Kyllä mulla pitäisi olla oikeus istua kahvilassa yksin, jos niin haluan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiukku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiukku

Vieras

Mulla oli ollut rankka viikko, ja olin ensimmäistä kertaa pariin viikkoon yhtään missään itsekseni tuulettamassa päätäni. Päätin mennä kahvilaan, istuskelemaan ja lueskelemaan ja nauttimaan siitä, että saan olla juttelematta.

Ostin teetä ja leivoksen, vein ne ja vaatteeni pöytään. Kävin vielä hakemassa sillä servetin, kun en muistanut ottaa ja sillä aikaa oli eräs paikallinen älyllisesti kehitysvammainen nainen käynyt laskemassa omat tavaransa siihen samaan pöytään ja meni ostamaan itselleen juotavaa. Kyseessä pieni paikkakunta ja juuri tuo nainen kuljeskelee täällä kaupunkilla usein, ja tiedän ihan kokemuksesta että hän juttelee aina kaikille ja pitkään, eikä oikein ymmärrä että jollakin on kiire tai joku haluaa olla yksin.

Minä tosiaan halusin olla yksin, joten nostin tavarani toiseen pöytään tämän naisen ollessa vielä tiskillä, kahvilassa oli runsaasti tyhjiä pöytiä joten kyse ei ollut edes siitä että olisin tunkenut täpötäyteen kahvilaan vaatimaan omaa pöytää.

Tämä kehitysvammainen nainen ei itse mitenkään kommentoinut asiaa, ei näyttänyt mitenkään loukkaantuvankaan. Mutta kahvilassa oli muita ihmisiä, ja sain kuulla erään naisen ripityksen siitä, että kuinka olen inhottava ihminen kun en suostu olemaan kehitysvammaisen ihmisen kanssa edes samassa pöydässä.

En minä ole velvollinen olemaan seurallinen tuntemattomille ihmisille, olivat he älyllisesti kehitysvammaisia tai eivät, minusta minulla on täysi oikeus istua yksin niin halutessani kun se on mahdollista. JA on täysin asiatonta, että joku tuntematon ihminen tulee vielä haukkumaan minut tietätämättä tuon taivaallista minun elämästäni tai siitä miten suhtaudun kehitysvammaisiin ihmisiin. Minä halusin olla yksin, ja minulle oli aivan sama kuka siihen pöytään oli tulossa, minulla oli mielestäni täysi oikeus siirtyä muualle. Tein sen sitä paitsi ihan diskreetisti.

Tottakai saa olla yksin.
Oisit sanonu sille eukolle, että pyytää ihmeessä tätä kehitysvammaista naista liittymään heidän seuraansa, jos häiritsee että tämä joutuu olemaan yksin.

ymmärrän sua.. itse en tosin ehkä olis kehdannu vaihtaa pöytää, vaikka olisin halunnutkin olla yksin.. en tiedä.. ehkä olisin selittänyt että haluan olla yksin ja olen todella väsynyt, en tiedä...

Monet sellaset ihmiset joil on just jotain "rajoitteita" elämässä ovat sanoneet että kaikkein inhottavinta on toisten ihmisten sääli ja se et kun heidän ei anneta olla niin normaaleja kuin haluisivat vaan väkisin muistutetaan "puutteista ja tehdään niistä numero se on niin harmillista että tätä ei monikaan ymmärrä....

Tottakai sinulla on oikeus tuohon omaan, yksinäiseen hetkeen. Jos joku käy siitä valittamaan niin sanoo vaan ettei ole kysymys mistään kehitysvammasta vaan siitä ettet sillä hetkellä kaipaa kenenkään -sen enempää tuon kehitysvammaisen naisen kuin kyseisen valittajankaan- seuraa. Jos se ei valittajalle kelpaa niin hän voi itse tehdä edellämainitulle seuraa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi välitättapahtuneesta?Olisit kysynyt siltä ripittäjältä, miksi hän ei kutsunut kehitysvammaista naista pöytäänsä.

Varmaan välitän vaan sen takia, että mulla oli itsellä ollut tosi rankka viikko, ja muutenkin kurja olo, ja sitten tullaan vielä julkisesti haukkumaan vieraiden ihmisten toimesta :/

Alkuperäinen kirjoittaja kiukku:
Miksi välitättapahtuneesta?Olisit kysynyt siltä ripittäjältä, miksi hän ei kutsunut kehitysvammaista naista pöytäänsä.

Varmaan välitän vaan sen takia, että mulla oli itsellä ollut tosi rankka viikko, ja muutenkin kurja olo, ja sitten tullaan vielä julkisesti haukkumaan vieraiden ihmisten toimesta :/

Ymmärrän...! Mutta mitään pahaa et tehnyt, sinulla oli oikeus vapaahetkeesi. Ei kenenkään tarvitse kantaa huolta koko maailman lapsista ja lapsenkaltaisista yli oman jaksamisen rajojen.

