kyllä se vaan kirpas taas (koulukiusaamisesta )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mua kiusattiin käytännössä koko peruskoulu. Ei uskonut opettajat eikä vanhemmat. Äitikin sano et kuvittelen vaan. Kukaan ei tehny asialle mitään vaikka kuinka yritin kertoo eteenpäin. Kun vielä oli henkistä kiusaamista niin sitä oli niin hankala näyttää todeks. Mustelmat olis ollu helpompi todistaa. Helpotti vasta sitten kun menn lukioon naapurikuntaan. Vaikuttaa itsetuntoon edelleenkin vaikka kiusaamisen loppumisesta aikaa jo yli 10 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaa:
Mua kiusattiin käytännössä koko peruskoulu. Ei uskonut opettajat eikä vanhemmat. Äitikin sano et kuvittelen vaan. Kukaan ei tehny asialle mitään vaikka kuinka yritin kertoo eteenpäin. Kun vielä oli henkistä kiusaamista niin sitä oli niin hankala näyttää todeks. Mustelmat olis ollu helpompi todistaa. Helpotti vasta sitten kun menn lukioon naapurikuntaan. Vaikuttaa itsetuntoon edelleenkin vaikka kiusaamisen loppumisesta aikaa jo yli 10 vuotta.

Mitä sulle sitten tehtiin? Kauheaa, että pyysit apua ja sanottiin että kuvittelet. : /

Mutta yleensä näissä opettajien "kiusaus" jutuissa on kyse siitä että nuoret antaa vähän rajua palautetta opetuksesta ja opetuksen tasosta eikä kansankynttilä kestä sitä että hänen akateemista osaamistaan arvostellaan..

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Itse ihmettelen miksi kiusaajien vanhemmat eivät puutu asiaan tiukemmein jos tietävät asiasta.
Vaikka kuinka nolottaisi (jos oma lapsi kiusaisi) niin kyllä puuttuisin itse asiaan kovalla kädellä . Tuntuu että jotkut aikuiset sallii kiusaamisen ja pitää sitä ihan normaalina. Näkeehän sen tilastoista Suomi on työpaikkakiusaamisen Mekka.

Kaikkia vanhempia ei vaan kiinnosta, tai sitten se on heistä melkeinpä hienoa - mieluummin kiusaaja kuin kiusattu, noin kärjistettynä. Jostainhan se kiusaajan käyttäytymismalli tulee.

no minun 5vuotias on kiusaaja päiväkodissa, kukaan ryhmän aikuisista ei saa käytöstä kuriin(ammattikasvattajilla vissiin pitäs olla keinot), kotona se on ihan sama mitä tekee/sanoo niin se kiusaaminen EI LOPU,siksi poika lähti psykologin tutkimuksiin. että kyllä jotkut tekee asialle jotakin mutta kun se ei aina riitä (jos taustalla on em neurologista tai psykiatrista vikaa),mutta toivon että tämä loppuu ja keno siihen löytyy

Joo, en missään nimessä tarkoittanut että KETÄÄN vanhempia ei kiinnosta, tai että kaikki on sitä mieltä että ei muuta kun turpiin vaan. Varmaan kuitenkin ns. oikeaa vikaa, vaikka sitten neurologista, on kuitenkin aika harvoissa tapauksissa? Vaikka mistäpä sen tietää. Toivottavasti poikasi saa avun, ja hyvä että asiaan puututaan jo päiväkodissa!

Alkuperäinen kirjoittaja ei millään pahalla:
Mutta yleensä näissä opettajien "kiusaus" jutuissa on kyse siitä että nuoret antaa vähän rajua palautetta opetuksesta ja opetuksen tasosta eikä kansankynttilä kestä sitä että hänen akateemista osaamistaan arvostellaan..

Niin,ja aikuisella on aikuisen keinot selviytyä kiusaamisesta.

Mutta kuka puolustaisi kiusattuja lapsia? Kuka osaisi tehdä lopun kiusaamisesta ajoissa? Kiusattu lapsi kantaa näitä muistoja ikuisesti ja usein kiusaaminen jättää elinikäiset arvet.

