kyllä kelassa osataan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niinkauan kuin elät yhteiskunnan tuilla, niin niin kauan, he myös päättävät kuinka paljon antavat tukia. Turha ruikuttaa, jos on elättinä eikä kykene itse huolehtimaan itsestään!

Kelahan on niin ihana paikka. Mullekin tuli jo kuukaus sitten päätös että tm-tuki loppuu ens kuussa kun alotan työt. Paitsi en kyllä ole edes allekirjoittanu sopimusta vielä O_o

Miten sopimuksen allekirjoittaminen liittyy asiaan? Sulla alkaa työt, sä oot siitä Kelaan tai työkkäriin ilmoittanut, ja tottakai he sitten ilmoittaa sulle että työmarkkinatuki loppuu ensi kuussa kun aloitat työt.

Mä allekirjoitin sopimuksen oltuani töissä parisen viikkoa. Ei se sitä kuitenkaan tarkoita, että siihen asti olisin ollut oikeutettu saamaan Kelasta työttömyyskorvausta :D

Pari vinkkiä:
1. Tänne (tai minnekään muuallekaan nettiin) ei kannata kovin yksityiskohtaisia tietoja laittaa
2. Asia selviää ehkä paremmin kun menet Kelaan ja selvität virkailijan kanssa ja kysyt suoraan jos joku asia jää epäselväksi. Vai kävitkö jo?

Pari vinkkiä multakin:

1. Vie ne paperit Kelaan henkilökohtaisesti ja pyydä tarkistamaan puuttuuko jotain, jos ei mitä. Jos olet sieltä jotain vailla, niin todennäköisesti sulla on myös aikaa käydä siellä.

2. Ota yhteyttä sähköpostitse, jos et pääse itse paikalle. Asiasi tulee ymmärretyksi helpommin, kun pistät sen paperille. Saat myös selkeämmän vastauksen.

3. Älä valita, jos et ymmärrä itse asiaa. Lomarahat lasketaan vuoden tuloiksi, ei ne siellä Kelassa tiedä pennilleen saatko enemmän tässä kuussa vai ei. Eivät ole myöskään ajatustenlukijoita tai tiedä jokaisen suomalaisen asioita ulkoa.

olen myös joutunut kelan kanssa ongelmiin mun tuloiksi laskettiin 2500€ todellisuudessa tienasin 1500€ mies oli työtön hänen työttömyystuki lopetettiin no onneksi kela laski tulot uudestaan.
kun aloitin työt vein kaikki tarvittavat paperit ajoissa asumistukea varten ,2kk kesti kun tuli lappu asumistuki lopetetaan kun en ole toimittanut papereita kelaan...olivat hukanneet paperit silti jouduin maksaa takasin asumistukea vaikka vika ei ollut minun.

mulle työkkäri teki kyllä päätöksen ettei työvoimapoliittista estettä tukien maksamiselle, ihan samalal hetkellä kun löin tutkintotodistuksen pöytään. Kela oli tehnyt päätöksensä seuraavana päivänä eli heti kun lausunto näkyi heidän koneillaan.

Mielenkiintoista, että Kela tuntuu vaativan itse kultakin lisäselvityksiä ja täydennyksiä.

Itse olen hoitanut Kelaan päin opintotukiasiani ja kolmea lasta koskevat äitiys-, isyys-, vanhempain- ja hoitovapaarumban. Kertaakaan Kelasta ei ole pyydetty mitään lisätietoja.

Vaikuttaisiko asiaan se, että luen lomakkeiden täyttöohjeet ja vielä toimin niiden mukaisesti?

mulle työkkäri teki kyllä päätöksen ettei työvoimapoliittista estettä tukien maksamiselle, ihan samalal hetkellä kun löin tutkintotodistuksen pöytään. Kela oli tehnyt päätöksensä seuraavana päivänä eli heti kun lausunto näkyi heidän koneillaan.

Mulla vaikutti varmaan se että olin opiskelujen lomassa työssä josta kertyi tunteja kuussa 15h luokkaa. Kun koulu päättyi lopetin osa-aika pestin että pystyisin tekemään jotain toista työtä jossa olisi enemmän tunteja, mieluiten kokopäiväisenä. Työkkäriä varten tarvitsi tehdä vaikka mitkä selvitykset miksi lopetin sellaisen työn, vaikka sen työkkärimamman mielestä mulla oli perusteltu syy lopettaa. Sitä se työkkäri sit tosiaan 1kk:n mietti, ja nyt kaikki on kelasta kiinni...

Ja Kelalla on sähköinen asiointipalvelu minne pääsee verkkopankkitunnuksilla (mut älä nyt herranjestas niitä verkkopankkitunnuksia tänne ainakaan laita!) ja asiakaspalvelunumeroita on monia. Kaikkein järkevintä kuitenki käydä ihan paikan päällä selvittämässä. Ja kannattaa laittaa itelle vaikka paperille ylös ne laskelmat ja mitä lisäselvityksiä tarvii.

