Kyläilyt ja pienet lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.

Vieras
En halua tällä aiheuttaa riitaa tms, ,mutta oon aivan ihmeissäni kaveripariskunnan vierailuista. Heillä on pienet lapset ja meillä jo koululaisia, joten meillä kodinsisustus yms eivät enää ole ihan pikkulapsille tarkoitettuja :D

Joka tapauksessa on ihana, että he käyvät kylässä, mutta puoli päivää kyläilyn jälkeen saan siivota ja korjailla paikkoja :O Milloin löytyy pihalla olevasta suihkulähteestä kiviä, multaa ym ym... Esimerkkejä on vaikka kuinka.

Tuntuu vaan, ettei jaksa enää ottaa vieraita vastaan, jos aina on sama homma. Käydään joskus myös toki heillä, mutta harvemmin..

no, muisteleppa kun omat lapsesi olivat pieniä. jos se niin kauheesti häiritsee, niin älä enää pyydä / päästä kylään. tai vihjaat, että kun on lähdön aika, niin auttaisko vanhemmat vähän raivaamisessa... itseäni tollanen ei haittaa. sotku siis, tietty lapsia pitää kieltää, jos ne ihan tahallaan jotain rikkoo.

Meillä on kaksi superenergistä alle 3v lasta ja meno sen mukaista. Käydään esim meidän lapsettomilla ystävillä (siis ihmisillä joiden koti ei aina ole niin lapsiystävällinen:D ) kylässä, mutta yleensä vaan kahvilla tms koska se jatkuva perässä juokseminen ja kieltäminen on raskasta. Mutta hyvä sitä kylässä oloakin on opetella, pikkuhiljaa vaan :)

Sen sijaan jos halutaan esim syödä yhdessä tms niin silloin pyydän kavereita mielummin meille, niin pääsee vähän vähemmällä :)

Ite oon rajoittanu vierauiluja tiettyihin paikkohin nyt kun meillä kaksi "raveltajaikäistä"(3v ja 1v6kk) ja vauva...ihan jo senkin takia että en jaksa lähteä kylään stressaamaan ja juoksemaan lasten perässä että mihin saa ja mihin ei saa koskea.meillä kyllä sit käy porukkaa lasten kans mutta kyllä ovat aina älynneet raivata jälkensä lähtiessään.

Arvaapa vain, et kiellänkö... mutta jos lasten omat vanhemmat ei ollenkaan vaivaudu kieltämään, niin tuntuu niin typerältä itse kieltää. Ei minuakaan tavallinen sotku haittaa, mutta jos joudun tosissani tekemään töitä, et saan kodin taas kuntoon, niin kyllä haittaa. Esim tuo suihkulähteen siivoaminen vie aika kauan..

Mulla on tapana kertoa vieraille lapsille että meillä on sellainen tapa että edellisen leikin sotkut siivotaan ennen kun uusi leikki aloitetaan. Ja olen katsonut alkuun että näin tapahtuu. Hyvin on mennyt perille. Ei ole mielestäni mun tai mun lasten homma siivota koko iltaa muiden lasten sotkuja. Talossa talon tavalla. =)

Kyllähän siitä lapsiperheen kyläilystä jää enemmän siivottavaa. Ei sille mitään voi. Vaikka itsekin siivoaisivat ennen lähtöään, jotain jää kuitenkin. Kyllä mäkin väsyn tiettyjen lasten vierailuista, eikä se edes ole suoraan verrannollista sen kanssa, miten mukava lapsi on kyseessä :D

Perheillä ja perheillä on valtava ero. Jotkut ovat "kasvattaneet" lapsiaan ja toiset eivät. Ns ei kasvatettuja ei kyllä halua toista kertaa pyytää vierailulle ainakaan kotiin täytyy löytää joku paprempi paikka.

