Kyllä ne lapset vaan hyötyy siitä taloudellisestakin turvallisuudesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "niinpäniin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"niinpäniin"

Vieras
Mitäpäs sanotte tästä:

Suomalaistutkimus karua luettavaa - köyhimpiä lapsia kiusataan | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Niin monesti on täälläkin urputettu, kun työssäkäyvät vanhemmat laittavat työt lasten edelle ja itsekin olen joskus sanonut, että ihan lapsia ajatellen niitä töitä tehdään että ei tarvitse jatkuvasti kituuttaa. Ja ne kommentit on teilattu tylysti ja haukuttu materialisteiksi jne. sontaa.

No, nyt varmaan ei tarvitse enää puolustella, miksi halusimme laittaa lapset ennen 3-vuotispäivää hoitoon ja mennä jatkamaan töitä... :)

En kyllä ymmärrä miksi sun piti vetää tähän pitkä kotihoito? Ei kai se tarkoita automaattisesti samaa kuin köyhyys. Meillä lapset hoidettu kouluun saakka kotona, eivätkä ole kärsineet köyhyyttä.

En kyllä ymmärrä miksi sun piti vetää tähän pitkä kotihoito? Ei kai se tarkoita automaattisesti samaa kuin köyhyys. Meillä lapset hoidettu kouluun saakka kotona, eivätkä ole kärsineet köyhyyttä.

Ja äidin aikaiseen työhönlähtöön on muitakin syitä kuin ap:n mainitsema raha. Osa äideistä pitää työstään ja ei halua pitää siitä liian pitkiä pausseja. Ja onhan sitä köyhiä kahden työssäkäyvän talouksiakin!

Esimerkkinä voi olla kotiäidit, joiden miehet ei mitään upporikkaita ole. Toinen esimerkki on nuoret äidit (jopa teiniäidit), jotka moralisoi niitä äitejä, jotka on halunneet luoda uran ennen lasten hankintaa, jolloin lasten hankinta on voinut mennä yli 30 vuoden iän. Se on joillekin äideille täällä sellain OMG-tilanne, ettei voi kuin nauraa :)

Niin. Jos aikuiset rakastavat ja palvovat rahaa ja rikkaita, itketään yhdessä kun miljonääri saa muutaman tonnin sakon, niin mitäpäs muuta voi odottaa ? keneltä penikat esimerkin jamallin saavat? ei todellakaan yllätä.

[QUOTE="aloittaja";27720209]Esimerkkinä voi olla kotiäidit, joiden miehet ei mitään upporikkaita ole. Toinen esimerkki on nuoret äidit (jopa teiniäidit), jotka moralisoi niitä äitejä, jotka on halunneet luoda uran ennen lasten hankintaa, jolloin lasten hankinta on voinut mennä yli 30 vuoden iän. Se on joillekin äideille täällä sellain OMG-tilanne, ettei voi kuin nauraa :)[/QUOTE]

joo, se on totta, että täällä tuntee olevansa ikäloppu, kun on saanut lapsensa vasta 30+.
Mä taas jotenki ajattelen, etten olis ollut kotiäiti 10v sitten. Nyt on ura, säästöjä. Ei tarvitse todistaa kellekään mitään, voi olla kotona ilman taloudellisia huolia. Mutta tässä asiassa ei minusta ole yhtä oikeaa tapaa.

Varmaan osittain totta mutta kun olen työskennellyt lasten parissa niin totuus kuitenkin on se, että lapset keksivät millin minkä syyn kiusata toista esim, silmälasit, toinen on hieman pullea, heikompi liikunnassa, ei osaa sanoa kunnolla jotain kirjaninta jne.. Jos lapset haluaa kiusata niin ei siihen todellakaan vaikuta vain yksi ainoa syy, vaikka ois miten varakkaasta perheestä niin lapsi ei silti ole täysin suojassa kiusaamiselta, kyllä ne lapset aina jonku syyn löytää, joskus jopa se varakkuus voi olla syy kiusaamiseen, että näin..

niin mulla ei mitään töitä vastaan, mutta milloinka vanhemmat ehtivät olla lasten kanssa jos molemmat koko päivä työssä ja lapsi pitää kuitenkin illalla laittaa ajoissa nukkumaan että jaksaa taas aamulla hoitoon herätä, ehkä ehtivät lapsen kanssa olla 2-3 tuntia ja siittäkin suurin osa menee ruuan laittoon ja ilta puuhiin. Itse ainakin annan lapselle mielummin aikaa kun materiaalia.

[QUOTE="niinpäniin";27720116]Mitäpäs sanotte tästä:

Suomalaistutkimus karua luettavaa - köyhimpiä lapsia kiusataan | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Niin monesti on täälläkin urputettu, kun työssäkäyvät vanhemmat laittavat työt lasten edelle ja itsekin olen joskus sanonut, että ihan lapsia ajatellen niitä töitä tehdään että ei tarvitse jatkuvasti kituuttaa. Ja ne kommentit on teilattu tylysti ja haukuttu materialisteiksi jne. sontaa.

