Kyllä suomalaisten pukeutuminen on todella noloa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pakko purkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä kaksipiippuinen juttu, toisaalta kiva että kulttuuri "arkipäiväistyy", eikä ole vaan "eliitin" tai kerran elämässä juttu. Kiva että esim teatteriin ja muihin esityksiin voi mennä vähän ex temporeekin arkisin, vähän kuin elokuviin.

MUTTA toisaalta mulle esim. teatterissakin käynti on kuitenkin vähän spesiaalia ja kyllä tykkään vähän miettiä mitä päälleni laitan... mun mielestä se on osa hupia, olkoon sitten pinnallista, hällä väliä mulle. Ja joo ei tarvitse olla esim. teatterissa kummallista päällä kun tuntee itsensä ylipukeutuneeksi ja se tietty vähän latistaa tunnelmaa. Mutta pitäisikin olla niin hyvä itsetunto, ettei välittäisi, vaan nauttisi siitä että joskus saa laittautua.

HALOO, tää elämä on arkea ja verkkarirytkyjä ainakin mulla ihan tarpeeksi muutenkin, musta on vaan niiiiin kiva joskus vähän laittaa parempaa päälle. Joten taidan tehdä niin vastedeskin.

Lontoossa teattereissa, konserteissa ja baleteissa näkee ainakin vielä suomalaistakin käytäntöä kirjavampaa pukeutumista. Ihan todella laidasta laitaan.
Ja täällä Espanjassakin on varsin monenlaista säätöä.
Yhdysvalloissa en ole asunut, mutta meillä on asunut yksi jenkki ja pari kanadalaistyttöä, ja ne ainakin kelpuutti farkut ja teepaidan vaikka mihin tilaisuuteen...

Minusta suomalaiset ovat aika keskinkertaisia pukeutujia. Pietarissa ja Tallinnassa sekä Roomassa kävellään kyllä sellaisilla koroilla ettei niitä suomalaisen koipi kestä. Mutta Lontoossa ja Pariisissa missä joutuu paljon kävelemään, ovat kengät varsin järkevän näköisiä noin yleensä...

No näinpä! Huomaa että aapee on elänyt koko elämänsä pyörien Suomessa oman napansa ympärillä, tuijottaen asioita tuon oman kapean perspektiivinsä läpi, hauten vain pönkittää omaa "minä olen oikeassa ja parempi kuin muut"-asennettaan.

Tosin kirjoituksesta päättelen että tämä aapee on se sama, joka tasaisin väliajoin tulee tänne avautumaan suomalaisten pukeutumisesta, painottaen omaa tyylitajuaan ja naisellisuuttaan. Yleensä hän myös muistaa mainita kulkeneensa ja viettäneensä aikaa ulkomailla niin paljon että tietää heidänkin kulttuureistaan kaiken. Mutta siis pelkkää aapeen egonpönkitystä ja itsestä ylpeilyähän tämä ketju on. Varmaan kohta tulee aapeelta ne samat argumentit kuin aina ennenkin, jos jaksaisin niin voisin etsiä tyypin aiemmat kirjooitukset joista helposti huomaa että kyseessä on sama tyyppi (toki hän sen kiivaasti kieltää)

[QUOTE="kyynel";25705259]No näinpä! Huomaa että aapee on elänyt koko elämänsä pyörien Suomessa oman napansa ympärillä, tuijottaen asioita tuon oman kapean perspektiivinsä läpi, hauten vain pönkittää omaa "minä olen oikeassa ja parempi kuin muut"-asennettaan.

Tosin kirjoituksesta päättelen että tämä aapee on se sama, joka tasaisin väliajoin tulee tänne avautumaan suomalaisten pukeutumisesta, painottaen omaa tyylitajuaan ja naisellisuuttaan. Yleensä hän myös muistaa mainita kulkeneensa ja viettäneensä aikaa ulkomailla niin paljon että tietää heidänkin kulttuureistaan kaiken. Mutta siis pelkkää aapeen egonpönkitystä ja itsestä ylpeilyähän tämä ketju on. Varmaan kohta tulee aapeelta ne samat argumentit kuin aina ennenkin, jos jaksaisin niin voisin etsiä tyypin aiemmat kirjooitukset joista helposti huomaa että kyseessä on sama tyyppi (toki hän sen kiivaasti kieltää)[/QUOTE]

:laugh:

Sori vaan, mutta en ole ennen samanlaista aloitusta tehnyt, eikä ole kyse egoni pönkittämisestä :D Hassua että joku vetää tällaisesta asiasta herneen noin syvälle nenäänsä. Kyse oli vain huomiosta, jonka tein eilisessä esityksessä. Käyn todella harvoin tällaisissa tilaisuuksissa ja juuri sen tähden olin ylipukeutunut.

Taisi osua ja upota?

