Kyllä jokaisen perheen parasta olisi se että lapset viedään hoitoon viimeistään vuoden ikäisenä

Peuhu
Alkuperäinen kirjoittaja miukumaisa:
Sikäli olen pitkälle samaa mieltä, ettei kotona kasvattaminen ole ainakaan tehnyt lapsista kohteliaita, huomaavaisia...
teen töitä lasten parissa ja täytyy sanoa, ettei siellä kotona opeteta edes käyttäytymisen perusteita. Toki osa, vain pieni osa tietää sanan kiitos, ole hyvä ja vielä pienempi osaosaa tervehtiä takaisin.

Jos nyt hehkutetaan sitä ainoastaan kotona kasvattamisesta, toivoisin, että vanhempana oleminen vietäisiin loppuun saakka. Koulu on tarkoitettu paikaksi, jonne tullaan oppimaan, ei paikka, jossa opetellaan elämisen taitoja(osin niitäkin). Elämisen taidot pitäisi saada kotoa; käytös, ruokailu, rajat,säännöt..... opettajien työ koulussa on kuulkaa melkosta puuhaa..
Onneksi en ole opettaja.
Kasvatan lastani kotona, kunnes saan "oikeita" töitä ja saan hänet päiväkotiin opettelemaan sosiaalisen kanssakäymisen perusteita(odotan omaa vuoroani, osaan auttaa kaveria...)
Sillä välin opetan lapseni olemaan kohtelias ja kunnioittava toisiaan kohtaan, sillä en halua lapsestani hirviökersaa, joiden kanssa teen töitä....suurin osa heistäkin "kotona kasvatettuja"... |O

Ompa sulla kummallisia kokemuksia. Mä olen taas tekemisissä lasten jotka on hoidettu kotona ja suurimmalla osalla heistä on todella hyvät käytöstavat , on toki poikkeuksia joukossa. Ruokailu, päivittäiset rutiinit ja päiväunet ,rajat ja säännöt joiden noudattamista on helpompi valvoa kuin päiväkodin työtekijöiden jotka seisoo keskellä pihaa jutustelemassa ja eivät juurikaan seuraa mitä lapset touhuaa. Itse käyn leikkipuistossa päiväkodin vieressä ja voin sanoa että lapsia niin paljon pihassa ja piha suuri että on mahdoton tehtävä joka nurkkaa seuratakkaan. Siellä on paljon kiusaamista ym. huonoa käytöstä, etuillaan pulkka jonossa kokoajan kenekään puuttumatta asiaan.

Kouluun meno voikin ollaa suuri haaste kotona kasvatetuille lapsille koska heidän ei ole tarvinnut koko ajan tapella ja pitää puoliaan kerhoissa joissa päiväkotia pienemmät ryhmät ja ovat ehkä liiankin kilttejä koulu maailmaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Juu eikun tottakai OMAT lapset pitää laittaa MUIDEN "kasvatettavaksi". Olen ollut töissä päiväkodissa ja voin vakuuttaa että omaani en sinne alle 3v laita! Esikonkin kasvatin kotona eskariin asti. Olen aina saanut kuulla kehuja että huomaa että on kotiäidin lapsi kun on niin kohtelias ja kiltti. Eräs oli pph joka puistossa kiitteli minua. Sanoi että kun hänelle tulee lapsia, huomaa heti onko ollut jo aiemmin hoidossa muualla vai tuleeko esim 4v kotihoidosta hänelle.
Itse haluan VARMISTAA että minun lapseni saavat syliä ja rakkautta tarvittaessa eikä sitä, että illalla pahimmillaan aikaa VAIVAISET 2h kunnes taas nukkumaan ja aikaisin ylös :O. Ystävälläni oli tätä, lapsi meni hoitoon 9kk:na. Ja siinä kahdessa tunnissa on sitten ruuan laitot, siivoukset jne...
Mä saan samanlaista palautetta lapsistani, ja päiväkodissa ovat. Eli kohteliaita, kilttejä, ja reippaitakin vielä. Eivät romahda totaalisesti jos joku kiilaa pulkkajonossa, vaan toteavat että "hei, älä etuile". Eivät siis ole liian kilttejä, vaan osaavat pitää puolensa, ja se on hieno juttu mun mielestä. Pojalla on tuossa asiassa vielä oppimista, ei esim. päiväkodissa oikein uskalla kieltää pienempiään jos nämä vievät häneltä lelun (poikani on 3 v ja ryhmänsä vanhin).