Ja lisäksi voit pyytää siellä paikan päällä niiltä kuittauksen papereista, jotka olet vienyt. Yleensä kaikista papereista riittää kopiot, jotka he ottavat itse siellä paikan päällä. Silloin on kätevästi se alkuperäinen paperi itsellä tallessa ja voit vaikka siihen kulmaan pyytää vielä Kelan puumerkin. (Paitsi jos se on tutkintotodistus tms.)

[QUOTE="vieras";24288954]itse taas eron jälkeen muutin kesäkuun alussa omaan asuntoon ja laitoin asumistukihakemuksen menemään heti muuton jälkeen.. päätöstä ei vieläkään:/ aika mahdoton tilanne maksaa lähes 700euroa vuokraa kun käteen jää palkasta 1200euroa.. eipä tässä mitään kiirettä prkl.. ja koskaan ennekään ei ole mennyt ensimmäisellä kerralla hakemus läpi vaan aina tulee se lisäselvityspyyntö.. soppalasta on turha lähteä ruinaamaan, ihana kesä! tässä ei paljon terasseilla juhlita ja reissuja tehdä:D

joskus tuli kelalta hakemus takaisin kun en ollut viivannut tyhjiä/tarpeettomia kohtia.. lievää vittuilua![/QUOTE]

se mitään Vttuilua ole. Jos eivät olisi kysyneet ja olisi tehty väärin perustein päätös, olisit ruinannut siitä. Ja jos ei ennenkään ole mennyt ilman lisäselvityspyyntöjä niin ehkäpä kannattaisi ottaa jo opiksesi ja kysyisit valmiiksi mitä liitteitä tarvitsevat!

Voi että mitä ihmisiä.

olen myös joutunut kelan kanssa ongelmiin mun tuloiksi laskettiin 2500€ todellisuudessa tienasin 1500€ mies oli työtön hänen työttömyystuki lopetettiin no onneksi kela laski tulot uudestaan.
kun aloitin työt vein kaikki tarvittavat paperit ajoissa asumistukea varten ,2kk kesti kun tuli lappu asumistuki lopetetaan kun en ole toimittanut papereita kelaan...olivat hukanneet paperit silti jouduin maksaa takasin asumistukea vaikka vika ei ollut minun.

Mutta olit saanut perusteetta tukea. Eli jos joku työntää pankkiryöstön yhteydessä taskuusi miljoonan, joudut sen palauttamaan vaikka et itse niitä pöllinyt.

Miten sopimuksen allekirjoittaminen liittyy asiaan? Sulla alkaa työt, sä oot siitä Kelaan tai työkkäriin ilmoittanut, ja tottakai he sitten ilmoittaa sulle että työmarkkinatuki loppuu ensi kuussa kun aloitat työt.

Mä allekirjoitin sopimuksen oltuani töissä parisen viikkoa. Ei se sitä kuitenkaan tarkoita, että siihen asti olisin ollut oikeutettu saamaan Kelasta työttömyyskorvausta :D

Saattaa vaikuttaa jos työsopimuksessa ei ole allekirjoitettu, se ei ole silloin voimassaoleva virallisesti... tai jotain.

[QUOTE="vieras";24288954]itse taas eron jälkeen muutin kesäkuun alussa omaan asuntoon ja laitoin asumistukihakemuksen menemään heti muuton jälkeen.. päätöstä ei vieläkään:/ aika mahdoton tilanne maksaa lähes 700euroa vuokraa kun käteen jää palkasta 1200euroa.. eipä tässä mitään kiirettä prkl.. ja koskaan ennekään ei ole mennyt ensimmäisellä kerralla hakemus läpi vaan aina tulee se lisäselvityspyyntö.. soppalasta on turha lähteä ruinaamaan, ihana kesä! tässä ei paljon terasseilla juhlita ja reissuja tehdä:D

joskus tuli kelalta hakemus takaisin kun en ollut viivannut tyhjiä/tarpeettomia kohtia.. lievää vittuilua![/QUOTE]

Ahaa, siis yhteiskunnan tulisi maksaa yh-äipän baarireissut?? Hieno ajatusmaailma!

Mä sain keväällä kelasta kirjeen jossa käskettiin toimittaa tilinauha, jossa selviää paljonko olen tienannut töissä ollessani 2.10.2010-31.5.2011 ja siinä piti näkyä kertyneet lomarahat.

Olin ihan että ööö, kun olin ollut töissä viimeksi 30.7.2010 ja ilmoittanut kelaan jääväni kotiin hoitamaan lasta, hakenut kotihoidontuen ja olin toimittanut kaikki paperit elokuussa 2010 ja viimeisen tilinauhan.

Lopulta soitin kelaan ja kovan selvittelyn jälkeen täti luurin toisessa päässä tuli siihen tulokseen että he haluavatkin mieheni palkkanauhan, että kirjeessä oli "pienimuotoinen virhe". :D

Kela on yks p***a paikka. Onhan ne toki ihmisiä siellä jotka ovat töissä mutta ärsyttää että mitä tahansa papereita sinne vie niin aina joku lappu mukamas puuttuu ja sit ku tappelee kuukauden niiden kans et kaikki tarvittavat on viety niin kappas! sehän paperi oliki siellä mukana.
Minulta oltiin perimässä kotihoidontukea melkein 700 euroa takaisin koska virkailija oli katsonut minun minun lappuista tulot ihan oudosti. Valitin sinne kaksi kertaa että syy on työntekijän niin sitten summa tippui vajaan 10 euroon.