[QUOTE="kyynel";25705259]No näinpä! Huomaa että aapee on elänyt koko elämänsä pyörien Suomessa oman napansa ympärillä, tuijottaen asioita tuon oman kapean perspektiivinsä läpi, hauten vain pönkittää omaa "minä olen oikeassa ja parempi kuin muut"-asennettaan.

Tosin kirjoituksesta päättelen että tämä aapee on se sama, joka tasaisin väliajoin tulee tänne avautumaan suomalaisten pukeutumisesta, painottaen omaa tyylitajuaan ja naisellisuuttaan. Yleensä hän myös muistaa mainita kulkeneensa ja viettäneensä aikaa ulkomailla niin paljon että tietää heidänkin kulttuureistaan kaiken. Mutta siis pelkkää aapeen egonpönkitystä ja itsestä ylpeilyähän tämä ketju on. Varmaan kohta tulee aapeelta ne samat argumentit kuin aina ennenkin, jos jaksaisin niin voisin etsiä tyypin aiemmat kirjooitukset joista helposti huomaa että kyseessä on sama tyyppi (toki hän sen kiivaasti kieltää)[/QUOTE]

Jopas oli avautuminen.. :D Ihanko tosissaan sä kuvittelet pystyväsi analysoimaan ap:ta tämän aloituksen perusteella? :D :D

[QUOTE="aapee";25705327]:laugh:

Sori vaan, mutta en ole ennen samanlaista aloitusta tehnyt, eikä ole kyse egoni pönkittämisestä :D Hassua että joku vetää tällaisesta asiasta herneen noin syvälle nenäänsä. Kyse oli vain huomiosta, jonka tein eilisessä esityksessä. Käyn todella harvoin tällaisissa tilaisuuksissa ja juuri sen tähden olin ylipukeutunut.

Taisi osua ja upota?[/QUOTE]

Niin. Aina siinä sitten oppii ja sivistyy, kun joskus jossain käy, esimerkiksi "tilaisuuksissa". Esimerkiksi tuonkin, että miten nykyjään semmoiset ihmiset pukeutuu, jotka käy ulkona

[QUOTE="vieras";25704968]Juuri kyseisestä esityksestä en osaa sanoa, mutta on sen verran on ollut teatterialan väkeä tuttavapiirissä aikanaan, että tuli huomattua, että katsomossa ne virttynyt villapaita & lenkkarit -tyypit olivat lähes poikkeuksetta itse jotain näyttelijöitä, ohjaajia, käsikirjoittajia tms. alan väkeä. Ei siis välttämättä juuri kyseiseen esitykseen liittyviä, vaan tuttujensa esityksiä katsomaan tulleita.

Aika usein ne kaikkein huonoimmin pukeutuvat siis todellisuudessa ovat niitä, jotka todennäköisesti eniten kunnioittavat esiintyjien työtä.[/QUOTE]

Juu, saman oon huomannut. Onhan se teatteri nyt paljon arkipäiväisempää jollekin alan ihmiselle kuin tavan tallaajalle, joka kerran viidessä vuodessa käy katsomassa esityksen.

[QUOTE="aapee";25705427]Ketjun yhteenveto: olen juntti, koska en käy tarpeeksi kulttuuritapahtumissa, jotta tietäisin miten sinne pukeudutaan :D[/QUOTE]

No mut nythän tuli päivitettyä tääkin tietämys. Taas kun odottelet muutaman vuoden niin voit käydä vilkaisemassa...

Mites kun eiks se Turku ollut justiin joku kulttuuripääkaupunkikin... välttelit sitten onnistuneesti kaikki tapahtumat viime vuoden aikana?

;D

[QUOTE="aapee";25705427]Ketjun yhteenveto: olen juntti, koska en käy tarpeeksi kulttuuritapahtumissa, jotta tietäisin miten sinne pukeudutaan :D[/QUOTE]

Sä oot (omaa nimitystäsi lainaten) juntti sen takia, että koet tarvetta haukkua toisten pukeutumista. Järkeva, saati hieno ihminen ei irvaile muille ja hoe noita typeriä netistä oppimiaan fraaseja ja kirjoittele hymiöitä kun ei keksi omaa sanottavaa ("tais osua ja upota", "menikö herne nenään" ja :laugh: ). Se jo paljastaa sen, että et ole ainakaan millaan tasolla sivistynyt ihminen, saati oikeutettu nauvomaan ketään yhtään missään. Ja aika lapsellista olettaa että minä tai kukaan muukaan loukkaantuisi (ei kun anteeksi, sanon sinun omaa sanastoasi käyttäen, "vetäisi hernettä nenään") jostain nettikirjoittelusta. Palataan asiaan kunhan sinulla on jotain oikeita argumentteja ja edes jotain rakentavaa sanottavaa.

