Kuvitelkaa!! Kälyltä leikattiin melkein kolme kiloinen kysta!!

Munasarjoista tai jostain sieltä päin.

Tosi laiha ihminen, joten ei voi tajuta miten on voinut tuon kokoinen kysta sopia olemaan??

Eikä kuulemma ole vaivannut mitenkään, rutiinitarkastuksessa löytynyt ja erittäin kiirellisenä leikattu.

Kaikenlaista sitä voi olla :/ :/ :/

Nyt odottelevat tietoa onko pahanlaatuinen vai ei, mutta verikokeissa ei ainakaan ole ollut mitään poikkeavaa.

maalaismamma
Mulla leikattiin 1,5kg,eikä mullakaan vaivoja ollut. Ihmettelin vatsan kasvua lääkärille ja sitten löydettiin.Aika ihme,että ei ollut näkynyt päällepäin..

luulo ei ole tiedon väärti
Alkuperäinen kirjoittaja Karl Eri Raaja:
Mikäs se kysta on??

Ei ainakaan kypsä?
Kysta on nesteen tai puolikiinteän aineen täyttämä epänormaali ontelo tai rakkula kehossa. Kysta voi syntyä esimerkiksi infektion seurauksena, tai se saattaa olla synnynnäinen eli johtua häiriöstä sikiönkehityksessä. Kystia voi esiintyä muun muassa munuaisissa, maksassa, munasarjoissa ja nivelpussissa. Maksan tai munuaisen kysta voi olla sattumalöydös ultraäänitutkimuksessa eikä vaadi välttämättä mitään hoitoa. Kystan voi mahdollisesti leikata.

Kysta voi olla myos tiettyjen parasiittien nukkuvan vaiheen muoto, jossa eliöllä on ympärillään suojakuori.
wikipedia

karpalo
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
herrajumala :eek: ja mä itkin mun parin sentin kokosta kystaani.
Leikattiinko se pois? Mulla samankokoinen kysta ja ei leikata, koska ei kasva. Olen silti huolissani siitä, vaikka gyne vakuutti että ei tarvitse huolehtia.

kystä
mun äitiltä leikattiin parin kilon kokoinen kystä jouduttiin myös poistaa toinen munasarja.
äiti oli kyllä tosi kipeä ei pystynyt liikkuun oli niin kovat kivut.

mulla oli kananmunan kokoinen kystä munasarjoissa olin kanssa kipeä kipukohtaus tuli meni jalat alta oli niin kova kipu.

Alkuperäinen kirjoittaja karpalo:
Leikattiinko se pois? Mulla samankokoinen kysta ja ei leikata, koska ei kasva. Olen silti huolissani siitä, vaikka gyne vakuutti että ei tarvitse huolehtia.
leikattiin. ensin ne meinas että e-pillereillä pienennetään sitä, mutta sitte en hakenu koskaan niitä pillereitä. sitte alko kivut ja kysta oli kasvanu puoli senttiä (parin kuukauden väli) ja sitten viikko sen jälkeen tuli vielä pahemmat kivut ja kysta oli kasvanu sentillä.sit pääsin heti laparoskopiaan.vai mikä se oli. mulla oli kaiken kaikkiaan kolme niitä, mutta ilmeisesti vaan se iso aiheutti oireita.

niin ja se oli jotenki ehkä puhjennu ku ultrassa näky että sen sisällä oli jotain. ei ne koskaan kertonu että mitä siellä oli.

karpalo
leikattiin. ensin ne meinas että e-pillereillä pienennetään sitä, mutta sitte en hakenu koskaan niitä pillereitä. sitte alko kivut ja kysta oli kasvanu puoli senttiä (parin kuukauden väli) ja sitten viikko sen jälkeen tuli vielä pahemmat kivut ja kysta oli kasvanu sentillä.sit pääsin heti laparoskopiaan.vai mikä se oli. mulla oli kaiken kaikkiaan kolme niitä, mutta ilmeisesti vaan se iso aiheutti oireita.

niin ja se oli jotenki ehkä puhjennu ku ultrassa näky että sen sisällä oli jotain. ei ne koskaan kertonu että mitä siellä oli.
Ok. Mulla on ilmeisesti vähän erilainen kysta kuin sulla, koska siihen ei kuulemma mitkään hormonihoidot tehoa. Menikö se sun leikkaus hyvin? Olitko sairaslomalla kauan tai sairaalassa? Oliko leikkauksen jälkeen nostamiskielto tai jotain muita rajoituksia?

Ok. Mulla on ilmeisesti vähän erilainen kysta kuin sulla, koska siihen ei kuulemma mitkään hormonihoidot tehoa. Menikö se sun leikkaus hyvin? Olitko sairaslomalla kauan tai sairaalassa? Oliko leikkauksen jälkeen nostamiskielto tai jotain muita rajoituksia?
siinähän se meni, oli huono olo seuraavana päivänä nukutuksen takia. sain olla yön sairaalassa, ja sitte kotiin. kiellettiin tekemästä yhtään mitään pariin päivään ja sairaslomaa sain kaks viikkoa. ja tuli kyllä tarpeeseen !
nimittäin se leikkaushan tehään neljän pienen reijän kautta ja mahaan laitetaan sellasta kaasua vissiin pitämään sitä mahaa jotenki yläällä tai jotain. no se kaasu jää sinne sisälle ja ei lähe heti pois. se teki aivan hirveen kipeetä jos esim. kääns kylkeä tai muuta.
olo oli ku tuulipuvulla.

karpalo
Kiitos vastauksista! Mun kystaa seuraillaan ja leikataan sitten jos kasvaa tai aiheuttaa kipua. Lääkärit aina vähättelee tuota leikkauksesta toipumisaikaa, joten oli hyvä kuulla miten se oikeasti menee. Osaan sitten varautua myös "tuulipukuoloon". Öitä!

vieras
Voi viude. Oisko mullakin sellanen? Kun tuolla nivusissa tuntuu pieni pallura, mutta on siinä ollut iät ja ajat.

3kg kuulostaa tosi isolta. Oisko voinut sit siitäkin johtua se laihuus?

karpalo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi viude. Oisko mullakin sellanen? Kun tuolla nivusissa tuntuu pieni pallura, mutta on siinä ollut iät ja ajat.

Pakko vielä vastata tähän. Sitä minun kahden sentin kystaa ei voi mitenkään tuntea päältäpäin, ei edes gyne. Vain ultralla näkyy. Nivusissa tuntuva pallukka ei ole munasarjakysta, vaan jotain muuta. Esim. turvonnut imusolmuke.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Pakko vielä vastata tähän. Sitä minun kahden sentin kystaa ei voi mitenkään tuntea päältäpäin, ei edes gyne. Vain ultralla näkyy. Nivusissa tuntuva pallukka ei ole munasarjakysta, vaan jotain muuta. Esim. turvonnut imusolmuke.
ok. Thanks, ja hyvää yötä.

Yhteistyössä