Kyllä taas on kaahareilla selityksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Juttelin mieheni veljen kanssa tuosta Iltasanomien jutusta missä kerrotaan, että syksystä asti poliisit alkaa antaa herkemmin jo pienestäkin ylinopeudesta huomautuksia.

Hänen mielestään se on täysin typerää ja naurettavaa. Ketään ei kuulemma kiinnosta joku huomautuslappu eikä se vaikuta yhtään, mutta poliisien aika on pois jostain TÄRKEÄMMÄSTÄ, kun joutuvat valvomaan liikennettä tarkemmin ja kirjoittelemaan typeriä lappuja pienestä ylinopeudesta.

Sitten selitti sitä miten se on vaaraksi liikenteessä, jos ei aja samaa nopeutta kuin valtavirta eli toisinsanoen ylinopeutta. Tälläiset satasen alueella 95 tössyttelevät ovatkin siis niitä vaarallisimpia eivätkä ne, jotka joutuvat ohittamaan tälläisen hidastelijan. Ei suostunut ymmärtämään, että nopeusrajoitukset on tosiaan niitä maksiminopeuksia, joita saa ajaa eikä miniminopeuksia joita pitää ajaa. Ja on eri asia ajaa kuuttakymppiä satasen alueella kuin yhdeksääkymppiä. Yhdeksääkymppiä ajava ei taatusti aiheuta nopeutensa vuoksi liikenteelle vaaraa siinä määrin kuin se, joka ohittelee ja ajaa ylinopeutta.

Mutta nehän näitä selittelee ja puolustelee, jotka juuri niitä ylinopeuksia ajaa. Itselleni tuo ei tee juuta eikä jaata, koska ajan sitä suurinta sallittua nopeutta ja meidän mittari vielä heittää ihan inasen ylöspäin, joten ajan hiukan sen sallitun nopeuden alapuolella.

Mielenkiintoista. Onko yleensäkään nopeusrajoitukset oikein asetettu? Tästähän riitttäisi juttua seuravaksi viikoksi. Juuri Novalla oli soittajia aiheesta.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kirjoittaja, joka otsikoi muutamalla km rajoituksen ylittävät kaahareiksi, on täysin idiootti. Miksei sitten lasketa nopeusrajoitukset saman tien nollaan ja laiteta ihmisiä varmuuden vuoksi peruuttamaan koko matkan.

Täydellinen kuski ilmeisesti kirjoittamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mielenkiintoista. Onko yleensäkään nopeusrajoitukset oikein asetettu? Tästähän riitttäisi juttua seuravaksi viikoksi. Juuri Novalla oli soittajia aiheesta.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kirjoittaja, joka otsikoi muutamalla km rajoituksen ylittävät kaahareiksi, on täysin idiootti. Miksei sitten lasketa nopeusrajoitukset saman tien nollaan ja laiteta ihmisiä varmuuden vuoksi peruuttamaan koko matkan.

En tuomitse kaahareiksi niitä, jotka ylittää muutamalla km rajoituksen, mutta koska näitä ihan oikeita kaahareita ja kunnon ylinopeuden ylityksiä on paljon niin tästä syystä on ilmeisesti katosttu paremmaksi ottaa tiukempi linja. Ja nämä jotka selittelee on juurikin niitä, jotka ajaa selviä ylinopeuksia.

Ja siis lisään, että minä en ole täydellinen kuski. Mutta pyrin kaikintavoin noudattamaa liikennesääntöjä ja ajamaan nopeusrajotusten mukaan. Monet kaverit nauraakin sitä, että miten VIITSINKIN ajaa tuon keskustan läpi neljääkymppiä. No siten viitsin, että siinä on neljänkympin nopeusrajoitus ja siinä KUULUU ajaa neljääkymppiä.