No, nyt varmaan ei tarvitse enää puolustella, miksi halusimme laittaa lapset ennen 3-vuotispäivää hoitoon ja mennä jatkamaan töitä... :)[/QUOTE]

Niin, arvot kovenee ja lapset oppii sen kotoaan. Oletkos näin päin ajatellut asiaa?

no on siinä vanhemmillakin varmasti paljon merkitystä, jotkut opettavat että vaan rahalla ja tavaralla on merkitys ja sitten kiusaajat purkavat pahaa oloaan muihin kun eivät ole saaneet vanhemmiltaan aikaa ja rakkautta. sitten taas köyhemmät vanhemmat saattavat antaa lapsilleen aikaa ja rakkautta enemmän ja opettaa ettei kaikkea tarvi saada.

miksi kiusatuissa on muka ika, pikemminkin se on kiusaajissa. kotoahan se kaikki lähtee...

Samaa mietin itsekin, että tästä uutisesta pitäisi mielestäni vetää laajempia johtopäätöksiä kuin omien lasten "hyötyminen" omista päätöksistä. Voisi pohtia mielestäni laajemmin sitä kehitystä, että lapset ovat yhä eriarvoisemmassa asemassa ja voidaanko asialle tehdä mitään. Vaikea kuvitella, että lapsia voitaisiin kasvattaa olemaan kiusaamatta köyhempiään, niissä tapauksissa kun vanhemmillekin tästä tutkimuksesta ensimmäisenä tulee mieleen "mitäs minä olen sanonut, olen oikeassa, materiaaliset arvot etusijalle."

Samaa mietin itsekin, että tästä uutisesta pitäisi mielestäni vetää laajempia johtopäätöksiä kuin omien lasten "hyötyminen" omista päätöksistä. Voisi pohtia mielestäni laajemmin sitä kehitystä, että lapset ovat yhä eriarvoisemmassa asemassa ja voidaanko asialle tehdä mitään. Vaikea kuvitella, että lapsia voitaisiin kasvattaa olemaan kiusaamatta köyhempiään, niissä tapauksissa kun vanhemmillekin tästä tutkimuksesta ensimmäisenä tulee mieleen "mitäs minä olen sanonut, olen oikeassa, materiaaliset arvot etusijalle."
En ole ideologiasta sinänsä kanssasi eri mieltä, mutta väitän, että tämä eriarvoisuus on ollut olemassa varmasti niin kauan kuin ihmiskunta on tiedostanut käsitteen "omistaminen".

[QUOTE="mimma";27720422]no on siinä vanhemmillakin varmasti paljon merkitystä, jotkut opettavat että vaan rahalla ja tavaralla on merkitys ja sitten kiusaajat purkavat pahaa oloaan muihin kun eivät ole saaneet vanhemmiltaan aikaa ja rakkautta. sitten taas köyhemmät vanhemmat saattavat antaa lapsilleen aikaa ja rakkautta enemmän ja opettaa ettei kaikkea tarvi saada.

miksi kiusatuissa on muka ika, pikemminkin se on kiusaajissa. kotoahan se kaikki lähtee...[/QUOTE]

peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja että näin;27720346:
niin mulla ei mitään töitä vastaan, mutta milloinka vanhemmat ehtivät olla lasten kanssa jos molemmat koko päivä työssä ja lapsi pitää kuitenkin illalla laittaa ajoissa nukkumaan että jaksaa taas aamulla hoitoon herätä, ehkä ehtivät lapsen kanssa olla 2-3 tuntia ja siittäkin suurin osa menee ruuan laittoon ja ilta puuhiin. Itse ainakin annan lapselle mielummin aikaa kun materiaalia.

Hyvä palkkaisessa työssä voi tehdä lyhyttä päivää tai säästöjen turvin olla kotona lapsensa kanssa. Miksei voi antaa sekä aikaa että materiaa?

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Miten ihmeessä ap saa tästä syyn olla tyytyväinen omaan päätökseen mennä töihin lasten ollessa pieniä? Kiusaavassa lapsessa se vika yleensä on eikä kiusatussa. Kisaajalla on huono itsetunto tai jotain muita puutteita elämässä, joita yrittää kiusaamisella paikata. Ne lapset, jotka saavat paljon huomiota vanhemmiltaan, ovat varmasti tasapainoisempia ja onnellisempia, kun ne joiden vanhemmat paiskivat niska limassa töitä, jotta on millä mällätä. Ihme ajatusmaailma, että materialla tehdään onnellisia lapsia. Haluatko oikeasti opetaa lapsesi "ostamaan" ystäviä?

Hyvä palkkaisessa työssä voi tehdä lyhyttä päivää tai säästöjen turvin olla kotona lapsensa kanssa. Miksei voi antaa sekä aikaa että materiaa?

Olen eri mieltä. Hyvä palkkaisessa työssä on yleensä suuri vastuu ja työaikaa ei tunneta. Silloin ei todellakaan tehdä mitään osa-aikatyötä eikä lähdetä töistä, kun kello tulee neljä.

