Kyl nyt osataan hesalaasia pilkata ja ihan syyttä suotta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eiköhän tuollaisen kestä.. Onhan tuossa totuuden siemen. Mutta niin se vain menee, on eri asia asua kaupungissa tai maalla. Sitä kohtaa ihan erilaisia asioita, haasteita.. Aika kulkee eri tavalla. Aikaa käytetään eri asioihin.

Ei kaupunkilaisen tarvitse sanoa maalaiselle, että paneelit/maalämpö on hyvä lämmitysmuoto. Kyllä ne tietää sen itsekin. Ei maalaisen tarvitse sanoa kaupunkilaiselle, että vitamiineja saa ilmaiseksi metsästä.

Eiköhän tuollaisen kestä.. Onhan tuossa totuuden siemen. Mutta niin se vain menee, on eri asia asua kaupungissa tai maalla. Sitä kohtaa ihan erilaisia asioita, haasteita.. Aika kulkee eri tavalla. Aikaa käytetään eri asioihin.

Ei kaupunkilaisen tarvitse sanoa maalaiselle, että paneelit/maalämpö on hyvä lämmitysmuoto. Kyllä ne tietää sen itsekin. Ei maalaisen tarvitse sanoa kaupunkilaiselle, että vitamiineja saa ilmaiseksi metsästä.

👍

Toi viimeinen lause! On aina tosi ärsyttävää, kun joku besserwisseröi tuollaisella, vaikkapa rahapulasta ja ruoan kalleudesta puhuttaessa "metsät ovat pullollaan marjoja ja sieniä, sinne vaan keräämään".

Luin kolumnin ja mieleeni nousi muistoja lapsuuskodista maalla ja kesämökkivuosista.
Mikä onni ja autuus, että asun Helsingissä. Kehä kolmosen takana en ole käynyt yli kahteen vuoteen.
Luin kolumnin kommentteja ja säälin porukan ajatuksenjuoksua. Jyrki kirjoittaa juttunsa kieli poskella. Kolumnin voi käsittää jokainen haluamallaan tavalla.
Jutusta tuli päällimmäisenä tunne, että asiat ovat Suomessa melko hyvin kriiseistä huolimatta. Suurin osa kansasta on tyytyväinen ja hanskaa tilanteen.

Toi viimeinen lause! On aina tosi ärsyttävää, kun joku besserwisseröi tuollaisella, vaikkapa rahapulasta ja ruoan kalleudesta puhuttaessa "metsät ovat pullollaan marjoja ja sieniä, sinne vaan keräämään".
Tuo yllä oleva vastaus ei oo sit mun kommentti. Tommonenhan nimenomaan on besserwisseröintiä.
Joo, tuntuu olevan niin, et toisten elämästä tietää aina paremmin. En nyt allekirjoita, et olis vaan maaseutu/kaupunki.
Ite oon Lapista. Mulle kerrottiin kerran, kuinka hienoo siel on asua. Just tämmönen etelästä. Kysyin, et jaa, hienoo miinus nelkytä? Mut kato en vain tajuu, kun oon aina asunu siellä, et kui hienoo se on.

• Tykkää
Reactions: diogenes57
Tuo yllä oleva vastaus ei oo sit mun kommentti. Tommonenhan nimenomaan on besserwisseröintiä.
Joo, tuntuu olevan niin, et toisten elämästä tietää aina paremmin. En nyt allekirjoita, et olis vaan maaseutu/kaupunki.
Ite oon Lapista. Mulle kerrottiin kerran, kuinka hienoo siel on asua. Just tämmönen etelästä. Kysyin, et jaa, hienoo miinus nelkytä? Mut kato en vain tajuu, kun oon aina asunu siellä, et kui hienoo se on.
Ainahan se ruoho siellä aidan takana on vihreämpää.
Ja ainahan se toisen elämä on helpointa elää.

No sehän on totta, ei mitään besserwisseröintiä.

Kyllä.se sitä juuri on. Kaikilla ei ole ihan nurkan takana niitä metsiä, joissa voi marjastaa ja sienestäö, vaan pitäisi mennä pidemmälle, eikä aikaa välttämättä ole, esimerkiksi. On aina parempaa käytöstä vaikkapa kysyä toisen tilanteesta, eikä olettaa, että oma elämäntilanne tai olosuhteet ovat samanlaiset kuin itsellä.

Kyllä.se sitä juuri on. Kaikilla ei ole ihan nurkan takana niitä metsiä, joissa voi marjastaa ja sienestäö, vaan pitäisi mennä pidemmälle, eikä aikaa välttämättä ole, esimerkiksi. On aina parempaa käytöstä vaikkapa kysyä toisen tilanteesta, eikä olettaa, että oma elämäntilanne tai olosuhteet ovat samanlaiset kuin itsellä.

Siis "toisen' elämäntilanne jne.

Mun kommentti oli. Juu, olettaminen on niin turhaa, keskusteleminen ja kysyminen rakentavampaa.

Mun kommentti oli. Juu, olettaminen on niin turhaa, keskusteleminen ja kysyminen rakentavampaa.

Ja tuli tuosta sinun kokemuksestasi Lapin suhteen mieleen, kun nuorempana asuin eräässä hienossa ja hyvin tunnetussa Euroopan kaupungissa, niin jotkut Suomessa kommentoivat tyyliin "Oi ihanaa, sähän olet kuin lomalla koko ajan". No ei, kyllä siellä oli arki ihan samalla tavalla, omine haasteineen, hyvine ja huonoine puolineen.

Olethan sä laittanut tuulivoimalan pihalle?
Ja jos pellot menee pakettiin, niin perustat tietenkin perinnemaiseman, johon tulee niitty mehiläisille ja muille pölyttäjille (kuuluuko tähän antaa saarna mehiläisten tärkeydestä)
En ole laittanut tuulimyllyä pihalle, on niin suojainen paikka.
Nykyisin pellot eivät enää mene pakettiin.
Sensijaan perenna- ja leikkokukkapelto meillä on ollut jo parin vuosikymmenen ajan.
Sitäpaitsi olen antanut kertoa itselleni, että yksi merkittävä syy pörriäiskatoon on juuri hoitomehiläiset, jotka ovat syrjäyttäneet alkuperäisen pölyttäjäkannan, mutta eivät kuitenkaan pysty toimimaan kuin hyvin suppean ajanjakson lämpötilojen vuoksi.

Yhteistyössä