Eikö sua sitten koskaan ap ärsytä, että siinä edessä ajaa joku vaikka sitä 95, hiukan alle nopeusrajoituksen, ja tavallisella tiellä siitä ei ohi tahdo päästä ajamatta vähän ylinopeutta. Toisaalta se tyyppi hidastaa muun jonon ajamista melkoisesti. Ja vaikka itse ajaisikin nätisti perässä, joku bemari tai audi tyyppi hermostuu takana ja tulee todella vaarallisesti kerralla vaikka 10 auton ohi, niin että kaikki saadaan väistellä ja tehdä äkkijarrutuksia. Minusta on siis tosiaankin parempi ajaa sen nopeusrajoituksen mukaan, ja hetkellisesti vähän ylikin, jotta muuten voidaan liikkua turvallisesti.

Aika harvalla on myöskään mittarit täysin kohdillaan, esim. jos mun auton mittari näyttää 100 kilometriä tunnilta, nopeusnäytöllä tarkistettu nopeus onkin alle 95.

No kyllä olisi maailmassa pahempaaki kuin muutaman kilometrin ylinopeudet. Nekin on jonkun keskiarvon mukaan asetettuja ne maksiminopeudet, eikä mitään kaikissa olosuhteissa täydellisiä totuuksia.

Mutta ne on MAKSIMI nopeuksia. Eli satasen alueella ei kuulu ajaa sataakahtakymppiä kuten monet mielestään voivat tehdä.

Ja nämä jotka selittelee on juurikin niitä, jotka ajaa selviä ylinopeuksia.

Höpöhöpö. Kyllähän niitä selittelijöitä löytyy yhtälailla, vaikkei olisi kuin pieni ylitys.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kyllä olisi maailmassa pahempaaki kuin muutaman kilometrin ylinopeudet. Nekin on jonkun keskiarvon mukaan asetettuja ne maksiminopeudet, eikä mitään kaikissa olosuhteissa täydellisiä totuuksia.

Mutta ne on MAKSIMI nopeuksia. Eli satasen alueella ei kuulu ajaa sataakahtakymppiä kuten monet mielestään voivat tehdä.

Tuosta nopeudesta saa jo sakot, eli se ei ole enää huomautuksen asia. Noin isoja nopeusrajoituksen ylityksiä kyllä itse harvemmin näen. Toki niitäkin.

Musta sen sijaan ihmeellisempiä on nämä jotka ajaa 100 alueella vaikka sitä 95, ja kun rajoitusputoaa 80, ajavat edelleen sitä 95. Näitä näkee tuolla maantiellä, jossa risteysalueella lasketaan nopeutta hetkellisesti alas, mutta nämäpä ajavat jollain vakionopeudella koko ajan.

Ne nopeudet ei ole asetettu niin, että parhaissa mahdollisissa olosuhteissa hyvällä autolla ne olisivat viimeinen turvallinen nopeus. Vaan niin, että 20 vuotta vanhalla rutkulla ei-niin hyvässä kelissä.

En tuomitse kaahareiksi niitä, jotka ylittää muutamalla km rajoituksen, mutta koska näitä ihan oikeita kaahareita ja kunnon ylinopeuden ylityksiä on paljon niin tästä syystä on ilmeisesti katosttu paremmaksi ottaa tiukempi linja. Ja nämä jotka selittelee on juurikin niitä, jotka ajaa selviä ylinopeuksia.

Voi älyttömyys. Tuomitsithan sinä. Niin kirjoitit. Eikä se, että muutamalla km nopeusrajoituksen ylittäneitä aletaan vainoamaan auta yhtään todellisten kaahareiden ja rattiijuoppojen poistamista liikenteestä. Se, että otetaan tiukempi linja niihin, jotka eivät tosiasiassa ole vaaraksi, ei yhtään vaikuta niihin ongelmakuskeihin. Et taida muutenkaan ymmrätää kovin paljon liikenteestä ja autolla ajamisesta käytännössä.

Et varmaan ajattele juurikaan, mitä kirjoitat.

Mää vähän luulen, että tämän lain kanssa käy samoin kuin handsfree-pykälän kanssa: hetken aikaa kaikki olivat aivan paniikissa ja asettelivat nappeja korviinsa ollen sitten niitten piuhojensa kanssa aivan solmussa, kun eivät malttaneet kunnon hands free -systeemeihin sijoittaa. Meni hetki ja huomattiin, ettei ne poliisit niitä ehdi kyttäämään. Ja taas ajellaan puhelin korvalla.. :xmas:

Tämän kanssa käy ihan samoin, sanokaa minun sanoneen.

