Kukka";28711167]Miksi kortti pois ihmiseltä, joka ilmiselvästi tuntee tilanteesta vastuunsa ja on jäänyt asiaa miettimään? Pikemminkin kaltaisesi ihminen, joka olisi tuosta vaan ottamassa toiselta korttia pois, antaa vaikutelman epätasapainoisesta ihmisestä, joka menee helposti koston tielle eikä ymmärrä, että elämässä voi tapahtua onnettomuus kenelle tahansa - myös niille, jotka ajavat liikenteessä erittäin vastuullisesti.[/QUOTE]Kyllä mä olen vahvasti sitä mieltä että ne jotka ovat piittaamattomia suojateistä ansaitsevat tuntuvan rangaistuksen, oli kyse kuinka "vastuullisesta" kuljettajasta hyvänsä tai oli "syynä" sitten vahinko, kuukautiset, auringon häikäisy, kiire, alkoholi tai ihan puhdas urpous. Se opettaa varomaan jatkossa kun kortti on jonkin aikaa poliisin hyllyllä.

Suojatieonnettomuudet ovat täysin turhia ja pahimmillaan todella surullisia varsinkin silloin kuin osallisena on lapsi. Sen vuoksi kovat rangaistukset ovat enemmän kuin aiheelliset.

"äiti29"
Ihan varmasti säikäytti.
Mullekkin on käynyt läheltäpiti tilanne. Lapsi oli siis vain joku neljän vanha ja joku ääliö oli parkkeerannu auton ihan suojatien viereen (siis ei ollut sitä 5 m. välitilaa mikä pitää olla) ja lapsi oli auton takana. Mä katsoin ettei kukaan ole ylittämässä ja just kun olin suojatien kohdalla lapsi tuli näkyviin ja oli JUOKSEMASSA tien yli! Refleksinä tein äkkijarrutuksen ja pikkupoika pysähty ja näytti säikähtäneeltä. Siitä tuli ihan kauhea olo :( Sen jälkeen olenkin miettinyt asiaa välillä, kuinka kamalaa se olisi jos ajaisi jonkun lapsen päältä. Eihän kukaan sitä tahallaan tee! :(

Kerran näin myös yhden tilanteen, missä se kuski oli ihan oikeasti typerä ja jolta olisi pitänyt ottaa kortti pois! Itse olin tulossa risteykseen ja näin että siellä yksi auto odotti suojatien edessä. Tämän auton takana (ja siis mun edessä, eli meidän välissä oleva) ei jostain syystä jäänytkään odottelemaan sen auton taakse jonona!!! Oliko muka niin prkl kova kiire johki, en tiiä mut typerä oli! Siinä se paino kaasua ja lähti ohittamaan tätä pysähtynyttä autoa! Onneksi ehti nipinnapin pysähtyä kun näki että odottavan auton edessä katua ylitti pikkutyttö. Ei hitto mikä urpoooo!!!!

mdkfkfj
Hmm, jos siis oli tosiaan kyse suojatiestä eikä pyörätien jatkeesta (merkittävä erikseen) ja lapsi ajoi pyörää, ei taluttanut, silloin autoilijalla on etuajo-oikeus. Pelottavaa sinänsä, että tällaista pikku yksityiskohtaa ei n. 99% pyöräilijöistä tiedä vaan siihen suojatielle huristellaan täysillä. Lapsi toki on eri asia, kun ei ne toivottavasti opetetut liikennesäännöt oo ihan vielä selkärangassa. Onneksi olitte molemmat hereillä! Ja se,joka kuittaili jostain naisten ajotaidottomuudesta: tilastollisesti miehet sössii suojateillä useammin kun naiset ;)

Useimmilla naisilla ei pitäisi olla MITÄÄN asiaa auton tai minkään moottoriajoneuvon ohjaimiin. Tässäs se taas nähdään.
Missähän se juuri sanottiin, että miesten pitäisi nimenomaan ottaa mallia naisten ajotavoista kun miehille sattuu suurin osa onnettomuuksista ja esim suurempi osa kännissä ajavista on miehiä etc... Monilla miehillä nousee kusi hattuun kun on niin "miestä ratissa" ja pitää ajella miten sattuu.

