Kyllä on ruvennut nyppii ihmisten kommentti: helppo vauva

Voi että, muistan kans kun poika oli vauva ja kaikki puhu, et kun mulla on niin helppoo ja ihanaa kun on kiltti vauva. Kyllä mullakin kihisi, ihan niinku poika olis joka päivä ollu kun joku isä aurinkoinen. Mutta nyt kun on oikeesti vaikea vauva niin olihan se esikoisen kans tosi lepposaa, mut ei todellakaan aina helppoa.

metsänpeitto
Mä sanoisin kuitenkin ennemmin helppo tai helposti tyyntyvä, kuin kiltti, koska kiltin vastakohta mielletään yleensä tuhmaksi, jota vauva ei voi olla koska tuhmuus vaatisi minun mielestäni tietoisen pahantahtoisen teon.

maissihiiri
Mä taas en tykkää itte yhtään tosta kiltti/tuhma vauva jutusta. Itse käytän ennemmin helppo/vaativa vauva-nimityksiä.

Ja nyt kun on kaksi pientä lasta, taapero ja vauva, niin kyllä yhden vauvan kanssa oli helppoa =)

Ai.
Mun mielestä 'helppo' on paljon kuvaavampi kuin 'kiltti'.
Meidän vauva on 'helppo', koska on 'kiltti', koska ei satu mihinkään, ei ole koliikkia tms.
Mutta ei kai se 'tuhma' olisi, jos olisi kipeä ja siksi huutaisi?

pia
Mä oon kokenu että meillä kaikki vauvat on ollu helppoja ( ei kai niitä muuten näin paljon oliskaan :LOL: )
Munkin mielestä tuo kiltti sana vähän kalskahtaa korvaan..tykkään enemmän helppo/vaativa kuin Kiiltti/tuhma..

metsänpeitto
Ja totta kai kaikki vauvat vaativat hoitoa, mutta ei se tarkoita siträ etteikö olisi vauvoja joiden hoitaminen olisi haasteellisempaa joko erityispiirteiden tai tyytymättömyyden vuoksi. Minusta se, kuitenkin loppujen lopuksi, on helppoa jos lapsi on sellainen jonka perustarpeet ovat yksinkertaisesti tyydytettävissä ja joka tyyntyy helposti. Ei se tarkoita sitä, että siinä olisi äiti jotenkin epäkelvompi tai ei saisi väsyä, totta kai vauvan hoitaminen helpoimmillaankin on kuitenkin aika raskasta välillä.

helppojen vauvojen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja miss xander:
Jos vielä kerran joku sanoo mulle, että helppo vauva niin mä räjähdän.
Kyllä kaikkien vauvojen kanssa on työtä oli sitten itkuisa tai nauravainen.

Sanoisin itse ennemmin KILTTI ei helppo :kieh:
Vauva ei osaa olla tuhma tai kiltti.

metsänpeitto
Määritelkääs mulle sitten helppo vauva juurta jaksain.
Minun mielestäni vauva on silloin "helppo" tai helposti tyyntyvä jos hänen perustarpeensa ovat helposti tyydytettävissä ja vauva tyyntyy "normaalilla" vaivannäöllä- > ei huuda tuntitolkulla kipua, tyyntyy syliin tai kosketukseen, ruokkimiseen, kuivana olemiseen, seurusteluun, läheisyyteen, uneen, syö ja nukkuu ilman suurempia ongelmia.

Tumpula
Mua risoo tuo kiltti. "Onko sun vauva ollut kiltti?", kyseli kaikki. Totesin että kyllä tämä kiltti on, ei tuhma ollenkaan. Hieman vaativa vaan.

Ja vauvoja on oikeasti helpompia ja vaativampia. Mulla on kokemusta molemmista. Luulin esikoisen olevan vaativa mutta kun tuo toinen syntyi, totesin että helppo se oli.

Kyllä mäkin näkisin, että meidän kolme vauvaa on olleet nimenomaan helppoja. Nukkuneet hyvin, syöneet hyvin, ja kitisseet vain nälkää ja väsymystä, sitäkin suhteellisen pienellä äänellä.

Kiltti tai tuhma on mun mielestä tarkoituksellista toimintaa. Ja pieni vauva ei tarkoituksella ja tahallaan valvota ja huuda, vaan kyse on yleensä siitä, että vatsaa vääntää, korviin sattuu, hampaat vaivaa tms.
Noihin vauva ei itse voi vaikuttaa eikä näin ollen voi olla kiltti tai tuhma.
Näin mä siis näen asian.

Ja siksi mulla särähtää korvaan enemmän se, jos ihmiset sanoo, että meidän vauvat on olleet kilttejä.
Mummot kun on kysyneet, että: "Onko sekin yhtä kiltti vauva kuin edelliset?", vastaan aina ettei näistä kukaan ole sen tuhmempi tai kiltimpi vauvana ollut, mutta helppoja kaikki :D

Mutta tässä lienee eroa ihan vaan siinä, miten kukakin käsittää minkäkin sanan.

vaativa vauvan kanssa hyvän unirytmin löytyminen on vaikeaa,voi olla kipuja,jotka sitten kovasti itkettävät tunnista ja illasta toiseen,vauva ei ehkä suostu olemaan oikein muualla kuin sylissä jne..."helpon" vauvan kanssa pääsee kai näissäkin vähemmällä itkulla ja hiusten repimisellä?tempperamentti eroja :xmas:

No jos ei kiltti niin hyväntuulinen. Kuulostaako se mammojen korvaan paremmalta?

Mä en koe helpoksi, jos olen aamusta iltapäivään vauvan kanssa kuin paita ja peppu. Hän kun ei tahdo yksin viihtyä yhtään ja kun ei noita päikkäreitäkään juurikaan nuku.
Hyvä jos saan ruokaa laitettua päivän aikana.
Tietenkin viihdyn vauvani kanssa ja olen mielelläni hänen kanssa, mutta kun minua tuppaa stressaa aivan *aatanasti rästiin jäävät kotityöt.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Minun mielestäni vauva on silloin "helppo" tai helposti tyyntyvä jos hänen perustarpeensa ovat helposti tyydytettävissä ja vauva tyyntyy "normaalilla" vaivannäöllä- > ei huuda tuntitolkulla kipua, tyyntyy syliin tai kosketukseen, ruokkimiseen, kuivana olemiseen, seurusteluun, läheisyyteen, uneen, syö ja nukkuu ilman suurempia ongelmia.

Jep, mä voisin määritellä sen vaativan vauvan helpommin. Tai nykyään vaativan melki 1v:n... :snotty:

Ei vauvasta voi sanoa, että on kiltti. Kun ei ne tiedä hyvästä ja pahasta vielä mitään.
Mun kuopus oli helppo vauva. Söi ja nukkui ja viihtyi itsekseen lattialla. Alkoi melkein heti nukkumaan pitkät yöunet, eikä pahemmin itkeskellyt.

Yhteistyössä