Ei kuulukaan. Pysy asiassa, jonka aloitit. Kysymys on 3 km nopeusylityksestä, eikä mistään 120 km/h ajamisesta. Siitähän sakotetaan rankasti jo nykyisinkin.

Voi älyttömyys. Tuomitsithan sinä. Niin kirjoitit. Eikä se, että muutamalla km nopeusrajoituksen ylittäneitä aletaan vainoamaan auta yhtään todellisten kaahareiden ja rattiijuoppojen poistamista liikenteestä. Se, että otetaan tiukempi linja niihin, jotka eivät tosiasiassa ole vaaraksi, ei yhtään vaikuta niihin ongelmakuskeihin. Et taida muutenkaan ymmrätää kovin paljon liikenteestä ja autolla ajamisesta käytännössä.

Et varmaan ajattele juurikaan, mitä kirjoitat.

Siis monethan ajaa noin 10km/h ylinopeutta, koska siitä ei vielä sakoteta eli ajetaan ihan tarkoituksella ylinopeutta sen verran kuin se lainpuitteissa onnistuu ilman sakkoja. Eli jos tyyli muuttuu niin, että alkaa rapsahdella huomautuksia jo alle sen niin siihenhän tässä puututaan.

Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Radiossakin, joku sanoi että hankkisivat elämän! :D Eiköhän niitä suurempiakin rikoksia ole?

Sen kummemmin ottamatta kantaa arvioivat Hesarin artikkelin mukaan, että tiukempi nopeuksien valvonta vähentää liikennekuolemia 10 %, ts. noin 35 ihmisen henki säästyy vuosittain, loukkaantumisten väheneminen tähän päälle. Sanoisin, että harvalla ohjeistuksella päästään yhtä vaikuttaviin tuloksiin.

Itse olen juuri autokoulussa ja siellä opettaja kehotti ajamaan valtavirran mukaan, vaikka sitten sen pari kilometriä tunnissa ylinopeutta, eikä ajamaan täysin orjallisesti sen nopeusrajoituksen mukaan, saatikka "alinopeutta". Tietysti jyrkkiin mutkiin joissa vielä huono näkyvyys, voi vauhtia hieman vähentää. Ja tietenkin keliolosuhteet huomioon ottaen. Sitäpaitsi, usein autojen nopeusmittarit heittävät isoilla vauhdeilla sen muutaman kilometrin ja vieläpä niin päin, että nopeusmittari näyttää enemmän, kuin autolla todellisuudessa on vauhtia.

Alkuperäinen kirjoittaja Inkeri Ruurikintytär:
Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Radiossakin, joku sanoi että hankkisivat elämän! :D Eiköhän niitä suurempiakin rikoksia ole?

Sen kummemmin ottamatta kantaa arvioivat Hesarin artikkelin mukaan, että tiukempi nopeuksien valvonta vähentää liikennekuolemia 10 %, ts. noin 35 ihmisen henki säästyy vuosittain, loukkaantumisten väheneminen tähän päälle. Sanoisin, että harvalla ohjeistuksella päästään yhtä vaikuttaviin tuloksiin.

Joo ei näytä porukkaa kiinnostavan.

Eiks jollain tiellä oltu vuosi kokeiltu tehostettua valvontaa eli kirjoiteltiin huomautuksia pienestä ylinopeudesta. Ja sillä tiellä keskinopaudet tippui. Eikö se ole positiivista?

Ja eikös se esitys ollut niin, että jos huomautuksia tulee tarpeeksi saa jo sakot?

Mä ainakin ajan sen 10km/h ylinopeutta kaupungissa, landella (missä asutaan) sellaiset 20-30km/h ylinopeutta. Jos tuollainen sääntö tulee, hidastaa ainakin mun vauhtia.. :D Just viime viikolla ajelin sellaisen perässä joka ajoi nopeusrajoitusten mukaan, se näytti etusormella ohimoaan ja kirjoitti ilmaan "50". Pyörittelin päätäni ja lähdin ohi. Hyi minua!! :D

Yhteistyössä