kyllä kelassa osataan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rollolainen

Vieras
Mä en tajua miten saavat mun miehen tuloiksi reilusti yli 2000, kun hän tekee osa-aikatyötä. nyt kun sitten mies on töissä ja tienaa 900-1200e / netto ( bruttonakaan tuo ei ole kuin enintään 1300) , niin meidän asumistuki pieneni. ajoissa vietiin paperit , mutta melkein 2kk joudutiin pätöstä odottmaan. Sen takia meile tuli nyt sitten liikamaksua, ei voitu mitenkän aaiemiin papruja viedä ku ei tietoa työpaikasta tullut aiemmin ( mies aloitti työt 30.5) Heti vietiin työsopimus kun sellainen hänelle kirjoitetiin ja palkkalaput välittömästi myös.
Nyt sitten kela vaatii meiltä kahden kuukauden tuet takaisn, vaikka se liikamaksu ei ole edes meidän syy. Ja sitten taas lokakuussa alkaa sama rumba uudelleen.. silloin vaan tulot pineenevät.
töissöolo ei kananta ku se sitten välitömästi vaikuttaa johonkin toiseen. Kelassa oli ensin snaottu etteit arvitse näin lyhen työpätkän takia tehdä uutta asumistukihakemusta, mutta piti kuitenkin sitten tehdä ,
Miehellä töitä kuitenkin vain 5kk, on tehty työsopimus lokakuhun asti.
Kela ei omia virheitään ikinä myönnä, mutta aion silti valitta, ku siihen oikus on, jos vaikka kohtullistaisivat tuon asumistuen takaisinmaksusumman. kokonaan eivät sitä luovu kuitenkaan.

itse eläisin tiukemmin, jättäisin kokistölkit kauppaan, ja veisin vaikka joka kk tulotiedot sinne kylä-kelaan. itse kun sain koitolisää, vein joka kolmas kk miehen tulotiedot kelaan, just siks että ei tarvii periä takaisin. jokainen euro sieltä kuitenkin tuli tarpeeseen, ja kiitos niistä. ilman niitä tukia ei olis ollu mitään mahdollisuutta saada koskaan jälkikasvua.

Ja kela ei ole yks iso möykky, joka kiusaa meitä ilkeyttään. Se on laitos, jossa on töissä IHMISIÄ. Vaikkei aina siltä tunnukkaan, niin se kuitenkin on.

Oon muuten kuullu sellasen juorun, että Sossuun pätee sama juttu. Uskoiskohan tuota... :O

Viimeksi muokattu:
itse taas eron jälkeen muutin kesäkuun alussa omaan asuntoon ja laitoin asumistukihakemuksen menemään heti muuton jälkeen.. päätöstä ei vieläkään:/ aika mahdoton tilanne maksaa lähes 700euroa vuokraa kun käteen jää palkasta 1200euroa.. eipä tässä mitään kiirettä prkl.. ja koskaan ennekään ei ole mennyt ensimmäisellä kerralla hakemus läpi vaan aina tulee se lisäselvityspyyntö.. soppalasta on turha lähteä ruinaamaan, ihana kesä! tässä ei paljon terasseilla juhlita ja reissuja tehdä:D

joskus tuli kelalta hakemus takaisin kun en ollut viivannut tyhjiä/tarpeettomia kohtia.. lievää vittuilua!

Tottakai ne perii takaisin liikaa maksamansa summan,se on normikäytäntö.Kun menin kelan päivärahoille pudottuani töihin ja saan 250 euroa kuukaudessa enemmän käteeni palkkaa kuin kelan peruspäivärahaa sain,mun omavastuu vuokrasta nousi heti satasella asumistuen pienennyttyä.Ei työssäkäynti kannata jos joutuu osapäivätöihin.Siis rahallisesti ei tule kuin persnettoa.

paljonhan kelaa moititaan. ja taatusti se tuntuu olevan aina kelan vika, jos päätös on kielteinen tai jotain. mutta ihmisiä ne siellä on ja tekevät päätöksiä ja hoitavat asioita niiden pykälien mukaan, joita niille on annettu. ja virheensä ne korjaa, jos sellainen on sattunut.

joo, töissäolo ei kannata kun voi muiden rahoillakin elellä ja jos menee töihin, joutuu, hui kauhistus, maksamaan elämisiään ihan itse kun tuet pienenevät....
:headwall:

eikös kela laske bruttotuloihin lomarahatkin mukaan joka kuulle?itse aikanaan kokeilin saada asumistukea,niin niiden mielestä mun tulot oli 2800€/kk bruttona ja sitä myötä ei tietenkään oikeutta asumistukeen :whistle: mutta kannattaa tehdä valitus kuitenkin,vaikka siinäkin päätöksen teossa voi kestää kuukausia..

Kelahan on niin ihana paikka. Mullekin tuli jo kuukaus sitten päätös että tm-tuki loppuu ens kuussa kun alotan työt. Paitsi en kyllä ole edes allekirjoittanu sopimusta vielä O_o

Eikö se ole ihan selvä, että kun tulot (palkkatulot siis) nousevat, niin tuet pienenvät? Ei työssäolo kannata tietenkään silloin, jos olettaa saavansa kaikki mahdolliset tuet siihen päälle. Elämä vaan ei mene niin - sen palkkatulon pitäisi olla se pääasiallinen tulonlähde, ja sitten, jos se ei riitä, niin tuet lisäksi.

