Kyllä on sekin päiväkodin täti ihan väärällä alalla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyyntynyt äiti

Vieras
Olen tässä nyt jonkun aikaa seurannut sivusilmällä lapsen päiväkodissa olevaa harjoittelijaa. Ja eipä voi muuta kuin todeta, että väärällä alalla on. Sillä on selvästi sellainen pomo-asenne lapsiin. Jos joku vaikka tunkee lelua väkisin suuhun, se saattaa sanoa, että "no nyt sitten syöt sitä, onks se sitten kivaa, älä nyt syö sitä". Ja sanoo sen sellaisella vittuuntuneella pomotusäänellä.

Siis eikö kaikkien lasten kanssa töitä tekevien luulisi tajuavan, että lasten kanssa pitää olla "lapsellisesti". Jutella ja leikkiä rauhallisesti, olla siellä lattialla niiden kanssa, eikä seistä moljottaa jakelemassa pomotuskommentteja. En tajua mitä se lastenhoitajien koulutus oikein sisältää, jos ei ihan perusasioitakaan hanskata.

ehkäpä hän ei ole vielä tarpeeksi ammattitaitoinen (liian vähän kokenut lasten uhmaikiä tajutakseen että pomottelu ei aina toimi). mutta joskus myös päiväkodeissa tarvitaan kurinpitäjiä, eli siinä mielessä tämä täti voi olla se pk:n "pahis", mutta kuitenkin se joka huolehtii turvallisuudesta.

HARJOITTELIJA, ei opi jos ei opettele. Harjoittelijalla ei välttämättä vielä ole päivääkään kokemusta taustalla, jos on työkkäri määrännyt lasten pariin, ei välttämättä ole kiinnostustakaan. Tai jos on vaikka lähihoitaja-opiskelija, joilla on pakollisena kasvun tukeminen ja ohjaus. Ei välttämättä niin ikään ole kiinnostusta lapsiin eikä sitä kokemustakaan.

No onneksi vielä harjoitelija. Alalle tulee varmaankin myös sellaisia jotka eivät sovi tai eivät edes halua alalle, kun nuorten pitää johonkin koulutukseen hakea .
Oikealla opastusella ja ohjauksella voi kyllä tuostakin "pomottajasta" kehittyä hyvä lastenhoitaja. Aikaa se vaatii ja harjoitusta.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
No täällä on sitten yksi äidiksi sopimaton, puhun juuri noin lapsille 90% ajasta, ikinä en lässytä-

Nekö muka on vaihtoehdot, pomonarina ja lässytys? Mulla on tapana puhua lapselle ihan tavallisella äänellä, sillä samalla jolla puhun vaikka työkavereille.

Mä olen ajatellut, että sillä harjoittelijalla on itsetunto-ongelma, eikä se uskalla heittäytyä tulevan ammattinsa vaatimaan rooliin, jossa ollaan lasten kanssa eikä lasten yläpuolella.

No täällä on sitten yksi äidiksi sopimaton, puhun juuri noin lapsille 90% ajasta, ikinä en lässytä-

Mit jos puhusit ihan niinkun muillekin ihmisille?? Ei kai tollanen pomottava vittuilu oo ainoona vaihtoehtona lässytykselle. Meillä ei lässytetä vaan puhutaan ihmisiksi. Kaikille.

Mit jos puhusit ihan niinkun muillekin ihmisille?? Ei kai tollanen pomottava vittuilu oo ainoona vaihtoehtona lässytykselle. Meillä ei lässytetä vaan puhutaan ihmisiksi. Kaikille.

Yhteistyössä