Kuunteletko kaikkea mieluista musiikkia lasten kuullen, vai sensuroitko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
Eli kuunteleeko teillä koko perhe vaikka suomi rappia, jossa on kyseenalainen sanoitus. Tai suomirockia, jossa voi vilahdella rumia sanoja. Vai onko niin, että lasten aikana kuunnellaan vain "kauniita" sanoja?

Sillon kun lapsi oli alle koulu ikäinen havahduin kun kerran koiraa ulkoiluttaessa laps alko laulella "mies tahtoo rintoja persettä, yhtä onnelista ongelma perhettä". Tsiisus että hävetti, vaikka kukaan ei kuullukaan (kai). Sit meni vuosiksi pannaan nää suomiräpät ja yms kirosana musat. Nyt kun poika on yhdeksän kuuntelen melkeen mitä tahansa. Jutellaan sit jos jotai epäselvää.

Mut tänään kyl pysäytin musan kesken, kun kuuntelin tätä Rautakanki - Äiti olen pannut - YouTube Sen verran ronskimmat sanat.

JOten en mä siis ihan kaikkee kuuntele lapsen kuullen ;)

Itselläni rupesi mietityttämään, kun kuuntelin Mikko Herrasen levyä. Ekaluokalle menevä ihastui kappaleeseen Häpeän olla ihminen. Lauleli sitä sitten, eikä ne sanat kyllä ole sellaisia, joita toivoisi kuulevan lasten suusta. Yritin selittää, että mistä siinä laulussa kerrotaan, mutta eipä se sitä aika karua sanoitusta muuksi muuta. Itse tykkään kyllä levystä kovasti.

[QUOTE="alkup";26644804]Juu, no nuo olivat vain esimerkkejä mistä löytyy niitä rumia sanoja.[/QUOTE]

Nyt kun mietin että meillä ei kuunnella mitään missä olisi millään kielellä rumia sanoja.. Noh Sebastien Tellierin sanoitukset on seksuaalisia ja Nina Simone haluaa "little sugar in my bowl"

Aika vähän tulee ylipäätään lasten kanssa ollessa kuunneltua sitä "omaa" musiikkia, jos jotain kuunnellaan niin voittopuolisesti jotain lastenlevyjä tms. Nyt tosin tänä viikonloppuna isi soitti lapsille (4 v, 2 v ja 1 v) konemusiikkia (jota itse kuuntelee) ja englanninkielistä heavy metalia jne. ja lapset jorasivat aivan hiki hatussa :)

Mutta siis joo, kuuntelen aika tarkkaan sanoitukset ja sensuroin aika herkästi, esim. yksi Rölli-biisi on jäänyt meiltä soittamatta koska siinä lauletaan "nyt kerron teille kuinka mä kerran selkään sain" jne...

Meidän perhe koostuu minusta ja 1v 4kk ikäisestä pojasta. kuuntelen mitä haluan, samoin laulan. Lastenlauluja en kuuntele oikeastaan koskaan. Joskus jotain. Poika ei osaa puhua, mutta laulaa yhtä laulua, välillä oikeilla sanoilla ja välillä omalla kielellään :D

Riippuu vähän mitä kuunnellaan, itekään en suomiräpistä tykkää niin sitä ei ainakaan lasten aikaan kuunnella--pyrin ettei muutakaan pienillekin korville sopimatonta että jonkin verran ehkä sensuroin jos aihetta ees on..

Lapset 4v. ja 6v. ja kyllä sensuroin. En esim. Petri Nygårdia (vai miten se joutavuuksien joutavuus kirjoitetaankaan) voi antaa kuunnella. Ihan luokatonta kielenkäyttöä. Jännä sinällään... jos minä naisena täällä kirjoittaisin samanlaista paskaa kuin tuo tyhjänpäivänen Nygård jauhaa (joo joo, kyllähän joskus kirjoitankin), minut haukuttaisiin white trashiksi ja lähiöruusuksi ja vaikka miksi. Jokuhan jo ennätti haukkumaankin, koska kerroin millaista puhetapaa ystäväpiirissäni pidetään arvossa (suoraa ja kursailematonta). Mutta tuollaisen whitetrashsonin levyjä ostavat nekin, jotka ovat minua haukkumassa vain, koska kehtaan sanoa mitä ajattelen. Huoh.. tekopyhät lehmät.

Nyt olen huonolla tuulella, joten tulkitkaa tämä miten tykkäätte. En jaksa väitellä.

• Tykkää
Reactions: lakaisukone
Sillon kun lapsi oli alle koulu ikäinen havahduin kun kerran koiraa ulkoiluttaessa laps alko laulella "mies tahtoo rintoja persettä, yhtä onnelista ongelma perhettä". Tsiisus että hävetti, vaikka kukaan ei kuullukaan (kai). Sit meni vuosiksi pannaan nää suomiräpät ja yms kirosana musat. Nyt kun poika on yhdeksän kuuntelen melkeen mitä tahansa. Jutellaan sit jos jotai epäselvää.

Mut tänään kyl pysäytin musan kesken, kun kuuntelin tätä Rautakanki - Äiti olen pannut - YouTube Sen verran ronskimmat sanat.

JOten en mä siis ihan kaikkee kuuntele lapsen kuullen ;)

Ja jos tähän jotain voi sanoa niin on kyllä saatanan vinksahtanut tuon kappaleen sanoittaja, kun kohdistaa tällaisen laulun ÄIDILLEEN. Voihan sitä tietenkin kohdistaa seksuaaliset paljastuksensa vaikka naapurin kilipukille, mutta en minäkään äidilleni menisi kertomaan, kuinka **** lutkutti klitorista.

• Tykkää
Reactions: DuskyLeDoux
Nygårdin vaihdan samantien toiselle kanavalle. Mä tykkään kuunnella suomirokkia ja erityisesti Leeviä, mutta niilläkin on osa biiseistä sellaisia, mitä en halua tytölle soittaa (esim. Itkisitkö onnesta). Kirosanat ei mua haittaa, mutta pil*uky*päper*e-jutut kyllä. Tai laulut panemisesta, huumeiden vetämisestä, perseet olalle meiningistä jne.

Isompi lapsi on 3vee ja nyt olen alkanut vähän sensuroimaan. En nyt itsekkään juuri välitä näistä petreistä ja muista pelleistä, mut joskus niitäkin sois. Eli meillä ei tarkotuksella kuunnella näitä missä joka toinen sana on vittua ja naimista.

Yhteistyössä