Tämä aihe on palstalla usein käsittelyssä, mutta mielestäni ei koskaan liikaa. En voi ymmärtää vanhempia, jotka eivät katso lapsensa perään vieraillessaan toisten kotona! Siis eihän se voi olla kyläpaikan isäntäväen hommaa juosta vieraisilla olevan lapsen perässä, vanhemman/vanhempien katsellessa muualle ja kahvitellessa kaikessa rauhassa. Tästä sain taas esimerkin, kun tuttava 4-vuotiaansa kanssa oli kylässä. Vanhempi antoi lapsen mennä miten halusi, ja minä sitten sivusilmällä kahvipöydästä seurasin kauhulla mitä tapahtuu. Välillä oli pakko puuttua asiaan, vaikka oletin automatic tuon kuuluvan vanhemmalle. Ei näemmä kuulu.

4-vuotiaan ei kuulu mennä aukomaan kyläpaikassa kaappeja ja ottamaan niistä tavaroita, repiä petivaatteita, jahdata lemmikkieläimiä monista kielloista huolimatta, repiä aikakausilehtiä, repiä muistitaululta papereita... Yhden ainoan kerran vanhempi puuttui lapsen tekemisiin, ja silloinkin kun itse kauhuissani huokasin, että voi ei, ei, nyt varovasti sen kanssa (lapsella kädessä arvokas lasiesine, itse ottanut kaapista senkin ja juoksi se kädessä). Vanhemman reaktio tosin oli ottaa esine pois ja tuoda lapsi takaisin istumaan. Ei siis minkään näköistä selitystä, ei kieltoa, ei mitään. Eihän se muksu tuosta mitään opi, luulee vain osaksi leikkiä! Minua ainakin vanhempana hävettäisi, jos oma lapseni edes ehtisi kyläpaikassa tonkimaan kaappeja niin etten olisi huomannut, ja varmasti katsoisin, ettei tapahdu uudestaan.

Olisi kiva kuulla, mitä näiden vanhempien päässä liikkuu? Onko kyläilyt vapaahetkiä lastenvahtimisesta vai eikö todellakaan toisen kotia tarvitse kunnioittaa? Tekeekö samat lapset kotonaankin mitä tahtovat? Mainitsemani lapsi ainakin katsoi muutaman kerran minua todella hölmönä, kun kielsin jotain. Tottakai, kun ei ilmeisesti ole ollut tapana tulla rajoitetuksi. Melkoisia isänmaan toivoja noista sitten kasvaaa...

Jatkossa kurittomien lasten (tai no, ehkä pitäisi puhua kuria pitämättömien vanhempien) kohdalla aion ottaa toisen linjan. En vahdi lasta heidän puolestaan, vaan sanon suoraan, että katsotko lapsesi perään. Ja tarkennan tarvittaessa, että en toivo kaappien tonkimista jne. Ja jatkan sitä aina kun lapsi tekee jotain kiellettyä. Enkä nyt puhu mistään armeijakurista, kyllä meillä lapset saa olla lapsia, mutta paikkoja ei sotketa, tavaroita ei rikota jne. Minusta ihan perusjuttuja.

Kyllä mä kiellän muiden lapsia omassa kodissa. Jokaisessa kodissa on omat säännöt ja vieraat eivät aina tiedä mitä ne ovat. Jollekkin on ok hieroa leikattua omenaa pöytää vasten ja muutenkin leikkiä ruualla, mulle se taas ei ole ok, että mun huonekaluja sotataan, joten sillon heti puutun tilanteeseen. Mun ystävät kyllä tietävät, että olen tarkka kotini siisteydestä enkä ole luopunut tästä tavasta lapsen saatuani.

Meillä itsellä on päiväkoti ikäisiä lapsia ja omalla pihalla esim. Ihan pieni vesiaihe, istutuksia, yms. Lapsille oma leikkialue myös. Sisällä mm. Piano, jota kouluiiset soittaa, lemmikki, jota ei saa kiusata.
Silti jotkut lapsivieraat aihetta kylmiä väreitä ja puistatuksia, kun ne kävelee kukkapenkit, kantaa hiekkaa grillaus- ja ruokailupaikoille, ottaa vettä suihkulähteestä, juoksee koiran perässä, hakkaa pianoa, kävelee ruokien kanssa ympäri taloa, kaataa mehut parketille yms. J ihan samanikäiset lapset kyseessä kun omatkin. Jotkut vanhemmat vaan ei välitä....eihän se lasten vika oo, mut kyllä olen ottanut tavaksi huomauttaa, että meillä ei ole sallittua tehdä noin. J kyllä meillä lapsetkin ihmettelee, jos vaikka vieraat lähtee keksin tai leipäpalan kanssa pöydästä pois

