"kuvottava" raksa -sana

Kutsuuko kukaan muu rakentamista tai yleensä tulevaa omaa kotiaan muuksi kuin "raksaksi"???

Tuntuu, että olen ainoa, jota tuo sanahirviö kuvottaa...

Meillä esim. "mennään MEIDÄN TONTILLE katsomaan, miltä siellä näyttää" ja lapsille (1 ja 3 vuotiaat) puhutaan myös, että "tähän tulee MEIDÄN UUSI KOTI" ja "mennään katsomaan miltä ne LASTEN UUDET LASTENHUONEET näyttääkään tämän työvaiheen jälkeen" tai sanotaan, että "nyt mennään laittamaan routaeristeitä MEIDÄN TALOON".

Siis mitä tahansa muuta termiä tai ilmaisua käytetään, mutta ei tätä puhkikulututta ja likaista rahvas-termiä "raksa", josta tulee mieleen vaan likaiset työmiehen kalsarit, vääntyneet ruosteiset naulat, kotiriidat ja loputon talonteko-savotta, jolle ei siinä soran ja pölyn keskellä loppua näy...
 
me käytiin raksalla likaisissa työvaatteissa mutta ei me riidelty raksan vuoksi :)
Kyllä se raksalta tuntui niin kaun kuin keskeneräinen ja ei asuttava ollut, tapetit seinissä ja kalusteet paikallaan vasta kodiksi saattoi sanoa
*kai sitten rahvaaseen kuuluva itsekin esim eristysmössöihin kätensä sotkenut entinen rakentaja*
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.08.2006 klo 08:43 Micosa kirjoitti:
Enemmän puhutaan tontille menosta,vaikka puolivalmis talo siellä jo on.
minä voisin tontilla käydä jos vain käväisisin siellä mutta jos siellä tekisin jotakin ja taloa olisi jo jollakin tapaa hahmotettavissa, niin raksallahan minä. Raksa lienee suomeksi rakennustyömaa ja työmaaksi voi sellainen mieltää jos siellä omin käsin jotakin tekee. Vai onko ajatukseni täysin hukkateillä?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.08.2006 klo 12:37 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.08.2006 klo 08:43 Micosa kirjoitti:
Enemmän puhutaan tontille menosta,vaikka puolivalmis talo siellä jo on.
minä voisin tontilla käydä jos vain käväisisin siellä mutta jos siellä tekisin jotakin ja taloa olisi jo jollakin tapaa hahmotettavissa, niin raksallahan minä. Raksa lienee suomeksi rakennustyömaa ja työmaaksi voi sellainen mieltää jos siellä omin käsin jotakin tekee. Vai onko ajatukseni täysin hukkateillä?
Peesailen tässä äiti40plusplussaa. Olen sitten todellakin rahvaanomainen mutta minkäs teet... :D Kun kävästään niin mennään pistäytymään tontilla, raksalle mennään töihin. Koti se ei vielä ole, turha sotkea lasten ajatuksia "monella" omalla huoneella ennenkuin jotain konkreettista huonetta on näkyvillä. Oma huone lapsella on nyt tässä möksässä missä juuri nyt asutaan, tuleva on sitten edessäpäin. Ehkä sisustustöiden aikaan voi sitten jo alkaa puhua omasta huoneesta, tuskin nyt kun ei ole vielä mitään huonetta edes näkyvillä :whistle:
 
Raksa
Kyllä meilläkin tuota raksa sanaa käytettiin, eipähän mielestäni mikään sana niin hyvin kuvaa "vaiheessa" olevaa taloa, jota ei missään nimessä kodiksi voisi kutsua ennen kuin se siltä tuntuu.

Alkuun tietysti puhuttiin tontille menosta, varsinkin kun homma oli ihan alussa. Mutta mitä enemmän talon alkoi edistyä tuli puhuttua raksalle tai rakennukselle menosta. Valitettavasti en itse paljon oikeisiin raksapuuhiin päässyt mukaan, kun lasten hoitaminen oli se minun työni tuohon aikaan. Kun väliseinät alkoivat olla jo tehty kerroimme myös lapsille missä huoneessa on mitäkin tai siis tulee olemaan, mutta edelleen rakennuksella oltiin, koti oli muualla.

Talo muuttui kodiksi vasta kun siinä oi asunut jonkin aikaa, meni alkuun totutellessa ennen kuin alkoi todella tuntua kodilta. Meilläkin alkuun mies saattoi kotiin ajellessa sanoa, että mennään työmaalle, mutta korjasin että kotihan se jo pitäisi olla. Sen verran kauan kuitenkin ehti kulkea päivittäin raksalle että oli varmaan miehestäkin outoa tajuta että työmaa onkin jo valmis koti.
 