Aika moni mammoista kyllä nostaisi myös elämän, jos naapurin teini haukkuisi päivittäin huoraksi tai sanoisi haista vi..u tai filmaisi teitä nettiin...

joten kyllä on myös aiheellista opettaa kultapojuillenne käytöstavat.

Opettajat ja naiset ovat ihmisiä, joita kunnioitettaan. Pojat siivoamaan ja pesemään vessoja ja hoitamaan pienempiään, niin sitä oppii töihin ja jää turhat hölmöilyt tekemättä.

Ihan turha kuljetella jääkiekkoharjoituksiin kusiaivoja, joiden ainoa ajatus, että kuvitelevat olevansa parempia kuin toiset.

Aijaa, mistä tiedät? Minua ei ole oppilaiden taholta kiusattu, mitä nyt muutama ikävä kommentti tuli kun saivat tietää avioerostani. Sen sijaan työkaverit ovat saaneet häirikkösoittoja, tappouhkauksia ja kokeneet väkivaltaa. Ihan siis samaa tavaraa kuin oppilaat keskenäänkin.

Minusta on vähän vaarallista suhtautua kiusaamiseen vähättelevästi, kohdistuipa se kehen hyvänsä. Entä jos sinun lastasi kiusataan, ja ope sanoisi, että "noooo, luokkakaveri antoi vaan vähän rajua palautetta, eikä tuo sun lapses tainnut osata ottaa sitä vastaan"...

Alkuperäinen kirjoittaja ope:

Aijaa, mistä tiedät? Minua ei ole oppilaiden taholta kiusattu, mitä nyt muutama ikävä kommentti tuli kun saivat tietää avioerostani. Sen sijaan työkaverit ovat saaneet häirikkösoittoja, tappouhkauksia ja kokeneet väkivaltaa. Ihan siis samaa tavaraa kuin oppilaat keskenäänkin.

Minusta on vähän vaarallista suhtautua kiusaamiseen vähättelevästi, kohdistuipa se kehen hyvänsä. Entä jos sinun lastasi kiusataan, ja ope sanoisi, että "noooo, luokkakaveri antoi vaan vähän rajua palautetta, eikä tuo sun lapses tainnut osata ottaa sitä vastaan"...

Minua on kiusattu koulussa yhteensä 7 vuotta sekä henkisesti että fyysisesti. Sittemmin minua syytettiin opettajan "kiusaamisesta" kun annoin aika kipakan palautteen opetuksen tasosta ( en siis mitään tappouhkauksia etc.) Täytyy sanoa että meni maku ammattikuntaan. Mun kiusaamiseeni ei saatu puututtua enkä ollu ainut jota siinä koulussa löylytettiin oikein kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja ope:

Kiusaaminen on väärin ketä kohtaan tahansa. Mutta tuo viimeinen lauseesi,jonka vitsinä heitit...se on sitä todellisuutta. Tuo on juuri sitä, mitä kiusattu lapsi saa koulusta osakseen eli vähättelyä.

En nyt yleistä ja toivon koko sydämestäni, että vielä löytyy opettajia, jotka puuttuvat nähin kiusaamisiin tosissaan.

Pointti siis se, että kyllä opettajilla on oikeus puolustaa itseään siinä missä kenellä tahansa.

epäasiallista kohtelua jos saa osakseen.

Mutta se on väärin, että poliisi ei välitä lapsiin kohdistuneista rikoksissta/kiusaamisesta.

Mutta kuka meistä kohtelee lapsia samoin kuin aikuisia?
Tuskin kukaan
Aikuisten möykkäämisestä ei välitetä, jos vaikka aikuiset lh-opiskelijat viettävät iltaa ravintolassa ja on elämää, ja ääntä, tai tekevät bussiretken ja häiriinnymme, kuinka moni lähtee "kasvattamaan" ja käskee olla hiljaa tai poistua ravintolasta/bussista? mutta lasten ollessa häiriönaiheuttaja, kyllä ollaan "kasvattamassa" äänekkäästi.

eli ehkä voisi katsoa sinne peiliin ja kohdella itse arvostavasti muidenkin kuin omaa lastaan, niin heki n oppisivat arvostamaan muita.

