Kuvittele kyseinen tilanne ja miten toimisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Eskarisi/ekaluokkalaisesi tulee innoissaan kertomaan luoksesi kuinka luokkatoveri aikoo järjestää leffaillan kotonaan huomenna. Haluaa viedä sinne mukanaan sipsejä/karkkeja, kun kaikki muutkin vievät. Miten sinä äitinä toimit kyseisessä tilanteessa?

Sanosin että sen kaverin äidiltä pitäis tulla mulle ensin viestiä ennenkuin sinne voi mennä. Ja sanosin että se luokkakaveri voi kutsua/suunnitella asioita mitä ei ole kysynyt äidiltään.
Ehkä voitais oma ilta sit järjestää omalla väellä tms jos tuntuu että pettymys ihan mahdoton.

Eskarilaisen äitinä en oikeen pidä, että arki-iltaisin pidetään leffailtoja. Jos esim. kello viisi, niin soittaisin ja sopisin asiasta. Kyllä meillä voidaaan syödä arkisin herkkuja poikkeustapauksissa.

Jos ei olisi kyse parin lähimmän kaverin perheestä, niin kaipailisin kutsun perään. Noiden parin kohdalla voisin ottaa yhteyttä vanhempiin ja sopia tarkemmin, mitä ottaa mukaan.

Se nyt riippuu tiedänkö kaverin ja vanhemmat. Jos en tiedä, soittaisin vanhemmille ja tarkistaisin että asiasta on sovittu.
Kauppaan, karkkia ja sipsiä tarpeeksi ja lapsi samalla reissulla kaverille.

En näe ongelmaa, mikä sua tässä häiritsee?

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Oi kuinka helpottunut olen näistä vastauksista. Olen nimittäin tällaisen leffailtoja sun muuta ilman vanhempien lupaa järjestelevän eskarilaisen äiti. Lapsi kertoo pokkana kaverilleen, että huomenna on leffailta ja ei "muista" edes kertoa asiasta meille vanhemmilleen. Yhden kaverin vanhemmat olivat sitten menneet niin sanotusti myös halpaan ja kysymättä etukäteen tämä kaveri tupsahti ovelle leffailtaan, kylläkin vanhempiensa saattelemana. Olettaa sopii, että olin aika punaisena, kun selvisi asian laita. Ja lapsen kanssa on keskusteltu asiasta, että satuja ei saa kertoa, ja että kaverit suuttuvat, jos lupaa asioita mitä ei voi pitää ja valehtelee ja voi käydä että kohta ei ole kavereita ollenkaan.

Aattelin vain kysäistä täältä, että kuin moni uskoo heti varmistamatta, jos oma lapsi kertoo että kaverilla on sitä ja tätä ja tuota.

[QUOTE="alkup";25460523]
Aattelin vain kysäistä täältä, että kuin moni uskoo heti varmistamatta, jos oma lapsi kertoo että kaverilla on sitä ja tätä ja tuota.[/QUOTE]

Mä en kyllä olisi osannut epäillä, että kutsu olisi valhe.

Lähinnä kohteliaisuudesta soittaisin ja tietenkin haluaisin tietää leffan nimen ja leffaillan keston ja napostelutoiveet. Mutta ei tulisi mieleen, että ei olisi lupaa vanhemmilta. Mun mielestä pitää silti aikuisten jutella keskenään ennen tällaista. Ja jos olisi tosi tutut vanhemmat, niin en välttämättä soittaisi.

[QUOTE="alkup";25460523]Oi kuinka helpottunut olen näistä vastauksista. Olen nimittäin tällaisen leffailtoja sun muuta ilman vanhempien lupaa järjestelevän eskarilaisen äiti. Lapsi kertoo pokkana kaverilleen, että huomenna on leffailta ja ei "muista" edes kertoa asiasta meille vanhemmilleen. Yhden kaverin vanhemmat olivat sitten menneet niin sanotusti myös halpaan ja kysymättä etukäteen tämä kaveri tupsahti ovelle leffailtaan, kylläkin vanhempiensa saattelemana. Olettaa sopii, että olin aika punaisena, kun selvisi asian laita. Ja lapsen kanssa on keskusteltu asiasta, että satuja ei saa kertoa, ja että kaverit suuttuvat, jos lupaa asioita mitä ei voi pitää ja valehtelee ja voi käydä että kohta ei ole kavereita ollenkaan.