Rouva rakentaja
Juu, raksahan se meillä raavailla on. Silloin kun ei ollut minkään valtakunnan taloa vielä pystyssä, puhuttiin tontille menosta, mut nyt se on raksa. Ei se ole meidän koti vielä muutamaan kuukauteen, koti on tää missä nyt asutaan. Raksa on oikein hyvä sana =)
 
Meillä se on mulle ja miehelle vielä tontti, mut pojat jo puhuu raksasta. ;) Eli raksa-nimi tulee meilläki oleen käytössä, poikien suussa muuttui raksaksi siinä vaiheessa kun sokkelimuotit oli pystyssä. :D Muutoin mitä ollaan puhuttu ite talosta ja rakentamisesta, niin "me rakennetaan meille uus koti, johon pojille tulee sit uus oma huone." Raksa=rakennus projekti, rakenteilla oleva. :D
 
Tontti muuttui raksaksi siinä vaiheessa kun alettiin tehdä perustuksia eikä se sana kyllä mua mitenkään ärsytä. Kuvaa hyvin sitä mikä se on, ei ole enää pelkkä tontti mutta ei kyllä kotikaan.
 
Täällä toinen, joka ei tuosta raksa -sanasta tykkää!

Meillä puhutaan ihan vaan "rakennuksille menosta" tai "uudesta kodista".

Me ollaan rakentamassa meidän unelmakotia, jossa me aiotaan asua eläkepäiviin asti. Tontti on aivan ihanalla paikalla ja ne naapurit, joita me ollaan tavattu, on kaikki todella mukavia. Me viihdytään siellä tontilla puuhastellen ja oikein odotettaan, koska sinne taas pääsee (valitettavan vähän pystytään tekemään itse kun aika ei anna myöten).

Siksi ehkä minusta tuntuu jo nyt, että se on KOTI ja siksi puhun silleen lapsillekin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2006 klo 15:22 vieras kirjoitti:
Täällä toinen, joka ei tuosta raksa -sanasta tykkää!

Meillä puhutaan ihan vaan "rakennuksille menosta" tai "uudesta kodista".

Me ollaan rakentamassa meidän unelmakotia, jossa me aiotaan asua eläkepäiviin asti. Tontti on aivan ihanalla paikalla ja ne naapurit, joita me ollaan tavattu, on kaikki todella mukavia. Me viihdytään siellä tontilla puuhastellen ja oikein odotettaan, koska sinne taas pääsee (valitettavan vähän pystytään tekemään itse kun aika ei anna myöten).

Siksi ehkä minusta tuntuu jo nyt, että se on KOTI ja siksi puhun silleen lapsillekin.
Todella naurettavaa snobbailua. Onneksi ette rakenna meidän naapuriin, tuskin synkkaisi. Mutta tehän vain "puuhastelette" tontilla kun toiset rakentajat tekevät siellä ihan oikeaa työtä. Ehkäpä tuo selittää eron meidän oikeiden rakentajien ja teidän snobien välillä.
 
Raksa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2006 klo 15:22 vieras kirjoitti:
Täällä toinen, joka ei tuosta raksa -sanasta tykkää!

Meillä puhutaan ihan vaan "rakennuksille menosta" tai "uudesta kodista".

Me ollaan rakentamassa meidän unelmakotia, jossa me aiotaan asua eläkepäiviin asti. Tontti on aivan ihanalla paikalla ja ne naapurit, joita me ollaan tavattu, on kaikki todella mukavia. Me viihdytään siellä tontilla puuhastellen ja oikein odotettaan, koska sinne taas pääsee (valitettavan vähän pystytään tekemään itse kun aika ei anna myöten).

Siksi ehkä minusta tuntuu jo nyt, että se on KOTI ja siksi puhun silleen lapsillekin.

Kyllä meilläkin oli tontti aivan ihanalla paikalla, mukavat naapurit ja viihdyttiin rakennuksella, samoin meilläkin aikomuksena asua samassa talossa eläkepäiviin asti, mutta SILTI tuo meille niin rakas paikka muuttui KODIKSI vasta muuton jälkeen, eikä silloinkaan ihan heti paikka tuntunut kodikkaalta. Mulla nyt vain vaatii oman aikansa tuo kotiutuminen, mutta yleensä kun se tapahtuu en muuta haikailekaan eli koti on paikka jossa on niin hyvä olla, ettei sieltä ihan pienin perustein halua pois lähteä (muuttaa).
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2006 klo 17:49 iitu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2006 klo 15:22 vieras kirjoitti:
Täällä toinen, joka ei tuosta raksa -sanasta tykkää!

Meillä puhutaan ihan vaan "rakennuksille menosta" tai "uudesta kodista".

Me ollaan rakentamassa meidän unelmakotia, jossa me aiotaan asua eläkepäiviin asti. Tontti on aivan ihanalla paikalla ja ne naapurit, joita me ollaan tavattu, on kaikki todella mukavia. Me viihdytään siellä tontilla puuhastellen ja oikein odotettaan, koska sinne taas pääsee (valitettavan vähän pystytään tekemään itse kun aika ei anna myöten).