Meidän kotimme ei tosiaankaan ole lapsiturvallinen. Neliöt eivät riitä remuamiseen, keittiössä on puukkoja magneetissa kiinni, olohuoneessa ei saa syödä, leluja ei ole. Monen lapsen nälökulmasta varmasti ankea ja tylsä paikka. Jos kavereiden lapsilla on menovaihe päällä, olemme näin kesäisin sopineet tapaamiset suosiolla läheiseen puistoon. Siellä voidaan vaikka pikniköidä tai pelata kaikki yhdessä. Vanhemmillekin on aika stressaavaa koko ajan valvoa ja komentaa, etteivät vaasit kaadu tai otsa kolahda sohvapöydän reunaan.

Olisiko teillä mahdollista telmiä vain pihalla? Siellä on ainakin vähemmän asioita, joita ei saa tehdä.

Meille ei aikanaan tullut lapsia, valitettavasti, mutta tietysti lapsia sitten riitti lähipiirissä sitäkin enemmän. Ja meillä kävivät perheet kylässä lasten ikinä aiheuttamatta harmia. Tai ehkä joku saattoi oll eri mieltä ruuasta, mutta siinä kaikki. Mä nimittäin ajattelin aina niin, että silloin kun on lapsia mennään lasten ehdoilla. Mulle ei olisi tullut mieleenkään syventyä aikuisten kanssa pelkästään jutustelemaan, vaan tehtiin porukalla kaikenlaista. Ja laittalla istuttiin kaikki, mitä pienempi konttaaja oli kylässä.Siis ihan lasten logiikalla ajatellen olisi kamalan tylsää olla kylässä, jos mun kanssani ei seurusteltaisi :D

Paljon puhutaan lasten käytöksestä, mutta kyllä minä ajattelin aina että velvollisuuteni on emäntänä kohdella lapsia yhtä lailla huomaavaisia käytöstapoja noudattaen. Kieltäminen ei ole kivaa, mutta totta kai kielsin ja viis välitin olivatko lasten vanhemmat eri mieltä. Yleensä kiitettiin, että jaksan katsoa heidän lasten perään.

Sepä se, kieltäminen ei todellakaan ole kivaa, mutta kyllä se on vanhempien tehtävä. Lapset ovat tervetulleita aina meille ja suurin osa lapsiperheistä osaakin käyttäytyä (lue: vanhammat vahtivat lapsiaan) todella hyvin. Palstalla on myös ollut puhetta lapsien aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta, ja kantapään kautta olen minäkin oppinut, että korvausta ei aina tule, jos lapsi jotain rikkoo, joten senkin takia on "pakko" itse edes vähän seurata mitä tapahtuu, jos vanhempaa ei kiinnosta. Turvallisuudesta puhumattakaan! Kodinhoitohuoneen kaapista löytyy puhdistusainetta joka lähtöön, keittiön laatikoissa on teräviä veitsiä jne. Hassulta tuntuu edes kirjoittaa tällaista, mutta niin se vaan on, ettei kaikki hoksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;21448833:
ja vanhempien tehtävä on vahtia lastensa tekemistä niin kotona kuin edenkin kun ollaan kylässä

No niin. Etenkin kun ollaan kylässä. Pitää opettaa tapoja. Ei kaikkea voi laittaa sen piikkiin että minun Jani-Petterini nyt on niin super-energinen.

Aivan niin, kyllä jonkinlaiset käytöstavat olis hyvä olla. Esim. jos on tarjottavaa keittiössä, joka on tarkoitus kantaa pöytään myöhemmin, ei ole kiva että lapset ryntää heti sisälle päästyään napsimaan ruokia, kysymättä edes lupaa...

Meillä kävi vieras, joka kertoi olevan ahdistavaa, kun kielsin hänen lastaan heittelemästä silmittömästi leluja ympäri huonetta. Kotona niin saa tehdä. Talossa talon tavalla.

Yhteistyössä