Syliä ja rakkautta saavat, ovat kotosalla 3-4 päivää viikossa, ja hoitopäivät ovat lähes aina 4-5 h pituisia. Onneksi on muitakin vaihtoehtoja kuin hoitaa kotona forever, tai viedä vauvaiässä päiväkotiin kymmeneksi tunniksi kerrallaan. Vauvaiässä ei ole kumpikaan noista hoitoon mennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
http://www.turunsanomat.fi/sunnuntai/?ts=1,3:1012:0:0,4:12:0:1:2009-02-22,104:12:594967,1:0:0:0:0:0:
Kiitos!!! Olipa muuten hyvä artikkeli! Järkeenkäypää juttua. Kyllä tarttis Suomessa nyt tehdä jotain, ennenkuin täällä loputkin nuorisosta sekoaa

:/

Alkuperäinen kirjoittaja hapsie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuo on vastuutonta. Jo tutkimusten mukaan lapsille on parasta että molemmat vanhemmat hoitavat häntä kolmevuotiaaksi, sitten toinen riittää kuusivuotiaaksi. Tollaisten olisi parempi olla tekemättä lapsia. Ja turha väittää taloudellisista seikoista, sitä varten Suomessa on sosku.
ai sitä varten suomessa on sossu, että molemmat vanhemmat voi hoitaa lastaan kotona kolme vuotiaaksi ja sen jälkeen toinen kuusivuotiaaksi?
hitto vie, oispa joku kertonut mullekin! :eek:
mä aion hoitaa lapsia kaksivuotiaaksi asti kotona.
nykyään yhteiskunnassa painotetaan,että olisi tärkeää ja hyvä tehdä lapsia jo opiskeluaikana,mutta miten sitä tuetaan?ei mitenkään.
itse tällä hetkellä nostan sossuta rahaa(mies valmistuu kuukauden päästä,ei tarvitse kuin pari kuukautta enää nostaa) mutta ei hävetä tippaakaan.
veroja tuun mä vielä paljon maksamaan.
tärkeämmäksi koen sen,mikä musta tuntuu hyvälle,kuin se miten jotkut ehkä kuvittelee mua sossupummiksi. :p

Peuhu
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Juu eikun tottakai OMAT lapset pitää
Mä saan samanlaista palautetta lapsistani, ja päiväkodissa ovat. Eli kohteliaita, kilttejä, ja reippaitakin vielä. Eivät romahda totaalisesti jos joku kiilaa pulkkajonossa, vaan toteavat että "hei, älä etuile". Eivät siis ole liian kilttejä, vaan osaavat pitää puolensa, ja se on hieno juttu mun mielestä. Pojalla on tuossa asiassa vielä oppimista, ei esim. päiväkodissa oikein uskalla kieltää pienempiään jos nämä vievät häneltä lelun (poikani on 3 v ja ryhmänsä vanhin).

Syliä ja rakkautta saavat, ovat kotosalla 3-4 päivää viikossa, ja hoitopäivät ovat lähes aina 4-5 h pituisia. Onneksi on muitakin vaihtoehtoja kuin hoitaa kotona forever, tai viedä vauvaiässä päiväkotiin kymmeneksi tunniksi kerrallaan. Vauvaiässä ei ole kumpikaan noista hoitoon mennyt.
Musta päiväkodin hyviä puolia on just se että lapset oppii paremmin pitämään puoliaan mut toisaalta jos on kotona monta lasta hekin oppivat saman taidon mut sisarusten kinastelut on toisaalta eri asia kun "kamppailla " vieran kanssa.

Meillä ei tytöt romahda jos joku etuilee pulkka jonossa mutta päästävät kyllä ohi sen suuremmin siihen puuttumatta ja menevät ehkä muualle leikkimään ja ihmettelevät mulle että miksi jotkut lapset tekee noin sehän on epäkohteliasta. Siihen mä yleensä vastaan että jotkut lapset vaan on ja keskitytään me vaan omiin tapoihin ja annetaa heidän olla. Koulu mua kieltämättä hirvittää mut onneksi on tuo eskari jossa pääsee totuttelemaan isompiin ryhmiin.

Yhteistyössä