Alkuperäinen kirjoittaja kohtalotoveri:

Mitä sulle sitten tehtiin? Kauheaa, että pyysit apua ja sanottiin että kuvittelet. : /

Kauheaa joo, tekis mieli itkee vieläkin kun asiaa muistelen. Että mitäkö tehtiin? Tunneilla jatkuvaa tönimistä, potkimista tuolin alta (ope ei nää), nälvimistä, syrjimistä, vaatteista ja pituudesta huomauttelemista (oon pitkä ja pini rintainen eli kiusaajien kielellä lauta) ja muuta sellasta kivaa...

Kauheaa joo, tekis mieli itkee vieläkin kun asiaa muistelen. Että mitäkö tehtiin? Tunneilla jatkuvaa tönimistä, potkimista tuolin alta (ope ei nää), nälvimistä, syrjimistä, vaatteista ja pituudesta huomauttelemista (oon pitkä ja pini rintainen eli kiusaajien kielellä lauta) ja muuta sellasta kivaa...

Tulii sit tuo hymiö taas väärään kohtaa. Ei todellakaan kuulu olla tuossa...

Kauheaa joo, tekis mieli itkee vieläkin kun asiaa muistelen. Että mitäkö tehtiin? Tunneilla jatkuvaa tönimistä, potkimista tuolin alta (ope ei nää ), nälvimistä, syrjimistä, vaatteista ja pituudesta huomauttelemista (oon pitkä ja pini rintainen eli kiusaajien kielellä lauta) ja muuta sellasta kivaa...

ratkaisu tähän on kultapoikien paapomisen lopettaminen.

Pojille taaperosta saakka samat velvollisuudet. Työtä. tekemään välipalat perheille, tekemään ruokaa, siivoamaan. Kuria.

mun lapset on onneks vile pieniä ja koulumaailma vasta muutaman vuoden päästä alkamassa, mut mua pelottaa jo nyt, kuinka pystyn lähettämään lapseni kouluun, jossa ehkä vähätellään kiusaamista. miten mun sydän kestää, jos saan tietää että omaa lasta kiusataan?

mun sydäntä särkee jo nyt, kun lapset leikkii toisten lasten kanssa puistossa tms. jos siellä on joku lapsi joka koittaa komennella toisia, tönii, otta leluja jne. tiedän et kuuluu tavallaan myös elämään, enkä puutu aina kaikkiin pienimpiin tilanteisiin, ehkä vain huomautan...

musta on kummallista, miten monien kiusaajien vanhemmat ei puutu lastensa käytökseen, jos siitä tietävät. tuskin he antavat lastensa kiusata sisaruksiaan tai muita sukulaisia, miksi koulukaveri ois eri asia? valtavasti sympatiaa kaikille teille, jotka kärsitte koulukiusaamisesta tavalla tai toisella.

Tulii sit tuo hymiö taas väärään kohtaa. Ei todellakaan kuulu olla tuossa...

Voi ei :( Tuohan on ihan selvää kiusaamista. Minä ainakin opetan oppilaille, että kiusaamista on se, jos toiselle tulee paha mieli. Ei ne sitäkään tiedä jos ei kotona tai koulussa opeteta.

En minäkään saanut kiusaamiseen apua. Tönittiin rappuset alas, revittiin hiuksista ja pilkattiin ja huudeltiin. Äiti sanoi vaan, että pidä puolesi. Kun kolme poikaa hakkasi sählymailoilla, niin etten pystynyt liikkatunnilla tekemään mitään kun kädet oli niin kipeet (mustelmat tuli näkyviin vasta illalla), ope vaan sanoi että "vai niin". Kun kysyin, eikö opettaja aio sanoa pojille mitään, ope vaan näytti hölmistyneeltä ja läheti pois, eikä tietenkään sanonut mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Pojille taaperosta saakka samat velvollisuudet. Työtä. tekemään välipalat perheille, tekemään ruokaa, siivoamaan. Kuria.

