"Kylässa saa käydä ja hoitaa voin, mutta minä en kasvata!"

• Viestiketjun aloittaja Veeruzka
  • Ensimmäinen viesti
Veeruzka
Kuuntelin tätini keskustelua siskonsa kanssa isovanhemmuudesta ja hän sanoi noin. Sanoi, että lapsenlapset saa tuoda hoitoon, mutta kasvattamaan hän ei niitä ala. En ehtinyt "puuttua" keskusteluun, joten en saanut tarkennusta asiaan, mutta jäin kuitenkin miettimään tuota.

Itse toivoisin, että palattaisiin siihen "koko kylä kasvattaa"-tyyliin eli tarkoitan lähinnä sitä, että tarvittaessa myös ulkopuoliset puuttuisivat huonoon käytökseen yms.

Lähinnä ajattelin sitä, että isovanhempien tehtävähän ei ole varsinaisesti kasvattaa, mutta eikö kuitenkin jotkut tietyt perusasiat pitäisi olla linjassa vanhempien kanssa? Tarkoitan näitä ei lyödä, ei rikota paikkoja yms. asioita.

Täytyy kyllä kysyä tarkennusta tädiltäni kun hänet seuraavan kerran tapaan :) Mutta mitä mieltä te olette tästä?

Riippuu kai mitä se kasvattaminen on. Mun lapsille ei sais esim. opettaa että jos ei tee sitä tai tätä niin mustalaiset vie yms. turhaa pelottelua, mutta ohjeistaminen ja aiheellinen kieltäminen olis suotavaa.

Koko kylä kasvattaa -metodissa on riskinä turha lasten pelottelu, kun monelta eri aikakaudelta olevat ihmiset jakavat auliisti opetuksiaan.

Ja moni (minä mukaanlukien) varmasti varoo astumasta kasvattajan varpaille ojentamalla turhaan tai väärällä tavalla.

Jospa isovanhemmat haluaa ainoastaan hemmotella lapsia ja jättää "kurjat" kasvatusasiat lastenlasten vanhemmille...? :xmas:

"vieras"
Mun mielestä isovanhempien ei tarvi olla yhtä "ankaria" kuin vanhempien, saavat lelliä lapsenlapsiaan (tilanne voi olla eri, jos isovanhemmat on koko ajan läsnä). Järki pitää tietysti olla hommassa mukana, eli tietenkään ei mitään hengenvaarallista saa tehdä, hajottaa paikkoja ja satuttaa muita.

"vieras"
eiköhän tuolla tarkoiteta lähinnä sitä että mummu ei ota vastuuta siitä että lapset esim. ei saisi valvoa vähän myöhempään hänen luonaan tai syödä nannaa mahaa täyteen........

kyllähän jokainen mummu nyt siihen puuttuu jos lapset alkaa lyömään toisiaan.

[QUOTE="vieras";24057164]eiköhän tuolla tarkoiteta lähinnä sitä että mummu ei ota vastuuta siitä että lapset esim. ei saisi valvoa vähän myöhempään hänen luonaan tai syödä nannaa mahaa täyteen........

kyllähän jokainen mummu nyt siihen puuttuu jos lapset alkaa lyömään toisiaan.[/QUOTE]

Noin minäkin sen uskoisin olevan.

Kasvatusmenetelmiä on niin monenlaisia ja tuoplla "koko kylä kasvattaa"-periaattteella pitää vanhempienkin sitten olla joustavia eikä vetää herneitä nenuun heti kun joku käyttää vähän erilaisia metodeja mihin äiti itse uskoo.

Ehkä mummo haluaa noin irtisanoutua kaikesta tuollaisesta ja ainoastaan nauttia mummoudesta.

(tai sitten hän omasta lapsestaan tietää ettei tämä tuppaa ottamaan vastuuta mistään ja pelkää että se lapsenlapsi sitten työnnetään mummon hoidettavaksi ja kasvatettevaksi kokonaan)

"noh"
Luultavasti tarkoitti sitä, että isovanhempana hänellä on oikeus joustaa kodin säännöistä ja hän ei ole se, joka rankaisee. Oma äitini sanoi mulle, että hänellä on nyt mummona oikeus hemmotella lapsenlapsiaan, mikä tarkoittaa esim. karkin antamista kylässä. Kyllä hän kieltää, jos vahinkoja on tulossa ym. mutta muutoin yrittää "harhauttamalla" ja hyvällä saada esim. sisarusten riidat leluista ratkottua.

erratic
No joo, sikäli viisas veto että isovanhempien käsitys kasvattamisesta voi olla hyvinkin erilainen kuin vanhempien käsitys siitä.. Mutta mutta. Ei sen pitäis sitäkään tarkoittaa että isovanhempien luona lapsella ei ole mitään rajoja. Tuli muuten mieleen tuosta koko kylä kasvattaa-jutusta. Idea on hyvä, mutta yllättävän paljon löytyy sitten näitäkin mammoja jotka alkaa raivota heti kun heidän raunopetteriään kieltää heittelemästä (isoja) kiviä hiekkalaatikolla päin toisia lapsia :whistle: ...

Vanhemmat päättää kasvatuksesta, mutta siitä pitää minusta voida myös keskustella esim. isovanhempien kanssa. Isovanhemmilla tai kylässä voi hyvin olla erilaisia sääntöjä kuin kotona ja ainakin tietyin rajoituksin niiden noudattamista voi lapseltakin vaatia.

Yhteistyössä