kylään tulossa lapsi jolla diabetes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja una
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ai saa syödä mitä vaa?? pistää joo...

kyllä ihan perus ruokaa.. tietty yltiöpäistä makean syömistä vältetään, mut muuten ihan normi ruokaa. Sit pistetään tarpeen mukaan

Onko tulossa kahvittelemaan vaik syömään?

http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=95

Millaista ruokaa - eikö koskaan enää karkkia, limsaa tai jäätelöä?

Diabeetikon hyvä ruoka on käytännössä samanlaista kuin muidenkin ihmisten maukas terveellinen ruoka. Sokerista ei tarvitse luopua kokonaan, mutta sen käytössä on hyvä käyttää harkintaa. Rasvojen kokonaismäärä pidetään kohtuullisena, ja kasvirasvoja ja -öljyjä suositaan leivällä ja ruuanlaitossa.
Lapsilla tavallisesti käytetyissä hoitomuodoissa hyvä sokeritasapaino saavutetaan parhaiten, jos päivän ruoka jaetaan useampaan osaan, toisin sanoen pääaterioiden välillä syödään välipalat.

Diabeteksen toteamista edeltävinä viikkoina tai päivinä lapsen ruokahalu voi olla huono. Insuliinihoidon aloitus palauttaa kuitenkin ruokahalun nopeasti ennalleen. Lapsi tuntee nälän kuten muutkin, hänen ruokahalunsa on normaali ja hän syö saman verran kuin terveetkin. Lapsen ei ole tarkoitus elää nälässä, eikä hänelle tarvitse tuputtaa ylenmäärin syötävää.

Diabeteksen alkuvaiheessa on usein helpointa pitää kunkin aterian ruokamäärä suurin piirtein samankokoisena. Vähitellen totutellaan joustavampaan ruuan ja insuliinin annosteluun, koska päivät ovat harvoin toistensa kaltaisia.

Karkit, tavalliset limsat ja jäätelöt sisältävät paljon sokeria, joten niiden kerralla käytettävää määrää on tarpeen rajoittaa. Limsoista ja mehuista kannattaa valita keinotekoisilla makeutusaineilla makeutetut vaihtoehdot. Sokeria sisältävien karkkien, limsojen ja muiden herkkujen hiilihydraatit eli hiilarit pitää muistaa arvioida ja ottaa huomioon insuliiniannoksessa.

on tulossa synttäreille, tarjollahan siis onkin lähinnä kaikkea herkkua

tuleeko lapsen huoltaja mukana? jos tulee ni kyl tietää mitä laps voi syödä..

hyvää synttäritarjottavaa on myös mm. lihapullasiili

Alkuperäinen kirjoittaja piia:
on tulossa synttäreille, tarjollahan siis onkin lähinnä kaikkea herkkua

tuleeko lapsen huoltaja mukana? jos tulee ni kyl tietää mitä laps voi syödä..

hyvää synttäritarjottavaa on myös mm. lihapullasiili

joo tulee mut haluisin että tarjolla olis sit sellaista mitä voi syödä, ettei jää ilman :)

Alkuperäinen kirjoittaja tk:
Kysy vanhemmilta? itse diabeetikkona tekisin näin. Itse syön kaikkea, mutta kaikki eivät tee niin. Ja riippuu myös minkä ikäinen on ja kauanko on sairastanut?

niin että osaako itse arvioida herkuteltuaan, sopivan insuliiniannoksen.

Kysy vanhemmilta? itse diabeetikkona tekisin näin. Itse syön kaikkea, mutta kaikki eivät tee niin. Ja riippuu myös minkä ikäinen on ja kauanko on sairastanut?

hyvä neuvo.. hienoa että huoltaja tulee mukaan!

niin että osaako itse arvioida herkuteltuaan, sopivan insuliiniannoksen.

ap meinas et huoltaja tulee mukaan..

hyvä neuvo.. hienoa että huoltaja tulee mukaan!

ilmeisesti huoltaja tulossa mukaan

Niin tarkoitin että soittaa ja kysyy vanhemmilta etukäteen, mitkä olisi sopivia tarjottavia vai syökö sit samaa kuin muutkin.

Yhteistyössä