Siksi ehkä minusta tuntuu jo nyt, että se on KOTI ja siksi puhun silleen lapsillekin.
Todella naurettavaa snobbailua. Onneksi ette rakenna meidän naapuriin, tuskin synkkaisi. Mutta tehän vain "puuhastelette" tontilla kun toiset rakentajat tekevät siellä ihan oikeaa työtä. Ehkäpä tuo selittää eron meidän oikeiden rakentajien ja teidän snobien välillä.
Kyllä meidän puuhastelu on ihan oikeaa, rankkaa työtä. Se vaan on niin kivaa, ettei se tunnu työltä.

Minusta taas olisi varsin surullinen ajatus, että joutuisin muuttamaan paikkaan, jossa on hikoiltu ja kiroiltu ja riivitty selkänahasta viimeisillä voimilla seinää pystyyn. Eihän sellainen tosiaan kodilta tuntuisikaan vaan just ehkä "raksalta"...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.08.2006 klo 10:24 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2006 klo 17:49 iitu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2006 klo 15:22 vieras kirjoitti:
Täällä toinen, joka ei tuosta raksa -sanasta tykkää!

Meillä puhutaan ihan vaan "rakennuksille menosta" tai "uudesta kodista".

Me ollaan rakentamassa meidän unelmakotia, jossa me aiotaan asua eläkepäiviin asti. Tontti on aivan ihanalla paikalla ja ne naapurit, joita me ollaan tavattu, on kaikki todella mukavia. Me viihdytään siellä tontilla puuhastellen ja oikein odotettaan, koska sinne taas pääsee (valitettavan vähän pystytään tekemään itse kun aika ei anna myöten).

Siksi ehkä minusta tuntuu jo nyt, että se on KOTI ja siksi puhun silleen lapsillekin.
Todella naurettavaa snobbailua. Onneksi ette rakenna meidän naapuriin, tuskin synkkaisi. Mutta tehän vain "puuhastelette" tontilla kun toiset rakentajat tekevät siellä ihan oikeaa työtä. Ehkäpä tuo selittää eron meidän oikeiden rakentajien ja teidän snobien välillä.
Kyllä meidän puuhastelu on ihan oikeaa, rankkaa työtä. Se vaan on niin kivaa, ettei se tunnu työltä.

Minusta taas olisi varsin surullinen ajatus, että joutuisin muuttamaan paikkaan, jossa on hikoiltu ja kiroiltu ja riivitty selkänahasta viimeisillä voimilla seinää pystyyn. Eihän sellainen tosiaan kodilta tuntuisikaan vaan just ehkä "raksalta"...

Juu, voihan se olla kivaa, mutta eiköhän se rakentaminen aina ole aika rankkaa, likaista/sotkuista ja oikeaa työtä. Sen tietää ken itse tekee. Eikä meitä ainakaan yhtään surettanut muuttaa paikkaan jonka eteen oli tullut tehtyä oikeasti työtä, myös semmoista joka ei aina niin kivaa ole. Ja ehkä joskus tuli tunne että tosiaan sai jotakin viimeisillä voimilla tehdä. Raksa oli silti raksa, ja kodiksi muuttui talon valmistuttua.

Tästähän nyt voi olla montaa eri mieltä, mutta ehkä ne jotka eivät tee koko taloa yksin, hoida samalla pieniä lapsia ja käy töissä, eivät voi käsittää ettei kaikki aina vaan ole kivaa. Joskus meinaa uupumus yllättää, eikä likaisissa rakennuksella vietetyissä vaatteissa olo ole kovin kodikas. Kyllä minustakin olisi ollut mukavaa käydä puuhastelemassa jotakin pientä kivaa rakennuksella ja nauttia suurimmaksi osaksi että toiset tekevät ne rankimmat työt, mutta niin vain ei ollut. En silti valita, yritän vain sanoa, ettei aina voi olla niin kivaa ja nauttia kaikesta.

Joka tapauksessa kutsukoon kukin omaa tulevaa kotiaan miten haluaa.
 
\Kyllä meidän puuhastelu on ihan oikeaa, rankkaa työtä. Se vaan on niin kivaa, ettei se tunnu työltä.

Minusta taas olisi varsin surullinen ajatus, että joutuisin muuttamaan paikkaan, jossa on hikoiltu ja kiroiltu ja riivitty selkänahasta viimeisillä voimilla seinää pystyyn. Eihän sellainen tosiaan kodilta tuntuisikaan vaan just ehkä "raksalta"...


[/quote]

Minusta taas on ihanaa kun rakennuksella voi antaa omaan tulevaan kotiin itsestään kaiken. Se on silloin meidän itse meille tekemä koti, ei kenenään muun rakentama talo. Tämä vain minun mielipiteeni enkä todellakaan koe että raksalla tekemämme työ vähentäisi kodin tuntua, päinvastoin. Tunnemme talon kaikki rakenteet ja koloset, tiedämme varmasti mitä siellä seinien sisälläkin on.<br><br>
 

Yhteistyössä