Eikö se ole ihan selvä, että kun tulot (palkkatulot siis) nousevat, niin tuet pienenvät? Ei työssäolo kannata tietenkään silloin, jos olettaa saavansa kaikki mahdolliset tuet siihen päälle. Elämä vaan ei mene niin - sen palkkatulon pitäisi olla se pääasiallinen tulonlähde, ja sitten, jos se ei riitä, niin tuet lisäksi.

kerrankin sun kanssa jostain samaa mieltä :)
monella tuntuu olevan ihan kieroutunut käsitys siitä, mihin heillä on oikeus. ei se vaan mene niin että tuet ovat joku itsestäänselvyys ja sitten jos menee töihin tienaamaan itse omaa elantoaan, se palkka olisi joku ylimääräinen bonus niiden tukien päälle

eikös kela laske bruttotuloihin lomarahatkin mukaan joka kuulle?itse aikanaan kokeilin saada asumistukea,niin niiden mielestä mun tulot oli 2800€/kk bruttona ja sitä myötä ei tietenkään oikeutta asumistukeen :whistle: mutta kannattaa tehdä valitus kuitenkin,vaikka siinäkin päätöksen teossa voi kestää kuukausia..

taitaa laskea joo, mutta mitä sitten ku sitä lomarahaa ei maksetakaan joka kuuukausi?

Kela on yks p***a paikka. Onhan ne toki ihmisiä siellä jotka ovat töissä mutta ärsyttää että mitä tahansa papereita sinne vie niin aina joku lappu mukamas puuttuu ja sit ku tappelee kuukauden niiden kans et kaikki tarvittavat on viety niin kappas! sehän paperi oliki siellä mukana.
Minulta oltiin perimässä kotihoidontukea melkein 700 euroa takaisin koska virkailija oli katsonut minun minun lappuista tulot ihan oudosti. Valitin sinne kaksi kertaa että syy on työntekijän niin sitten summa tippui vajaan 10 euroon.

Täällä ainakin on se tapa et jos on sukua jollekkin joka on kelassa töissä niin kaikki asiat hoituu hetkessä..
Enkä varmasti ole ainut joka voisi vähän terrorisoida tuota meidän kylän kelaa.

[QUOTE="vieras";24289035]no ei kela nyt herranjumala joka kuulle laske tuloksi koko lomarahaa. kyse on VUOSItuloista.[/QUOTE]

täsä tapauksessa siis 5kk tuloista. vaikea meidän on esim tietää mitä saa lokakuusa, se voi ola vain sen 900 tai siten sen 1200. Mahtava homma kun ei pysty yhtään etukäten tietämän paljonko palkkaa tulee

Kyllä tuo kelakin mokaa. Olen useita kertoja joutunut tekemään korjauspyyntöjä sinne. Hauskinta on, kun laittavat aina palautelapun mukaan uuden päätöksen kanssa. Palautelapussa kysytään, mikä sai aikaan tämän virheen... no kun te mokasitte :D

Kelahan on niin ihana paikka. Mullekin tuli jo kuukaus sitten päätös että tm-tuki loppuu ens kuussa kun alotan työt. Paitsi en kyllä ole edes allekirjoittanu sopimusta vielä O_o

kuvittelitko sitten saavasi vielä toimeentulotukeakin, kun olet töissä. eiköhän se niin ole että työt loppuu kun itse pysjtyy raha-asiansa hoitamaan

tottakai sulle tulee päätös työmarkkinatuen lakkauttamisesta koska sä olet saanut työpaikan.
työstä kieltäytymisestä seuraa karenssi joten riippumatta siitä, otatko työn vastaan vai et, se työmarkkinatuki loppuu jokatapauksessa. ja työnantajaosapuoli on velvollinen ilmoittamaan kelalle siitä, jos ei ota sinua töihin ja myös kertomaan miksi ei ota.

Kela on laitoksellaan omalla tavalla hieno, sillä ilman sitäkään laitosta moni ihminen ei tulisi toimeen.

Eniten kelassa kuitenkin ärsyttää pitkät käsittelyajat. Nekin on kohta kaksi kuukautta käsitelleet mun työttömyyttäni, eikä vielä ole kuulunut päätöksiä suuntaan tai toiseen. Työkkäri totesi sentään 1kk:n aikana että olen työtön, ja kelalla taitaa mennä ainakin vielä enemmän aikaa todeta sama asia. Sitten kun ne on todenneet että olen työtön, ne alkaa pohtimaan olenko oikeutettu asumistukeen....

Onneksi ne maksaa jälkijunassa kuitenkin ne tuet, mutta ei tää ole kivaa olla tullut opiskeluaikana tehdyillä säästöillä (1000e) toimeen paarin kuukauden aikana, kun 700e on jo mennyt pelkästään vuokriin. Odotan jo innolla kun kuuta nousevaa sitä päivää kun rahat rapsahtaa tilille. Sitten voi tehdä jo sen 3kk:tta odotetun autorempan johon noi säästöt piti mennä. :)

Yhteistyössä