En ole ideologiasta sinänsä kanssasi eri mieltä, mutta väitän, että tämä eriarvoisuus on ollut olemassa varmasti niin kauan kuin ihmiskunta on tiedostanut käsitteen "omistaminen".

peesi.
Olin teini 90-luvun alun laman aikana ja kyllä silloin taloudellinen eriarvoisuus näkyi eri tavalla. Luokallani oli yläasteella poika, jonka perhe asui jonkun aikaa asuntovaunussa ja tyttö, jonka kotona ei ollut sisävessaa, eikä juoksevaa vettä. Toiset teki silti niitä karibian reissuja. Mut en kyllä muista, että köyhyydestä olis ketään kiusattu.

Ratkaisu kiusaamiseen ei ole se, että kaikki pyrkisivät kilvan poistamaan kiusaamisen aiheet. Siihenhän kelpaa harvinaisempi nimi, väärän malliset korvat tai s-vika siinä missä köyhyyskin. Vika on KIUSAAJASSA, ei nimessä, korvissa, s-viassa tai rahatilanteessa.

Vaikka toki jos oma lapsi on kiusaamisuhan alla, niin yrittäähän sitä ehkäistä. Mutta edelleen, jotenkin en vain näe että tähän olisi ratkaisu laittaa lapset vauvoina päiväkotiin :)

• Tykkää
Reactions: Minni:)
Voiko olla niin aivotonta ihmistä olemassa jonka mielestä kiusaajalla on oikeus kiusata toista lasta koska tämän perheellä on alhaisempi tulotaso?! Aapee mieti nyt edes vähän ennenkuin tulet tänne tekemään aloituksia...

Kaikki tekee kuten itse haluaa ja omalle perheelle sopii, mutta mikään valinta ei ole oikeutus lapsen kiusaamiseen! Kaikilla pitäisi olla oikeus mennä kouluun pelkäämättä ja kaikkien lasten pitäisi olla koulussa saman arvoisia! Ja tähän vanhemmat voivat vaikuttaa!

• Tykkää
Reactions: Minni:)
[QUOTE="niinpäniin";27720116]Mitäpäs sanotte tästä:

No, nyt varmaan ei tarvitse enää puolustella, miksi halusimme laittaa lapset ennen 3-vuotispäivää hoitoon ja mennä jatkamaan töitä... :)[/QUOTE]

voi herranjestas, ne 3vuotiaat tuskin ymmärtää tollasista asioista yhtään mitään!! Että ihan turhaa koettaa tästä etsiä syytä... siis tekosyytä!

peesi.
Olin teini 90-luvun alun laman aikana ja kyllä silloin taloudellinen eriarvoisuus näkyi eri tavalla. Luokallani oli yläasteella poika, jonka perhe asui jonkun aikaa asuntovaunussa ja tyttö, jonka kotona ei ollut sisävessaa, eikä juoksevaa vettä. Toiset teki silti niitä karibian reissuja. Mut en kyllä muista, että köyhyydestä olis ketään kiusattu.

no kyllä minäkin elin 2vuotiaaksi asti ilman juoksevaa vettä,ja ilman sisävessaa, sit muutettiin paikkaan missä oli sisävessa mutta ei suihkui kuitenkaan,peseydyttiin saunassa vanhalla menetelmällä,eikä kukaan ekaluokkalaisista kavereistani tiennyt,paitsi ne jotka kävi kylässä. olihan meillä sentään omakotitalo, ja jotkut asu kerrostalossa toiset rivitalossa. enkä ny tiiä sit oisko niitte pitäny kiusaa mua vai mun niitä?

Kuule ei se lapsi osaa kiusaa huonon talouden takia ketään,jos sille ei opeta että pitää olla reimateccii ja tkcettii ja ja älypuhelimii ja ja ja.

Älköö opettako lapsianne niin! Mulla on kohta 9v poika joka antaa välillä omista rahoista rahaa köyhille kehitysmaalaisille, koska hänelle on kerrottu ettei heillä ole ruokaa yms. ja hän tuntee empatiaa näitä kohtaan. Eikä kiusaa! lasta voi opettaa kohtelemaan kaikkia tasa-arvoisesti!

[QUOTE="aloittaja";27720209]Esimerkkinä voi olla kotiäidit, joiden miehet ei mitään upporikkaita ole. Toinen esimerkki on nuoret äidit (jopa teiniäidit), jotka moralisoi niitä äitejä, jotka on halunneet luoda uran ennen lasten hankintaa, jolloin lasten hankinta on voinut mennä yli 30 vuoden iän. Se on joillekin äideille täällä sellain OMG-tilanne, ettei voi kuin nauraa :)[/QUOTE]

onks tullut katottuu risto räppääjä ja viileä venla ku osaat käyttä sanaa omg. on muuten aika teinimäistä, muta kukin tyylillään.

Yhteistyössä