[QUOTE="heh";25705150]Ehkä sä itse vaan kuvittelit tuon tilanteen "arvokkuuden", jos kukaan muukaan ei ollut sitä hokannut.
Mitä ihmeellistä olisi balettiesityksessä? Onko baletti sen ihmeellisempää kuin muukaan tanssi- tai yleensä esittävä taide? Eiköhän niille esittäjille ole tärkeämpää se, että heidän esitystään tullaan katsomaan ja ymmärretäänkö siitä esityksestä jotakin, ei se mitä katsojilla on päällä.[/QUOTE]

Peesaan.

Mä menen katsomaan sitä esitystä, enkä esittelemään mun vaatteitani. Mulle o ihan sama mitä se pikkumustassa oleva akka korkkareissan ajattelee meikäläisen vaatteista.

Onpas täällä muutama nikki ottanut itseensä aloituksesta. :O Vai ei ole ap "millään tasolla sivistynyt ihminen". Aika raskaita väitteitä. Taitaa tämä "kyynel" ottaa palstan vähän liian tosissaan.

Itse ainakin mielelläni pukeudun ns. pakollista juhlavammin, jos on mahdollisuus. Tykkään olla vaihtelun vuoksi vähän laitettu. Siksi ihmettelen, jos jotkut ovat ihan samoissa vaatteissa aina kaikkialla ja pukeutuvat mieluummin ali kuin yli. Todellakin menisin treffeille mekossa ja korkkareissa mieluummin kuin farkuissa ja villapaidassa!

[QUOTE="kyynel";25705516]Sä oot (omaa nimitystäsi lainaten) juntti sen takia, että koet tarvetta haukkua toisten pukeutumista. Järkeva, saati hieno ihminen ei irvaile muille ja hoe noita typeriä netistä oppimiaan fraaseja ja kirjoittele hymiöitä kun ei keksi omaa sanottavaa ("tais osua ja upota", "menikö herne nenään" ja :laugh: ). Se jo paljastaa sen, että et ole ainakaan millaan tasolla sivistynyt ihminen, saati oikeutettu nauvomaan ketään yhtään missään. Ja aika lapsellista olettaa että minä tai kukaan muukaan loukkaantuisi (ei kun anteeksi, sanon sinun omaa sanastoasi käyttäen, "vetäisi hernettä nenään") jostain nettikirjoittelusta. Palataan asiaan kunhan sinulla on jotain oikeita argumentteja ja edes jotain rakentavaa sanottavaa.[/QUOTE]

Oho, kylläpäs otit itteesi. Enkä muuten ole kertaakaan sanonut olevani sivistynyt, tai yrittänyt neuvoa ketään, kunhan ihmettelen tätä vallitsevaa pukeutumiskulttuuria. Mutta hei, hyvää jatkoa ja koita selvitä aiheuttamastani tunnekuohusta :)

Alkuperäinen kirjoittaja pöp;25705255:
HALOO, tää elämä on arkea ja verkkarirytkyjä ainakin mulla ihan tarpeeksi muutenkin, musta on vaan niiiiin kiva joskus vähän laittaa parempaa päälle. Joten taidan tehdä niin vastedeskin.

Mä taas kammoan ns. "parempia" vaatteita, koska ne nyt ei ikinä voi olla yhtä mukavat kuin jotkut oloasuhousut ja t-paita. Jos joskus joudun joihinkin juhliin, pukeudun kyllä, mutta kaikista ihaninta on päästä kotiin ja riipaista ne juhlavaatteet veke ja rentoutua. Tosin korkokenkiä en käytä koskaan, en edes omista sellaisia. En näe yhtään syytä laittaa jalkojani kärsimään luonnottomassa asennossa, vaikka matalakantaiset kengät ei joidenkin mielestä sovikaan esim. mekon kanssa. Jalkojeni mukavuus ja terveys voittaa pinnalliset ulkonäköseikat. Eikä mua kiinnosta, mitä muut on asiasta mieltä. Joskus teininä ehkä kiinnosti, nyt aikuisena ei enää.

Neuvokaa viisaammat.. Ikinä en ole miestanssijoiden baletissa käynyt, mutta sinne olisi varmaan hyvä pukeutua vähän erikoisemmin. Olisiko tämä asu hyvä?

bunny_pajamas.jpg

Kukaan ei ole vielä nimittäin tuonut esille, että mikä olisi täsmävalinta siihen tilanteeseen. Jokainen on vain vuorotellen haukkunut toisiaan.

Suomalainen tyylitajuttomuus näkyy erityisen hyvin siitä, että meillä ei ole juhlapuvun rinnalla arkipuvun eikä työpuvun käsitettä, vaan kaikkia tyylikkäästi leikattuja takkeja, hameita ja housuja pidetään helposti juhlapuvun osina. Jakkuun ja mekkoon pukeutunut nainen voi joutua selittelemään, ettei ole menossa juhliin, vaan pukeutuu niin tavallisena arkipäivänä. Miehetkin luulevat tavallisia bleisereitä juhlapuvun takeiksi, jotka kaivetaan esiin pukupussista kerran vuodessa.

Uusimmat

Yhteistyössä