[QUOTE="äiti29";28711220]
Kerran näin myös yhden tilanteen, missä se kuski oli ihan oikeasti typerä ja jolta olisi pitänyt ottaa kortti pois! Itse olin tulossa risteykseen ja näin että siellä yksi auto odotti suojatien edessä. Tämän auton takana (ja siis mun edessä, eli meidän välissä oleva) ei jostain syystä jäänytkään odottelemaan sen auton taakse jonona!!! Oliko muka niin prkl kova kiire johki, en tiiä mut typerä oli! Siinä se paino kaasua ja lähti ohittamaan tätä pysähtynyttä autoa! Onneksi ehti nipinnapin pysähtyä kun näki että odottavan auton edessä katua ylitti pikkutyttö. Ei hitto mikä urpoooo!!!![/QUOTE]

Jostain syystä osalle autoilijoista ei tule edes mieleen, että muut saattaisivat hiljentää tai pysähtyä jonkin ihan oikean syyn takia, eivätkä vain kiusatakseen isoego-omanapaa takana tulevassa autossa.

Meidän risteyksessä on tapahtunut onnettomuus kerran, läheltä piti-tilanteita on ollut muutamia. Tie kaartaa sellaiseen suuntaan, että jonon kolmas ei näe jonon ekaa, joka on kääntymässä vasemmalle, meillepäin. Jonon toka auto tietty näkee sen etumaisen vilkut ja hidastaa. Tie on sen verran kapea, että vaikka miten ryhmittyy, penkan puolelta ei sovi ohitse, joten kääntyjän takana tulevakin joutuu hidastamaan kävelyvauhtiin. Yhden kerran se jonon kolmannen auton kuski ajeli kyrpä otsassa jo valmiiksi ja kaasutti äkäisesti kakkkosen ohitse, siis paikassa, jossa tyhmäkin tajuaa, ettei ole kunnon näkyvyyttä. Totta hitossa hän sitten lasautti kotteronsa kääntyjän kuskinpuoleiseen oveen.

"aloittaja"
Tiesinhän minä, että täältä sataa tyypillisiä nainen ratissa ja kortti pois -kommentteja, joilla kuitataan aina kaikki, ja niihin en nyt ota kantaa.
Kiitos kuitenkin monista asiallisista vastauksista. Asia tietysti kaivelee vielä ja tulee varmasti kaivelemaan pitkänkin aikaa, mutta tämän ikävän varoituksen myötä ainakin muistaa olla entistä tarkkaavaisempi ja osaa ehkä ennakoida paremmin samanlaisia riskitilanteita jatkossa..
Harmittaa oma lukkoonmeneminen, kun en sieltä autosta noussut tilannetta lapselta varmistelemaan, se olisi tosiaan ollut kaikista järkevintä .. No, tapahtunut mikä tapahtunut. Pitää vaan toivoa, ettei lapsi pahemmin järkyttynyt ja ehkä myös itse tämän myötä oppii olemaan tarkempana, vaikken niin pienen (ehkä 7v?) syyksi tätä todellakaan laita.

[QUOTE="äiti29";28711220]Ihan varmasti säikäytti.
Mullekkin on käynyt läheltäpiti tilanne. Lapsi oli siis vain joku neljän vanha ja joku ääliö oli parkkeerannu auton ihan suojatien viereen (siis ei ollut sitä 5 m. välitilaa mikä pitää olla) ja lapsi oli auton takana. Mä katsoin ettei kukaan ole ylittämässä ja just kun olin suojatien kohdalla lapsi tuli näkyviin ja oli JUOKSEMASSA tien yli! Refleksinä tein äkkijarrutuksen ja pikkupoika pysähty ja näytti säikähtäneeltä. Siitä tuli ihan kauhea olo :( [/QUOTE]

Pysähdyitkö suojatien edessä olevan auton rinnalle, niinkuin kuuluu? Ihan sama vaikka auto olisi laittomasti parkkeerattu, sen viereen tulee pysähtyä.

Pysähtymättä jättäminen on sen verran iso rikos, ettei selviä pelkällä rikesakolla jos poliisi sattuu näkemään.

"äiti29"
Pysähdyitkö suojatien edessä olevan auton rinnalle, niinkuin kuuluu? Ihan sama vaikka auto olisi laittomasti parkkeerattu, sen viereen tulee pysähtyä.

Pysähtymättä jättäminen on sen verran iso rikos, ettei selviä pelkällä rikesakolla jos poliisi sattuu näkemään.
Kyllä pysähdyin. En siltikään nähnyt lasta auton takaata. Kun sitten lähdin liikkeelle, lapsikin lähti juosten tietä ylittämään auton takaata. Osaan kyllä liikennesäännöt, kiitos vain ;)

Yhteistyössä