Kvtes ja tilapäinen hoitovapaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
kun lapsen sairastuessa vanhemman on mahdollista jäädä 3vrk palkalliselle hoitamaan lasta kotiin niin onko se perhekohtainen vapaa vai voiko tuon 3vrk jälkeen jäädä hoitamaan toinen vanhempi siksi kolmeksi päiväksi (jos tarve)?

3päivää palkallisena ja yhteensä 4vrk ja lasketaan yksi jakso per sairaus eli jos lapsi sairastuu ja iskä/mummo/kaveri/ kuka tahansa muu hoitaa sen 3pv niin sinä et voi enää saada palkallista vapaata lapsen hoitoon. (Oletan että sinä olet se kvtesin alainen työntekijä).

[QUOTE="siis";30603108]Tuotahan käytetään varmasti jatkuvasti väärin. Tosin jotkut työnantajat tarkastaa puolison työpaikalta asian. Mutta ei varmasti läheskään kaikki.[/QUOTE]

Ja jos haluaa oikein hankala olla, niin työntekijähän ei ole velvollinen kertomaan puolisonsa työpaikkaa, tai edes koko puolison nimeä, jos niikseen haluaa. Ainakin meidän kaavakkeessa mä vaan vakuutan, että puolisoni on ollut työssä sinä aikana, kun olen ollut sairaan lapsen kanssa kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30603176:
Ja jos haluaa oikein hankala olla, niin työntekijähän ei ole velvollinen kertomaan puolisonsa työpaikkaa, tai edes koko puolison nimeä, jos niikseen haluaa. Ainakin meidän kaavakkeessa mä vaan vakuutan, että puolisoni on ollut työssä sinä aikana, kun olen ollut sairaan lapsen kanssa kotona.

Niinkö?
Meidän kyllä täytyy siihen lomakkeeseen aina merkata puolison nimi ja työpaikka.

Meillä ei työpaikalla täytetä mitään lomaketta. Tosin palkallista saa vain kahdelta sairaan lapsen hoitopäivältä, kolmas päivä on palkaton. Eikä ole myöskään kyselty lääkärintodistuksia. Meillä on tosin pieni työpaikka, ja kaikki ovat koulutettua väkeä. Oletus on että ihmisiin luotetaan ja se on toiminut. Samoin kun itse sairastuu, saa olla kaksi päivää pois ilman lääkätintodistusta.

PAkkohan molempien vanhempien on tuo kolme päivää saada, eihän muuten voi esim vesirokko-potilasta kuntoon. Ei mun työpaikalle kuulu millään lailla puolisoni vapaat. Siitä miten laissa sanotaan, en ole varma.

Niinkö?
Meidän kyllä täytyy siihen lomakkeeseen aina merkata puolison nimi ja työpaikka.

Mun pomo ei tietäisi, onko mieheni töissä vai ei, ellen sitä itse olisi kertonut. Aiemmin oli sellainen kaavake, missä kysyttiin puolison työpaikkaa. Nyttemmin se on poistunut ainakin meidän kaavakkeesta. Sairaslomatodistusta en tarvitse lapsesta koskaan. Kolme päivää on palkallista, neljäs päivä palkaton, ja jos tarvitsee enemmän, se on palkatonta pakottavista perhesyistä. Palkkaa ei heru noilta päiviltä vaikka ois millainen todistus. Mutta jos työnantajalla on perusteltu syy epäillä, että tätä etuutta käytetään väärin, hän voi pyytää toimittamaan todistuksen sairaasta lapsesta.

Yhteistyössä