Alkuperäinen kirjoittaja Miia:
Ei oo sun tehtäväs viihdyttää tuntemattomia! Ihan pöyristyin kun luin ton tekstin.. kummaa touhua!

Unohda koko juttu, tuolla räpättäjälle se ongelma on, ei sinulla. Mä rakastan istua kahvilassa omassa rauhassa.

Kenellekkään ei sitten tullut mieleen, että olisit voinut vaihtaa pöytää vaikka joku "ei-kehitysvammainen" olisi tunkenut samaan pöytään. Liian usein tällaiset asiat kääntyvät väärään suuntaan siinä, että täysin normaali, hyväksyttävä käytös ei olekaan hyväksyttävää, jos se kohdistuu vammaisiin, maahanmuuttajiin, lihaviin jne. Tätä ei jaksa ymmärtää. Näitä ryhmiä pitäisi aina käsitellä jotenkin hellemmin.

Kenellekkään ei sitten tullut mieleen, että olisit voinut vaihtaa pöytää vaikka joku "ei-kehitysvammainen" olisi tunkenut samaan pöytään. Liian usein tällaiset asiat kääntyvät väärään suuntaan siinä, että täysin normaali, hyväksyttävä käytös ei olekaan hyväksyttävää, jos se kohdistuu vammaisiin, maahanmuuttajiin, lihaviin jne. Tätä ei jaksa ymmärtää. Näitä ryhmiä pitäisi aina käsitellä jotenkin hellemmin.

Ja tuo hellemmin kohtelu on juuri sitä itseään.

Tässä tilanteessa tämä pöytääntulija itse ei valittänyt. Joku muu halusi alleviivata kehitysvammaisuutta ja vielä huuteli toisiin pöytiin. Nämä huutelevat virtahevot eivät itse koskaan tule tajuamaan omaa käytöstään joten asia kannattaa unohtaa. Pieni paikkakunta, nuori kahvilakulttuuri.

Muistan kyllä erään kerran ruuhka-aikana helsinkiläisessä lounaspaikassa, kun nuori mies kysyi vanhemmalta n. 50-vuotiaalta naiselta "Olisiko tässä tilaa?". Paikka oli aika täynnä ja naisella yksin neljän hengen pöytä, mutta nainen vastasi erittäin koppavasti "Haluan kyllä istua tässä rauhassa ja syödä ruokani loppuun". Miesparka lähti ihan punaisena tarjottimensa kanssa etsimään paikkaa muualta...

Eli tuossa tapauksessa oli erttäin epäkohteliasta nauttia yksin omasta seurastaan, mutta ap:n tapaus oli ihan toinen. Lähinnä ehkä vertaisin älyllisesti kehitysvammaista lapseen, joka ei välttämättä ymmärrä miksei hänen seuraansa kaivata, mutta jos hän ei itse ollut moisinkaan...

Tuli tämä eilinen ketju mieleen tänään kun hetkeä aiemmin eväsbanaaninsa syöneet lapset (omani ja kaverini) alkoivat kaupunkireissulla leikkimään apinoita hypellen hassusti ja päästellen ugauga-äännähdyksiä. Menimme bussipysäkille ja huudahdin kauemmas jääneelle lapselle että "tules nyt apina tänne!" Tajusin "virheeni" kun muut ihmiset katsoivat minua hyytävästi luullen kai kommenttia rasistiseksi koska lapsi jota komensin oli porukan ainoa tummaihoinen. Olisi tehnyt mieli alkaa selittelemään että kyse on lasten leikistä, mutta se olisi tuntunut oudolta kun kukaan ei kuitenkaan sanonut mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaana:
Tuli tämä eilinen ketju mieleen tänään kun hetkeä aiemmin eväsbanaaninsa syöneet lapset (omani ja kaverini) alkoivat kaupunkireissulla leikkimään apinoita hypellen hassusti ja päästellen ugauga-äännähdyksiä. Menimme bussipysäkille ja huudahdin kauemmas jääneelle lapselle että "tules nyt apina tänne!" Tajusin "virheeni" kun muut ihmiset katsoivat minua hyytävästi luullen kai kommenttia rasistiseksi koska lapsi jota komensin oli porukan ainoa tummaihoinen. Olisi tehnyt mieli alkaa selittelemään että kyse on lasten leikistä, mutta se olisi tuntunut oudolta kun kukaan ei kuitenkaan sanonut mitään.

Ihana

Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaana:

:laugh: Kiitos, sain makeat naurut!!!

Yhteistyössä