Aattelin vain kysäistä täältä, että kuin moni uskoo heti varmistamatta, jos oma lapsi kertoo että kaverilla on sitä ja tätä ja tuota.[/QUOTE]

Niin ja järjestimme kyllä extempore kaverille jonkinlaisen leffaillan lapseni kanssa, koska en halunnut tuottaa pettymystä tälle kaverille (eli leffa dvdltä ja vähän karkkia). Vaikka virhe varmaan tämäkin, ehkä vain ruokkii lapseni juttujen keksimistä, kun sai sitten sen mitä jutuillaan kertoi.

Sinällään kyllä ymmärrän myös niitä jotka ei soita etukäteen, mutta saattavat lapsen paikalle. Ei leffailta nyt niin iso juttu ole, että siitä välttämättä pitäisi etukäteen keskustella.

Ilmiselvää, kakaralla ei ole kotona arkena herkkuja, käyttää hyväkseen höynäytettäviä kamujaan kantamaan hänelle vanhempiensa varoilla karkkia ja hyvyyksiä valheellisin perustein.

Hyvin omituinen maailmankuva... ja kaveripiiri.
Eipä ole moista ollut sen kummemmin omassa lapsuudessani kuin omienkaan lasten lapsuudessa vaikka leffailtoja ja muita nyyttäribileitä onkin ollut yllin kyllin.
:)

Hyvin omituinen maailmankuva... ja kaveripiiri.
Eipä ole moista ollut sen kummemmin omassa lapsuudessani kuin omienkaan lasten lapsuudessa vaikka leffailtoja ja muita nyyttäribileitä onkin ollut yllin kyllin.

Eli siis sinun mielestäsi on ok valehdella toisille kivasta illasta, herättää toiveita, eikä tehdä mitään sen järjestämiseksi? Ap:n lapsi on valehtelija ja hyväksikäyttäjä, jota äitinsä pelastaa joutumasta vaikeisiin tilanteisiin sen sijaan että rankaisisi muiden ihmisten hyödyntämisestä petoksella.

Kysyisin että moneltako sinne pitää mennä ja mitä haluaa viedä. Meillä eskarilainen höpöttää juurikin että haluaa järjestää leffaillan, ollaan sitten puhuttu että toteutetaan joskus niin että tulevat suoraan eskarista kaikki meille ja vanhemmat hakee sitten meiltä. Toki tarjottavat tulee talon puolesta ja eskarikaverieta on 3 kpl ja kulkevat taksilla eskarissa kaikki, jäävät yleensä sinne eskariin iltapäiväkerhoon.

Eli siis sinun mielestäsi on ok valehdella toisille kivasta illasta, herättää toiveita, eikä tehdä mitään sen järjestämiseksi? Ap:n lapsi on valehtelija ja hyväksikäyttäjä, jota äitinsä pelastaa joutumasta vaikeisiin tilanteisiin sen sijaan että rankaisisi muiden ihmisten hyödyntämisestä petoksella.

Sanoisin että ap:n lapsi on välitön ja huolimaton ja tuskin järkkäilee noita iltoja voidakseen hyväksikäyttää muiden sipsejä vaan tahtoisi viettää mukavia iltoja ystäviensä kanssa useammin kuin perheensä muuhun aikatauluun sopii.
Hyväksikäyttöä ja hyödyntämistä moinen ei ole.

On myös todella harvinaista että eskari-ikäiset unohtavat moisista juhlista kertomisen kotona. Itse en ole moiseen vielä 46 vuoden aikana törmännyt vaikka kymmenissä, ellei sadoissa leffailloissa ollut jollain lailla osallinen.