Kyllä täytyy sanoa, että psykiatriassa ollaan monessa asiassa edellä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nipsukka

Aktiivinen jäsen
29.04.2005
6 356
0
36
Isäni on tällä hetkellä Tk.N vuodeosastolla hoidossa.Isällä aivoissa metastaassi, jonka vuoksi kotihoito ei tällä hetkellä onnistu.Minusta on käsittämätöntä, että omaisia ei pyydetä minkäänlaisiin hoitoneuvotteluihin.Jokaisen asian saat kysyä ja lypsää.Minä haluan äitini kanssa olla isän hoidossa mukana tiiviisti ja haluaisin tietää suunitelmat ja sopia jonkinlaisita yhteisistä linjoista.Kukaan ei tule tarjoamaan meille mitään tietoa, jos et kysy kukaan ei tule mitään kertomaan tai edes tervehtimään ja niin monia juttuja joihin tarttis vastauksia ja tietoa.Minusta on nöyryyttävää seistä kanslian ovella kysymässä isäni asioita, joita hoitajat sitten katsovat koneelta.
Itse psykiatriassa työskentelevänä meille on itsestään selvyys, että mikäli vaan mahdollista niin omaiset otetaan heti hoitoon mukaan, tarjotaan perhetapaamisia annetaan tietoa hoidosta, lääkityksistä ym...
Tästä tulisi niin pitkä juttu, mutta mikä ihme on, ettei siellä somaattisella puolella ole päästy näissä asioissa eteenpäin...

Eihän se lähellekkään kaikkialla noin mene, niinkuin ei pitäisikään.

Meillä toimitaan hyvinkin päivastoin, omaiset otetaan mukaan jo alkumetreiltä ja kaikki asiat keskustellaan ihan ilman ruikutuksia.

Tosin, nykyään on paljon omaisia joita ei edes kiinnosta :/ Kuulin joskus että jossain joku oli kieltänyt soittamasta edes kuolemantapauksessa muuta kuin klo 16-17 välisenä aikana :/

Alkuperäinen kirjoittaja www:
pyydä varaamaan lääkäri hoitokokoukseen,siinä saatte selville hoitolinjat jos ei muuten saa irti mitään..

Sen aion tehdä.Ei me haluta olla hankalia omaisia, vaan olla yhteistyössä ja sopia yhteisistä linjoista.Olemme itse ensimmäistä kertaa omaisina siinä tilanteessa, että läheinen on vakavasti sairas ja tila johtaa pikkuhiljaa huonompaan ja huonompaan.Kukaan ei kerro miten ja missä on saattohoito sekä terminaalivaiheen hoito suuniteltu.
Tänään menen isääni katsomaan ja istutan hoitajat alas keskustelemaan, enkä suostu siihen että vain koneelta katsotaan...

Muistan kun äitini eli viimeisiä päiviään sairaalassa syövän kourissa. Käytävän seinällä oli lappuja ja yhdessä oli hoitavan lääkärin nimi ja siinä luki, että hänelle voi varata soittoajan jos haluaa jutella potilaan tilanteesta. Soitin sitten yhtenä päivänä osastolle ja yritin varata soittoaikaa lekurille. Hoitaja kysyi onko mulla jokin tietty asia josta haluan puhua. Kun mulle ei ollut 'tiettyä' asiaa vaan olisn vaan halunnut tietää missä mennään, ei mulle aikaa annettu. Ei katsottu tarpeelliseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tytär:
Muistan kun äitini eli viimeisiä päiviään sairaalassa syövän kourissa. Käytävän seinällä oli lappuja ja yhdessä oli hoitavan lääkärin nimi ja siinä luki, että hänelle voi varata soittoajan jos haluaa jutella potilaan tilanteesta. Soitin sitten yhtenä päivänä osastolle ja yritin varata soittoaikaa lekurille. Hoitaja kysyi onko mulla jokin tietty asia josta haluan puhua. Kun mulle ei ollut 'tiettyä' asiaa vaan olisn vaan halunnut tietää missä mennään, ei mulle aikaa annettu. Ei katsottu tarpeelliseksi.

Näitä juttuja kuulee ja minusta se on surullista...

Yhteistyössä