Täällä ainakin on se tapa et jos on sukua jollekkin joka on kelassa töissä niin kaikki asiat hoituu hetkessä..
Enkä varmasti ole ainut joka voisi vähän terrorisoida tuota meidän kylän kelaa.

Tiedätkös, kelassakin tiedetään termi "keskittää". Eli hyvin todennäköisesti sinunkin päätökset tehdään jossain aivan muualla, jossa ei ole sinun sukulaisista kuultukaan. Eri tuen tehdään eri paikoissa jne. Että turha valittaa.

Ahaa, siis yhteiskunnan tulisi maksaa yh-äipän baarireissut?? Hieno ajatusmaailma!

Mulle työkkäri soitti yhden kurssipaikan olevan yhdessä "ravintolassa" eli paikallisessa räkälässä joka on keskustassa. Kun kysyin voiko työkkärin työhön valmennus kurssia oikeasti järjestää sellaisessa paikassa, mamma korjasi ja sanoi että räkälän yläkerrassa. Ei olis pitänyt kysyä, olisivat varmasti rahoittaneet mun räkälässä istumis -kurssin :D

Mieheni tekee työtä, josta tulot on epäsäännölliset. Joten Kela laskee vuositulojen mukaan palkan, ja siinä on myös lomarahat huomioitu. Joten summa tuntuu suhteettoman suurelle.
Mutta noin se vain menee. Ja toisaalta, jos se joka kk tulojen mukaan laskettais, niin sinnehän sais jatkuvasti kantaa papereita, tai sitten joutuis makselemaan joiltain kk takasi.
Ja kyllä Rollo ne sunkin miehes VUOSIpalkan mukaan laskee tulot, vaikka hän ei olisi kuin sen 5kk töissä.

[QUOTE="ihme";24289516]Saattaa vaikuttaa jos työsopimuksessa ei ole allekirjoitettu, se ei ole silloin voimassaoleva virallisesti... tai jotain.[/QUOTE]

Suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinen. Ainoastaan tietyssä asemassa oleva firman henkilö (yleensä tj tai tj:n valtuumattama henkilö) voi kirjoittaa ja hyväksyä sopimuksen, joten jos kyseinen henkilö ei ole paikalla ennenkuin työt alkaa, sopimus kirjoitetaan myöhemmin.

Onhan se upeaa, että Kelan kaltainen laitos on olemassa. Omat kokemukset asioiden hoitamisesta Kelassa ovat kuitenkin valitettavasti monelta osin negatiivissävytteisiä. Ja kyllä, osaan lukea ja toimittaa tarvittavat paperit, useimmiten olen käynyt ihan paikanpäällä varmistamassa, että tulihan nyt aivan varmasti kaikki tiedot sekä hakemukseen että liitelappusiin. Ja tästä huolimatta olen saanut soitella päätösten perään, toimittaa lisätietoja asioista, joista on jo paperit toimitettu jne. Lisäksi ihmetyttää joskus, miten on mahdollista, että Kelaan toimitetut tiedot eivät siellä jostain syystä säily... Aina saat kiikuttaa samat paperit uudestaan... Taas pitäisi olla yhteydessä sinne suuntaan ja jotenkin kummasti asia on jäänyt kun ahdistaa jo valmiiksi se järjetön paperishow!

Mulle tuli takaisinperintä asumistuesta. Oli kuitenkin Kelan moka. Kun perustelin, mikä on syynä takaisinperintään, huomasivatkin, että Kelan pitääkin maksaa lisää. :) Työntekijä ei ollut lukenut kaikkia lappusia kokonaan ja tehnyt väärän päätöksen.

On kokemusta myös siitä, kuinka liikaa maksettua etuutta ei peritä takaisin, kun perusteet ovat oikeanlaiset.

[QUOTE="Vierailija";24289359]

Vaikuttaisiko asiaan se, että luen lomakkeiden täyttöohjeet ja vielä toimin niiden mukaisesti?[/QUOTE]

No joskus tuo vaikuttaa, joskus ei. Kaverille ne ammattitaitoiset laskivat äitiysrahan väärin kolme kertaa :D

[QUOTE="Vierailija";24289359]Mielenkiintoista, että Kela tuntuu vaativan itse kultakin lisäselvityksiä ja täydennyksiä.

Itse olen hoitanut Kelaan päin opintotukiasiani ja kolmea lasta koskevat äitiys-, isyys-, vanhempain- ja hoitovapaarumban. Kertaakaan Kelasta ei ole pyydetty mitään lisätietoja.

Vaikuttaisiko asiaan se, että luen lomakkeiden täyttöohjeet ja vielä toimin niiden mukaisesti?[/QUOTE]

Näin itsekkin. ja viellä olen vienyt laput virkailijalle ja pyytänyt heti tarkistamaan että kaikki on ok ja kaikki tarvittavat lappuset mukana.

Yhteistyössä