Tytötkin kiusaa. Ja ehkä vielä julmemmin kuin pojat. Pojat yleensä vaan huutelee ja lyö, siihen on helppo puuttua kun sen näkee. Tytöt kiusaa salaa, se voi jatkua vuosikausia eikä kukaan huomaa jos kiusattu ei kerro. Mutta muuten ehdotuksesi on tietenkin hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja tiedoks vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja aivan:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja väärin:
tuo mainitsemasi tapaus... Tytöt olivat tosissaan haukkuneet opettajaa netissä. Se on väärin, mutta ajattelemattomuus oli tuossa suurin syy. Tytöt ajattelivat että saitti jossa kirjoittelevat on suljettu, muut eivät tekstiä näkisi. olivat siis perustaneet yhteisön jossa kirjoittelivat.

nyt mä en tiedä pitäiskö mun itkeä vai nauraa :o

eli suljetussa keskustelussa olleesta haukkumisesta aiheutuu sanktioita, mut opettajan nähden kun mun lapsi vedettiin hiuksista lattialle, ei seurannut mitään?

just..

sanos muuta! Lapsia saa kiusata aika surutta ja asialle 'ei voida' mitään, mutta ope tms. on niin pyhä, että asiasta nousee mittava kohu. Ja rangaistukset tuosta kyseisestä jutusta... Osalle ainakin tuli puhuttelu jossa vanhempi mukana ja anteeksi pyyntö opelle. Kuinka monessa tapauksessa heti ensimmäisenä kiusaaja joutuu rehtorin ja kuraattorin puhutteluun johon vaaditaan vanhemmat mukaan? Empä ainakaan minä ole kuullut...

Rehtorin ei oikeastaan kuulu hoitaa kiusaamistapauksia, koska hän on koulun hallinnollinen johtaja. Kuraattori ei pidä puhutteluja, hän on sosiaalityöntekijä eli auttaja, ei mikään rangaistus.

Kyllä hallinnollisen johtajan työnkuvaan kuuluu yhteisön ongelmiin ja epäkohtiin puuttuminen. Hän on viimekädessä vastuussa siitä mitä hänen johtamassa laitoksessa tapahtuu.

Ja kyllä, kuraattori ja muut sosiaalityöntekijät toisinaan puhuttelevat.

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:

Tytötkin kiusaa. Ja ehkä vielä julmemmin kuin pojat. Pojat yleensä vaan huutelee ja lyö, siihen on helppo puuttua kun sen näkee. Tytöt kiusaa salaa, se voi jatkua vuosikausia eikä kukaan huomaa jos kiusattu ei kerro. Mutta muuten ehdotuksesi on tietenkin hyvä.

Mutta tyttöjen salassa kiusaaminen johtuu kasvatuksesta.

Pidämme kouluikäisiä käsirysyä harrastavia poikia ihan normaaleina.

Mutta jos tytöt käyvät käsiksi, tulee suunnilleen lehteen juttu ja vähintän pidämme lastensuojelutapauksina.

Jos tytöt saisivat pienestä saakka samalla tavalla ilmaista myös fyysisesti itseään (jos on tasavahva pari), riehua jne ei heidän tarvitsisi olla piruja toisilleen salassa.

Mutta tytöt opetetaan meixän äitien toimesta, etät jos on vaan nätisti aikuisen silmissä, on ok se, että takanapäin puhuu pahaa toisista ja yrittää saada toisen jäämään ilman kaveria.

Näin minun naapureista toimii 9 kymmenestä. Kun kokoonnutaan puhutaan paskaa poissaolevista.

Kokemusta on minullakin/meillä siitä, ettei opettaja puutu kiusaamiseen, ei vaikka moneen kertaan pyydetään ja käsketään...olemme lähteneet sille linjalle, että otamme kiusaajan itse "kiinni" ja pidämme puhuttelut ja ladomme uhkailut, jos niitä tarvii. Tämä on toiminut ihan hyvin.

Kaikki paha mitä lapsiin tulee, tulee kyllä ihan sieltä vanhemmista. Näin se vaan menee

No näinhän se totisesti on! Ei tajuta, mitä lapselle aiheutuu vaikkapa siitä telkkarin töllöttämisestä tai tiesikkapeleistä...aikuinen itse äkkiä turtuu kaikkeen, mutta lasta se vahingoittaa!! Tai sitten ollaan vain laiskoja, eikä jakseta välittää. Kyllä mielestäni kouluissa saisi olla kovempi kurinpito edelleen, karttakeppi käytössä! Mutta koko yhteiskunta on täyttä pullamössöä, kuinka sellanen sitten tähän istuisi, ei kuinkaan.

Yhteistyössä